به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، از سال گذشته با مذاکرات انجام شده شرکت ارتباطات سيار ايران با اپراتورهاي عربستان تعرفهي رومينگ براي هر سه اپراتور عربستان که شامل الجوال، زين و الاتحاد است، يکسان شده و تماس دريافتي 167 تومان و تماس با ايران در همه آنها 2556 تومان است.
هزينه ارسال پيامک نيز 430 تومان است و اگر مشترکي با تلفن همراه خود با شخصي که سيمکارت عربستان را دارد يا با تلفن ثابت عربستان تماس بگيرد هزينه آن 941 تومان خواهد بود؛ همچنين بر اساس اعلام، نوسان نرخ ارز در تعرفههاي اعلام شده تأثيرگذار خواهد بود.
*ارائه خدمات ارتباطي ارزانقيمت به زائران*
به گزارش ايسنا امسال در راستاي ارائه خدمات ارتباطي ارزانقيمت به زائران بيتالله الحرام، همراه اول سرويس رومينگ کم هزينه را برروي کليه سيمکارتهاي اعتباري ارائه و اعلام کرد زائران ميتوانند با استفاده از کد *199* از اين سرويس استفاده و تا ميزان 80 درصد در هزينه مکالمات رومينگ بينالملل خود صرفهجويي کنند.
بر اساس اين گزارش مشترکان سيمکارتهاي اعتباري که متقاضي استفاده از اين سرويس باشند، بايد قبل از شماره مقصد، کد *199* را وارد کرده و در انتهاي شماره مقصد، علامت # را وارد و با فشار دادن علامت (دکمه) سبز گوشي نسبت به شماره گيري اقدام کنند، پس از شمارهگيري به روش مذکور، در فاصله زماني کوتاهي (10 الي 15 ثانيه) گوشي تلفن همراه مشترک زنگ ميخورد که با پاسخ به اين تماس ارتباط برقرار ميشود.
طبق اعلام، هزينه تماسهاي دريافتي همواره 1669 ريال و هزينه ارسال پيامک 4305 است و با استفاده از اين سرويس، هزينه تماسهاي داخلي در آن کشور، از 9418 ريال به 5000 ريال و هزينه تماس با ايران، از 25564 ريال به 5000 ريال کاهش مييابد.
*حجاج براي تماس داخل عربستان دقت کنند*
مشترکاني که در حج به سر ميبرند توجه داشته باشند، در برخي مواقع دو زائر ايراني که در عربستان هستند، براي پيدا کردن يکديگر از تلفن همراه استفاده ميکنند و تصور ميکنند تعرفه مکالمهشان مثل ايران است و هر دو در عربستان و يک مکان هستند و تعرفهشان فرقي نميکند اما بايد به اين موضوع توجه داشته باشند که حتي اگر دو زائر ايراني در کنار يکديگر و در عربستان باشند، زماني که با يکديگر تماس بگيرند، همان تعرفه 2556 براي يک دقيقه مکالمه محاسبه ميشود زيرا سيستمهاي رومينگ آنها را بهعنوان سيمکارت ايراني شناسايي ميکند.
*توصيه براي کاهش مدت زمان برقراري ارتباط*
زائران خانه خدا دقت کنند که درصورت برقراري ارتباط بين دو تلفن همراه ايراني در کشور ثالث براي تلفن همراه تماس گيرنده، هزينه مکالمه بهصورت بينالملل و براي مخاطب هزينه تماس دريافتي مطابق با تعرفههاي اعلام شده محاسبه خواهد شد، بنابراين کاهش مدت زمان برقراري ارتباط در کشور ميزبان توصيه ميشود.
*سوءاستفاده درصورت سرقت گوشي*
مساله سرقت و يا مفقودي گوشي از ديگر موضوعاتي است که مشترکان بايد به آن توجه داشته باشند که به دليل شلوغي و تراکم جمعيت زياد و عمليات حج که به صورت فشرده است، در سال گذشته بين 80 تا 85 درصد سيمکارتهاي مفقودي و به سرقت رفته در مکه اتفاق افتاده بود؛ بنابراين فعالسازي پين کد سيمکارت و قفل رمزدار گوشي سوءاستفادههاي احتمالي درصورت سرقت يا مفقودي تلفن را کاهش داده و درصورت خاموش بودن تلفن همراه در مکانهاي شلوغ احتمال سوءاستفاده از تلفن را به حداقل ميرساند.
اما به مشترکان توصيه ميشود در صورت مفقود شدن گوشي بلافاصله مراتب را به يکي از بستگان درجه يک خود در داخل کشور اطلاع داده تا از طريق مراجعه به ادارات دولتي مشترکان نسبت به قطع آن اقدام کنند، با توجه به وصل تلفن همراه پس از 20 روز توسط اين شرکت، توصيه ميشود مالک تلفن همراه نسبت به مراجعه به اداره مربوطه و اخذ سيمکارت جديد اقدام کند.
*حجاج تلفن را به مکانهاي شلوغ نبرند*
بنابراين توصيه ميشود زائران خانه خدا هنگام زيارت در مکانهاي شلوغ و اماکن زيارتي نظير بيتالله الحرام يا مسجدالنبي و ساير مساجد در عربستان، تلفن همراه را با خود نبرند و چنانچه مجبور به اين کار هستند، حتما تلفنشان را خاموش کنند؛ چراکه در صورت خاموش بودن و فعال نبودن پين کد امکان سوءاستفاده از تلفن همراه وجود ندارد.
*سوزاندن و صدور سيمکارت جديد در 20 دقيقه*
براي سهولت کار به سند سيمکارت و کارت ملي نياز نيست و زائران ميتوانند با استفاده از کارتهاي شناسايي که در اينجا دارند، نسبت به انجام امور خود اقدام کنند. مراحل سوزاندن و صدور سيمکارت جديد 20 دقيقه طول ميکشد.
در صورت افزايش کارکرد تلفن همراه بيش از مبلغ 200 دلار وديعه شرکت ارتباطات سيار مجاز به قطع تلفن همراه بوده اما بهدليل تاخير در ارسال اين اطلاعات امکان قطع، دقيقا در حد مجاز تعيين شده وجود نداشته و مسووليت پرداخت بدهي به هر ميزان تا قبل از زمان قطع برعهده مشترک است، ضمن آنکه احتمال انتقال بخشي از مبلغ کارکرد تلفن به صورتحساب دوره بعد وجود دارد.
*شنيدن پيغام صوتي براي مشترک هزينه دارد*
اما مدير کل روابط بين اپراتورهاي شرکت ارتباطات سيار ايران هشدار داده بود که زائران خانه خدا اگر شمارهاي را اشتباهي بگيرند و پيغام صوتي مبني بر اين که «شماره مشترک مورد نظر در شبکه موجود نيست» و يا هر پيغام ديگري بشنوند، در واقع شنيدن پيغام صوتي به فارسي و عربي براي مشترک هزينه دارد.
*لزوم افزايش اعتبار سيمکارت به ميزان کافي*
همراه اول به مشترکان خود توصيه کرده است قبل از سفر نسبت به افزايش اعتبار سيمکارت خود به ميزان کافي اقدام کنند و زائران ميتوانند از طريق TOPUP با مراجعه به پرتال همراه اول به نشاني www.mci.ir، از طريق پايانههاي فروش (POS)، از طريق دستگاههاي خودپرداز (ATM) و از طريق دستگاههاي وب کيوسک نصب شده در اماکن عمومي پرتردد نظير فروشگاهها و ايستگاههاي مترو افزايش اعتبار دهند.
بنا بر اعلام همچنين بستگان زائران در داخل کشور نيز ميتوانند از طريق TOPUP و سرويس انتقال اعتبار همراه اول نسبت به افزايش اعتبار سيمکارت اقدام کنند، مشترکان سيمکارتهاي اعتباري همراه اول جهت کسب اطلاعات بيشتر در اين باره ميتوانند به پرتال اين شرکت مراجعه کنند.
همزمان با آغاز اعزام حجاج به بيتالله الحرام، سوالاتي درباره تعرفهها و مواردي درباره نحوه بهينه استفاده از تلفن همراه در کشور عربستان پرسيده ميشود که در اين گزارش به بخشي از آنها پاسخ داده شده است.