کد خبر 1068206
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
سردار حاجی زاده

شب گذشته برخی رسانه‌های نزدیک به عربستان سعودی مدعی شهادت فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به سوریه شدند که برای چندمین بار پیاپی تکذیب شد؛ اما پشت پرده شایعه چیست؟

به گزارش مشرق، شب گذشته برخی رسانه‌های عربی‌زبان نزدیک به عربستان سعودی با انتشار خبری مدعی شدند سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به ریف شرقی حمص در سوریه به شهادت رسیده‌ است.

بیشتر بخوانید:

از ماهواره نور سیگنال دریافت می‌کنیم/ تمام مراحل ماهواره‌برها را سوخت جامد خواهیم کرد/ فضا بعد پنجم امور نظامی است

اشاره این رسانه‌ها به انفجارهایی بود که روز جمعه در پادگان «ابن هیثم» در جنوب شرقی شهر حمص و در اثر انفجار زاغه‌های مهمات ارتش سوریه در این پادگان رخ داد. این انفجار در حالی بود که بامداد همان روز جمعه نیز بالگردهای رژیم صهیونیستی مناطقی را در استان قنیطره سوریه هدف قرار داده بودند.

اما این نخستین بار نیست که شایعه شهادت سردار حاجی‌زاده و یا فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فضای رسانه‌ای مطرح می‌شود؛ بامداد دوشنبه دوم دی‌ماه ۱۳۹۸ یعنی به فاصله ده روز قبل از شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه، به ناگهان در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌های عربی شایعه‌ای مبنی بر شهادت سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه منتشر شد.

این شایعه به فاصله چند دقیقه پس از حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به منطقه عقربا در حومه دمشق منتشر شد.

صبح روز دوشنبه در پیگیری خبرنگاران از منابع آگاه کذب بودن این شایعه مشخص شد.

بعدازظهر همان روز نیز سردار رمضان شریف مسئول روابط عمومی کل سپاه با تکذیب شایعه منتشر شده مبنی بر شهادت سردار حاجی زاده، تاکید کرد: دشمنان انقلاب اسلامی و ملت ایران، آمال و آرزوهای باطل خود را در دروغ پردازی‌ها و شایعه پراکنی‌ها و انتشار اخبار کذب و بی اساس دنبال می‌کنند.

اما این پایان شایعه پراکنی رسانه‌های معاند و کاربران مجهول الهویه شبکه‌های اجتماعی نبود؛ آنها مدعی بودند که سردار حاجی زاده به شهادت رسیده و یا دستکم مجروح شده است و این تکذیب‌های کلامی فاقد اعتبار است؛ در نهایت چهار روز بعد یعنی جمعه ششم دی‌ماه ۱۳۹۸ حضور فرمانده نیروی هوافضای سپاه در نماز جمعه تهران، پایانی بر چند روز شایعه پراکنی آنها شد.

** شایعه مجدد شهادت سردار حاجی‌زاده

بامداد دهم اسفندماه ۱۳۹۸ بار دیگر شایعه به شهادت رسیدن سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های منطقه منتشر شد؛ این بار اما منشأ این شایعه نه رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی عربی، بلکه ترکیه بود.

ماجرا مربوط به شامگاه روز قبل یعنی نهم اسفندماه و حمله پهپادی ارتش ترکیه به مواضع نیروهای ارتش سوریه و مقاومت در جنوب شرقی استان ادلب بود.

** شایعه شهادت سردار قاآنی در سوریه

بامداد چهارشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۹؛ یک رسانه با نام «لبنان الجدید» مدعی شهادت سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به پایگاه الشعیرات در استان حمص سوریه شد.

انتشار این شایعه ساعتی پس از حمله هوایی رژیم صهونیستی به پایگاه هوایی الشعیرات و انتشار خبری از سوی روسیا الیوم مبنی بر سفر سردار قاآنی به عراق صورت گرفت.

در عین حال علاوه بر شایعه شهادت فرمانده نیروی قدس، برخی از کاربران مجهوال الهویه شبکه‌های اجتماعی شایعه شهادت امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران را نیز در این حمله مطرح کردند که بلافاصله هر دو خبر تکذیب شد.

و در نهایت بامداد امروز مجددا خبری مبنی بر شهادت سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حمص سوریه منتشر شد که این شایعه نیز مانند گذشته تکذیب شد.

** چند نکته درباره شایعه شهادت فرماندهان ایرانی

با بررسی چند نوبت شایعات مطرح شده پیرامون شهادت فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، الگوهای قابل توجه و تکرارشونده‌ای را پیش روی ما قرار می‌دهد.

۱- منشأ شایعات

تمام این شایعات ابتدا توسط یک منبع رسانه‌ای خارجی مانند رسانه‌های عربی نزدیک به عربستان سعودی منتشر شده است و در ادامه تبدیل به یک خط عملیات روانی برای کاربران حساب‌های مجهول الهویه (فیک) شبکه‌های اجتماعی برای اثرگذاری بر افکار عمومی شده است.

بررسی این اکانت‌ها فیک نشان می‌دهد که منشأ عمده آنها یگان‌ سایبری گروهک منافقین مستقر در مقر این گروهک در تیرانا پایتخت آلبانی است که پس از انتشار این شایعات، نسبت به ضریب‌دهی به آن در شبکه‌های اجتماعی اقدام می‌کنند.

۲- زمان انتشار شایعه

نکته دیگر در خصوص شایعه شهادت فرماندهان سپاه، زمان انتشار این شایعات است؛ بدون استثناء تمام این شایعات در ساعات نخستین بامداد منتشر شده است. انتخاب چنین زمانی برای انتشار شایعات از سوی رسانه‌های معاند را می‌توان اقدامی هوشمندانه برشمرد چراکه در چنین ساعاتی دسترسی اصحاب رسانه به منابع خبری برای پیگیری صحت و سقم اخبار محدود است و بدین ترتیب زمان بیشتری برای جولان شایعات مختلف در فضای افکار عمومی فراهم می‌شود.

۳- عادی‌سازی

عموم مردم در برخورد با شایعات کمتر خود را برای بررسی درستی یا نادرستی محتوای آن به دردسر میاندازند و از سوی دیگر، منشأهای انتشار شایعه نیز امروز با ابزار شبکه‌های اجتماعی که قابلیت نظارت بر محتوای منتشر شده در آنها نیز وجود ندارد، شایعه را با رنگ و لعاب و قالب‌های جذاب برای مخاطبان مطرح می‌کنند.

از سویی حضور هویت‌های جعلی و ناشناس در صفحات و اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی و علاقه عمومی برای حضور فعال و پررنگ در فضای مجازی سبب شده که بسیاری از کاربران این فضا بدون توجه به صحت و سقم و راستی آزمایی شایعات، بعنوان یک کانال ارتباطی برای گسترش بیشتر این اخبار در جامعه عمل کنند.

گسترش یک شایعه در جامعه، تهدیدی جدی است که متوجه افراد آن جامعه می‌شود؛ در حقیقت تکرار مداوم یک شایعه در جامعه می‌تواند به عادی شدن آن اتفاق که در قالب شایعه مطرح شده است دامن بزند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    می خوان اینطور جا بندازن که اگه مثلا فلانی رو هم ترور کردیم یه اتفاق عادی به حساب بیاد. :) باشه به همین خیال باشین. وقتی وارد یه جنگ تمام عیار شدیم و ریز و درشتتون رو به جهنم فرستادیم حالیتون می شه شایعه یعنی چی..از خلیج فارس تا خود البانی رو پاکسازی می کنیم. خواهیم دید.
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      29 54
      میگم‌چطوره برگردی به سه ماه پیش ۱۳ دی تایادت بیاد کی روکشتن وماچیکارکردیم:)همش حرف یه چیزی ام‌بگیم فوری بهمون انگ عامل دشمن بودن میزنن:)
    • علی IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      26 6
      عزیزترین کس ما را کشتن جواب خورد کننده و پشیمان کننده را ندادیم و انتقام واقعی رو نگرفتیم همین مصلحتها وترسها باعث شد که نتوانیم به معنای واقعی انتقام خون شهید عزیز سلیمانی را بگیریم از کانالهای مختلف چند ساعت قبل از حمله اعلام کنیم میخوایم فلان پایگاه را بزنیم اینکه نشد انتقام . انتقام باید در سطح و رده این شهید بزرگوار باشد تا دشمن بترسد و دیگر از این غلطها نکند . دلیل مصلحت گرایان این است که اگر پاسخ کوبنده بدهیم امریکا بسیار قوی و پیشرفتس وما را نابود خواهد کرد ولی الان میبینیم دشمن دارد بسمت درگیری میرود در دریا در آسمان در نزدیکی مرزهای زمینی و ما متاسفانه در حال عقب نشینی مصلحتی هستیم و وقتی بخود بیایم که شاید دیر شده باشد . یاد زمان دفاع مقدس بخیر جوانهای با ایمان و حسینی این کشوربا دست خالی چه بر سر دشمن می اوردند.
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
      0 0
      الله اکبر الله اکبر الله اکبر لااله الاالله لااله الاالله لااله الاالله اسلام پیروز است
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    17 22
    ن‌که انتقاممون خیلی سخت بود دیگه اصلاجرئت نمیکنن شخص دیگه ای رو بزنن:)))))
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      22 6
      دیوزگی و التماس امریکا و التماس به مقامات عراق و افغانستان حتی در پایین ترین سطح واسطه گری امیر قطر و...... یادت نره . هیبت امریکایی ها الان به التماس کردن برای موندن در جنوب غرب اسیا .. برو خدا روزیت رو جای دیگه بده بیسواد
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      1 3
      بااین طرزصحبت وتوهین وگفتن کلماتی مثل بیسواد خیلی دوس دارم ببینم خودتوپیروحاج قاسم میدونی؟ یه مسلمون شیعه انقلابی اینجوری حرف میزنه؟برات متاسفم
    • حیدر صالح IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      15 3
      تازه این اول کار انتقام بود براشون سوپرایز انتقام داریم
    • IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      3 3
      من با اونی که بهت گفته بیسواد موافقم. مشخصه درکی از تحولات و شرایط موجود نداری و براساس جوزدگی کامنت میزاری. قطعا به قول اون بنده خدا سواد استراتژیک یا تحلیل رسانه ای نداری و بیخودی پای حاج قاسم و شیعه رو وسط کشیدی چون بد سوختی. احتمالا تو زمین طرف ور میری
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      0 2
      یکی بد سوخته شاکیه.
  • IL ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    25 22
    انشالله با نابودی غده سرطانی اسراییل خطر ترور سرداران بی همتای ما هم رفع میشود،نباشم اون روزی که خطر ترور یکی دیگر از فرماندهان بلند پایه سپاه رو بشنوم
    • IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      0 3
      ببین خودت که با پرچم اسراییل اومدی . دم خروس یا قسم ....
    • IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      0 2
      چرا اسراییل یهو مهربان شد؟؟؟
    • IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      2 3
      منفی زدم به خاطر اون پرچم نحس
    • IR ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
      1 3
      با پرچم اسراییل جوک میگی جالبه
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    55 36
    خدایا سربازان امام زمان رو در پناه خودت حفظ کن. آمین. آقا هوای سردار حاجی زاده رو داشته باشین. هر چند میدونم اونا دیگه جرئت شلیک مستقیم رو ندارن. اما به هر حال ما دیگه تحمل مصیبت های اینجوری رو واقعا نداریم.
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    14 8
    چون دشمن رو به افول ودست آویزی جز انتشار این شایعات ندارد برای بقای عمر نکبت بار رو به افولش.!!!
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    17 11
    سلام خدا بر سپاه پاسداران. خداقوت. خسته نباشید.
  • علی افصحی IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    4 13
    بسم الله الرحمن الرحیم. اگر ما بتوانیم با ادبیات سیاسی امام خمینی و رهبری عزیز به اتفاقت پیرامونی نگاه کنیم به هیچ وجه نه تنها از شایعه بدمان نمی آید بلکه از آن استقبال می کنیم امام خمینی در صحبفه امام جلد ۲۰ می فرمایند این که شایع می کنند برخی مسایل را اولامی فهمییم دشمن به چه اموری توجه دارد و ثانیا تشخیص می دهیم نقاط قوت خود را.مولوی در مثنوی هم دارد که معمولا در باره امور بسیار ارزشمند دشمن به بدلسازی روی می آورد و الا اموری که بی ارزش باشد دشمن اصلا وقت برای آن صرف نمی کند.امام بارها می فرمود هی شایع می کنند بنده چه شده ام ملت راه خود را یافته و انقلاب به اشخاص وابسته نیست.بنابراین دشمن کارش شایعه سازی است.این ها موجبات هوشیاری و مراقبت ما را باید افزون کند نه چیز دیگر. سوره احزاب آیه ۶۰ قرآن نتیجه شایعه سازی را بسیار ظریف این گونه عنوان می کند: لان لم ینته المنافقون و الذین فی قلوبهم مرض و المرجفون فی المدینه لنغرینک لهم ...یعنی اگر منافقان ، کسانی که قلوبشان مملو از مرض بوده و نیز شایعه پردازان در دیار دست بردارند حتما غلبه شایانی به تو علیه آن ها خواهیم داد.یعنی همه عملیات شایعه دشمن را الله متعال با عطای یک پیروزی و غلبه بزرگ به جبهه حق، جواب می دهد.پس برای سلامتی سرداران ولایت مدار و رهرو راه درخشان سلیمانی عزیز صلوات.
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    20 1
    بله چند وقتی شایعه شده حاج قاسم ترور شده
    • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      4 17
      دلقک سرگین شور سیرک امریکایی
  • US ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    13 12
    در بین شخصیت های نظامی بعد از قتل ناجوانمردانه سردار سلیمانی بعنوان راس محور مقاومت سردار حاجی زاده به عنوان راس قدرت موشکی هدف لیست ترور دشمن هست
  • بیسیمچی IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    22 13
    سردار حاجی زاده حیفه که در بستر بره. اما خداییش الان وجود ایشون برای کشور و اسلام غنیمته. خدا عاقبت هممون رو در انتهای عمل به تکلیف ختم به شهادت بفرماید
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      3 18
      توهم حیفه توبستر بمیری شهادت گوارایت باد.
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      13 3
      انشاالله سردار هميشه سلامت باشند.
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    9 4
    سلام ودرود خدا بر سپاه پاسداران و سرداران سرافراز سپاه.
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    8 15
    فالله خیر حافظا وهو ارحم الراحمین.
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    11 7
    اسرائیل خیلی گستاخ شده. عدم پاسخ مقاومت بسیار وحشتناک.
  • GB ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    7 9
    بجاش محسن را بزنند که چپ راست اینقدر جفنگ نگه.
    • IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      3 6
      به اضافه شمخانی
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      0 5
      جفنگ رو جنابعالو میگی احتمالا یا در جنگ یا بعد جنگ بد جور سوزندت که صدات دراومده.
    • IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
      0 1
      بد جوری میسوزید
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
      1 6
      حاج محسن رضایی یکی از بهترین سرداران است.!!!!
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    0 2
    از اونجایی که خبر عربی منتشر شده بوده مطمئنا مقصود خبر مانبودیم وقتی با حملات دیشب داعش تطبیقش بدی کمی تا حدی میشه متوجه ی منظورشون شد.
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    3 2
    دشمن می خواهد به زعم خودش با تزریق هوای دیده شدن به نفس این عزیزان آنهارا برای ترور ببیند - مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    1 2
    اتفاقن وقتی ادما چند بار دروغ میشنون و بعد میفهمن باورشون سختر و دیرتر تغییر میکنه
  • NZ ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    1 1
    دشمنانی که شهید سلیمانی, صیاد شیرازی و تهرانی مقدم و سربازانی همچون حججی ها را ترور و شهید کردند مطمئنا برای بقیه هم سناریو دارند چون اوون انتقامی که باید انجام شود هنوز انجام نشده و ثانیا فرماندهان ما نباید در وضعیت فوق بحران در شرایطی قرار داده شوند که دشمن دستش برای ترور باز است. داشتن فرماندهان نابغه و متعهد مسئله ای نیست که براحتی شما جایگزین داشته باشید که اگر هم داشته باشیم که البته نیروهای بسیار نابغه هستند دلیل بر بی احتیاطی نیست. هر کدام از این فرماندهان ویژگیهای منحصربفردی دارند که نتیجه سالها تجربه و همت آنها بوده. و این مسئله فقط مربوط فرماندهان نیست بلکه ما سربازانی داریم که خود یک لشکر هستند نه فقط بلحاظ مهارت نظامی بلکه بواسطه اعتقادی که درک عالم معنوی این نیروها برای بنده و بسیاری در جامعه دشوار است. بنابراین باید در عین بالا بردن قدرت در جهت انتقام گیری اساسی, درجه احتیاط در جهت حفظ نیروهایمان بسیار بالاتر از روز قبل باشد.
  • علی محمدی IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    3 2
    بیخود نگران امیرعلی حاجی زاده نباشید... این آدم تا نزنه پایگاه های امریکا رو در منطقه با خاک یکسان نکنه نمیمیره...از معدود فرماندهانی هست که دوستش دارم اونم فقط بخاطر قاطعیت فوق العادش، وقتی جایی رو میزنه رحم نمیکنه،فرمانده موشکی به این میگن،اهل مماشات و این چرندیات نیست، نابود میکنه، سر حمله به عین الاسد اگر دست و بالش رو نمیبستن توی موج دوم بعد یک زمانبندی مناسب زمانی که سربازاشون از زیرزمین میومدن بیرون برای کمک میتونست با شلیک مجدد موشکی عین سگ لت و پارشون کنه، دمش هم گرم...
  • احمد IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    1 1
    وقتی حملات وحشیانه صهیونیست ها هرباره با مصلحت اندیشی بدون جواب و فقط درحد شعار انتقام باقی می ماند، توقع دارید چه اتفاقی بیوفته؟ برای اسرائیل اینقدر ترور فرماندهان عالی رتبه سپاه عادی شده که رسانه های دنیا و عرب زبان هم اینو فهمیدن و دقیقا در همین راستا دارن قبح زدایی میکنند یک روز سردار الله دادی درقنیطره توسط بالگرد اسرائیلی ترور شد، اسرائیل از ترس پاسخ کوبنده سپاه پاسداران، از ایران عذرخواهی کرد و گفت اطلاعی از حضور ایشان در قنیطره نداشته، ولی حالا رسما فرماندهان سپاه را به ترور تهدید میکنه کجای کار میلنگه؟
  • هادی NL ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    1 3
    درود به انسانهای صالح خدا لبیک یا مهدی
  • اى سى من IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    2 2
    همه سرداران را از هر نوع دسترسى خارج كنيد . اگر سپاه نبود كشور هم نبود
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    2 5
    قاتلها سقط میشوند به شهادت نمیرسند. تروریستهای سپاه به هلاکت میرسند
  • US ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    0 2
    عادی سازی روانی باشه با تکرارش یعنی اینکه سردار هدف اوله
  • IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    2 3
    متقابلا باید شایعه مرگ نتنیاهو و "بن کثافت" رو پخش کرد تا مرگ اینها هم عادی بشه.
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    1 3
    صرفا برای اینه که جا و محل فرماندهان لو بره پس نباید بهشون اهمیت داد
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    2 2
    دفعه قبل هم ،ترور سردار قاآنی رو شایع کردن ، اما چند روز بعد فرمانده حزب الله لبنان رو ترور کردن ،به نظرم این شایعات یک جورایی زنگ خطره ، باید هوشیار بود.
  • علیزاده IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    0 0
    اگر ممکن هست این سردار عزیز اسلام در تلویزیون ظاهر واعلام کنند من زنده ام تا دهن این یاوه گویان وعمال استکباربسته شود تا دیگر شایعات جنین در فضای مجازی انتشار نکند : باتشکر
  • مبین IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    1 0
    زنده باشی سردار حاجی زاده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس