کد خبر 1067999
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۰
بازار بورس

نشریات طیف‌های مختلف درباره مخاطرات مربوط به وجود حباب در بازار بورس هشدار می‌دهند.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه همشهری در این زمینه نوشت: بازار سهام به مقصد اصلی نقدینگی در اقتصاد ایران تبدیل شده؛ به‌طوری که یافته‌های همشهری نشان می‌دهد همزمان با تشدید روند صعودی بورس، فقط در یک‌ ماه گذشته، دست‌کم ۲۰هزار میلیارد تومان پول تازه، وارد بازار سهام شده است. رقم ورود پول به تالارهای بورس در طول سال گذشته ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. به گزارش همشهری، در شرایطی که جریان ورود نقدینگی به بورس شتاب گرفته، این پرسش مطرح است که رشد بازار سهام تا کجا ادامه می‌یابد؟ و آیا در بازار سهام حباب قیمت‌ها شکل گرفته است؟

بیشتر بخوانید:

فروش اوراق به جای برداشت از پایه پولی

دستور بورسی روحانی به زنگنه

بخشنامه بانک مرکزی درباره واگذاری سهام در بورس

این روزنامه افزود در ۲سال گذشته می‌بایست بر تعداد شرکت‌های بورس اضافه می‌شد، میزان سهام شناور آزاد شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کرد و حتی ابزارهای مالی متنوع و کارا برای جذب نقدینگی جدید تولید می‌شد اما غفلت مدیران بازار سرمایه از توسعه ابزارها موجب شده فشار نقدینگی به متورم‌شدن قیمت سهام بینجامد؛ موضعی که برخی صاحب‌نظران را بر آن داشته که درباره شکل‌گیری حباب در بازار سهام ابراز نگرانی کنند.

بررسی‌های اولیه همشهری در مورد مخاطرات پیش‌روی بازار سهام نشان می‌دهد احتمالا ۳مخاطره اصلی ظرف چند ماه آینده رشد بازار سهام را تهدید می‌کند. این مخاطرات شامل‌ مقاومت‌های پیش روی شاخص از نظر تکنیکی، نزدیک‌شدن به دوره رکود سنتی و همین‌طور نزدیک‌شدن به فصل مجامع شرکت‌های بورس است. تحلیلگران تکنیکال معتقدند شاخص کل به‌زودی در محدوده ۷۷۰هزار واحد و سپس در محدوده ۸۲۰هزار واحد با مقاومت روبه‌رو خواهد شد و احتمال نزول یا اصلاح شاخص در این محدوده‌ها وجود دارد.

روزنامه جام‌جم نیز در گزارشی با عنوان «هشدار برای تازه‌واردهای بورس» تصریح کرد: استقبال بی‌سابقه مردم از سرمایه‌گذاری در بورس بدون اطلاعات حداقلی می‌تواند در بلندمدت آنها را با مشکلات بزرگی روبه‌رو کند.

این روزنامه افزود: از ابتدای سال مردم با دریافت کد بورسی قصد دارند وارد بازار سرمایه شوند که از نگاه اول این کار بسیار خوب است اما از منظر دیگر به‌دلیل این که این افراد تخصصی در این زمینه ندارند ممکن است هم سرمایه خود را از دست بدهند و هم سهام‌داران دیگر متضرر شوند.

افراد عادی با افزایش قیمت دلار و طلا اقدام به خرید می‌کنند اما با کوچک‌ترین کاهش قیمت، این افراد، فروشنده می‌شوند و زیان می‌کنند، در حالی که ممکن است طی یک دوره زمانی دوباره قیمت به تعادل برسد.

 اما در بازار بورس وضعیت به‌گونه دیگری است. افراد حرفه ای سهام را در پایین‌ترین قیمت خریداری می‌کنند و در بالاترین قیمت می‌فروشند اما این پایین‌ترین و بالاترین محدوده‌ای است که تنها افراد آشنا به بازار سرمایه می‌توانند از آن سر دربیاورند؛ ضمن این که سود در بازارهای دلار و طلا در زمانی که نوسان قیمت وجود دارد کوتاه مدت است اما باید توجه داشت سود در بازار سرمایه بلندمدت است؛ بنابراین رفتار تازه واردها در بازار بورس وقتی نوسان اتفاق می‌افتد متفاوت است و ممکن است زیان ببینند.

 افرادی که تخصص و اطلاعات کافی از بورس ندارند اکنون وارد بازار سرمایه شده‌اند و ممکن است کل این بازار را برهم بزنند. البته ورود سرمایه به بورس کار خوبی است اما اجازه خرید و فروش سهام به تازه واردها ممکن است چالش‌هایی را ایجاد کند. شاپور محمدی، رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار معتقد بود تازه واردهای بورس نباید تا سه ماه اجازه خرید و فروش سهام داشته باشند و طی این مدت باید از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری این کار را انجام دهند. حسن این کار باعث می‌شود تا افراد زیان را تجربه نکنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهران IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    1 0
    دو تا مقاومتی که گفته شده، خیلی راحت پودر شد. با این حجم نقدینگی تا دو ماه آینده شاخص یک و نیم میلیون واحد را خواهید دید، و این تورم موجب می شود قیمت سهم ها حداقل دو برابر شود.
  • عزتی FI ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    0 2
    مشرق من از هیچ چیز به اندازه غیبت کردن بدم نیامده تو زندگیم بخاطر همین همیشه مستقیم حرفم را زدم و میزنم.دشمن خاله زنک بازی ها بودم ولی این کشور من هستم پر از خاله زنک بازی هاست طوری که استفراقت میگیرد؟ مرد هستند ولی جرأت ندارند تو صورتت حرف بزنند و انتقام گرفتنشان این است که پشت سر غیبت کنند و بر چسب بهت بزنند!؟ اگر میدانید این نوع اخلاق و شخصیت باب دلتان است بیاید اینجا؟!پاسپورت خواستید دوتا دارم معتبر که بدونه مزاحمت وارد اروپای متحد شوید؟!
  • عزتی FI ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    9 1
    فقط آدرس بدهید فوری همین امروز پستش میکنم یکسال و نیم هم هنوز اعتبار دارد.همینکه رسیدید به یکی از این کشورهای اروپا دیگر برای عوض کردن کشور کسی مزاحم نمیشود چون مرزی وجود ندارد.بیاید اینجا که بدبخت شوید بفهمید سراب است یا زندگی خخخخخخخخخ
  • علی IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    0 1
    به جای این حرف‌ها، اولا لازمه مدیران افتصادی به صورت جدی تمهیدات لازم برای بهره‌وری مناسب از این سرمایه ارزشمند را برای شرکت‌های بورسی و سایر شرکت‌هایی که میخان وارد بورس بشن فراهم کنند، ثانیا لازمه صدا و سیما به عنوان انجام وظیفه کار آموزش سهام‌داری در بورس را برای عموم افراد شروع کنه و خوب توجیه کنه که سهام دارای به معنی هر روز سود کردن نیست، بگه سود بلند مدته و این سرمایه گذاری به نفع اقتصاد فرد و جامعه است. صدا و سیما باید مردم را توجیه کنه، این خیلی مؤثره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس