کرونا زوال آمریکا

ویروس کرونا نشان داد آمریکا صرفاً یک ببر کاغذی است. با پیدایش یک همه‌گیری جهانی که مستلزم رهبری قوی و هوشمندانه بود، نقاط ضعف آمریکا تمام و کمال نمایان شدند.

سرویس جهان مشرق - پایگاه آمریکایی نشنال اینترست در گزارشی نوشت: فرانسیس فوکویاما در سال ۲۰۱۴ در کتاب خود با عنوان «نظم سیاسی و زوال سیاسی» نوشت «شواهد محکمی وجود دارند» دال بر اینکه «کیفیت کلی حاکمیت آمریکا رو به وخامت گذاشته است.» کرت اندرسون مؤلف کتاب «سرزمین خیالی» (۲۰۱۷) نوشته که آمریکا «از واقعیت بریده است.» کتاب فوکویاما قبل از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان ریاست جمهوری منتشر شد، اما آمریکا اکنون یک هنرپیشه حرفه‌ای در نقش رئیس‌جمهور دارد که از مسئولیت اداره کشور شانه خالی می‌کند. ریاست جمهوری ترامپ عامل زوال فرهنگ سیاسی آمریکا نبود، اما چنین زوالی را رقم زد و روند آن را شتاب بخشید. شیوع ویروس کرونا در آمریکا به‌واسطه بی‌کفایتی ترامپ در واقع بحران زوال سیاسی و فرهنگی آمریکا را نمایان ساخته است.

پایه‌های قدرت آمریکا به سرعت در حال نابودی است

این پایگاه تحلیلی آمریکایی معتقد است: قدرت و توان آمریکا بر پایه ائتلاف‌های محکم و قوی، حاکمیت کارآمد، حمایت علمی و فناورانه، و نظم بین‌المللی لیبرال که خود از بنیانگذارانش بوده، استوار است اما همه اینها به سرعت در حال نابودی هستند. ترامپ به‌طور مرتب با متحدان اروپایی‌ در گروه ۷ و همچنین هم‌پیمانانش در شرق آسیا در حال مشاجره است. این امر روند سلطه‌گری آمریکا را تضعیف نموده و متحدان را از همکاری منصرف ساخته است.

در شرایطی که کره جنوبی صدها هزار کیت تشخیص بیماری به آمریکا اهدا کرده است، ترامپ پیشنهاد کره جنوبی مبنی بر افزایش ۱۳ درصدی بودجه نیروهای آمریکایی مستقر در آن کشور را رد کرده و کره‌ای‌ها را ناسپاس جلوه داده است. این جروبحث‌های بیهوده هرساله بازیچه دست ترامپ قرار می‌گیرند و روند قدرت‌نمایی آمریکا را در یک منطقه حساس به مخاطره می‌اندازند. او می‌گوید «ما داریم خدمت بسیار بزرگی می‌کنیم»، غافل از اینکه حضور نیروها در منطقه به نفع آمریکاست و این کشور را قادر می‌سازد به هرگونه بحران در کره شمالی، چین، یا اقیانوس آرام بلافاصله واکنش نشان دهد و بازدارندگی به وجود بیاورد.

این گزارش در ادامه می افزاید: از نظر ترامپ، دفاع ملی یا امری خیرخواهانه و یا یک سرمایه‌گذاری تجاری درآمدزا است. از این رو، طرح (لفاظانه) وی برای سوریه «دستیابی به نفت» بود و در خصوص اعزام نیرو به عربستان (به دروغ) مدعی شد این کشور «هزینه آن را می‌پردازد.» دلیل واقعی اعزام نیروها این بود که ایران جنگی در مقیاس کوچک ضد عربستان به راه انداخته بود و این جنگ به‌واسطه اقدامات تحریک‌آمیز ترامپ رو به وخامت گذاشته بود و می‌طلبید که آمریکا در راستای دفاع از منافع ملی خود حضور پررنگ‌تری در منطقه داشته باشد.

کرونا نقاط ضعف آمریکا را تمام و کمال نمایان کرد

آمریکا تا حدودی به مدد سرمایه سیاسی، ثروت، و نهادهای سیاسی که در طول زمان تجمیع شده‌اند، سه سال اول دولت ترامپ و به‌طور کلی‌تر سه دهه اول پس از جنگ سرد را پشت سر گذاشته است. آمریکا آنقدرها قوی و غنی بوده که بتواند بسیاری از منابع خود را در عراق هدر دهد و همچنان ابرقدرت شماره یک دنیا باقی بماند. این کشور در حوزه «دولت پنهان» به اندازه کافی تخصص دارد و توانسته به مدت سه سال علیرغم برخورداری از یک رهبر بی‌کفایت به راه خود ادامه دهد. تا مدتی هیچگونه تهدید قریب‌الوقوع وجود نداشت و به نظر می‌رسید روند افول سلطه آمریکا به صورت کند و آهسته ادامه می‌یابد.

در ادامه این گزارش آمده است: اما اکنون ویروس کرونا نشان داد آمریکا صرفاً یک ببر کاغذی است. با پیدایش یک همه‌گیری جهانی که مستلزم رهبری قوی و هوشمندانه بود، نقاط ضعف آمریکا تمام و کمال نمایان شدند. رئیس‌جمهور آمریکا هشدارهای کارشناسان سلامت و سازمان‌های اطلاعاتی را نادیده گرفت. او پوشش رسانه‌ای اخبار مربوط به ویروس کرونا را «حقه‌بازی» خواند و این ویروس را با آنفلوانزا مقایسه کرد. اظهارات وی به تلاش‌ها جهت مبارزه با ویروس لطمه زدند.

آمریکایی‌ها از دید خارجی‌ها یک عده اوباشِ تفنگ به دست هستند. موارد مکرر وقوع تیراندازی خیابانی موجب شده تا برخی کسانی که قصد سفر به آمریکا را دارند، در تصمیم خود تجدیدنظر کنند. اکنون در تصاویر مخابره شده از آمریکا که در نشریات خارجی منتشر می‌شوند، مردان میانسال سفیدپوستی مشاهده می‌شوند که تفنگ ای‌آر-۱۵ در دست دارند و با زیر پا گذاشتن قانون به ساختمان‌های دولتی یورش می‌برند.

از تجمع مردم در اکثر کشورها ممانعت به عمل می‌آید و جریمه نقض قرنطینه در کشورهای دموکراتیک نظیر تایوان حتی تا ۳۳۰۰۰ دلار می‌رسد. اما در آمریکا، نگهبانان به معترضان مسلح اجازه می‌دهند از گیت‌های امنیتی در محل ساختمان قانونگذاری ایالت کنتاکی عبور کنند و دادستان کل کشور نیز در فکر آن است از ایالت‌ها به خاطر اتخاذ تدابیری که با دستورالعمل‌های دولت مبنی بر «بازگشایی آمریکا» کاملاً همخوانی دارند، شکایت کند.

ترامپ هیچکس را برای خود باقی نگذاشته است

نشنال اینترست در بخش دیگری از این گزارش می‌نویسد: تهدید به قطع منابع مالی سازمان جهانی بهداشت در قالب یک نمایش سیاسی، جدیدترین مورد از موارد فراوانِ خروج یکجانبه آمریکا از سازمان‌های بین‌المللی است. خروج از توافق اقلیمی پاریس و توافق هسته‌ای با ایران و تضعیف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و سازمان تجارت جهانی از جمله این مواردند. بنابراین، در مقطعی که بزرگ‌ترین چالش متوجه وجهه و اعتبار چین است و این کشور تلاش دارد سلطه خود را اعمال کند، آمریکا در زمینه متحد ساختن دیگر کشورها جهت وارد آوردن فشار بر چین کاملاً ناکام مانده است. در حقیقت، گروه ۷ نتوانست در این خصوص توافق حاصل کند، زیرا دولت ترامپ اصرار داشت کووید-۱۹ را «ویروس ووهان» بنامد ــ ترامپ چنین ادبیاتی را چند روز پس از گفتگوی تلفنی با شی جین‌پینگ کنار گذاشت.

البته، این اولین بار نیست که چیزی شبیه این بر سر راه دیپلماسی بین‌المللی پدیدار می‌شود. در سال ۲۰۱۸، پس از آنکه جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا به تعرفه‌های وضع‌شده توسط ترامپ در خصوص تجارت آلومینیوم پاسخ داد، ترامپ نام خود را از بیانیه گروه ۷ پاک کرد. همچنین، پس از آنکه فردریکسن نخست‌وزیر دانمارک نظر خود درباره طرح ترامپ برای خرید گرینلند را بیان کرد، ترامپ سفر خود به دانمارک را لغو کرد.

ترامپ هیچکس را برای خود باقی نگذاشته تا از سیاست وی در قبال ایران حمایت کند. کشورهای عضو گروه ۱+۵ آنچه در توان دارند را انجام داده‌اند تا به سیاست ترامپ در قبال ایران خدشه وارد کنند. وی در خصوص محدودسازی گستره فعالیت شرکت هواوی و وادارسازی چین به تغییر سیاست‌های تجاری‌اش تقریباً هیچکس را نتوانسته متقاعد سازد. چرا کانادا یا اروپا باید ترامپ را در این خصوص همراهی کنند آنهم در شرایطی که وی علیه آنها تعرفه وضع کرده است؟

ترامپ در تحقق اهداف سیاست خارجی خود در همه سطوح ناکام مانده است

در پایان این گزارش آمده است: کوتاهِ کلام، ترامپ در خصوص تحقق اهداف سیاست خارجی خود با بهره‌گیری از یک راهبرد انفرادی و مبتنی بر فشار و زدوبند در همه سطوح ناکام مانده است. ناکامی‌های وی در عوض نیاز به شراکت‌های جهانی را نمایان ساخته‌اند. طرح‌های ادعایی دولت وی مبنی بر تهیه دارو از آلمان و هند، پیشنهادات مبنی بر محدودسازی صادرات تجهیزات، و اکنون پیشنهاد توییتری وی مبنی بر ممنوعیت مهاجرت نیز در این خصوص کمکی نخواهند کرد.

آمریکا با ۱ میلیون و ۹۵ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا، از سرانه ابتلای بیشتری در مقایسه با انگلیس، آلمان، ترکیه، ایران، و اکثر کشورهای دیگر بعلاوه ایتالیا و اسپانیا برخوردار است. تعداد کسانی که هر روز در آمریکا جان خود را از دست می‌دهند ده برابر مجموع موارد مرگ‌ومیر در کره جنوبی است.

اکنون برخی ایالت‌ها روند کاهش تدابیر ضدکرونایی را آغاز کرده‌اند، آنهم در حالی که تعداد موارد جدید ابتلا هیچ کجا نزولی نشده است. بقیه دنیا می‌توانند شاهد ناکارآمدی سیاست‌های آمریکا باشند. اما دلخراش‌تر از همه اینکه، ده‌ها هزار نفر از مردم آمریکا در حال مرگ هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • پری مجرد40ساله IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    56 25
    مرگ بر آمریکا این شیطان اکبر
    • DE ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
      5 23
      حسن روحانی از وقتی که فهمیده اجازه مذاکره با آمریکا را میخواهند به رییس جمهور بعدی بدهند، و به هیچ عنوان به او نخواهند داد( مانند برجام که به "محمود" ندادند) داره شلوغ بازی در میاره.
    • IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
      29 6
      کرونا نشان داد که امریکا و دیگر کشورهای غربی مدعی پیشرفت و تکنولوژی چقدر عقب افتاده اند.
    • DE ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
      3 4
      پری مجرد40ساله: مرگ بر آمریکا این شیطان اکبر// اشتباه میکنی شیطان اکبر مُرد رفت پی کارش بگو شیطان بزرگ .شیطان اکبر مشتری نداره. بدعت نگذار , چِل , ساله
  • جوجه تیغی بدنساز GB ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    15 21
    نه باباااا. شوما چی شیرشوکولاتی های پاکتی که یه عمر نقشه جوجه گربه رو رنگ کردید و شیر قناری جا زدید. دیگه به ببر من توهین نکنیدا.
  • رهام حسامی IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    2 3
    نسبت جمعیت و امکانات نسبت به ان و تعداد مراکز درمانی همه مهم هست این نسبت در ایران بیشتر است .و همکاری دولت و مسولین وحمایت از مردم و قرار دادن امکانات که درایران بیشتر است .وگرنه جای مقایسه ایران و امریکا نیست .
  • F35 US ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    7 27
    پس بسيار حواستان را جمع كنيد چون نظام سرمايه داري خصوصا آميخته با روحيه كابويي براي فرار از بحران هاي اساسي جنگ هاي ترسناكي به راه مي اندازد ، واي به روزي كه توربين هاي گازي پرقدرت LCAC ها عليه خاك كشوري روشن شوند . . .
    • IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
      31 4
      ok شنها اماده استقبال گرم و اتشین هستند از سوم و 15 خردادها هم چون اطلاعی ندارم حرف نمیزنم
    • IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
      24 4
      اگه میتونستن تاالان توربینهای پر قدرتLCAC راروشن میکردن
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    15 26
    همین ببر کاغذی با وحاقت تمام فرمانده عملیات برون مرزی ایران را ترور کرد ولی خون از دماغ یک سرباز آمریکایی در عراق نیامد.
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
      5 6
      خوب بله چرا که برجامهای متوالی دست ایران را بست اما به امید خدا دیگه ریل عوض شده و نور 1 و 2 و 3 و ...... تا 36 هزار کیلومتری میره بالا تا با انتقام بموقع حاج قاسم اون زنگی مست جرئت زدن 52 نقطه را نکند هرچند که حداقل 10 - 15 تا کشته در عین السد قطعی میباشد و خود حاج قاسم هم که قبلش 5000 یانکی را مرخص کرده بود
    • CA ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
      8 2
      برجام دست انتقام خون حاج قاسم را بست ؟؟ یه چیزی بگو خودت باور کنی
    • IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
      3 5
      آقای محترم 110 نفر از نظامیان آمریکا مجروح شدند بعد شما میگی خون از دماغ کسی نیومد ؟
    • IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
      24 6
      حملات موشکی به عین الاسد هیمنه پوشالی شیطان بزرگ را درهم شکست.
    • IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
      9 7
      خون حاج قاسم عزیز تاوان افتضاح برجام بود.
    • IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
      1 3
      بجایش کرونا انتقام گرفت و 75000 نفر امریکایی کشته شدند و اقتصاد این کشور دچار رکود شدید شد.
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    0 6
    سیاست گذار و حامی مالی نشنال اینترست سرمایه دار روسی لئونید میخلسون است که طرفدار سرسخت سیاست های استعمار مدرن تزار ولادمیر پوتین است
  • بی عقده باش IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    12 5
    تو ظاهر به آمریکا فحش میدین تو خفا التماس امریکا رو میکنین و به پاش میفتین.مثل مذاکرات عمان .خداوندا همه درووغگوها و ظاهرسازا رو رسوا و خفیف کن و به درک واصل کن
  • سید IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    8 2
    به هرحال علی رغم خواسته و میل غرب پرستان در ایران منحنی قدرت اقتصادی و اجتماعی امپراطوری یانکی ها در سمت شیب نزولی است و این وعده خداوند در مورد همه کافران است که تخلف ناپذیر است هرچند ولو کَرهَ المشرکون!!!!!!!
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    10 8
    همین ببرکاغذی باتحریماش دلار۱۰۰۰ تومنیو کرد۱۵۰۰۰هزارتومن
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
      17 5
      او نکرد دوستان تکنوکرات امریکایی شما کردند که 22 سال قبل به خواست حکیم انقلاب برای رساندن کشور به جایی که هر موقع لازم شد در چاه نفت را ببندند لبخند انکار زدند در صورتی که میتوانستند مثل انقلابیون ده ها ستاره خلیج فارس و نور 1 برای ایران بسازند تا الان دلار را 500 تومان بخری اما نکردند و حالا ناچارند نفت را زیر قیمت تولیدی بفروشند
    • CA ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
      2 4
      چرت نگو زمان احمدی نژاد هم انقد دلار قیمتش بالا نمی‌رفت اگه به تحریم هم حساب کنی خود برجام باعث تحریم های بیشتر شد... ایران به جای دولت بزدل به دولت مقتدر نیاز داره برای بقای خودش.
  • سید IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    1 9
    به نظرم 75 هزار کشته خیلی کمه. برای جمعیت آمریکا.
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    10 5
    واقعا کرونا ببر کاغذی بودن آمریکا را نشان داد اختلاف طبقاتی یا همان نژاد پرستی را عیان کرد
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    10 7
    آمریکا بیشتر برده کاغذی اسراییل کودک کشه
  • CA ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    9 15
    به خدا پامون برسه ایران تمامتون رو از دم تیغ میگذرونیم، پرو تر و وقیح تر از شما نیروهای به اصطلاح مومن هیجا ندیدیم ، میفرستیمتون پیش همون سردار دلها
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
      17 5
      دیروز اقای انقلاب نوید 36000 کیلومتری را داد یعنی اینبار غلطی کنید سقف کاخ سفید اربابت اومده رو سرش و توی مزدور هم میری پیش همون چند هزار کابویی که سردار دلها تو عراق نفله کرد
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
      6 5
      پای شما مزدوران آمریکائی سعودی هیچ وقت به ایران نمیرسه اما به گور چرا
    • IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
      6 17
      خوب برسه چه غلطی میکنین این احتمالاتی که تو میدی صفر مطلقه اگه جرات کنی بیایی بدنت تو ایران تیکه تیکه خواهد شد
    • CA ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
      2 3
      گورت رو گم کن عقب مانده روشنفکر بخاطر صد سال فاصله طبقاتی که ایجاد کردید مستحق مرگ هستید.
    • CA ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
      2 2
      پررو اون ارباب بی خاصیتت هس.
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    10 2
    مصیبت ترامپ برای مردم آمریکا کمتر از کرونا نیست... یک فاسد زنباره مردم و خانواده های آمریکایی رو در اختیار داره و برای رضایت صهیونیستها هر غلطی میکنه
  • DE ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    6 0
    ما را ببین چقدر پوچ هستیم که سالهاست اسیر این ببر کاغذی و دلقکهای گرداننده آن هستیم.
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    12 2
    سلام . اقا این قضیه اش چیه که دو سه ماهی هست که تمام سایت های اصول گرا منبعشون شده نشنال اینترست ؟
    • US ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
      9 3
      نشنال اینترست مال حکومت ایران است و به جز اسمی که دارد هیچ ربطی به آمریکا ندارد. هزینه هاش هم توسط ایران پرداخت می شود. دو سه ماه هم نیست. سالهاست وفتی قافیه تنگ میشود به اون اسنتاد میشود.
    • IR ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
      1 5
      اینی که گفت نشنال مال ایرانه تو فصا سیر می کنه ؟ داداش چی می رنی
  • CA ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    2 3
    هر کشوری که با آمریکا نزدیک باشد به این توهم دچار میشود شما متحدان آمریکا رو نگاه کنید انگلیس فرانسه آلمان که کرونا تقریبا همه چیزشون را از هم گسسته هست. توان مدیریت حتی یک نانوایی را هم ندارند. چون کل سیستم این نئولیبرال ها بر مبنای شخصیت پردازی و بازی روانی و سواستفاده از آسیب پذیری های روانی دارد و اگر نگاه کنید میبینید که ناو هواپیمابر و یا زیردریایی های بزرگ و غیره همه تنها بر اساس بازی روانی ساخته شده و واقعا توان عملیاتی ندارند و تنها چاله دفن پول هستند.و چون اهمیتی به سلامت و امنیت مردم قائل نیستند برای همین با یک ویروس تماما به هم میریزند کلا هر جا که بر اساس نئولیبرالیسم باشه میبینید مردم به هیچ حساب میشوند چون بنیان و اساس این رویکرد غلط و برده داری هست. تمامی مشکل هم از زمانی آغاز شده که هیتلر مردم بدبخت آلمان رو با حرف گول زد چون این مردم زود تحریک میشوند و این باعث توهم تمامی نئولیبرالها شده در صورتی که کشورهایی مثل ایران هستند که اگر یکی بخورند صدتا برمیگردونند و سریعا هوشیار میشوند.ایران قابل برده داری شدن نیست چون بافت جمعیتی بگونه ای است که این اجازه را نمیدهد.
  • US ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    2 5
    مشرق ببین از کدوم منبع دوست داره از همونجا براش بزار
  • CA ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    17 5
    اول روحانی را محاکمه کنید دروغ را در کشور اپیدمی نکند.
  • CA ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    2 6
    مرگ بر آمریکا.
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    0 0
    این ادعاها مزخرفات و چرندیات و توهمات ذهن علیل شماست .
  • Anissa IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    0 0
    اخجون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس