کد خبر 1067549
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
1

این مقاله تأمین مؤلفه‌های امنیت ملی ایران از جمله جلوگیری از وقوع جنگ داخلی در عین حفظ روابط مساعد با طالبان به خصوص در مقابل شاخه خراسان داعش را هدف ایران در افغانستان پساتوافق می‌داند.

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت:

کارشناس اندیشکده رند طی گزارشی فرصت‌های توافق آمریکا و طالبان برای ایران را برشمرده است. نویسنده سرمایه‌گذاری ایران در زیرساخت‌های ارتباطات و حمل‌ونقل، تشکیل لشگر فاطمیون و هم‌چنین پیوندهای فرهنگی و مذهبی با اقوام ازبک، هزاره و تاجیک را سبب گسترش قدرت نرم ایران قلمداد کرده ولی حضور نظامی آمریکا را مانع دست‌یابی به حداکثر منافع سیاسی و امنیتی در این کشور عنوان می‌کند.

این مقاله تأمین مؤلفه‌های امنیت ملی ایران از جمله جلوگیری از وقوع جنگ داخلی در عین حفظ روابط مساعد با طالبان به خصوص در مقابل شاخه خراسان داعش را هدف ایران در افغانستان پساتوافق می‌داند. در عین حال که افغانستان فرصت مناسبی برای خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا در اختیار ایران قرار می‌دهد.

با خروج نظامی آمریکا از افغانستان، دولت‌های چین، روسیه، هند، پاکستان و عربستان تلاش بیشتری برای گسترش نفوذ در این کشور به انجام خواهند رساند. بنابراین لزوم گسترش نقش‌آفرینی ایران در راستای ثبات و صلح در این کشور احساس می‌شود.

مذاکرات آتی دولت افغانستان با طالبان در راستای آزادی زندانیان و تعیین سیستم سیاسی آینده این کشور، فرصت مناسبی است تا ایران از زمینه‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و امنیتی برای تکمیل خلأهای توافق به نفع منافع دو کشور و تعمیق روابط تهران و کابل بهره‌برداری کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    3 35
    گرگ برود شغال اید.......عجب کشور مظلومی،همیشه طعمه است
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      12 1
      اون دهان نجس رو ببند مردک. مردم افغانستان هم نژادهای ماست. ما از هم جدا نبوده، نیستیم و نخواهیم بود..
    • IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      3 1
      خیلی بی شرفی . افغانستان خودیه باید بهش کمک کنیم
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      1 0
      صفت انگلیسی کثیف خودتو به ما نچسبون مزدور کاسه لیس
    • بابک IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
      0 0
      ایران قرار نیست افغانستان اشغال نظامی کند به لحاظ اینکه افغانستان به لحاظ تاریخی و فرهنگی و مذهبی و هم زبانی مشترکات زیادی با هم داریم طبیعتا ایران می‌تواند نقشی سازنده در افغانستان همسایه شرقی ایفا کند ، شما ایرانی نیستی این چنین ایرانستیزانه سخن بر علیه دوستی دو کشور برادر و همسایه میزنی همان از تبار منافقین آلبانی نشین باید باشید، افغانستان در طول تاریخ بخشی مهم از جغرافیای سرزمین پارس، پرشیا، فلات ایران بوده ...
  • حاج قاسم IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    13 0
    شغال همون ارباب تروریست توست که امثال تویِ منافق تیرانانشینِ رادردامن صدام بزرگ کرده بی وطن به ایرانی توهین نکن.
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    4 1
    طالبان نشنیدین در مورد شیعیان دوباره چی گفته؟؟؟!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس