کد خبر 1067499
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶

به گزارش مشرق، اکبر گنجی در کانال شخصی خود در تلگرام نوشت:

تبدیل دستگاه قضایی آمریکا به عروسک های خیمه شب بازی راست افراطی: استقلال قضایی آمریکا کشک است، ترامپیست های جمهوری خواه این را آشکار کردند. دموکراتها فقط و فقط با پیروزی در سنا می توانند مانع تسلط کامل حزب جمهوری خواه بر دستگاه قضایی شوند.

جاستین واکر از سوی ترامپ به‌عنوان قاضی دادگاه تجدید نظر حوزه قضایی ایالت «کلمبیا» معرفی شده است.  واکر سال گذشته در حالی سمتی را در دادگاه فدرال آمریکا دریافت کرد که تا آن زمان مسئول رسیدگی به هیچ پرونده‌ای نشده نبود. معرفی واکر از سوی ترامپ در میان بحبوحه شیوع جهانی ویروس کرونا مورد توجه قرار نگرفت اما چنین اقدامی زنگ خطری برای دموکرات‌ها است تا علاوه بر تصاحب ریاست جمهوری، برای حفظ حاکمیت قانون در آمریکا بجنگند.

دولت ترامپ به‌دنبال دریافت تأییدیه از سوی مجلس سنا برای انتصاب ۱۹۳ فرد پیشنهادی به‌عنوان قاضی، دو فرد در دیوان عالی عدالت، ۵۱ قاضی در حوزه‌های قضایی، ۱۳۸ قاضی در دادگاه‌های منطقه‌ای و دو قاضی در دادگاه تجارت بین‌المللی است. اتفاقی که از زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان بی‌سابقه است.

لورنس ترایب استاد قانون اساسی در دانشگاه هاروارد آمریکا در این باره می‌گوید: «تأثیرات تبدیل دادگستری فدرال به یک سری عروسک‌های خیمه شب بازی که در خدمت ایدئولوژی‌های راست‌گرایانه باشند، تأثیرات مخربی به‌دنبال خواهد داشت که دهه‌ها [گریبان‌گیر آمریکا] باقی می‌مانند.»

ترامپ و میچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا قصد دارند تصمیماتی در این خصوص اتخاذ کنند که میلیون‌ها آمریکایی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. به گفته منتقدان، این قضات جدید صلاحیتی جز همراهی ایدئولوژیک با جمهوری‌خواهان ندارند. به گفته ترایب، خیلی از این قضات بین ۳۰ تا ۴۰ سال سن دارند و انتصاب آن‌ها موجب می‌شود دادگستری فدرال به طور چشمگیری تا مدت‌ها دچار تضعیف شود.

کریستوفر کانگ رئیس شورای سازمان «درخواست عدالت» که هفت سال در دولت باراک اوباما فعالیت داشته است می‌گوید: «ظرف سه سال گذشته قضاتی را دیده‌ایم که از سوی رئیس جمهور ترامپ در دادگستری فدرال، از دادگاه‌های منطقه‌ای تا دیوان عالی منصوب شده‌اند. آن‌ها جوان‌تر، متعصب‌تر و سیاسی‌تر هستند و تأثیرات زیادی بر زندگی آمریکایی‌ها خواهند داشت.»

از سوی دیگر الیزابت اسلاتری عضو اندیشکده «بنیاد هریتیج» و همکلاسی سابق واکر می‌گوید: «درست است که او جوان است و تازه به دادگستری آمده است اما از پیشینه آکادمیک برخوردار است و تحقیقات او بر روی قوانین اجرایی و تفکیک قوا تمرکز داشته است. حوزه‌ای که او برایش نامزد شده است به میزان زیادی بر قوانین اجرایی تمرکز دارد. بنابراین فکر می‌کنم او انتخاب بسیار خوبی است زیرا با این مسائل به‌خوبی آشنایی دارد.»

واکر عضو «جامعه فدرالیست» آمریکا است که تفاسیری «اصالت‌گرا» از قانون اساسی دارد و وکلای محافظه‌کار زیادی را به دادگاه‌ها پمپاژ کرده است و اتحاد آن با ترامپ موجب شده واکر بتواند بر مسیحیان اوانجلیست و دیگر گروه‌هایی که با دیده شک به راست‌گرایان می‌نگرند، پیروز شود.

همچنین بسیاری معتقدند لیست تهیه شده از سوی ترامپ برای کرسی‌های خالی دیوان عالی عدالت آمریکا در سال ۲۰۱۶، به پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری کمک کرده است. در انتخابات پیش رو، جو بایدن رقیب دموکرات ترامپ وعده داده اولین زن آفریقایی-آمریکایی را به دیوان عالی می‌فرستد. اما کانگ معتقد است: «او باید گام‌های بیشتری در این زمینه بردارد و توضیح دهد این زنان آفریقایی-آمریکایی چه کسانی هستند. کاندیداهای بالقوه بسیار خوبی وجود دارند که می‌توانند ترقی‌خواهان را به وجد آورند و کنجکاو شوند که دیدگاه او (بایدن) درخصوص دادگاه‌ها و چگونگی بازگشت تعادل و عدالت به آن‌ها چیست.»

اما تنها تصاحب کاخ سفید برای رسیدن به این اهداف کافی نیست. اگر بایدن در انتخابات پیروز شود و جمهوری‌خواهان همچنان کنترل مجلس سنا را در دست داشته باشند، منازعه‌ای فرسایشی میان این دو در پیش خواهد بود. دموکرات‌ها در سال جاری میلادی می‌توانند ۲۳ کرسی مجلس سنا را تصاحب کنند و تنها کافی است چهار کرسی دیگر در اختیار داشته باشند تا کنترل اوضاع را دوباره در دست گیرند.

بخش دوم مقاله «تبدیل دستگاه قضایی آمریکا به عروسک های خیمه شب بازی راست افراطی: استقلال قضایی آمریکا کشک است، ترامپیست های جمهوری خواه این را آشکار کردند. دموکراتها فقط و فقط با پیروزی در سنا می توانند مانع تسلط کامل حزب جمهوری خواه بر دستگاه قضایی شوند.»

«گان هچر میز مدیر سیاست‌های دموکراسی در جنبش ترقی‌خواه «پروژه منسجم» در این باره می‌گوید: «بسیار مهم است که نه‌تنها ترامپ امسال از دفتر [کاخ سفید] بیرون انداخته شود، بلکه سنا نیز تصاحب شود تا بتوان به شکلی واقعی اولویت‌های ترقی‌خواهانه را پیش برد که [انتصاب] قضات نیز بخشی از آن به شمار می‌رود. زیرا هر قانون‌ ترقی‌خواهانه‌ای که توسط کنگره تصویب شود، از سوی جمهوری‌خواهان در دادگاه به چالش کشیده می‌شود.»

بنابراین حزب دموکرات باید کاخ سفید و سنا را به‌طور همزمان تصاحب کند. در این صورت ممکن است ده‌ها قاضی منصوب شده توسط بیل کلینتون که به‌زودی بازنشسته خواهند شد، با جوانان لیبرالی جایگزین شوند که می‌توانند سال‌ها بر سر کار باشند. چنین چیزی موجب می‌شود پس از چهار سال یکه‌تازی ترامپ-مک‌کانل، اوضاع به نفع دموکرات‌ها تغییر کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    0 0
    مگه قبلأ عروسک خیمه شب بازی نبود؟؟
  • علی افصحی IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم. با مطالعه این مقاله واقعا به دریوزه گی و بدبختی جریان غرب گرا و مخالفان بی فکر جمهوری اسلامی عزیز بیشتر واقف می شویم.این آدمی که به قول خودش از ترامپ پول می گیرد تا به جمهوری اسلامی فحش دهد در رثای دموکرات ها چنان قلم فرسایی کرده که هرگز در باره ملت خود چنین کاری را نکرده است. او به خیالش دموکرات ها برای این جماعت بی ریشه تره ای خرد خواهند کرد. در حالی که این ها دیگر تاریخ مصرشان به سر رسیده و به همین جهت مزدوری خود را به اوج فضاحت رسانده اند.این آدم بدبخت به جای این که نسبت به هویت ملی خود غیرت نشان دهد به دموکرات ها ی آمریکا شیوه سیاست ورزی و سبک بازی انتخاباتی یاد می دهد!؟ تنها جمله این مقاله همان است که نوشته : استقلال قضایی آمریکا کشک است. اما ما به عنوان مدافعان ولایت با رهبری فرزانه خود بازی دروغین دو حزب جنایت پیشه آمریکا را همواره تشخیص داده و می دانیم سیاست مستقل جمهوری اسلامی عزیز بی اعتنا به فریب دوگانه جمهوری خواه و دموکرات است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس