کد خبر 1067065
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۵
کارگران نمایه

یک کارشناس حوزه کار درباره خسارات وارده بیمه نکردن کارگران توضیحاتی داد.

به گزارش مشرق، حمید حاج اسماعیلی کارشناس حوزه کار اظهار کرد: در ماده ۱۴۸ قانون کار قید شده است که هر کارگری که به کار گرفته می‌شود باید بیمه شود.

او با بیان اینکه بیمه سازمان تأمین اجتماعی اجباری است، گفت: تکلیف ماده ۱۴۸ قانون کار  این است که کارفرما حق ندارد کارگری را بدون آنکه او بیمه شود، استخدام کند.

بیشتر بخوانید:

اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان به صندوق بیمه بیکاری

این کارشناس حوزه کار تصریح کرد: کارگران متخصص ۳ ماه اول و کارگران بدون مهارت ۱ ماه به صورت آزمایشی کار می‌کنند.

او با بیان اینکه کارفرما موظف است کارگران کارآموز و آزمایشی خود را نیز از روز اول کار بیمه کند، تصریح کرد: حقوق کارگر تنها برای خود کارگر نیست و آینده خانواده کارگر را نیز در برمی‌گیرد.

حاج اسماعیلی ادامه داد: سن کارگر در آینده بالا خواهد رفت و خانواده او نیاز به حمایت‌هایی دارد که بیمه کردن کارگر باعث می‌شود نیازها مرتفع شود.

او با بیان اینکه علاوه بر تأمین مالی کارگر و خانواده او نیاز به خدمات بهداشت و درمان دارند که بیمه می‌تواند این همپوشانی را فراهم کند، افزود: اگر کارگر در محل کار یا خارج از محل کار دچار آسیب شود و بیمه نباشد کارفرما موظف است پاسخگو این مسئله باشد.

این کارشناس حوزه کار تأکید کرد: بیمه نکردن کارگران تخلفی آشکار است که با شکایت کارگر می‌تواند پای کارفرما را به مراجع قضایی باز کند.

او با بیان اینکه اگر در حین کار کارگر دچار آسیب و یا نقض عضو شود و بیمه نباشد مسئولیت آن بر عهده کارفرما است، گفت: خسارت‌های این مورد گاها جبران ناپذیر و با هزینه‌های بالایی است، پس بیمه نکردن کارگر عملا به نفع کارفرما تمام نخواهد شد.

حاج اسماعیلی بیان کرد: دولت با بیمه نشدن کارگران هزینه سنگینی را متحمل می‌شود.

او با بیان اینکه هزینه‌های بالای درمان و خدمات بیمه‌ای به صورت آزاد زیاد است و ناتوانی خانوارها برای پرداخت موجب ایجاد ناهنجاری در جامعه می‌شود.

این کارشناس حوزه کار افزود: حاکمیت نیز به صورت جدی نگهبان قانون کار و حقوق کارگران است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس