اعتصاب مستأجران در آمریکا

میلیون‌ها نفر از مستأجران آمریکایی که پس از اجرای طرح قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی، شغل و ‏درآمد خود را از دست داده‌اند و قدرت پرداخت اجاره مسکن خود را ندارند، به کمپین اعتصاب اجاره ‏پیوسته‌اند.‏

سرویس جهان مشرق - پایگاه آمریکایی اینترسپت در گزارشی به خفقان رسانه‌های آمریکایی در خصوص واقعیت‌های سیاه جامعه آمریکا پرداخت و نوشت: آیا می‌خواهید یک تصویر غیرواقعی از وضعیت نارضایتی آمریکایی‌ها در طول همه‌گیری کرونا داشته باشید؟ کافی است نگاهی به پوشش خبری هفته گذشته بیندازید. رسانه‌ها بر چند صد سفیدپوست که با تؤیت‌های تحریک‌آمیز ترامپ نسبت به فاصله‌گذاری اجتماعی در چند ایالت اعتراض کرده بودند، تمرکز کردند. این در حالی است که بعضی از بجاترین و درست‌ترین اقدامات مقاومت جمعی کشور در طول چند دهه گذشته (از موج اعتصابات کارگران گرفته تا ایجاد شبکه‌های کمک‌های مردمی دوجانبه) در مقایسه با معترضان راست‌گرا، سهم اندکی از توجه رسانه‌ها را به خود جلب می‌کنند.

به عنوان مثال، صرفاً بر اساس پوشش خبری رسانه‌ها، احتمالاً هرگز نخواهید فهمید که مستأجران در نیویورک در حال آماده شدن برای بزرگ‌ترین اعتصاب اجاره در یک قرن گذشته که قرار است از اول ماه مه آغاز شود، هستند."اعتصاب اجاره فریادی است برای کرامت انسانی: همه ما حق داریم یک خانه داشته باشیم، فارغ از رنگ پوست، وضعیت مالی یا فرهنگمان. "به گفته کی ویور، هماهنگ‌کننده کمپین عدالت مسکن برای همه (ائتلاف مستقر در نیویورک متشکل از مستأجران و فعالان حوزه مسکن)، حداقل ۴۰۰ خانواده که در ساختمان‌هایی زندگی می‌کنند که هر یک شامل بیش از ۱۵۰۰ واحد اجاره‌ای است، در حال هماهنگی برای انجام اعتصاب اجاره در کل ساختمان هستند. علاوه بر این، بیش از ۵۰۰۰ نفر از طریق یک میثاق آنلاین، متعهد شده‌اند که از پرداخت اجاره در ماه مه خودداری کنند.

یک‌سوم مستأجران اجاره خود را پرداخت نکرده‌اند

ردیابی تعداد دقیق اعتصاب‌کنندگان امکان‌پذیر نیست، اما رقم همین میثاق آنلاین به تنهایی نشانگر یک احیای تاریخی از تاکتیک مقاومتی مستأجران است. از دهه ۱۹۳۰ میلادی به این طرف، شهر نیویورک در این مقیاس شاهد اعتصاب‌های هماهنگ برای اجاره نبوده است. در آن سال‌ها هزاران نفر از مستأجران در هارلم و برانکس، توانستند با امتناع از پرداخت اجاره در مقیاس وسیع، با موفقیت با افزایش قیمت اجاره و بی‌توجهی صاحب‌خانه‌ها مبارزه کنند.

ممکن است تعداد افراد متعهد به کمپین اعتصاب اجاره، در مقایسه با میلیون‌ها نفری که نه به خاطر اعتصاب بلکه صرفاً به خاطر عدم توانایی در ماه آینده اجاره خود را پرداخت نخواهند کرد، اندک به نظر برسد. در هفته اول ماه آوریل، یک‌سوم از مستأجران سراسر آمریکا (حدوداً ۱۳.۴ میلیون نفر) اجاره خود را پرداخت نکرده‌اند؛ از آن زمان، ۲۶ میلیون نفر کارگر به صفوف بیکاران پیوسته‌اند.

چک‌های ۱۲۰۰ دلاری دولت کفاف اجاره و زندگی را نمی‌دهد

در همین حال، چک‌های ۱۲۰۰ دلاری، بی‌نظم و با تأخیر هستند و رقمشان عادلانه نیست. به عنوان مثال، متوسط اجاره ماهیانه یک آپارتمان یک خوابه در نیویورک، سال گذشته ۲۹۸۰ دلار بوده است. علاوه بر این، هدیه رقت‌انگیز دولت فدرال برای مهاجران نیز در دسترس نیست. بنابراین از آنجا که می‌توان انتظار داشت معوق شدن پرداخت اجاره ماه مه به رقم بی‌سابقه‌ای برسد، شاید ایده تبلیغ برای یک اعتصاب اجاره در نگاه اول محل مناقشه باشد.

با این حال، برگزارکنندگان اعتصاب اجاره، اهمیت و مرتبط بودن این اقدام را شفاف‌سازی کرده‌اند. شعار کمپین اعتصاب اجاره گویای همه چیز هست: "نمی‌توانم پول بدهم؟ نمی‌هم!" تبدیل کردن عدم توانایی پرداخت اجاره به یک اعتصاب (اقدام مقاومت جمعی) در واقع مخالفت با یکی از اصول سرمایه‌داری است که بی‌اخلاقی فرد را به عدم توانایی وی برای پرداخت پول به صاحبخانه یکی می‌داند.

اعتصاب اجاره فریادی است برای کرامت انسانی

ویور اظهار داشت:

"لازم نیست ما یک اعتصاب اجاره راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم بگوییم که میلیون‌ها نفر از مردم نیویورک در تاریخ ۱ مه اجاره خود را پرداخت نخواهند کرد. " بنابراین درخواست برای پیوستن به اعتصاب اجاره، یک پرسش مهم پیش روی مستأجرانی قرار می‌دهد که توانایی مالی پرداخت اجاره خود را ندارند. ویور در ادامه گفت: "می‌خواهید در این مشکل تنها باشید؟ یا می‌خواهید به جنبشی از مردم بپیوندید که در شرایط مشابه قرار دارند و خواستار یک راه‌حل سیاسی عمیق و مؤثر هستند؟ اگر در کنار هم باشیم برای همه بهتر است. "

برای برگزارکنندگان اعتصاب در خط مقدم بحران مسکن نیویورک، که قبل از وقوع پاندمیک فعلی هم وجود داشت، پاسخ این سؤال مشخص است. دونت لتفورد، یک مهاجر غیرقانونی از جامائیکا و عضو گروه انجمن‌های تغییر برای نیویورک، می‌گوید:

"اعتصاب اجاره فریادی است برای کرامت انسانی: همه ما حق داریم فارغ از رنگ پوست، وضعیت مالی یا فرهنگمان، یک خانه داشته باشیم. "

تا یک ماه پیش، لتفورد به عنوان دستیار مراقبت‌های پزشکی در منزل مشغول به کار بود. کارفرمای او که بیش از ۱۰ سال برایش کار می‌کرد به خاطر بیماری کرونا درگذشت. او که تا لحظه مرگ از کارفرمای خود مراقبت کرده بود اکنون بیکار شده و در قرنطینه مشغول سوگواری است. لتفورد که مادر یک فرزند است، در یک ایمیل نوشت: "تحت هر شرایطی تحمل چنین سوگی سخت است، اما در این اوضاع همه‌گیری دیگر ویرانگر می‌شود. " و از دیگران خواست تا به اعتصاب اجاره ملحق شوند. "بحران کرونا آنچه را که بسیاری از مستأجران مدت‌هاست می‌دانند، برایمان شفاف‌سازی کرد: فاصله همه ما با بی‌خانمان شدن، فقط وقوع یک حادثه در زندگی است (از دست دادن شغل، بیماری اورژانسی)."

اعتصاب کنندگان خواستار لغو اجاره بها هستند

"در مواجهه با تداوم بیکاری و بحران بی‌سابقه بیرون کردن مستأجران، واقعاً دولت هیچ تمهیدی نیندیشیده است. "برگزارکنندگان جنبش از کسانی که توانایی پرداخت اجاره ماه مه را دارند نیز درخواست کرده که در همبستگی با کسانی که توان این کار را ندارند، از پرداخت اجاره خود خودداری کنند. هدف از این جنبش، تحت فشار قرار دادن رهبران شهر و ایالت است تا به تنها شیوه مناسب به بحران مسکن پاسخ دهند: لغو اجاره‌بها.

پیش از آنکه مدافعان حقوق مسکن در نیویورک، فراخوان اعتصاب جمعی اجاره را مطرح کنند، همراه با تعداد اندکی از قانون‌گذاران خواستار تعلیق موقت اجاره بودند. و اگرچه اندرو کوئومو، فرماندار نیویورک یک مهلت قانونی برای فسخ قرارداد مستأجر معرفی کرد، اما بدون فسخ شدن اجاره در طول این زمان، بازپرداخت‌ها روی هم جمع خواهد شد و در آینده خطر بی‌خانمان شدن، میلیون‌ها مستأجری را که تمامی منابع درآمد خود را از دست داده‌اند تهدید خواهد کرد.

ترند شدن هشتگ لغواجاره در آمریکا

ویور گفت:

"ما همچنان خواهان لغو اجاره‌بها (CancelRent#) هستیم – این خواسته کمپین اعتصاب اجاره است. تاکنون، فریادهای کمک‌خواهی ما در آلبانی نادیده گرفته شده است. در حقیقت، آنها درست برعکس اقدام کردند. فرماندار کوئومو، یک بودجه ریاضتی تصویب کرد که به ضرر مستأجران کم‌درآمد و نیویورکی‌های بی‌خانمان است. در مواجهه با تداوم بیکاری و نرخ بی‌سابقه بیرون کردن مستأجران، دولت تقریباً هیچ چیزی ارائه نکرده است. "

اعتصاب پیش رو نیز همانند اعتصاب‌های تاریخی قرن بیستم که به برخی از نخستین قوانین کنترل اجاره در نیویورک منجر شد، خواسته‌های مشخصی دارد. به نقل از طوماری از سوی عدالت مسکن برای همه، اعتصاب‌کنندگان خواهان موارد زیر هستند:

· لغو اجاره‌بها در سراسر کشور به مدت چهار ماه، "یا در طول بحران سلامت عمومی، هر کدام که طولانی‌تر باشد"؛

· ثبات اجاره‌بها و اطمینان مستأجران از داشتن حق تمدید قرارداد خود با قیمت قبلی؛

· اینکه دولت "فوراً و دائماً تمامی نیویورکی‌هایی که با بی‌خانمانی مواجه هستند را اسکان مجدد دهد و در حوزه سلامت و مسکن اجتماعی در سراسر ایالتمان سرمایه‌گذاری نماید. "

لزوم تصویب قانون حمایت از صاحبخانه‌ها و مستأجران

نگرانی‌ها در واکنش به درخواست برای لغو اجاره و اعتصاب، به همان اندازه که قابل پیش‌بینی است، بی‌اساس نیز هست. رایج‌ترین مورد در بین آن‌ها این ادعاست که صاحبخانه‌های کوچک که از طریق جمع‌آوری اجاره زندگی می‌کنند و اقساط وام‌های خود را می‌پردازند، با مشکل روبرو خواهند شد. با این حال، یقیناً دولت ظرفیت این را دارد که در این شرایط از صاحب‌خانه‌ها پشتیبانی کند: پرداخت اقساط وام هم باید لغو شود.

برخی از قانونگذاران کشور سعی دارند لایحه‌هایی تصویب کنند که در سطح ملی، لغو اجاره و اقساط وام را ملغی سازد. الهان عمر، نماینده مینه‌سوتا روز چهارشنبه، قانون لغو اجاره و وام را ارائه کرد، که به تبع آن اجاره‌بها و وام بخشیده می‌شوند و همچنین کمک‌های مالی به صاحب‌خانه‌ها می‌شود تا به درآمد ازدست‌رفته‌شان کمک کند.

پیش از همه‌گیری کرونا (و به لطف تلاش‌های خستگی‌ناپذیر اتحادیه‌های مستأجران و چند نفر دموکرات پیشرویی که در ۲۰۱۸ در نیویورک انتخاب شدند) سال گذشته چند مورد اصلاحات قانونی حامی حقوق مستأجران تصویب شد. این قوانین اگرچه مطلوب بودند، اما هنوز گام کوچکی در مسیر درست برای از بین بردن چند دهه همدستی غیرمجاز میان سیاستمداران نیویورک و لابی قدرتمند املاک و مستغلات محسوب می‌شوند. ایده‌آلِ برگزارکنندگان اعتصاب به هیچ وجه بازگشت به شرایط پیش از بحران نیست. به قول ویور: "خواسته ما این است که به جهانی که قبل از کرونا در آن زندگی می‌کردیم بازنگردیم – جهانی با ۹۲ هزار نیویورکی بی‌خانمان و میلیون‌ها نفر مستأجری که فقط به اندازه یک چک اجاره با بی‌خانمان شدن فاصله دارند. "                                         


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    23 24
    سیاه نمایی نکنید وضع ما بهتر از اونا نیست
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      11 12
      ماهم همینو میگیم که : غربی‌ها، سیاه نمایی نکنین، وضع شما بهتر از ایرانیا نیست!! ولی مگه تو گوششون فرو میره؟ نه، فقط یاسین تو گوش خر خوندنه، البته بلانسبت خر!!!
    • قریشی IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      13 13
      معلومه وضعیت مناسبی نداری ... ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای امثال شماهاست که توبه کنید و به راه راست تعیین شده توسط دین خدا و برگردید.
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      17 5
      ما هم دولت مون لیبرال سرمایه دار هس که مثل اونا شدیم.
    • پری مجرد 42ساله IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      4 0
      مشرق من گشنمه چرا اذان نمیشه
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    20 27
    آمریکا کاملترین جامعه تاریخ بشر است دوست عزیز. خوب شما اگر میتوانستید بهتر از آن را میساختید. نمیتوانید زیرا شدنی نیست. همانطور که شوروی نتوانست بسازد. حالا خود را از نظر ایدئولوژیک با مارکسیسم مقایسه کنید. تمام جوامعی که بشر تا امروز ساخته کوبیده و نابود شدند و روی آنها آمریکا ساخته شد. این یک مدینه فاضله واقعی است که بشر برای خود ساخته. دست از توهم ما بهترش را میسازیم بردارید. عقب مانده تر از این حرف ها هستید.
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      14 12
      09:37 استاد دمت گرم، کلی مارو خندوندی!!!! خخخخخخ از قدیم گفتن : پاچه خواری کار هر نامرد نیست، مرد می‌خواهد "بخوارد" پاچه را! ببخشید "بخوارد" ضرورت شعری بود!!!
    • علی IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      13 11
      الان مشکل اجاره ،بدهی های سنگین،انسان های رها شده ی به خانمان، بچه ها با پدر نامشخص ،تنهایی وفرد گرایی افراطی ،خیانت ،قتل، تخریب محیط زیست ،نژاد پرستی ،99% به 1% و اووووه ........... همه از آپشن های جانبی ته دنیایی که تو آمریکا ساختن؟
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      15 10
      آره عجیجم هر جا هالیوود داشته باشه میشه کاملترین جامعه تاریخ بشر، البته از نظر اهل هپروت
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      11 11
      آقا طرف کرونا و سرطان بگیره شانس بهبودی داره ولی من دیگه از بهبودی این غربزده های 8 موتوره کاملأ ناامید شدم! اینا عشق آمریکا واقعأ کورشون کرده و آب از سرشون گذشته!!! خود آمریکایی‌ها ادعایهایی رو که این بنده خدا کرده نمیکنن چون میدونن همهٔ دنیا بهشون می‌خندند.
    • GB ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      5 11
      بهرحال با توی شیشه کردن خون دنیا توی این 300 سال و نظم پلیسی امنیتی یه کارایی کردن اما خوب این دنیا صاحاب داره و ظلم را قدرت مانایی نیست و این کوه پر از تبعیض و نژادپرستی و خشونت داخلی و چپاول خارجی بالاخره مثل تایتانیک خواهد ریخت
    • DE ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      1 13
      برای امثال شما آمریکا همیشه بالاتر از ما" جهان سومی" هاست. همیشه ذلیل آمریکا بودید و هستید. فقط نميدونم بعد از آمریکا به چه چیزی برای خودتحقیری مستمسک میشید. مدینه فاضله شماها کارش تمومه بزرگوار!
    • DE ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      2 10
      این حد از خود کم بینی اون هم در این شرایطی که آمریکا داره دیگه نا امید کننده است. فک کنم مدینه فاضله رو خوب براتون تعریف نکردن.
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    8 7
    ما خوبیم
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      10 1
      نه همه مون فقط تو
    • DE ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      0 8
      رفیقمون درست نوشته همچین هممون هم خوب نیستیم فقط خودت! قدر خودت رو بدون پهلوون!
  • من یک مستاجرم GB ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    24 10
    یه فکری به حال ما مستاجرها هم بکنید که زیر فشار گرونی کمرمون شکسته تو ایران!
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      7 7
      11:00 چشم!
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      7 3
      دقیقا داریم شبیه آمریکا میشیم! بنده ی خدا فک کردی نهایت آرزوی لیبرال های وطنی طی این همه سالی که قدرت واقتصاد تو دستشون بوده چیزی غیر از آمریکایی شدنه این تازه از نتایج سحر لیبرالیسمه! مونده تا همه کثافتش تو زندگی هامون پیدا بشه بانک های ربا خوار ..................... بورس قمار باز........................... آدم های خود خواه .................... هرچی که اونجا بده ودردمون میاد حتی راجع به هشون بنویسیم.
    • ج د ا IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      1 4
      شما که ایرانی نیستی با پرچم انگلیس اومدی داد ایرانی بودن میزنی؟؟؟ برو هپروت
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      13 4
      داداش شتر سواری که دولا دولا نمیشه، وقتی روحانی رو انتخاب میکنین و میاین با یک دلاری و 1000 تومنی تو خیابون میرقصین و آدمایی مثل صادقی و امثالهم رو که غربزده هستند انتخاب میکنین، خوب اینها هم جزوشه دیگه!! مسکن مهر و مترو و اینا هم که کمونیستیه، امپریالیسم که فقط هالیوود و پارتی و اینا نیست، در همه داداش نمیتونی جدا کنی!!!
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    13 7
    خوب شد شما هستید روشنگری می کنید
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    8 4
    هر چند همکلام شدن با حیوانات مشرقی بسیار سخت است و نیاز به روحیه بالایی دارد اما آمریکا یک کشور سرمایه داری صنعتی است وجه سرمایه داری آن همین چیزهایی که گفتید به شما میدهد و بسیار بیشتر از آن وجه صنعتی آن ساخت و تکامل تمدن بشر را به شما میدهد یک مدل زندگی و زیسته متاسفانه به زندگی غارنشینی و شترچرانی مد نظر شما هم قابل تقلیل نیست
    • DE ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      1 9
      آمریکا چنان سیلی آبداری خورده که حتی طرفدارش- بخونید نوکراش-گیج شدن و به چرند گویی افتادن
    • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      1 10
      بگذار در این لحظات آرزویی برای تو کنیم الهی در یکی از همون خونه های سالمندان آمریکا سقط بشی قبلش هم کل عمرت رو تو صفهای غذا در همون آمریکا بگذرونی و آخرش در یکی از همون کانتینرهای با کلاس با یخ خنکت کنن که بوت دنیا رو ور نداره تهش هم یکی از همون گورهای دسته جمعی بهشتت نصیبت بشه
    • IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      2 5
      کافر همه را به کیش خود پندارد....
    • IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      3 2
      13:19 هرچند همکلام شدن با شما حیوانات همجنس باز و تغییر جنسیت دادهٔ آمریکایی که تا کنون 70-80 تا جنسیت مختلف تو اون طویله تون بنام آمریکا کشف شده ممکن است حرام باشد ولی با وجود این بشما می‌گویم که من شخصأ یک تار موی یکنفر ایرانی را با کل 320 میلیون نفر شما عوض نمیکنم و خوشحالم که این ویروس کرونا پتهٔ شما آمریکایی‌ها را خوب روی آب ریخت، هروقت از جنگ های داخلی آمریکا بر سر دستمال "مستراح" خلاص شدی، به این مطالب فکر کن و جلوی ایرانی تعظیم کن شپش!!!!
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    3 3
    بعد سران ابله آمریکا میلیاردها دلار پول نقد رو خرج اربابشون اسراییل کودک کش میکنن...
  • vqh NL ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    14 1
    کمک هزینه کرونا در آمریکا برای هر نفر 1200 دلاره یعنی حدود 20 میلیون تومان گوشت هم کیلویی 8 دلاره اینو گفتم خودتون تا آخرش برید.
    • IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      4 9
      15:27 خودتی یانکی، اولأ که این پول به همه تعلق نمیگیره بعدشم اجاره خونه چنده اونجا؟ حتمأ ماهی 200 دلار نه؟؟!!! اگه تو طویله زندگی نکنی اونجا باید همون 1200 دلارو بدی اجاره خونه بعد بری یکم weed بفروشی یا کارای خلاف دیگه بکنی تا به سرماه برسی! برو این خالیارو جای دیگه ببند!
  • محمد۱۵ IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    3 5
    سلام مشرق .میدونم حرفم بی ربطه ولی چطور میتونم توهین های بسیار زیاد و زشت کاربران یک سایت ایرانی به نظام و شهدایی مثل سردار سلیمانی و ...( که فیلتر هم نیست و مخاطب زیادی هم داره )گزارش کنم؟تا لااقل برخورد بشه با این سایته.تازه فهمیدم که مدیران سایت ورزشی ط خودشون هم میدونن ولی براشون مهم نیست...خواهش میکنم راهنمایی کنید چون دیگه طاقت فحاشی به شهدا رو ندارم
    • علی IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      7 4
      چرا فک میکنین همه مردم باید مثه شما و امثال شما فکر کنن و نظر بدن؟؟
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    0 8
    کمپین(انگلیسی) = کارزار، پویش
  • ح IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    27 0
    شرایط امروز کشور شرایط عادی نیست لذا همانند تکالیفی که ستاد مقابله با کرونا برای تعطیلی کسب و کارها نمود اقتضا می نماید فرداد مستاجرین برای یک سال با شرایط قبلی بویژه از باب اجاره بها واحدهای تجاری و مسکونی را تکلیف نمایند .در غیر اینصورت در شان نظام جمهوری اسلامی نیست که کمپینی راه بیفتد..
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      2 6
      17:27 استاد ببخشید میشه لطف کنید یکم با دقت تر تایپ بفرمایید؟ شاید منظورتون از "فرداد مستأجرین را تکلیف نمایند" همون "تمدید قرارداد مستأجرین را تکلیف نمایند" باشه که خوب این یک طرف قضیه هست و باید وقتی از موجرین یک همچین انتظاری دارن، باید همزمان برای موجرین هم یک سری امکاناتی مانند وام کم بهره یا قرض الحسنه، معافیت مالیاتی، بیمه سلامت رایگان یک ساله یا.... در نظر بگیرن چون خیلی ها ممر درآمدشون فقط یک آپارتمان هست که خرج ماهیانشونو ازش در میارن مثل مادر بزرگ یکی از دوستان بنده!
  • محمد IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    10 1
    اینکه حق همس که خونه داشته باشن ، برای ما تو ایران هم صدق میکنه یا فقط مصرف خارجی داره؟ یا اینکه میتونیم اعتراض کنیم به اینکه دولت هیچ تمهیدی برای بیکارا ‌نیاندیشیده؟ روتون میشه از کارگرا حرف بزنین درحالی که امسال پدرشونو در آوردین؟
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      3 10
      18:51 وقتی دوستاتون میان تو اینجا میگن امریکا کامل ترین جامعهٔ تاریخ بشر است، ما هم میگیم زرررررشک!! منظور این مقاله اینه که چطور در کامل ترین جامعهٔ بشر وضع مسکن اینجوریه؟؟! ایران که یه همچین ادعایی نکرده! بعدشم "حق همه هست که خونه داشته باشن" از نظر آمریکایی‌ها و لیبرال های داخلی یعنی همون اصلاح‌طلب‌ها یک شعار کمونیستی و پوپولیستی هست. شما اگه همچین عقیده ای داشتی باید به امثال کسایی که مسکن مهر می‌ساختن رأی میدادی نه به لیبرال های طرفدار بازار آزاد!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس