کد خبر 1066448
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
سیگنال‌هایی از رمزگشایی مرگ مشکوک فعال سعودی/ قاتل خوانده شدن «بن سلمان» در اشعار «عبدالله الحامد»

«عبدالله الحامد» فعال حقوق بشری که روز جمعه به طرز مشکوکی در زندان سعودی جان خود را از دست داد پیش از مرگش در قصیده‌ای٬ محمد بن سلمان را قاتل کلمات توصیف کرده بود.

به گزارش مشرق به نقل از فلسطین الیوم به دنبال درگذشت «عبدالله الحامد» فعال حقوق بشری عربستان در زندان‌های سعودی٬ فعالان این کشور قصیده‌ای از وی منتشر کردند که الحامد در آن «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی را «قاتل کلمات» توصیف کرده است.

ترجمه قصیده وی به شکل زیر است:

«ای قاتل کلمات وای بر تو! می‌خواهی حتی خورشید را هم از آسمان زمین بکشی.

قلم‌های ما که قصد شکستن آنها را داری از متجاوزانی که ما را دستگیر می‌کنند قوی‌تر هستند».

«عبدالله الحامد»، شاعر، فعال حقوق بشر و فعال سیاسی منحصر به فردی که فعالیت‌هایش را از اوایل دهه 1990 آغاز کرد و درصدد تغییر قانون اساسی و تامین حلقه مفقوده حقوق بشر در ساختار حقوقی عربستان بود، نهم آوریل سال جاری (21 فروردین) دچار سکته مغزی شدید شده و در بیمارستان بستری شد و روز جمعه در 71 سالگی درگذشت.

این در حالی است که پیشتر پزشکان درباره فشار خون بالای وی و جراحی ضروری قلب «الحامد»، هشدار داده بودند.

وی که از اعضای 6 نفره موسسان کمیته دفاع از حقوق مشروع در سال 1993 بود، نخستین بار در همان سال بازداشت شد.

«الحامد»، در سال‌های 1993 تا 1996 سه بار دستگیر و آزاد شد؛ وی از سال 1993 تا 2013، تاریخ آخرین بازداشتش یعنی در دوران سلطنت سرکوبگرانه سه پادشاه سعودی «فهد»، «عبدالله» و «سلمان»، 6 بار دستگیر، زندانی و آزاد شد.

مرگ «الحامد»، از سوی گروه‎ها، سازمان‌ها و افراد متعدد فعال در زمینه حقوق بشر ناشی از غفلت عمدی از سلامت او توسط مقام‌های سعودی توصیف شد؛ ضمن اینکه بر لزوم پاسخگویی عربستان در مورد شرایط نامناسب حبس و تعویق جراحی وی تاکید کردند.

سازمان عفو بین الملل، محکومیت «عبدالله الحامد» و «محمد القحطانی» را نتیجه ناتوانی مقام‎های عربستان در برخورد با عقاید مخالف خود خوانده و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط همه کسانی شد که به دلیل مبارزه مسالمت آمیز در راه حقوق بشر در عربستان در زندان به سر می‌برند.

دو برادر «الحامد»، به نام‌های «عیسی» و «عبدالرحمن»، نیز به دلیل فعالیت‌های حقوقی خود در زندان به سر می‌برند.

عربستان سعودی سال هاست که به دلیل نقض گسترده حقوق بشر با انتقادات بین المللی روبرو است؛ این انتقادات در پی حضور «محمد بن سلمان»، در مسند ولیعهدی عربستان از ژوئن 2017 افزایش یافته است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    2 0
    مبارزه با استبداد همواره ستودنى است ، روحش شاد و راهش پر رهرو باد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس