کد خبر 1066185
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۳
علی آقامحمدی

علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان اینکه در شرایطی قرار داریم که فرصت خطا و آزمون نداریم، ضرورت اطلاع رسانی بیشتر به مردم در رابطه با خطرات و آسیب‌های ویروس‌های جدید را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش مشرق، نشست کارگروه ارزیابی رسانه‌ای مدیریت کرونا در وزارت کشور عصر امروز (یکشنبه) در وزارت کشور برگزار شد.

محمدرضا شانه ساز رییس سازمان غذا و دارو در این نشست گفت:  ما در حوزه درمان کرونا پا به پای دنیا و حتی جلوتر از آنها حرکت می کنیم به گونه ای که هر چه ایران در این زمینه انجام می دهد، اندکی بعد از سوی نهادهای معتبری نظیر سازمان جهانی بهداشت مورد تایید قرار می گیرد.

وی افزود: ما از نظر علمی در حوزه داروسازی به نقطه ای رسیده ایم که می توانیم همپای کشورهای صاحب دانش با چند قرن سابقه فعالیت در این عرصه پیش برویم.

رییس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: در حوزه داروسازی و تجهیزات پزشکی اکنون ما به شرایط ایده آل و مطلوبی رسیده ایم و انواع تولیدات دارویی و درمانی را با کیفیت بالا در داخل کشور انجام می دهیم.

بیشتر بخوانید:

تأکید وزیر بهداشت بر استمرار فسادستیزی در سازمان غذا و دارو

وی افزود: در حوزه کرونا، ما امروز در زمینه تامین دارو، ماسک، کیت های تشخیص، مواد ضد عفونی و الکل خودکفا هستیم و با تولید انبوه شرکت های دانش بنیان و کارخانجات داروسازی، در شرایط صادرات بسیاری از این محصولات قرار داریم.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: پیشرفت دانش پزشکی و داروسازی در کشور به مرحله ای رسیده است که هر دارویی در دنیا تولید می شود، ظرف کمتر از دو سال در ایران به مرحله بومی سازی و تولید انبوه می رسد.

شانه ساز با بیان اینکه داروسازی شامل دو بخش تامین مواد اولیه و ترکیبات شیمیایی آن است، اظهار داشت: در زمینه تهیه مواد اولیه، بسیاری از کشورها وارد کننده هستند و ایران نیز بخشی از آن را وارد می کند اما مرحله اساسی در صنعت داروسازی، فرمولاسیون داروها و تبدیل مواد شیمیایی به منظور ساخت دارویی نجات بخش برای جان انسان هاست و ایران این چرخه را بطور کامل در اختیار دارد.

بیشتر بخوانید:

حریرچی: مرگ و میر ناشی از کرونا ۷۰ درصد کاهش یافت

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه تحولات عظیمی در حوزه تولید دارو در ایران در سالهای پس از انقلاب اسلامی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: امروز این ظرفیت در کشور وجود دارد که نسبت به تولید هر نوع دارویی از جمله تهیه و تولید داروهای درمان کرونا اقدام کند.

وی افزود: در حال حاضر، ۲۲ دانشکده داروسازی در سطح کشور فعالیت می کند و ما  امروز در تولید اقلام دارویی دانش بنیان دارای رتبه و اعتبار جهانی و منطقه ای هستیم. 

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در حال حاضر، ۹۷ درصد از داروهای مورد نیاز کشور در تمامی حوزه ها توسط متخصصان ایرانی تولید می شود.

شانه ساز با بیان اینکه «شرکتهای دانش بنیان ایرانی اکنون دستگاهها و تجهیزاتی تولید می کنند که تا ۱۰ سال پیش حتی تصور آن نمی شد»، از  فعال شدن این شرکتها در زمینه تولید مواد اولیه دارویی خبر داد و گفت: با فعالیت این شرکتها در حال حاضر حدود ۶۰ درصد مواد اولیه داروها در کشور تولید می شود اما برنامه سازمان غذا و دارو رساندن این میزان به بیش از ۹۰ درصد است.

فرصت آزمون و خطا نداریم

در ادامه این نشست، علی آقامحمدی دبیر هیات عالی نظارت بر سیاستهای کلی نظام که ریاست کارگروه ارزیابی رسانه ای مدیریت بیماری کرونا را بر عهده دارد، تاکید کرد: باید کار اطلاع رسانی در این زمینه به صورت جدی و هدفمند پیگیری شود.

وی افزود: در این زمینه، تحقق «بسته خبری سلامت» باید در اولویت برنامه های صدا و سیما و دیگر رسانه های کشور قرار گیرد تا مردم در جریان بیماری ها، راههای درمان آن و پیشرفتهای کشور در این حوزه  قرار گیرند.

 آقامحمدی با بیان اینکه در شرایطی قرار داریم که فرصت خطا و آزمون نداریم، ضرورت اطلاع رسانی بیشتر به مردم در رابطه با خطرات و آسیب های ویروس های جدید را مورد تاکید قرار داد. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین از لزوم تهیه انواع فیلم و سریال در باره فعالیت پزشکان ، پرستاران و کادر درمانی کشور در حوزه بیماری کرونا سخن گفت و تصریح کرد: باید تلاش ها و ایثارگری هایی که در دوران کرونا در بخشهای مختلف جامعه انجام شده است، به صورت مستند جمع آوری شود تا برای برنامه ریزی ها، آینده نگری و مقابله با خطرات و بحرانهای مشابه مورد استفاده قرار گیرد.

​کارگروه ارزیابی رسانه ای مدیریت کرونا به دستور وزیر کشور و با حضور مدیران و نمایندگان رسانه ها و دستگاههای اجرایی به منظور تقویت ابعاد اطلاع رسانی و پاسخگوئی دستگاه ها در عرصه تقویت توان تولیدی و خودکفایی کشور در روند مبارزه با بیماری کرونا و ظرفیت سازی مناسب رسانه ای در این زمینه تشکیل شده و تاکنون پنج نشست را به صورت هفتگی با حضور مسئولان دستگاههای اجرایی برگزار کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس