تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰
آسمان خراش برج

دانشمندان در تحقیقاتی که انجام دادند، ثابت کردند که زمان در ارتفاعات سریعتر از سطح زمین می‌گذرد.

به گزارش مشرق، پروفسور کاتوری و همکارانش در آزمایشی که انجام دادند، کشف کردند زمان در ارتفاع آسمان خراش‌ها سریعتر می‌گذرد. کاتوری و تیمش یافته‌های خود را در مجله علمی  Nature Photonics انگلیس منتشر کردند.

بیشتر بخوانید:

چرا جهان سومی‌ها آسمان‌خراش می‌سازند؟ +تصاویر و فیلم

در این بررسی دانشمندان با استفاده از ساعت مشبک اتمی به ابعاد یک یخچال خانگی، پدیده متفاوت بودن سطح گرانش در ارتفاعات مختلف را تأیید کردند.

با وجود تحقیقات آزمایشگاهی، برای اولین بار چنین پدیده‌ای با چنین دقت بالایی در یک فضای تجاری که برای عموم آزاد است، مورد تایید قرار گرفته است. دانشمندان به لطف ساعت اتمی کاتوری به چنین نتایج دقیقی دست پیدا کردند، چرا که ساعت‌های اتمی عادی ابعاد بسیار بزرگی دارند و برخی از آن‌ها کل آزمایشگاه را اشغال می‌کنند.

ساعت اتمی این تحقیق فرکانس نوسان اتمی را برای اندازه‌گیری دقیق زمان مورد استفاده قرار می‌دهد. در این ساعت تعداد بالایی اتم محدوده شده‌اند و ساختار آن به گونه‌ای بوده که حتی پس از ۱۰ میلیارد سال کار، بیش از یک ثانیه تاخیر نخواهد داشت. سطح دقت ساعت کاتوری در مقایسه با ساعت اتمی سزیم، تا ۱۰۰ برابر بیشتر است. بر اساس اعلام کاتوری، یافته تحقیق جدید امکان استفاده گسترده‌تر از ساعت‌های اتمی در جامعه را افزایش می‌دهد.

این دانشمند طیف وسیعی از برنامه‌های کاربردی بالقوه‌ای را از جمله استفاده از آن برای نظارت بر تغییرات تکتونیکی ناشی از فعالیت آتشفشانی و حرکت صفحات روی کف دریا برای این ساعت پیش بینی کرده است.

به گفته کاتری مردم از ساعت‌ها برای گفتن زمان استفاده می‌کنند، اما آن‌ها به دستگاهی برای اندازه‌گیری زمان و مکان، مانند تفاوت در ارتفاع، مطابق با نظریه نسبت تبدیل می‌شوند.

بر اساس نظریه آلبرت انیشتین، چگونگی گذر زمان تحت تأثیر قدرت جاذبه قرار می‌گیرد و این نشان می‌دهد که زمان در ارتفاعات به دلیل کاهش جاذبه، سریعتر می‌گذرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران