کد خبر 1066031
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
نقی و نورالدین

آقاخانی در زمان تصویربرداری، در جمع خبرنگاران اعلام کرد خیلی وارد فضاهای سیاسی نمی‌شود، اما هنگام پخش مخاطبان با شوخی‌های سیاسی و اجتماعی او رو به رو شدند که در لایه‌های مختلف سریال هوشمندانه بود.

به گزارش مشرق، معمولا لوکیشن اکثر سریال‌های تلویزیونی به تهران ختم می‌شود، این در حالی است که ایران سرزمین بکری است با لوکیشن‌های جذاب، آداب و رسومی بی‌نظیر، لهجه‌ها و قوم‌های متفاوت و ... اما گاهی از این همه زیبایی و نعمت غافلگیر می‌شویم‌، بی‌آن‌که بدانیم همه اینها زیباست. تا این‌که سیروس مقدم به همراه یارانش سفر به استان مازندران و شهر شیرگاه کردند؛ شهری که مردم با تماشای سریال پایتخت آن را شناختند و تا قبل از آن نامی از این شهر یا نشنیده بودند و اگر هم شنیده بودند، اطلاعات چندانی نداشتند. این کارگردان تلاش کرد به‌واسطه بهره بردن از طبیعت بکر و نگاه تازه یک سریال تماشایی را بسازد و توانست رضایت مردم را کسب کند.

همچنین نشان داد که با رفتن از تهران می‌توان سریال‌های دیدنی هم ساخت. بعد از آن سعید آقاخانی این تجربه موفق را تکرار کرد و از آنجایی که خودش کرد بود به سمت غرب ایران و مناطق کردنشین رفت و با سریال نون خ، مردم اقصی نقاط ایران را با فرهنگ غرب ایران‌زمین آشنا کرد و در کنار روایت یک قصه ملموس، تلاش کرد مردم از تماشای سریال لذت ببرند. در روزهای اخیر و در حالی که این دو سریال با فاصله کمی از یکدیگر راهی آنتن شبکه یک شدند، مقایسه‌هایی بین این دو شکل گرفت و همین باعث شد تا نگاهی کنیم به شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو اثر که هرکدام مخاطبان بسیاری دارند.

بیشتر بخوانید:

پایتخت

مخاطبان با شروع فصل اول از سریال تلویزیونی پایتخت با قصه خانواده نقی معمولی و اطرافیانش روبه‌رو شدند. مخاطبان با تماشای این سریال شبیه خودشان را در این سریال دیدند. اما نکته قابل تامل در فصل ششم این بود که میان اعضای خانواده شاهد بی‌احترامی نسل کوچک‌تر به بزرگ‌تر بودیم و نویسنده آن گونه که مقدم گفت از این طریق نقدی نسبت به رفتار کنونی جامعه داشت. این موضوع با سلیقه‌ برخی‌ها همخوانی داشت و می‌گفتند این سریال آینه خانواده‌های ایرانی است اما از سوی دیگر بسیاری اعتقاد داشتند که پایتخت 6 بدآموزی دارد.

  خنداندن مردم کار راحتی نیست، به‌ویژه مردم جامعه ما که خیلی راحت به‌هر چیزی نمی‌خندند، بنابراین این مساله کار کسانی که سریال طنز می‌سازنند را مشکل می‌کند، زیرا باید طنز هم محتوا داشته باشد و هم به سمت هجو نرود. یکی از اتفاقات خوب در این سریال، شوخی‌های سالم بود که در فصل‌های مختلف این سریال در میان اعضای خانواده نقی رد و بدل  می‌شد، اما در فصل ششم گاهی شاهد شوخی‌های نامناسب بودیم؛ شوخی‌هایی که نقدهای تندی را متوجه این سریال کرد.

  یکی از اتفاقات جالب در این فصل از سریال پرداختن به اتفاقات سیاسی و اجتماعی در قالب طنز بود و در نخستین صحنه‌های این سریال مردم با چهره نقی معمولی رو به رو شدند که سوار بر ماشین لیموزین بود و در حالی که راننده نماینده مجلس بود، وارد پمپ بنزین شد و وقتی نرخ بنزین را شنید خطاب به پرسنل جایگاه بنزین گفت صبح جمعه‌ای قیمت بنزین را شنیده است! این دیالوگ نقی به محض شنیده شدن در سریال دستمایه شوخی کاربران فضای مجازی قرار گرفت و خیلی سریع این بخش از سریال در فضای مجازی بارگذاری شد. در این فصل از این دست شوخی‌ها زیاد دیده شد.

  از همان ابتدای فصل یک این مجموعه بیننده با جغرافیایی رو به رو بود که شاید دانش کمتری نسبت به این خطه از شمال کشور داشت. اما با پخش این مجموعه در شش فصل با جذابیت‌های گردشگری و فرهنگ و اقلیم و حتی گویش این منطقه از کشور آشنا شد. در کنار آن آوای محلی با صدای هنرمندان همان منطقه که در تیتراژ هر شش فصل این مجموعه با موسیقی گوشنواز آن را شنیدنی‌تر کرد نیز یکی دیگر از ویژگی‌های این مجموعه بود که باعث آشنایی مخاطبان بسیاری با موسیقی اصیل شمال کشور شد.

   به‌رغم تاثیری که کرونا روی تولید آثار نمایشی و به‌خصوص فصل ششم این مجموعه گذاشت، اما وقتی صحبت از قصه و فیلمنامه سریال می شود، می‌توان یک خط داستانی برای آن در نظر گرفت. این‌که زندگی هر کدام از شخصیت‌های مجموعه دچار تحولاتی شد که این تغییرات برای عده‌ای مثبت و برای عده‌ای هم منفی بود. از طرفی بازگشت یکی از شخصیت‌های اصلی این مجموعه از مرگ و تحولی که در خانواده ایجاد کرد و توفانی که به راه انداخت هم بخشی از فیلمنامه آن بود. با این   حال قصه ششم پایتخت با نقدهای فرمی مواجه شد و منتقدان آن را ضعیف‌تر از فصل‌های قبلی این سریال دانستند.

 

نون‌خ

 سعید آقاخانی در فصل اول و دوم این سریال تصویگر خانواده نورالدین خانزاده به همراه اهالی محله‌اش بود. گرچه در فصل اول سریال چهار دختر خانزاده را می‌بینیم، اما در فصل دوم فقط دو دختر او به همراه خواهرزاده‌اش به تصویر کشیده شدند؛ در فصل اول مادربزرگ یا همان مه‌لقا خانم (مادرزن خانزاده) بود، اما در فصل دوم اشاره شد که این شخصیت فوت شده است. در مجموع در دو فصل، آقاخانی سعی کرد، رابطه میان پدر و دختران را بسیار صمیمانه همراه با رفاقت به تصویر کشید.

  در دو فصل از سریال نون خ شاهد شوخی بانمک از سوی سعید آقاخانی و دیگر شخصیت‌های سریال هستیم. البته بیشتر شوخی‌ها از سوی آقاخانی شنیده می‌شد، به ویژه برای دخترانش گاهی جوک تعریف می‌کرد و در انتها این جمله را خطاب به بقیه می گفت «بامزه گفتم، نه! شوخی‌هایی که با رعایت ملاحظات پخش در تلویزیون، باعث شد نون خ به یک طنز سالم و خانوادگی بدل شود و همین اقبال زیادی به این سریال پدید آورد.

  با این‌که سعید آقاخانی در زمان تصویربرداری سریال در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود خیلی وارد فضاهای سیاسی نمی‌شود، اما هنگام پخش مخاطبان با شوخی‌های سیاسی و اجتماعی او رو به رو شدند که در لایه‌های مختلف سریال هوشمندانه، درست و بجا خرج شده بود تا به کسی برنخورد. از تکیه کلام‌های سیاسی می‌توان به صحنه‌ای اشاره کرد که روایتگر رئیس‌جمهور سابق بود. همچنین نشان دادن وزیر جوان در قالب یک فرد ازکارافتاده بسیار زیرکانه بود. البته در بخش‌های مختلف سریال به نمایندگان مجلس هم نقد شده بود.

پیش از پخش این مجموعه کمتر کسی می دانست در غرب کشور چه طبیعت و روستاهای زیبایی وجود دارد و مردم بسیار خونگرم، همدل و مهربانی با چنین گویش شیرین و دوست داشتنی در این روستاها زندگی می‌کنند. اما با پخش دو فصل از  نون خ  توانستیم با جذابیت‌های گردشگری این منطقه از کشور هم آشنا شویم. از آنجا که مردم غرب کشور صاحب یکی از موسیقی‌های اصیل ایرانی هستند، در تیتراژ و در انتهای قسمت پایانی هم شنونده یکی از بهترین و خاطره انگیزترین موسیقی‌های کردزبان‌ها بودیم.

  در فصل اول این سریال با شخصیت‌های اصلی سریال آشنا شدیم و داستان حول زندگی و شغل نورالدین و بده‌بستان‌هایش با خلیل گذشت. اما در فصل دوم به نوعی بیننده داستان همه اهالی روستا بودیم که وجه اشتراک همه آنها زلزله و بی‌خانمان شدنشان بود. این‌که در مقابل مشکلات با هم همدل و هم قسم می‌شدند و هوای یکدیگر را داشتند. نکته‌ای که کمتر در زندگی شهری با آن رو به رو هستیم.

منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
    12 56
    بر اساس یک برنامه مهندسی شده می خواهید پایتخت را پایین بیاورید . راست می گویید می خواستید این دو برنامه را در یک ساعت پخش کنید ببینید کدام بیشتر طرفدار دارد
  • امیر IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
    5 87
    دلیل اینکه شب و روز دارین تلاش میکنین تا خودتون رو راضی کنین که سریال نون-خ از سریال پایتخت بهتر و پر بیننده تر بود چیه؟؟
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
      29 3
      چون بهتر و پر بیننده تر بود. چک سفید امضا ندادیم به کسی که هر چی با هر سطح کیفی که درست کرد براش به به و چه چه کنیم! مثل پایتخت ۶
  • بختیاری US ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
    18 2
    به نظر من سرمست شدن از اعتبار بینندگان ودرامدزیاد پایتخت رو به زمین زد وهمینطور نبود زنده یاد خشایار الوند.*** قطعا هرکسی به وطنش خیانت نکنه توی قلب مردمش جا داره، ***** لایق ندونستن خاک ایران عزیز برای تولد فرزند.!ایرانی که با خون هزاران شهید سرافراز مونده و به برکت همین شهدا بعضی با امنیت وخیالی راحت به ثروت اندوزی مشغول شدن ،بقول معروف خوشی زده زیر دلشون وبراحتی خیانت میکنن.***اینها براستی لیاقت این خاک و از جان گذشتگی ها رو ندارن.***همون بهتر که در دامان وحشی های گرگ صفتی که دم از حقوق بشر و آزادی میزنند زندگی کنند.همون هایی که از انسانیت فقط ظاهر و اسم رو یدک میکشند.**** جهت اطلاع اونهایی که به وطن خودشون خیانت میکنند بدونید حتی همون وحشی های غربی از خائن متنفر هستند واعتمادد نمیکنند به شماها وبعداز سواستفاده از شماها درجهت منافع خودشون مثل یک دستمال توالت کثیف شمارو دور میندازن.***غرب جز وحشی گری و ریاکاری چیزی نداره بعنوان مثال از ایجاد قحطی و کشتن صدهاهزار ایرانی در جنگ جهانی ***پشتیبانی از صدام ملعون و تجهیز اون به انواع واقسام اسلحه و بمب های شیمیایی***ومردم فلسطین،لبنان،یمن،سوریه،عراق و.... نمونه های روشنی از حقوق بشر وانسانیت غرب وحشی هستند.فقط کمی وجدان وتفکر لازم هست تا بخاطر ظاهر تجملاتی اونها و خوش خدمتی به وطن وخاک خودتون خیانت نکنید.!!!
  • بیننده IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
    25 0
    ن خ عاااااالی بود عاااااالی. من که به دلیل مشغله اصلا وقت نمی کردم بشینم پای تلویزیون، اتفاقی اونم از قسمت ۵ به بعد چشمم افتاد و نگاه کردمم، خیلی قشنگ بود سادگی، وحدت، خلوص، تیکه های سیاسی، شمّ نورالدین در فهم قضایاکه سطحی نگاه نمی کرد و محبت طائفه ای،،، بخصوص دخترا و حمایت از بابااااا ....دیگه چی بگممم
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
    3 19
    سریال پایتخت ۶ فصل خوب ازش میگذره ولی سریال نون خ فقط ۲ فصل چطوری که این دو رو باهم مقایسه میکنید
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
    8 17
    پایتخت همیشه اوله و خداییش یه عواملی هستند که دوست ندارند پایتخت ادامه دار باشه...پایتخت در گوشه قلب و لحظات شادی بخش مردم بوده و خواهد بود و قابل قیاس با سریال دیگری نیست..زنده باد حاجی!!!
    • TR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
      0 9
      سلام به همه مجموعه سریال های پایتخت بهترین سریال های طنز است که من تماشا کرده ام واقعا سریال پایتخت دیدنی است
  • بیننده IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
    12 0
    ن خ عاااااالی بود عاااااالی. من که به دلیل مشغله اصلا وقت نمی کردم بشینم پای تلویزیون، اتفاقی اونم از قسمت ۵ به بعد چشمم افتاد و نگاه کردمم، خیلی قشنگ بود سادگی، وحدت، خلوص، تیکه های سیاسی، شمّ نورالدین در فهم قضایاکه سطحی نگاه نمی کرد و محبت طائفه ای،،، بخصوص دخترا و حمایت از بابااااا ....دیگه چی بگممم
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
    5 1
    مابایدقدردان زحمتهاباشیم درپایتخت زحمت زیاد کشیده شد امادرآخربه روزمرگی وفیلمنامه ضعیف دچارشد اگرنون خ توجه نکند شاید دچارشودپس قبل از ادامه بایددقت کند که دچارلودگی نشود
  • متین احمدی IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    12 3
    نون خ بهتر از پایتخت است
  • متین احمدی IR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    15 1
    پایتخت ۶ همش توهین در پایتخت ۶دزدی قاچاق خال کبوبی بود که در روحیه جوانان ونو جوانان تاسیر دارد ولی نون خ هیچ توهینبه کسی را ندارد ودوم زندگی ساده را دارند وبا این زندگی ساده خیلی طنز ی دارند واین بهتر است چون توهین به کشور مسئولان و ندار خالکوبی قاچاق ندارد وبازیگران خوبی دارد پایتخت در پنج دوره قبل خیلی خوب وجذاب بود وهیچ توهینی به کسی نداشت ولی این فصل شیش خوب نبود باز من باز از همهعوملاناین دو سریال تشکر می کنم از محسن تنابنده احمد مهران فرد مهران احمدی بهرام افشاری ریما رامین فر نسرین نصرتی سیروس مقدم آرش عباسی الهام غفوری وتمام عوامل پایتخت سعید آقاخانی سیروس میمنت پاشا جمالی حمید لولایی فریده سپاه منصور علی صادقی امیر معقولی شقایق دهگان میر طاهر مظلومی وتمامی تمامی تمامی عوامل نون خ
  • زینا IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    2 13
    سلام هیچ سریالی بازم میگم هیچ سریالی نمیتونه جای پایتخت رو بگیره ،اینو مطمئن باشین که پایتخت محبوب دلهاست ، کدوم سریال تا سریه ۶ ساخته شده واین قدر طرفدار داشته ؟!!!!!! نون خ من همون یکشو چند قسمت دیدم متوجه شدم به درد بخور نیست دوشو ندیدم . به هیچ عنوان نباید پایتخت و نون خ باهم مقایسه بشن.
  • ایلیا IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    1 11
    فقط پایتخت....ن.خ چی بود خدایی اصلن خنده دار نبود
  • hossein IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    14 0
    نون خ خیلی بهتر از پایتخت بود.البته فصل یک تا پنج پایتخت بد نبود ولی فصل شش فقط چرت و پرت و اراجیف
  • سرباز IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    1 0
    مشرق نیوز همین خود تو نبودی توی فصل پنج وقتی خانواده معمولی با داعشی ها برخورد کردن و داعشیه به سارا و نیکا گفت حوری تو مگه نبودی که با استفاده از سریال پایتخت تیتر میزدی که اگه مدافعان حرم نبودن این صحنه در ایران اتفاق می‌افتاد یا این تیتر ،درخشش نفربر رخش در سریال محبوب و پرطرفدار پایتخت حالا کمر بستی به تضعیف پایتخت میگید نون خ فضای ساده‌ی خودشو حفظ کرد خوب توی پایتخت دو هم فضای ساده‌ای بود بهتره نون‌خ دوروبا پایتخت دو مقایسه کنید ببینید کدوم بهتره
  • سلامت IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    8 0
    افرین نورالدین
  • Mohammadamin IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    0 0
    پایتخت خیلی عالیه نون خ هم به نحوه خودش طنز در فصل بعدی بهتر هم خواهد شد پایتخت در فصل های 3.4.5اوج بازدید کننده داشت و جذب بیننده کرد و قدرت زیادی داشت ولی با فوت زنده یاد خشیار الوند یک خورده ضعیف شد سریال پایتخت در فصل 6 و سوتی های خیلی عجیب داد و ضعیف شد ولی نون خ در فصل یک خیلی قدرت عجیب نشان داد و در همان فصل اول بیننده های زیادی را به خود جذب کرد و انشا الله در فصل های بعد نون خ بهتر و پربازدید تر هم خواهد شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس