کد خبر 1065018
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۹
نون خ

انتقادات از وزیر جوان چند گیگابایتی تا سلفی‌بگیران داخل مجلس تبدیل به یک شوخی عامه پسند دلچسب می‌شود. در عوض محسن تنابنده آنقدر با لفظ گرانی شوخی کرد که دیگر برای مخاطب جذاب نبود.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق -سریال «نون خ» در دومین ماه سال؛ موفق‌ترین سریال سال ۱۳۹۹ محسوب می‌شود و در جذب مخاطبان جدید توفیقات بیشتری کسب کرد.در دوران پخش این سریال تقریبا هیچ برشی از این مجموعه نیست که خبرساز نشود و دست به دست شدن برش‌های یک سریال در هیاهوی شیوع و اپیدمی کرونا و اخبار مرتبط با آن بسیار عجیب است. تقریبا هیچکدام ها از سریال‌های کمدی اخیر سیما حتی پایتخت نتوانست نشاط را به مدیوم سیما بازگرداند.

در این مجال با توجه به حجم انتقادات سیاسی در سریال پایتخت و نون خ می‌توان یک انتقاد تطبیقی را مطرح کرد. سعید آقاخانی در فضای مجازی و انتخابات‌ها و مصاحبه‌های بسیار کمی که از او منتشر شده به دنبال جوسازی سیاسی نیست و لحن کمدی سیاسی انتقادی‌اش را در میزانسن متعارف و عامه پسندی مطرح می‌کند و در سریالش طرح انتقادات از وزیر جوان چند گیگابایتی تا سلفی‌بگیران داخل مجلس و حتی موضوع شفافیت آراء تبدیل به یک شوخی عامه پسند دلچسب می‌شود. در عوض محسن تنابنده و تیم همراهان به قدری اگزجره با گرانی در پنج سال اخیر در سریال پایتخت شوخی کردند که کام تماشاگر تلخ می‌شد. جایگاه نماینده مجلس در پایتخت چگونه بود و در سریال نون خ چقدر به معقول و اندازه است!

اما بی تردید فصل دوم سریال از فصل اول مخاطبان بیشتری دارد. در فصل سوم این سریال اگر شیوه و ساختار فعلی را حفظ کند قطعا از سریال پایتخت پیشی خواهد گرفت. سریالی که در فصل نخست از الگوهای داستانی سریال پایتخت استفاده می‌کرد و مقلد این سریال بود، از نمونه اصلی پیشی گرفت. فصل اول نوخ به غیر از الگوبرداری از سریال پایتخت؛ فیلمفارسی رقیق شده‌ای از مجموعه فیلم‌های پیش از انقلاب درباره سفر چندتن از اهالی یک روستا به یک کلان شهر بود. در فصل دوم نون خ توانست هویت مستقلی پیدا کند و مخاطبان این سریال با دقت و ظرافت بیشتری فصل دوم را تماشا می‌کرد.  لذت بردن از دیالوگ‌های دقیق  و تنظیم شده نون خ برای مخاطبان بسیار مفرح‌تر از تماشای یک روایت پیوسته است.

بیشتر بخوانید:

مو قرمز نون خ چرا از خندوانه شاکی است؟

بسیاری از رسانه در انتقاد از سریال این موضوع را مطرح می‌کنند که سریال قصه ندارد. در واقع فصل سریال نون خ مبتنی بر روایت‌گری نیست. عدم تحرک دراماتیک در سریال نون خ یکی از مزیت‌های ویژه آن محسوب می‌شود. در واقع ابعاد دراماتیک در نون خ حذف شده و فرمولی سیتکامی در سریال تقویت شده است البته با این تفاوت که سریال به جای ضبط در فضای بسته در فضای باز ضبط می‌شود.

در گونه سیتکامی سریال سازی  روایت مدون تبدیل به کلیپ‌های موقعیتی می‌شود. سیتکام ساب ژانر کمدی در گونه سریال است  که با محوریت مجموعه ای ثابت از شخصیت هایی که از قسمت های دیگر به اپیزود های جدید  منتقل می شوند، بر اساس خرده موقعیت ‌های نمایشی، با اتکا به دیالوگ و مونولوگ مخاطبان را می‌خنداند. در سیتکاممنولوگ ‌هاو حتی دیالوگ‌ها از ساختار کمدی استندآپ تبعیت می‌کند. مثلا  در زیباترین و جذابترین بخش زمانی سریال، مهیار داستان خورده شدنش توسط خرس را بیان می‌کند. در واقع مهیار یک استندآپ را دارد اجرا می‌کند و به جای روایت، مخاطب شاهد شوخی ها و داستانک های بامزه است.

سیتکام از رادیو نشات گرفته، اما امروزه بیشتر در تلویزیون به عنوان یکی از اشکال مخاطب پسند دائما در حال تکرار است.حتی در نمونه‌های امروز تماشاگر را به استودیو محل ضبط برای تماشا دعوت می‌کنند. نون خ یک نمایش سیتکامی تمام عیار با جغرافیایی غیراستودیویی است. با ارائه این پیش فرض‌ها تصور نکنیم که آمریکایی‌ها گونه سیتکام را خودشان کشف کرده‌اندف از قضا سیتکام همان روحوضی ایرانی است که هنرپیشه‌ها به نوبت شوخی‌های خودشان را مطرح می‌کنند.


 اما مزیت سریال نون خ این است که ساختار سیتکامی را در لوکشین و جغرافیای بومی- کردی و تا حدودی وسیع تر اجرا می‌کند .  امروز در میان تولیدات تلویزیونی شبکه های آمریکایی بیگ بنگ تئوری و دوستان از توفیقات فراوانی برخودار هستند و نمونه تاریخی چنین سریالی صابون محصول ۱۹۷۷ است. سیتکامی در میان مخاطبان تلویزیون همچنان محبوب است. اغلب آثار مهران مدیری از  ساختار سیتکامی تبعیت می‌کنند. متاسفانه این تغییر ژنریک در نون خ تبدیل به برگ برنده سریال شد. 

در میان مخاطبان سیتکامی بسیاری از مولفه‌های عامه پسندانه از انتقادات داغ سیاسی تا حتی شوخی‌های ساختار شکن را می‌توان در سریال لحاظ کرد. ساختارشکنی و طرح موضوعات ملتهب در ظرف نون خ بسیار ممکن است چون مثل آثار سریال های سیتکامی مهران مدیری یک نویسنده خلاق دارد که می‌تواند مرزهای کمدی را در سیما جابجا کند. سرمایه گذاری روی نویسنده برای تلویزیون واجب‌تر از سرمایه روی سلبریتی‌هاست.

امیروفایی مجد برای نگارش سریال کمدی به تنهایی مستعدتر حتی از برادران قاسمخانی و تیم نویسنده‌های آنان است. آنقدر دقیق دیالوگ‌ها و منولوگ‌ها را نوشته که لحظه‌ای از سریال را نمی‌توان از دست داد و توفیق این نویسنده با سرمایه‌گذاری بر آثار بعدی او باید ادامه پیدا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • US ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    من که بیشتر از پایتخت این سریال رو دوست داشتم. پایتخت فقط دعوا و درگیری و مجادله و بی حرمتی بین بازیگرها بود و این قسمت هم واقعا مطلب جدید و خنده داری نداشت اما سطح طنز نون خ بسیار بالاتر بود و به لحاظ اجتماعی هم مشکلات مردم بومی و معضلات و کمبودهای اهالی رو خیلی خوب و منطقی نشون داد.
    • IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      48 54
      نون خ بخاطر اینکه کسی مثل محسن تنابنده رو نداره موفق شده
    • IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      1 3
      هردو سریال پایتخت و نون خ سریال های زیبایی بودند و مقایسه ی این دو سریال برای زیر سوال بردن دیگری کاری عبث است .ان شاالله با ساختن چنین سریالهایی در سایر نقاط کشور زیبایی های دیگر نقاط ایران عزیز را هم ببینیم .
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      4 4
      به نظر من هم این سریال خیلی خوب مردم را می خنداند واصلا قابل قیاس با سریال مزخرف و ضدفرهنگی چون پایتخت شش نیست. اما این سریال هم ایرادات خود را داشت مثلا دقت کردید که هر بار مردان با متحد شدن و فریاد زدن الله کاری می کردند شکست می خوردند و ... و یا کاپشن هایی شبیه کاپشن رزمندگان بر تن شخصیت های بی عرضه داستان مثل مهیار و دایی بچه ها پوشانده شده بود. و در پایان هم التماس دخترغیرسنی برای ازدواج با مرد سنی و عدم توجه به احکام. البته از رییس سابق شبکه یک بیشتر ازا ین انتظاری نمی رود. چه کند کار نکرده که یاد بگیرد
  • ناشناس IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    63 38
    ای کاش پایتخت ۶ ساخته نمیشد که شیرینی اون ۵ فصلش از بین نمیرفت،واقعا پایتخت ۶ از اولش دچار لودگی بود،نباید به هر قیمتی مخاطبو خندوند
    • IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      2 4
      ولی فیلمیرداری پایتخت 6 عالی بود
  • عجل IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    13 77
    ب نظر من هر دو تا سریال مزخرف بود، واقعا سریال های ایرانی روز ب روز بیشتر در حال سقوط هستند از سعید آقا خانی تقاضا دارم بالا غیرتا فصل سوم رو نسازد ممنون
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      نون خ خیلی هم خوب بود خیلی بهتر از پایتخت 6
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    تجزیه طلب های افراطی ازسریال نون خ ایرادات بنی اسراییلی گرفتن !
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    13 10
    لباس کوردی مهیار رو در اوردن و دو رگه اش کردن که دیگه نگن مهیار خل از ما نیست
    • IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      2 2
      بیهوده نگو اینطور نبود اصلا8938
  • بختیار IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    68 21
    هر دو سریال در سطح ملی واقعا به درد نخورن برای شبکه های ملی خوب نیستن اگرم مردم میگن خوبه چون دیگه چیزی نیست ولی مشرق حالا چرا مقایسه کردی با پایتخت چون چند تا حقیقت گفتن ایقد بهتون بر خورد فیلم پایتخت
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      2 1
      اشتباهی مثبت زدم -----------------------------------------. حرف حقی که خود تنابنده در انتخابات پرزیدنت مردم را به سوی ان سوق می داد + بی ادبی های و بی فرهنگی ها و خشونت ها و....
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    25 0
    خوش به حال خودم که از این سریال فقط لذت بردم و خندیدم و اصلا درگیر این نگاه های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و فلان و فلان و فلان نشدم...
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
      0 0
      دمت گرم یه دونه باشی
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    22 1
    شخصا دو سه قسمت از پایتخت شش رو بیشتر نگاه نکردم و وقتی به قسمتی رسید که رحمت با فهیمه عشق بازی می کردن و طرف به زنی که شوهرش زنده بود می گفت "خانومی" متوجه شدم مسیر سریال کلا منحرف شده!! فقط نمی تونم درک کنم اونهایی که اعتقاد دارن سریال پایتخت واقعیت های جامعه رو نشون داد واقعا در بین خانواده و اطرافیانشون اینقدر آدم غیر منطقی و بی ادب و خلافکار و دروغگو و ریاکار وجود داره؟ یعنی خانواده ای هست که تمامی اعضاش داغون و غیر قابل تحمل باشن؟!! جدا از نداشتن هدف و داستان مشخص در پایتخت شش، برخوردهای پرخاشگرانه و زننده بین افراد و بی احترامی به بزرگترها و قاچاق و استعمال مواد مخدر در این سریال اوج فاجعه بود، برعکس سریال نون خ که روابط اهالی روستا رو گرم و صمیمی و یکدل و متحد نمایش می داد و هیچگاه نکته منفی در برخورد با والدین در این برنامه دیده نشد و مثل سریال پایتخت بدآموزی نداشت. البته امیدوارم این سریال هم به سرنوشت اون یکی دچار نشه!
    • IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      0 2
      بزرگترین اشکال پایتخت زنده شدن دوباره بهبود بود اگر چه آقای مهران احمدی خیلی خوب بازی کرد ولی بازگشت شخصیت بهبود پایتخت را به عقب برد بهتر بود ایشان را به عنوان یکی از فامیلهای بهبود به سریال اضافه میکردند .
    • ناشناس IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      0 0
      ببخشیدا ولی رحمت بیچاره خبرداشت که بهبود زندست که انتقاد میکنید که چرا به فهیمه می گفت خانومی اون بدبخت که بعد اینکه فهمید دیگه بهش نگاهم نکرد وبهش گفت ابجی
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    21 1
    اون کی بودکه برای سلامتی و موفقیت سریال نون خ وعواملش ومخاطبانش دعا میکرد؟.......مه لقاخانم....... ای خدابیامرزدت مه لقاخانم....!
    • IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      14 0
      مه لقا خانِم
  • GB ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    26 1
    پایتخت شش فاقد محتوای طنز بود. بیشتر لودگی و درگیری بود. این سریال ظاهرا به انتهای خط رسیده و کشش ادامه نداره. بهتر بود این قسمت هم ساخته نمیشد. نون خ خیلی بهتر عمل کرد.
  • بختیاری US ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    20 4
    آقای مسئول من مادر ندارم.آقا مگه چی خواستم گفتم که فرض کن من زن دومتم یه تیر بزن خلاصم کن که دیگه پایتخته 7 نسازن.!!!!!! کی با پول صدا وسیما هوایی شده؟مه لقاخانم! کی چندصدمیلیونی پول گرفته؟مه لقا خانم! کی برای تولد فرزندش رفته خارج ازکشور؟مه لقا خانم! کی از مابهترون بود؟مه لقا خانم کی پول مردمو برده وبه ریش اونها خندیده؟مه لقا خانم! ای نبینمت مه لقا خانم! ************************************** بجای سریال پایتخت فقط بارش برف پخش کنن راضی هستیم.همون برفک های تلویزیون های قرمز رنگ قدیمی!!! ************************************** یه سلامی هم بکنیم به جاناتان های کانادایی جاناتان های کانادایی ماخیلی دوستون دارررررریم خیلیییییییییی!!!! ************************************** درد یه ثانیه ای بگیری اگر منتشر نکنی ;)
    • IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      14 0
      ای درود به شرفت!!چه بامزه گفتی،خیلی قنج ومنج وجموجور!!
  • DE ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    7 25
    دراینکه سریال نون خ یک سروگردن از پایتخت بالاتره هیچ شکی نیست وتشکر و قدردانی از زحمات کلیه عوامل اجرائی سریال نون خ... اما مشکل نظر سنجی صداو سیما اینه مثلا همین ایام عید شبکه یک اونهم بهترین ساعت پخش رو میدن به پایتخت بعد توقع دارن از سریالی مثل دوپینک یا کامیون رآی کمتر بیاره در صورتی که زمان پخش سریال در تعداد بیننده خیلی موثره
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    چطور سریال پایتخت 5 که کاملا سفارشی ساخته شده بود عالی و بی نقص بود ولی پایتخت 6 که خیلی از واقعیت های جامعه را داشت می گفت بد بود.سریال نون خ قطعا تعداد بینندگانش از سریال پایتخت کمتر هست بلاشک.شما هم تا می توانی بسوز.
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      0 1
      بعید میدونم واقعیت اکثریت جامه اینها باشه. البته شاید واقعیت زندگی افرادی مثل شماها رو خوب نشون داده بود!
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      1 2
      رای منفی هاتو بشمار. در ضمن اگه شما یک جنس خوب سفارش بدی کار زشتی کردی؟؟؟؟ ولی اگر خودت برای یک چیز تبلیغ کنی و ان چیز بعدش گندش دربیاد و بعد بخواهی با قهرمان بازی و فراموش کردن نقش خود در این گند، انتقاد کنی از گند ادم خوبی می شوی؟/ تنابنده و همفکراش خودشونو می کشتند در انتخابات ولی الان که تیرشون به سنگ خورده، کی بود کی بود من نبودم راه انداختن
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    0 4
    سریال پایتخت اینقدر واقعیت هاش تلخ و گزنده بود که انسان رو به گریه می انداخت واقعیت هایی که نشان از کم رنگ شدن فرهنگ ایرانی و اسلامی جامعه ی ایران هست.فقر،فحشا،مواد مخدر،اختلاس،بی حرمتی و ...واقعا باید به جای این که قیاس مسخره و سخیفی بین این دو سریال داشته باشیم به دنبال آسیب شناسی و شناخت راه حلی برای کم کردن این مشکلات باشیم که بعید می دونم کسی ککش هم بگزه
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    0 9
    پایتخت ۶ را دوست داشتم پایتخت های قبلی را اصلا ندیده بودم...بهرحال سریال نون خ را اصلاد وست ندارم ...سلیقه ای دیگه
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    1 0
    پایتخت این قسمتش اصلا خوب نبود. البته شاید بعضی ها چون به فرهنگ خانوادگی و واقعیت های اجتماعی خودشون و اطرافیانشون نزدیک بوده از این سریال خوششون اومده اما این دلیل نمیشه که کل جامعه و همه مردم اینطوری باشن!
  • احمد IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    1 0
    عالی
  • علی IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    0 2
    هرسریالی به اصلاحطلبانو روحانی بتوپه قطعا خوبه ولی اگه برعکسشوانجام بده قطعا بده .خخخخخخ
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
    3 0
    خداییش ن. خ. هم مثل پایتخت عالی بود از نظر من. ولی نمیدونم چرا یه سریالی که بیشتر مردم دوست دارن رو ده. دوازده قسمت بیشتر نمیسازن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس