والیبال

کارشناس والیبال کشورمان گفت: طبق مقررات یک مربی ایرانی روزانه ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان بابت حضور در اردوی تیم ملی حقوق می گیرد و همین باعث می شود تا بسیاری از مربیان ایرانی برای آمدن راغب نباشند.

سرویس ورزش مشرق – به رغم بازگشایی بسیاری از مراکز تجاری و اداری پس از تعطیلی دو ماهه از هراس ابتلا به ویروس کرونا، همچنان مسئولان فدارسیون والیبال در اتاق فکری که برای پیدا کردن جانشین کولاکوویچ تشکیل داده اند نشسته و نتوانسته اند یک گزینه مناسب برای هدایت تیم ملی پیدا کنند. این در حالی است که با کاهش تعداد مبتلایان به این ویروس، ایران می تواند تاحدودی زودتراز سایر رقبای اروپایی و آمریکایی اش کار تمریناتش را بای المپیک ۲۰۲۱ استارت بزند.

اکبر محمدی سرپرست تیم والیبال جوانان ایران در گفت و گو با مشرق، درباره شرایط سرمربیگری تیم ملی والیبال و این بحث که عنوان می‌شود می توان از مربی داخلی برای حضور در المپیک ۲۰۲۱ توکیو استفاده شود، اظهار داشت: در سال ۲۰۱۱ که ولاسکو سرمربیگری تیم ملی ایران را قبول کرد در کنار توان فنی و تمرینی که برای والیبال بنا گذاشت در بحث روانشناسی و ارتباط با بازیکنان نظم جدیدی را بر تیم ملی حاکم کرد.

 وی افزود: ولاسکو به قدری بر موارد شخصی بازیکنان مانند خواب، تغذیه، رفتار، نظم و انضباط تیمی احاطه داشت که توانسته بود تیمی منسجم و قوی بسازد و پس از او کواچ، لوزانو و کولاکوویچ فارغ از بحث فنی هرگز در دیسیپلین تیمی به پای ولاسکو نمی رسیدند. به همین خاطر باعث شد ما در مسائل مدیریتی تیم افت فاحشی داشته باشیم.

پیشکسوت والیبال کشورمان افزود: حالا این بستر فراهم است تا ما از مربیان داخلی برای هدایت تیم ملی استفاده کنیم که البته این منوط به حمایت فدراسیون است. به ویژه در بحث مالی! چرا که طبق مقررات یک مربی ایرانی روزانه ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان بابت حضور در اردوی تیم ملی حقوق می گیرد که در ماه مبلغی ناچیز را برای آنها به ارمغان می آورد و همین باعث می شود تا بسیاری از مربیان ایرانی خیلی راغب نباشند در این سطح فعالیت کنند. این در حالی است که یک مربی خارجی با رقمی غیر قابل قیاس با مربی داخلی به خدمت فدراسیون در می آید.

بیشتر بخوانید:
 

به عطایی و کارخانه برای هدایت تیم ملی اعتماد کنید/ هیچ مربی مطرح خارجی الان بیکار نیست!

محمدی خاطرنشان کرد: به همین دلیل فدراسیون در وهله اول باید با مربیان داخلی قرارداد ببندد و در تعیین حقوق آنها، شأن و منزلت یک مربی ایرانی را رعایت کند. همچنین در سایر موارد! آنچنان‎که به یاد داریم در بحث حمایت از ۴ مربی خارجی قبلی ، هر زمان آنها درخواستی از فدراسیون داشتند بلافاصله اجابت می شد. درخواست هایی اعم از تعطیل شدن لیگ برای اردوی تیم ملی برپایی اردو در نقاط مختلف و یا دیدارهای تدارکاتی.

این کارشناس والیبال در ادامه راجع به این موضوع که گفته می شود بازیکن ایرانی از سرمربی داخلی حرف‎شنوی ندارد، توضیح داد: قطعا اگر فدراسیون قرارداد خوبی با مربی داخلی ببندد و در سایر بحث هایی که گفته شد از مربی وطنی حمایت کند بازیکن هم تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته و به اهمیت جایگاه مربی ایرانی پی می برد. گرچه شاید هنوز چند نفر از نسل قبل والیبال هستند که البته نمی‌خواهم بگویم بازیکن سالار هستند ولی به هر حال حرفشان در فدراسیون خریدار دارد. با این حال حتی چنین بازیکنانی هم وقتی پای حمایت از هموطن‎شان وسط باشد پای کار خواهند بود و اتفاقاً حمایت آنها از کادر فنی ایرانی می تواند تاثیر بهتری بر ایجاد فضای کار برای مربی داخلی داشته باشد.

وی تاکید کرد: نکته دیگر درباره مربیان ایرانی این است که در حال حاضر سطح آنها اینقدر رشد داشته که می‌توان آنها را با مربیان درجه دو و سه جهان مقایسه کرد. شاید اگر بتوان افرادی مانند برناردی، ساول و یا جان استرا را برای هدایت تیم ملی به خدمت گرفت اتفاق خوبی هم باشد. چون در کنار آن ها مربیان ایرانی هم بهتر پرورش می یابند ولی اگر قرار باشد مربی خارجی درجه ۲ یا ۳ مانند کواچ یا لوزانو به ایران بیایند بهره گیری از مربی داخلی به مراتب عاقلانه تر است و بازدهی بهتری خواهد داشت.

محمدی درباره هزینه های به کارگیری مربی خارجی تصریح کرد: در شرایط اقتصادی حاد کشور و تحریم ظالمانه ای که به آن دچار هستیم می‌توان با بهره گیری از مربی داخلی پول اضافه بابت هزینه به خدمت گیری مربی خارجی را صرف پیشرفت زیرساخت های والیبال و توسعه مراکز آموزشی این رشته کرد. شرایط زمین‌های تمرین را بهبود داد و در نهایت نسلی قوی تر از نسل فعلی را آماده سالهای بعد کرد.

محمدی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما نیروهایی مانند بهروز عطایی و یا پیمان اکبری را در اختیار داریم که هم جوان و با انرژی هستند و هم با تجربه در سطح بین المللی. تا کی باید به این نیروها در رده های پایین تر از تیم ملی بزرگسالان فضای کار بدهیم ؟همانطور که مقام معظم رهبری هم بر لزوم استفاده از مربی ایرانی در تیم های ملی تاکید داشتند حالا که یک سال المپیک به تعویق افتاده زمان خوبی برای فرصت دادن به مربی ایرانی است تا با فراغ بال و در آرامش تیم ملی والیبال را مهیای ورود به المپیک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    10 0
    کی با حقوق روزی 60 هزار تومان سرمربی تیم ملی میشه؟؟؟؟..... مه لقا خانووووم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس