کد خبر 1065299
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
پیروزی تیم ملی والیبال ایران در ست نخست مقابل استرالیا

برخی کارشناسان والیبال براین باور هستند که الان می توان از مربی ایرانی در تیم ملی استفاده کرد.

به گزارش مشرق، علیرضا طلوع کیان مربی تیم جوانان و حسینعلی مهرانپور کارشناس و مربی والیبال امروز میهمان برنامه رکورد بودند که متن صحبت های آنها را در زیر می خوانید:

* درباره نسل طلایی والیبال ایران و اینکه سرمربی ها تاثیر بسزایی داشتند صحبت کنید.

مهرانپور: این ستاره ها از آسمان که نیامدند و توسط مربیان ایرانی شناسایی شدند. ولاسکو هم پتانسیل این کار را دید و به ایران آمد. او مربی بسیار خوبی بود. مسایل جانبی و مدیریت تیم باعث شد ایران از آن موقع پیشرفت خوبی داسته باشد.

* یک مربی خوب چه فاکتورهایی داشته باشد؟ ارتباط خوب و اینکه بازیکنان او را قبول داشته باشند به نظر مهم می رسد.

طلوع کیان: یکی از شاخص ها همان ارتباط با بازیکن و دیگری مقبولیت عمومی است. اگر مربی دانش فنی داشته باشد همه او را قبول دارند. میلاد عبادی پور یک سرمربی دارد که ۳۵ ساله است. چون دانش فنی دارد بازیکنان بزرگ دنیا از او تبعیت می کنند. یکی از فنون شیوه ارتباط است. این هم یکی از شاخص های مربی تیم ملی می تواند باشد.

* نظر شما درباره سرمربی تیم ملی چیست؟

مهرانپور: چون فعالیت کم است میتوان برنامه ریزی شده این کار را انجام داد. نمی توانیم منکر علم و دانش روز دنیا شویم. برخی مربیان در جهان این دانش را دارند و از ما جلو هستند. در شرایط فعلی جامعه ما طوری نیست که این مربیان را جذب کنیم آن هم با این وضعیت ارز. باید حمایت از مربیان خارجی از ایرانی هم باشد اینکه چطور حقوق می گیرند و چه مقدار، این مهم است.

بیشتر بخوانید:

کولاکوویچ چیزی به والیبال ما اضافه نکرد



طلوع کیان: مسئولیت انتخاب سرمربی برعهده هیات رئیسه و ریاست فدراسیون است. ما قصد دخالت نداریم اما مربیان ایرانی هم می توانند این کار را انجام دهند. یکی از شاخص ها دستمزد است، اگر دستمزد خوب به مربی ایرانی بدهیم در واقع به او شخصیت و اعتبار می دهیم بازیکن هم می گوید سطح این مربی بالاست. روی مدیریت هم باید بگویم این موضوع به حمایت فدراسیون، سرپرست، کمیته ملی المپیک و ... برمی گردد.

بعد از اینکه ولاسکو آمد گفت من از کادر قبلی کسی را نمی خواهم، ما چقدر از مربیان ایرانی حمایت کردیم؟ بحث حمایت مربی ایرانی است که ما آنها را پرورش داده ایم.

* حمایت از مربیان ایرانی به نظر شما چطور بوده؟

مهرانپور: داورزنی از سرمربیان حمایت را داشته اما مهم این است تمامی کادر با هم هماهنگ باشند.

طلوع کیان: اگر گروه قوی باشد ما مشکلی نخواهیم داشت. اگر مربی خارجی می آید و می گوید من دستیار خودم را می خواهم مهم این است چقدر این هماهنگی وجود داشته است. حالا اگر مربی ایرانی هم کنار مربی خارجی باشد باید این هماهنگی بین آنها وجود داشته باشد.

* فکر می‌کنید مربی ایرانی می تواند به تیم ملی کمک کند؟

مهرانپور: بستر فراهم است البته باید همدلی بین مربیان ایجاد شود. می توان کار گروهی تشکیل داد و در این باره صحبت کرد. باید با نربی ایرانی هم قرارداد درست ببندیم تا زندگی مربی هم بچرخد و نیازی به باشگاه نداشته باشد.

طلوع کیان: فدراسیون کار گروه تشکیل داده و من آن را به فال نیک می گیرم. شاخص هایی برای سرمربی تیم ملی هم تعیین شده است. بستر فنی به نظرم برای مربی ایرانی فراهم شده و باید بستر مدیریتی و حمایتی را برای مربی ایرانی فراهم کنیم.

* اگر خرد جمعی به نتیجه‌ای رسید و این فرد منتخب نتواند کارها را پیش ببرد تکلیف چیست؟

مهرانپور: در نهایت رئیس فدراسیون سرمربی را تعیین می کند و کسی که عضو این کار گروه است پاسخگو نیست. افراد کارگروه موجه هستند. چه بهتر بود که مربیان مورد قبول تیم ملی هم در این کارگروه حضور پیدا می کردند.

طلوع کیان: شاخص مربیان رده های مختلف متفاوت است. ما در ایران به شاخص هایی نیاز داریم که شاید در کشور دیگر به آن نیاز نباشد. از طرفی باید شاخص های درست را تعیین کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس