image-20200424182859-1.png

در صورت عدم عقب‌نشینی کامل آمریکا از عراق، باید انتظار داشت در حالی که ایران به شکل سیاسی فشارها را افزایش می‌دهد، حملات بر نیروهای آمریکا نیز ادامه یابد.

سرویس جنگ نرم مشرق  -  یک اندیشکده انگلیسی بر این باور است که ایران حملات تلافی‌جویانه خود علیه آمریکا را به زودی عملیاتی خواهد کرد و آزمون واقعی مقاومت آمریکا در خاورمیانه در حال آغاز است. در صورت عدم عقب‌نشینی کامل آمریکا از عراق، باید انتظار داشت در حالی که ایران به شکل سیاسی فشارها را افزایش می‌دهد، حملات بر نیروهای آمریکا نیز ادامه یابد. در همین حین، خطر یک حمله چشمگیر یا نمادین علیه آمریکا، همچنان در سرتاسر منطقه برای سفارت‌های آمریکا وجود دارد. عملیات انتقام قاسم سلیمانی تازه آغاز شده است.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


اندیشکده سلطنتی «روسی» انگلیس در مقاله‌ای به قلم دکتر جک واتلینگ از پژوهشگران این اندیشکده می‌نویسد: در روزهای بعد از ترور{سردار} قاسم سلیمانی، اصلی‌ترین پرسش پیش روی تحلیلگران این بود که ایران چه زمانی، کجا و چگونه تلافی خواهد کرد. اتفاق‌نظر بر این بود که ایران در انتظار زمان مناسب خواهد ماند و سپس به شیوه‌ای سعی در کشتن آمریکایی‌ها خواهد داشت که مانع از بالا گرفتن تنش‌ها شود. سوریه، عراق و افغانستان، کاندیداهای اصلی برای محل آغاز درگیری بودند. اتفاق‌نظر زیادی در خصوص زمان‌بندی وجود نداشت، به جز اینکه بعد از انتخابات مجلس ایران خواهد بود. یکی از همکاران اسرائیلی معتقد بود: باید مراقب سالگردها بود.

در تاریخ ۱۱ مارس، روز تولد ۶۳ سالگی قاسم سلیمانی، موشک‌های کاتیوشا به کمپ تاجی در شمال بغداد برخورد کرد. ۱۸ راکتی که به هدف خوردند موجب کشته شدن دو آمریکایی و یک پزشک انگلیسی و زخمی شدن ۱۴ نفر دیگر شدند. چهار حمله راکتی متعاقب صورت گرفته است، از جمله حمله در طول روز به کمپ تاجی، و حمله به کمپ بسمایه. کاتیوشاها از وسایل نقلیه اصلاح‌شده غیرنظامی و راکت پادهای از قبل جایگذاری شده، پرتاب شدند که نشان می‌داد حمله با برنامه‌ریزی و هماهنگی صورت گرفته است. یک گروه جدید که خود را عصبه الثائرین (گروه انقلابیون) می‌خواند، از طریق یک کانال رسانه‌ای وابسته به حزب‌الله مسئولیت حمله را بر عهده گرفته است و این در حالی است که به نظر می‌رسد پرسنل مسئول، از کتائب حزب‌الله هستند.

پاسخ فوری آمریکا برنامه‌ریزی ضعیفی داشت و نتیجه مطلوب را نداشت. پس از حمله راکتی اولیه علیه کمپ تاجی، هواپیماهای جنگی آمریکا در ۱۳ مارس، هدف‌های مرتبط با کتائب حزب‌الله را نشانه گرفتند، اما نتوانستند به شبه‌نظامیان خسارت وارد کنند و در عوض سه سرباز عراقی، دو پلیس و یک غیرنظامی را کشتند. عراقی‌ها حالا از هر دو طرف تلفات می‌دهند. نیروهای آمریکا متعاقباً از القائم و سایر پایگاه‌ها عقب‌نشینی کردند، تعداد اهداف را کاهش دادند و سامانه‌های دفاع نقطه‌ای برای محافظت پرسنل خود را راه‌اندازی کردند.

جلوگیری از این حملات دشوار خواهد بود. قبل از اکتبر ۲۰۱۹، ایران نمایندگان خود را به شدت تحت کنترل داشت، چون نگران بود که حملات ناهماهنگ در زمانی که تهران حملات خود به تأسیسات نفتی و حمل‌ونقل را انجام می‌داد، منجر به افزایش مدیریت نشده تنش‌ها بشود. بنابراین در آن زمان می‌شد حملات از جانب گروه‌های عراقی را ناشی از تغییر در سیاست ایران دانست، و آمریکا شفاف‌سازی کرد که ایران مسئول اینگونه اقدامات خواهد بود. با این حال، در پی کشته شدن قاسم سلیمانی، تهران اعلام کرد که به نمایندگان خود آموزش نخواهد داد، اما سعی در جلوگیری از اقدامات مستقل آنها نیز نخواهد کرد. برای بسیاری از متحدان سابق سلیمانی، انتقام مرگ وی یک مسئله شخصی است و علاوه بر آن، کتائب حزب‌الله مشتاق است که بابت کشته شدن رهبرشان ابو مهدی المهندس نیز با آمریکا تسویه حساب کند. بنابراین هیچ مکانیسم مشخصی برای واگذاری مسئولیت حملات اخیر به عراق و تهران وجود ندارد.

حمله تلافی‌جویانه به گروه‌های عراقی نیز ریسک خودش را خواهد داشت. حشد الشعبی، که کتائب حزب‌الله، عصائب اهل حق، و سایر عناصر عصبه الثائرین (گروه انقلابیون) درون آن جای گرفته‌اند، به ارتش و پلیس عراق نزدیک است و دفاتری در مناطق غیرنظامی با تراکم جمعیت بالا دارد. کشتن آنها باعث گرفتار شدن عراقی‌ها در یک آتشبار متقاطع خواهد شد و به نوبه خود فشارها برای خروج نیروهای بین‌المللی را افزایش خواهد داد. این دقیقاً همان چیزی است که عصبه الثائرین (گروه انقلابیون) سعی دارد به آن دست یابد.

و با این حال بسیاری از عراقی‌ها عمیقاً نسبت به چشم‌انداز عقب‌نشینی نیروهای بین‌المللی، نگران هستند. در وهله اول، از دست دادن اطلاعات و حمایت هدفمند، ظرفیت عراق در حمله به باقیمانده‌های داعش را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد. داعش به شکل قبلی خود "باز نخواهد گشت"، اما مبارزه علیه آن احتمالاً از مخفیگاه در کوهستان‌ها به حملات در خیابان‌های عراق تغییر شکل خواهد داد.

علاوه بر این، اگر عراق به ایران واگذار شود آنگاه دلیلی نخواهد داشت که واشنگتن معافیت وارداتی عراق از ایران را قطع نکند و تحریم‌ها را اعمال ننماید. این مسئله برای بغداد یک فاجعه اقتصادی خواهد بود، به ویژه در زمانی که قیمت نفت به سمت ۲۰ دلار در هر بشکه در حرکت است و یک شکاف بزرگ در بودجه عراق ایجاد خواهد کرد. شاید عراقی‌های زیادی علناً به این موضوع اذعان نکنند، اما بسیاری از مقامات در محافل خصوصی تسلیم نیاز به ماندن نیروهای ائتلافی هستند.

بنابراین ما در یک نقطه بحرانی هستیم. ارتش عراق هیچ حمله، بازداشت، یا تلاشی برای مجازات عصبه الثائرین (گروه انقلابیون) انجام نداده است و این نشانگر این است که شبه‌نظامیان تا چه اندازه بر اهرم‌های قدرت تسلط یافته‌اند. اگر آمریکا می‌خواهد جایگاه خود را حفظ کند، باید برای سیاستمداران عراقی همراستا با عصبه الثائرین (گروه انقلابیون) شفاف‌سازی کند که مسئولیت حملات به نیروهای ائتلافی بر عهده آن‌ها خواهد بود. آمریکا باید یک تلاش دیپلماتیک منسجم انجام دهد. حال که ویروس کرونا حواس آمریکا را پرت کرده است، و در غیاب یک استراتژی منطقه‌ای، به نظر نمی‌رسد که واشنگتن آمادگی تخصیص منابع برای بهبود جایگاه خود را داشته باشد.

با این حال، تا زمانی که رقابت‌ها ادامه دارد، نیروهای ائتلافی کشته خواهند شد. یا کشته می‌شوند یا در تعداد اندکی از پایگاه‌ها ساکن خواهند بود و توانایی اجرای هیچ‌گونه عملیات معناداری را نخواهند داشت. اگر آمریکا می‌خواهد جایگاه خود را تقویت کند، باید دیدگاه شفافی درباره آنچه قصد دارد به دست آورد داشته باشد و اینکه آیا ارزش هزینه لازم را خواهد داشت یا خیر.

افزایش خشونت‌ها همچنین سؤالات اساسی برای انگلیس به همراه دارد. انگلیس، منافع و روابطی در عراق دارد که مستقل از آمریکاست. اگرچه نیروهای انگلیسی به واسطه مجاورت به نیروهای آمریکایی در خطر هستند، اما به شکل مشخص مورد هدف قرار نگرفته‌اند. سفارت انگلیس، برخلاف آمریکا، هنوز مورد حملات راکتی قرار نگرفته است. از آنجا که آمریکا یا حضور خود را تقویت و یا کمرنگ می‌کند، انگلیس باید تصمیم بگیرد که بهترین شیوه برای موضع‌گیری نیروهایش چیست و تا چه میزان می‌تواند خود را از واشنگتن دور کند. از چشم‌انداز نظامی انگلیس، لازم است ارزیابی‌های دقیقی در خصوص امنیت تداوم حضور ارتش انگلیس صورت گیرد.

در صورت عدم عقب‌نشینی کامل آمریکا از عراق، باید انتظار داشت در حالی که ایران به شکل سیاسی فشارها را افزایش می‌دهد، حملات بر نیروهای آمریکا نیز ادامه یابد. در همین حین، خطر یک حمله چشمگیر یا نمادین علیه آمریکا، همچنان در سرتاسر منطقه برای سفارت‌های آمریکا وجود دارد. عملیات انتقام‌جویانه قاسم سلیمانی تازه آغاز شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    به زودی تمام پایگاه هاتون تو منطقه همزمان با هم مورد هدف قرار می گیره. اینجا خونه ی ماست و شما باید برید.
    • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      32 85
      شما اول اون تتلو حرامزاده که ترویج فساد و فحشا میکنه و شده الگوی بعضی نوجوانها رو دستگیر کنید بعد حرف از خروج امریکا از منطقه بزنید
    • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      72 21
      22:25 اینقدر بدم میاد از اینا که هر چیزیو با هرچیزی قاطی میکنن و نمیفهمن هرچیزی باید سرجای خودش بهش پرداخته بشه
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    72 20
    لبیک یا امام خامنه ای.
    • کوروش IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      چاکر داریوش زمانه آقای خامنه ای بزرگ مرد ایران زمین پدرمان.
    • IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      10 11
      کوروش باز بیدار شدی؟ بابا برو بخواب وقت خوابت گذشته
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    58 13
    من به نوبه خودم حاضرم به نیروهامون کمک کنم. ما ملت شهادتیم ما ملت اما حسینیم.
    • IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      16 5
      آخ... این صحبت حاج قاسم بود. خدایش بیامرزد.
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    27 88
    ایران ترسو تر از این حرفاست .
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      78 11
      حالا میبینی وطن فروش
    • IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      75 20
      ایرانو با فسیلای دوروبرت مقایسه نکن ابله خائن بدبخت
    • IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      43 17
      ترسو جد و آباده احمق
    • IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      50 23
      عقده ای حقیر واقعا حال ادم ازت بهم میخوره
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      38 22
      شجاعت ایرانی ، باعث شده دشمنان به دروغگویی روی آورند ، از اربابات بپرس تا بدونی ایرانی چقدر شجاع است ، تو هم فقط از پسمانده های آلبانی هستی و بس
    • IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      15 13
      تو که شجاعی چرا تو فضای مجازی زر میزنی اگه مرد عملی بیا تو خیابون خودتو تحقیر کن. امثال تو توسط مردم وطن دوست و با غیرت مثل مورچه زیر پا له میشن
    • IR ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      16 14
      ببین من یه ایرانیه شصت ساله هستم هر جا میگی بریم ببینیم ایران و ایرانی ترسو است یا اشغالهایی مثل تو
    • خادم امام زمان IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      14 15
      کسی که بترسد ایرانی نیست مگه یادت رفته که بچه های سپاه مانور میرفتن جلوی یه کشتی آمریکای وجرات گفتن چیزی نداشتن و خیلی چیز های دیگه......... ما ملت شهادت وملت حسینی وعاشورایی هستیم ترس معنایی ندارد
  • وطن پرست DE ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    42 13
    واقعا تحلیل ها چقدر ابکی و مسخره هست. می گه اگه امریکا از عراق بره و عراقی ها از ایران واردات انجام دهند انگاه امریکا به ناچار عراق را هم تحریم خواهد کرد اما قضیه اصلی اینه که برای تحریم ایران کلی ظرفیت بسیج کرد امریکا تا موفق شد و اگه بخواد یک کشور دیگه رو کنار ایران به لیست تحریم ها اضافه کنه در حقیقت از قدرت کافی برخوردار نیست و یا مجبوره چشم روی این موضوع ببنده و یا دیواره شکننده تحریم ها رو به دور عراق گسترش بده که این باعث تخریب تدریجی کل تحریم ها خواهد شد. اگه ایران دلار رو حذف کنه اسیب بزرگی به امریکا می خوره و اگه عراق هم به این مسیر روی بیاره اون وقت دیگه دلار توانایی زندگی نداره.
    • هادی IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      13 16
      اتحاد ایران و عراق برای رشد و شکوفایی اقتصای در شرایط تحریمی کافی است البته به شرطی که نفوذی ها زمام امور دستشان نباشد...
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    45 7
    امیدوارم بزودی از امریکای جنایتکار انتقام بگیریم
    • IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      18 58
      اونم دست به جیب نگات میکنه آمریکا زورش برسه نابود میکنه زورش نرسه حمله اتمی میکنه
    • IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      4 15
      امریکا نه که زورش نرسه عرضه استفاده از بمب اتمی علیه ایران رو نداره.
    • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      9 23
      امریکا حمله اتمی میکنه؟ شکر میخوره با تو یانکی!!!
    • IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      8 20
      آمریکا زورش نمیرسه جرئت حمله ی اتمی هم نداره چون‌ میدونه در این صورت دروازه های جهنم را به خاکش باز خواهد کرد.
    • Sonia IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      7 13
      ۲۳:۱۲ وقتی تا الان هیچ غلطی نکرده یعنی عرضه هیچ کاری نداره حرف منو قبول نداری کتاب cripled America ترامپ رو بخون
    • IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      9 13
      توی عین الاسد که نه تنها دست به جیب، مارو نگاه کرد بلکه برای مذاکره بدون شرط هم آماده شده بود!!!آمریکا باد داره بادش بخوابه خوب میشه!!!
    • خادم امام زمان IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      8 14
      آمریکا اگر میخواست خودشو ثابت بکرد مگه نگفت 52نقطه ازایران رومیزنم پس کو آمریکا در حد و قواره ی مانیست آمریکا ازهیچ فرصتی برای ساقط کردن ما دریغ نمیکنه اما زورش نمیرسه ما امداد غیبی داریم
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    7 5
    از دست دادن اطلاعات و حمایت هدفمند، ظرفیت عراق در حمله به باقیمانده‌های داعش را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد؟!!! وقتی هسته های داعش در حال شکل گیری در عراق بود و تروریست ها در خیابان های بغداد جولان می دادند، این به اصطلاح «اطلاعات و حمایت هدفمند» آمریکایی ها کجا بود دقیقا؟! به میرزا بنویس این مقاله تبریک می گویم، هم ترفیع گرفتی و تازه حقوقت رو هم چند دلاری افزایش می دهند.
    • IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      2 1
      داداش شوتم این مقاله رو انگلیسی ها نوشتن. ربطی به میرزا قلم نویس نداره
  • دیده بان IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    89 1
    انامن المجرمین منتقمون
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    76 11
    قاسم سلیمانی 50 میلیون انتقام گیر شخصی داره اول از منطقه میرن بیرون بعد هم ترامپ . پمپئو و اهل وعیال را عذاب الیم خواهیم داد
    • IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      18 5
      این ۵۰ میلیون تو ایران که نیستن؟
    • DE ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      32 55
      افرین همینطوری هم خواهد شد زنده باد ایران زنده باد ایرانی دلاور
    • IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      40 14
      عزیز من شما ۵۰ میلیونی که در تشییع حضور داشتن رو گفتی مارو که در دیگر استان های ایران هستیم و امکان حضور در تشییع پیکر سردار دلها رو نداشتیم را هم اضافه کن
  • محمد تقی IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    5 12
    باسلام آمریکا خوب می‌داند که ما شروع کننده هیچ عملیاتی نبوده ونخواهیم بود ولی اگر دست از پا خطا کنند درهیچ جای دنیا ، نه تنها خلیج فارس بلکه نه آسیا و نه اروپا خواب به چشممشان حرام خواهیم کرد که هرروز هزار بار آرزوی مرگ کنند نظامیان ومسئولین دولت آمریکا، مابامردم آمریکا کاری نداریم.
  • دکترسید IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    12 24
    سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرض چند دقیقه می تواند ماشین جنگی آمریکا را نابود کند. نصر من الله و فتح قریب
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    13 13
    اصلا آمریکا غلط کرده که در عراق نیرو داره.۲۸۹۲
  • IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    14 11
    فقط #انتقام_سخت و پیروزی حق بر باطل به یاری خدا
  • JP ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    8 13
    سراسر این گزارش ترس و القای ایران هراسی بود و البته شاید عن گلیسی ها پوست موز زیر پای امریکایی ها انداخته اند..!!!
  • علی IR ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    13 11
    سلام این آقای تحلیل گر نگران نیرو های آمریکائی ،انگلیسی و دیگر متحدانشان در عراق است تا مردم عراق و می خواهد به عراق الغا کند که اگر آمریکا را بیرون کردید از معافیت های تحریمی ایران حذف خواهید شد و لذا اجازه دهید آمریکائی ها باشند ولی نمی داند که در مکتب اسلام هدف وسیله را توجیه نمی کند و آمریکا شیطان بزرگ و ام الفساد قرن است و باید برود خدای مسلمانان بزرگتر از آن است که شیاطین برایشان دلسوزی کنند و از پشت خنجر بزنند.
  • حاج IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    24 31
    حیف حاج قاسم ما شدیدا منتظر انتقام هستیم درد و بلای سرداران سپاه بخوره تو سر اصلاح طلب ها و چاخان
  • IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    6 4
    بسم الله القاصم الجبّارین
  • US ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    17 10
    بهای خون حاج قاسم 15 تا موشک نبود ! به اتش کشیدن تمام پایگاه های امریکا بود!! ترسیدید و درست حسابی نزدید این امریکای پلید رو ! و حالا هار شده و داره سمت ما پارس میکنه ! اشتباه کردید اشتباه
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      13 2
      سیاست دقیق جمهور اسلامی که منجر به قدرت روزافزون ان شده این نبوده که با اقدامات هیجانی اقدام کند بلکه با قابلیت افزایی ها روزافزون طناب گردن رو بر امریکا و مزدورانشان تنگ تر کرده(همان حرف برژینسکی) که البته این ها از تفکرات فداکارانی مثل قاسم سلیمانی بوده. درسته در مدیریت دولتی کشور در حالت فاجعه قرار داریم ولی مدیریت بعضی از فداکاران بی نظیر بوده و قدرت منطقه ای مطلق برای ما ایجاد کرده است.
  • IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    4 2
    نویسنده ننوشنه است که امریکا و انگلیس و با دروغ عراق را اشغال کردند و میلیونها نفر از این دروغ اسیب دیدند ؟ صده ها هزار نفر کشته شدند یتیم شدند. بی سرپرست شدند ؟ نویسنده نگفته باعثین این جنایت تاریخی نه تنها محاکمه نشدند بلکه عراق را اشغال کردند و با داعش همکاری کردند تا این کشور جنگ زده را تسخیر کند و اگر ایران به کمک مردم عراق نیامده بود امروز عراق لانه جنایتکاران داعشی بود ؟ نویسنده نگفته چرا نمایندگان مجلس عراق حکم به اخراج امریکایی ها از عراق دادند ؟ انگلیسی ها با سیاست های نفرت اور خود فکر میکنند هنوز دوران استعمار است ؟
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    5 2
    هرجا گفته آمریکا "شفاف‌سازی کند" یعنی بگیرید و بکشید و ارعاب و وحشت و کشتار راه بندازید... همین... هیچ وقت به طرف مقابل یعنی ایران و یا عراق اشاره به شفاف سازی نگفته! لعنت به این ملعون کثیف انگلیسی که با کلمات بازی میکنه برای یک تهدید بی شرمانه
  • مسلم DE ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    8 2
    سلام ۲۲.۱۸بجای زرزدن برو واسه اربابای ترسوت پوشک ذخیره کن که کم اوردن براشون ببری اگرهمسال قاسم سلیمانیها نبودن الان به بابات میگفتی یااخی وطن فروش که بخاطر دوروز تودنیا زندگی کثیفی داشته باشی غیرت نداشتتو حراج نکن ۸سال جلوی ۳۶کشور ایستادیم حال باز مثل همیشه می ایستیم وپوزه لاشخور تو همسال تورومیمالیم به سنگ توالت فهمیدی حال پاشوبرو پوشکتو عوض کن بعد بیاوراجی کن جانمان فدای اسلام شیعه وایران سرافراز پاینده باد ایران
  • بختیاری US ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    10 2
    لعنت به تو ترامپ تروریست وحشی خونخوار توابن مرجانه زمانی بزودی تاوان جنایت های تروریستی خودتو میدی. منتظر باش.!!!
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    7 3
    حساب انگلیس را از امریکا جدا نکنید.سر و ته یک کرباسند .مهره های وپازل جورچین اطاق فکر صهیونیست جهانی هستند.سفارت آنها با سفارت امریکا فرقی ندارد و شاید هم اطاق فکر صهیونیست ها آنجا باشد.
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    0 0
    دوران بزن دررو گذشته یکی بزنی صدتا میخوری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس