کد خبر 1065105
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹
5 G

جنجال اخیر آذری جهرمی پیرامون ربط دادن کندی سرعت اینترنت به بحث فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ یک فرافکنی است.

به گزارش مشرق، در ماجرای اختلاف بین آذری جهرمی و صداوسیما بر سر فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ برای افزایش سرعت اینترنت حق با جهرمی است! انتقال فرکانس‌ها باعث افزایش سرعت اینترنت موبایلی در کوتاه‌ترین زمان خواهد شد اما در صورت عملی شدن باید منتظر یک فاجعه در اینترنت ایران بود!

در ابتدای بحث لازم است این نکته را متذکر شویم که جنجال اخیر آذری جهرمی پیرامون ربط دادن کندی سرعت اینترنت به بحث فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ یک فرافکنی است چرا که پائین بودن سرعت اینترنت ثابت (خانگی) که باعث نارضایتی بسیاری از مردم شده است که دیگر ربطی به فرکانس‌ها ندارد!

بیشتر بخوانید:



طبق اظهارات مسئولین وزارت ارتباطات و مطالبی که در رسانه‌های حامی آذری جهرمی پیرامون این موضوع مطرح می‌شود، استفاده از فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ برای اینترنت موبایلی یک مسئله فراگیر در کشورهای دنیا قلمداد می‌شود در حالی که با یک بررسی کوتاه نادرست بودن این‌گونه اظهارات روشن خواهد شد

*کشورهای بزرگ و پرجمعیت دنیا همچون چین و هند و اندونزی از این فرکانس ها استفاده نمی کنند!

در بین ۱۰ کشور پرجمعیت دنیا، چین و هند با حدود ۳ میلیارد نفر جمعیت و دارا بودن چندین اپراتور قدرتمند در زمینه ارائه اینترنت و بیشترین کاربر اینترنت در جهان به کلی از این فرکانس‌ها استفاده نمی‌کنند! نکته قابل تأمل، شهرت این کشورها در عرصه تکنولوژی و فناوری ارتباطی است!

در کشورهای بعدی از لحاظ رتبه جمعیتی (به غیر از آمریکا و روسیه) همچون اندونزی، پاکستان، برزیل، نیجریه، بنگلادش، مکزیک هم از فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ استفاده نمی‌شود. جمعیت این ۶ کشور به اضافه چین و هند بالغ بر ۴ میلیارد نفر می‌شود که نکته بسیار قابل تأملی است!

* دلیل استفاده اکثر کشورهای پهناور دنیا از فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ برد بلند این فرکانس هاست!

در بین کشورهای مطرح در میزان جمعیت و کاربران اینترنت آمریکا، کانادا، روسیه، استرالیا از فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ برای ارتباطات موبایلی استفاده می‌کنند که تقریباً می‌توان گفت مساحت زیاد آنان و برد بلند این فرکانس‌ها مهم‌ترین دلیل استفاده کشورهای مذبور است.

فرانسه و انگلیس از دیگر کشورهای مطرحی هستند که از این فرکانس‌ها استفاده می‌کنند. در فرانسه دو اپراتور فقط این فرکانس را در اختیار دارند و استفاده نمی‌کنند و دو اپراتور هم تازه می‌خواهند شروع به استفاده کنند و انگلیس هم ۳ اپراتورش از ۷۰۰ و ۸۰۰ استفاده می‌کنند.

*رکوردداران سرعت اینترنت در جهان از این فرکانس ها استفاده نمی کنند!

جالب است بدانید کره جنوبی که در دنیا به عنوان یکی از کشورهایی که کاربران اینترنت در آن از سرعت بسیار بالایی برخوردار هستند هم از فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ استفاده نمی‌کند.

* تیم عملیات روانی دولت برای اثبات حرف خود دست به دامن شیلی می شود!

اما در بین تولیدات رسانه‌ای که جریان منتسب به آقای آذری جهرمی منتشر شده است یک کلیپ با عنوان "چگونه صداوسیما مانع اصلی توسعه‌ی اینترنت در کشور شده است" بیش بقیه در کانال‌های زنجیره‌ای دولت باز نشر شده است.

فارغ از محتوای کذب و نادرست مطرح شده در فیلم که متأسفانه می‌تواند به راحتی مردم را اقناع کند! نکته جالب، اشاره خانم گوینده به کشور شیلی و تجربه استفاده شیلی از فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ هست! به نقشه شیلی که در فیلم نشان داده می‌شود، دقت کنید!

با نگاهی به نقشه شیلی از روی کره زمین مشاهده می‌کنید، شیلی تقریباً یک نوار ساحلی در آمریکای جنوبی و از خط استوا تا قطب جنوب طول دارد. مهم‌ترین دلیل استفاده شیلی مثل بقیه کشورهای پهناور که از فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ استفاده می‌کنند طول جغرافیای زیاد و بلندتر بودن برد این فرکانس می‌باشد.

همین طور که مشاهده کردید فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ در دنیا برای نسل ارتباطی ۳G و ۴G مورد استفاده برخی کشورها قرار می‌گیرد اما دلیل استفاده اکثراً بحث‌های جغرافیایی و پهناور بودن کشورهاست! اگر ایران هم از این فرکانس‌ها استفاده کند قطعاً افزایش سرعت محسوسی در کوتاه مدت رخ خواهد داد!

*در صورت واگذاری این فرکانس ها به وزارت ارتباطات در این برهه زمانی باید منتظر یک فاجعه باشیم!

اما در صورت واگذاری این فرکانس‌ها به ارائه دهندگان اینترنت موبایلی باید منتظر یک فاجعه ملی باشیم، چراکه:

الف) سو مدیریت و کم کاری وزارت ارتباطات در رابطه با بهینه سازی استفاده اپراتورها از فرکانس‌های واگذار شده باعث شده حتی از فرکانس‌های حال حاضر استفاده درستی صورت نگیرد.

اگر فرکانس‌های جدید را به صرف شرایط کرونایی و برای رفع مشکل در کوتاه مدت به اپراتورها واگذار کنیم، با یقین به نبودن مشتری‌هایی که بتوانند بعدها درآمد خوبی نصیب اپراتورها کنند، بعد از گذر از این شرایط و برگشتن میزان مصرف به قبل، آیا می‌توان سود ده بودن این واگذاری را تضمین کرد؟

ب) اگر کمی در مورد سرانه مصرف اینترنت در ایران و دنیا جستجو کنید متوجه می‌شوید در دنیا سهم اینترنت ثابت به نسبت اینترنت موبایلی،۸۰ به ۲۰ می‌باشد اما در ایران برعکس همه دنیا، ۷۰ درصد اینترنت موبایلی و ۳۰ درصد اینترنت ثابت است!

اما دلیل این تفاوت ایران با دنیا چیست؟ اولین دلیلی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که برای گسترش اینترنت ثابت باید شبکه فیبر نوری کشور را گسترش داد چرا که ارائه اینترنت پرسرعت روی کابل‌های مسی تلفن‌های ثابت امکان پذیر نیست.

انحصار اینترنت فیبر نوری توسط شرکت مخابرات (دولت) که متأسفانه با ارائه خدمات با کیفیت هم همراه نیست! باعث شده شرکت‌های خصوصی توانایی ارائه خدمات بهتر و ارزان‌تر را نداشته باشند لذا روز به روز با کاهش چشمگیر تعداد مشترکین اینترنت ثابت و درآمدزایی این شرکت‌ها مواجهیم!

در صورتی که بالعکس ما باید روز به روز به استانداردهای جهانی در میزان نسبت استفاده کنندگان اینترنت ثابت و موبایلی نزدیک می‌شدیم. چرا که در اینترنت ثابت می‌توان اینترنتی با سرعت بالاتر و بدون محدودیت را با قیمت ارزان‌تر(نسبت به اینترنت موبایلی) به کاربران اینترنتی ارائه داد.

حال فرض کنید فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ هم به اپراتورهای موبایل واگذار شود! تا چند سال دیگر مشترکی باقی خواهد ماند که از اینترنت ثابت استفاده کند؟ سرنوشت شرکت‌های اینترنتی ارائه دهنده اینترنت ثابت و کارکنانشان چه می‌شود؟ آیا هزینه اینترنت مردم کاهش پیدا می‌کند؟ آیا این فاجعه نیست؟

ج) ممکن است شما در مقابل این استدلال‌ها بگویید چاره‌ای نیست و برای دستیابی به اینترنت ۵G که به زودی در کشور ما هم راه اندازی خواهد شد باید این فرکانس‌ها را در اختیار اپراتورها قرار بدهیم که جواب این استدلال شما این است که بله این فرکانس‌ها برای راه اندازی ۵G نیاز هست اما حداقل در ۵ سال آینده ۵G به ایران نخواهد آمد چراکه بستر درآمدزایی آن به خاطر نبود زیرساخت لازم مهیا نیست و در نتیجه برای سرمایه گذاران طرح به هیچ وجه مقرون به صرفه نمی‌باشد! (تجهیز و راه اندازی ۵G از هم اکنون برای ۵ تا ۱۰ سال آینده برای کسب درآمد در آن سال‌ها!)

همین‌طور که بالاتر گفته شد استفاده از فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ در اتمسفر امروزی ارائه اینترنت در ایران منجر به نابودی شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت خانگی خواهد شد و این موضوع نه به صلاح منافع ملی است و نه در دنیا مرسوم هست!

*نتیجه گیری:

با توجه به مواردی که در بالا گفته شد به نظر می‌رسد هدف جهرمی از مطرح کردن بحث فرکانس‌ها، اولاً فرافکنی و انداختن تقصیر اشتباهات مدیریتی و کم کاری‌ها به گردن صدا و سیماست! چراکه فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ که ربطی به اینترنت خانگی ندارند، چرا مردم در آنجا هم مشکل دارند؟

دوما از برخی اظهار نظرها، واگذاری‌ها و چینش مدیران توسط آذری جهرمی در گذشته این تحلیل بیش از پیش محتمل می‌شود که وی با توجه به شرایط کرونایی، سال آخر دولت و روزهای آخر مجلس (همسو با دولت) قصد به دست گرفتن انحصار شبکه ارتباطی کشور و ادامه آن بعد از دولت روحانی را دارد!

منبع: وبسایت احمد کارآمد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    13 32
    دلایل نویسنده به هیچ عنوان قانع کننده نیست. صدا و سیما نمی خواهد این فرکانس ها را آزاد کند چون از رقیب شدن اینترنت واهمه دارد. خصوصا قسمت ج که اصلا نویسنده جواب خودش را خودش می ده و میگه برای اینترنت 5G به این فرکانس ها نیاز هست ولی حالا کو تا اون موقع.
    • امین DE ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      9 2
      خطاب به 16:48، آره راست می گی، استدلال حامیان دولت در این زمینه بسیار قانع کننده!!!!!!! است.
    • علی GB ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      4 1
      صدا و سیما طبق قانون مالک این فرکانس هاست درآمد هم ازش نداره آذری جهرمی باید بره قانونی تو مجلس پس بگیرتش بعد هم اینقدر درخواست جهرمی غیرقانونی بوده که مجلس همسو با دولت هم این فرکانس رو نداد بهش
    • IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      0 0
      شاه بیت مطلب: آذری جهرمی قصد دارد انحصار شبکه ارتباطی کشور را بدست گرفته و بعد از دولت روحانی آن را ادامه دهد.
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    8 26
    درود برآمریکا
    • رامین DE ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      8 1
      خطاب به 17:13درود بر جمهوری اسلامی ایران و مرگ بر شیطان بزرگ آمریکا و همه مزدوران ابلهش
    • رضا GB ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      8 5
      مرگ بر آمریکا
  • US ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    4 2
    آقا جان، یکی برای ما هم توضیح بده، انرژی و توان سیگنال رابطه مستقیم با فرکانس سیگنال دارن. برد سیگنال هم هر قدر توان و انرژی اش بیشتر باشه بیشتر هست. در نتیجه برد فرکانس های 800 و 900 مگاهرتز باید کمتر از فرکانس های 1200 - 2400 مگاهرتز باشه. چطوری نویسنده عکس این مطلب رو ادعا می کنه؟!
  • زهرا GB ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    16 0
    چه مطلب عالی بود من هیچ چیزی نمی دونستم از ماجرا
  • سحر GB ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    18 0
    جهرمی چه قدر راحت دروغ میگه
  • US ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    6 4
    کی گفته اینترنت خانگی ربطی به فرکانس نداره؟ ISP ها برای ارتباط با شبکه اینترنت و توزیع پهنای باند برای اینترنت خونگی می تونند از ارتباط های رادیویی استفاده کنند. کی گفته فقط از فیبر نوری استفاده می شه؟!
    • CH ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      5 8
      خیر. ربطی ندارد. ISP ها اینترنت را با کابل فیبر نوری دریافت می کنند. پس الکی در چیزی که اطلاع ندارید نظر ندهید.
  • GB ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    9 0
    نکته متن این بود اینترنت خانگی که ربطی به فرکانس نداره چرا تو اینترنت خانگی هم مشکل داریم
  • GB ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    5 1
    عجب مطلب تحقیقی و عالی بود
  • کارشناس IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    8 4
    اگر سرعت اینترنت ربطی به این فرکانس ندارد صدا و سیما ازاد کنه ببینیم حق با کیست باید جلوی بهانه ها گرفته شود. در ثانی صدا و سیما صاحب هیچ چیز نیست هرچه هست متعلق به این ملته
    • CH ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      4 5
      مساله خیلی ساده است. بهانه گیریهای وزیر جوان تمام شدنی نیست. هدف او صرفا در انداختن مردم با نظام است و بس. صدا و سیما نبود می انداختن گردن فرکانسهای نظامی سپاه.
  • ناشناس IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    3 0
    پ پ ه
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    1 0
    درخواست جهرمی در مجلس دهم کاملا همسو با دولت از طرف نمایندگان بارها رد شده ظاهرا آقای آذری دنبال درآمد حاصل از اینکار هست اما سوال این هست این درآمد رو برای چی قرار هست خرج کنند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس