کد خبر 106501
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۳

دولت آمریکا اعلام کرد ایران به تازگی محموله ۶۰ هزار تنی گندم از این کشور خریداری کرده است

به گزارش مشرق ؛ فارس به نقل از رویترز نوشت :ایران طی دو هفته اخیر بیش از ۱۸۰ هزار تن گندم از آمریکا خریداری کرده است و این در حالی است که آمریکا و متحدان غربی آن قصد دارند با اعمال تحریمهای بیشتر تهران را به توقف فعالیتهای هسته ای مجبور کنند . بر اساس این گزارش این برای نخستین بار در سه سال اخیر است که ایران اقدام به خریداری گندم از آمریکا کرده است .

منابع آگاه بازار های بین المللی اعلام کردند ایران قصد دارد تا اوایل ماه آوریل بیش از ۲۲۰ هزار تن گندم دیگر از آمریکا خریداری کند . منابع آگاه افزودند ارزش ۴۰۰ هزار تن گندم صادراتی آمریکا به ایران تا ماه آوریل به بیش از ۱۶۰ میلیون دلار خواهد رسید . قیمت گندم صادراتی آمریکا به ایران بالاتر از میانگین قیمت جهانی گندم یعنی ۲۵ تا ۳۰ دلار به ازای هر تن خواهد بود .

به نظر می رسد دو شرکت آمریکایی کارگیل و بونگ عرضه کنندگان اصلی این محموله ها به ایران هستند ولی مقامهای این دو شرکت حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشده اند . این دو شرکت تا سه سال پیش نیز یکی از مهمترین عرضه کنندگان گندم آمریکا به ایران بودند . ایران سه سال پیش هفت میلیون تن گندم از بازارهای جهانی وارد کرد که ۱.۸ میلیون تن آن مربوط به آمریکا بوده است . ایران از ماه فوریه تا کنون حدود ۲ میلیون تن گندم از کشورهای مختلف خریداری کرده است .


یک تاجر آگاه امریکایی در این باره گفت ، برزیل روسیه آلمان و آمریکا کشورهایی هستند که می توانند نیاز فوری ایران به گندم را تامین کنند . وی افزود اگر ایران مانند سه سال پیش قصد واردات هفت میلیون تن گندم را داشته باشد نباید چنین فرصت بزرگی را از دست بدهیم .

تجار و بازرگانان بین المللی بر این باورند که ایران امسال بیش از پنج میلیون تن گندم وارد خواهد کرد . شلی گلد برگ کارشناس ارشد موسسه جهانی روبینی تاکید کرد به علت خشکسالی و کاهش تولید داخلی ایران امسال مجبور به افزایش واردات گندم خواهد بود . میزان ذخایر داخلی گندم ایران رو به کاهش است و این کشور چاره ای جز افزایش واردات ندارد .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس