کد خبر 1064757
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
نوکمپ

روزنامه اسپرت می‌گوید تاثیرات بلندمدت اپیدمی کرونا باعث می‌شود هواداران بارسلونا تا پایان سال 2020 میلادی قادر به حضور در ورزشگاه نوکمپ نباشند.

به گزارش مشرق، روزنامه اسپورت که در کاتالونیا منتشر می‌شود امروز صفحه اول خود را به تاثیرات بلندمدت بحران کرونا بر فوتبال و به خصوص باشگاه بارسلونا اختصاص داده و می‌گوید با توجه به شرایط فعلی، هواداران بارسلونا تا پایان سال 2020 میلادی دیگر قادر به حضور در ورزشگاه محبوب‌شان، نوکمپ نخواهند بود.

متخصصین بهداشت و سلامت دو شرط را برای بازگشت هواداران به استادیومها اعلام کرده‌اند: اول ایمنی عمومی نسبی در میان بخش بزرگی از جمعیت و دوم کشف واکسن ویروس کرونا. دو شرطی که در حال حاضر هیچیک از آنها برآورده نشده است.

آندره‌آ بورون، اپیدمولوژیست و متخصص اتحادیه سلامت عمومی اسپانیا در این باره به اسپورت گفت:" ما هنوز نمی‌دانیم چه درصدی از جمعیت ایمن به ویروس کرونا ایمن شده‌اند".

پر شدن استادیوم‌ها با یک سوم ظرفیت

فاکتور ایمنی یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر امکان بازگشت هواداران فوتبال به ورزشگاه‌ها است ولی در صورت محقق شدن این عامل هم باید شرایط دیگری مهیا باشد. این اپیدمولوژیست در ادامه صحبتهایش با اسپورت گفت:" باز شدن ور زشگاه‌ها به روی مردم باید تدریجی باشد. نمی‌توانیم ناگهان از صفر به صد برسیم. مثلا یک گزینه می‌تواند باز کردن جزئی استادیومها و پر کردن یک سوم استادیوم باشد. باید ساختاری طراحی شود که فاصله‌گذاری اجتماعی و ایمنی در آن لحاظ شود. در تئاتر و سینما شاید بتوان این تغییرات را راحت‌تر اجرا کرد ولی در فوتبال قضیه به مراتب پیچیده‌تر است".

جداسازی هواداران؟

اگر این سناریو در پیش گرفته شود ممکن است نوکمپ تنها با درصدی از ظرفیتش پر شده و هواداران درحالیکه با فاصله از هم نشسته‌اند شاهد بازی‌ها باشند. ولی این سناریویی پیچیده است که سوالات متعددی را مطرح می‌کند؟ کدام یک از کسانی که کل بلیط‌های فصل را خریداری کرده‌اند می‌توانند به استادیوم بروند؟ و با چه شرایطی؟ آیا باشگاه به کسانی که بلیط دارند ولی نمی‌توانند در استادیوم حضور داشته باشند غرامت خواهد داد؟

و از همه مهمتر، این سناریو از چه زمانی اجرایی خواهد شد؟ این مهمترین سوالی است که باید به آن پاسخ داده شود. اپیدمولوژیست اسپانیایی در ادامه صحبتهایش به اسپورت گفت:" من معتقدم که باید حداقل تا یک سال دیگر منتظر واکسن بمانیم. برای اینکه از نتایج تستهای آنتی‌بادی مطلع شویم باید دست‌کم تا تابستان آینده متظر باشیم".

برخی کارشناسان می‌گویند هواداران می‌توانند از نوامبر امسال یعنی از ماه آبان به نوکمپ برگردند ولی برخی دیگر معتقدند زودترین زمان بازگشایی درهای نوکمپ در شروع سال 2021 یعنی از دی‌ماه خواهد بود.

فوتبال، آخرین سنگر بازگشت به وضعیت نرمال

آنچه مشخص است اینکه رویدادهای بزرگ همگانی از جمله فوتبال آخرین فعالیت‌های انسانی خواهند بود که بازگشت به شرایط نرمال را تجربه خواهند کرد. متخصصین اپیدمولوژی و بهداشت عمومی می‌گویند تا زمانی که مشخص نشود چه درصدی از افراد جامعه در مقابل ویروس کرونا ایمن شده‌اند، نمی‌توانند اجازه دهند که هزاران نفر بدون رعایت کردن تهمیدات پیش‌گیرانه در یک محیط کنار هم قرار بگیرند.

شکی نیست که فوتبال زودتر از این تاریخ از سر گرفته خواهد شد ولی هواداران در گوشه و کنار دنیا به این زودی‌ها قادر به حضور در ورزشگاه‌ها نخواهند بود. معبد فوتبال کاتالونیا، نوکمپ هم از این قاعده مستثنی نیست. پس به احتمال قریب به یقین، حضور در نوکمپ افسانه‌ای برای تماشای درخشش ستاره‌های بارسلونا دست‌کم تا پایان سال 2020 میلادی ممکن نخواهد بود.  

منبع: ورزش سه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس