مستند جدید روایت فتح از تلاش‌ پزشکان ایرانی برای درمان بیماران کرونایی/ "تزریق پلاسما" سناریوی جدی

مصطفی فتاحی، مستندساز می‌گوید فیلم مستندی را درباره اثربخشی تزریق پلاسما بر بیماران کرونایی در دست تولید دارد که به زودی آماده پخش از تلویزیون می‌شود.

به گزارش مشرق،  مصطفی فتاحی، مستندساز  از ساخت مستند جدیدی خبر داد و گفت: این روزها مستند جدیدی تصویربرداری می‌کنیم که سوژه‌اش کرونا است اما کمی متفاوت با مستندهایی است که از این سوژه تولید شده است.

بیشتر بخوانید:

او در مورد سوژه اصلی این مستند گفت: این فیلم مستند روایتگر تلاش گروه بزرگ تحقیقاتی مشتمل بر پزشکان و محققین ایرانی است که در حال تلاش برای کشف داروی بیماری کرونا یا روشی برای مهار آنند؛ این گروه در حال تحقیق بر سه سناریو است که یکی از این سناریوها تاکنون جواب‌های بسیار مثبتی داده است؛ روش اول دارویی ترکیبی است که از چند دارو تشکیل شده است، دیگری استفاده از طب سنتی است و روش سوم که بسیار جدی دنبال می‌شود، استفاده از پلاسمای افراد بهبودیافته و تزریق آن به بیماران است. 

او اضافه کرد: پلاسما درمانی و تزریق آن به افراد درگیر با ویروس کرونا یکی از روش‌هایی است که در ایران موفقیت‌آمیز بوده و در دستور کار اتحادیه اروپا قرار گرفته است؛ باید اشاره کنم که این روش در ابتدا در کشور چین آزمایش شد، سپس محققین ایرانی روی آن کار کردند و ژاپن سومین کشوری بود که این روش را آزمایش کرد. البته چین و ژاپن دستاورد زیادی در این زمینه نداشتند و ما از دو کشور دیگر بسیار جلوتریم؛ دلیل این موفقیت این است که در چین و ژاپن افراد کمی حاضر می‌شدند پلاسمای خون خود را اهدا کنند در حالی که در کشورمان طیف گسترده‌ای از بیماران بهبودیافته دست به این کار زدند.

مستند , بنیاد روایت فتح , ویروس کرونا , تلویزیون ,

همان‌طور که می‌دانید برای تزریق موفق پلاسما به یک بیمار کرونایی لازم است نمونه‌ پلاسمای زیادی در اختیار داشته باشید چرا که اولاً گروه‌های خونی متنوع است و دوماً در مواردی ممکن است پلاسمای اهداشده کیفیت لازم را برای تزریق نداشته باشد. اکنون در بیمارستان بقیةالله پلاسما به حدود 200 بیمار کرونایی تزریق شده و عمدتاً نتایج موفقیت‌آمیزی به دست آمده است، در حالی که در چین به 5 نفر و در ژاپن به 2 نفر تزریق پلاسما صورت گرفت. 

این کارگردان و مستندساز در مورد ادامه روند ساخت این فیلم گفت: فعلاً تصویربرداری می‌کنیم تا ببینیم در نهایت چه اتفاقی می‌افتد؛ هم در مرکز تحقیقات بیمارستان بقیةالله و هم در بخش بیماران کرونایی این بیمارستان تصویربرداری داشتیم تا ضمن نمایش پیشرفت کار، اثربخشی داروها و به ویژه تزریق پلاسما بر بیماران را به تصویر بکشیم؛ در حقیقت هر سه سناریو را به صورت موازی جلو می‌بریم اما سناریو تزریق پلاسما جدی‌تر دنبال می‌شود؛ از آنجا که نهایی شدن اثربخشی این کار یک سال و نیم زمان لازم دارد، در جایی کار را متوقف می‌کنیم و با تدوین فیلم آن را در تلویزیون نمایش می‌دهیم. 

عوامل ساخت این فیلم مستند عبارتند از: کارگردان مصطفی فتاحی، تهیه‌کننده عبدالحسین بدرلو و تصویربردار مجتبی میناوند. این فیلم مستند تهیه‌شده در مرکز مستند روایت فتح است. 

مستند , بنیاد روایت فتح , ویروس کرونا , تلویزیون , مستند , بنیاد روایت فتح , ویروس کرونا , تلویزیون ,

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس