کد خبر 1064376
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
رصد 3 دقیقه ای حوادث و سوانح ترافیکی با 1500 دوربین

سفیدپوشان پلیس‌اند و مدافع امنیت. روز و شب ندارند. کارشان تعطیل‌بردار نیست.بزرگراه‌ها و معابر شهر را زیر نظر داشته و نمی‌گذارند حادثه، تصادف یا سانحه‌ای ترافیک شهر را مختل کند.

به گزارش مشرق،  سفید پوشند و مدافع؛ مدافع امنیت و سلامت.کارشان تعطیل بردار نیست.شب و روز نمی شناسند. ۲۴ ساعته به دوربین ها چشم می دوزند تا نکند حادثه ای، تصادفی یا سانحه ای به وقوع بپیوندد و از وجودش غافل باشند.

بیشتر بخوانید:

تمام سطح شهر را زیر نظر دارند: تردد خودروها، ترافیک معابر، تخلفات رانندگان و حتی پرسه معتادان و وقوع جرایم ریز و درشت در معابر و بزرگراهها را.

متخلفان،‌ معتادان و متواریان از دست پلیس در زیر ذره‌بین نگاه این مردان هستند. با چشم های مسلح بر رفتارهای ترافیکی اشراف داشته و نمی گذارند تعدادی فرصت طلب، آرامش و آسایش مردم را به مخاطره  بیندازند.

اینها مردان سفید پوش مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس تهران هستند، مردان خستگی‌ناپذیر پلیس راهور.

                       ***  

آگاهی از چند و چون فعالیت مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور پایتخت، وظایف، مسؤولیت‌ها و چگونگی عملکرد مرکز ما را بر آن داشت تا با سرهنگ محمد رازقی رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور پایتخت به گفت‌وگو بنشینیم؛‌ بخوانید:

استفاده از سیستم‌های جدید هوشمند برای مدیریت بهتر ترافیک

 مرکزکنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور چه می‌کند؟ مهمترین وظیفه‌اش چیست و چگونه اقدام می‌کند؟

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور پایتخت: مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس در مهر سال  ۱۳۹۷ افتتاح شد. در این مرکز زبده ترین کارشناسان و متخصصان پلیس راهور حضور داشته و به صورت شبانه‌روز وضعیت ترافیک را رصد می‌کنند؛ البته اهم فعالیت این مرکز از ساعت ۵:۳۰ صبح قبل از شروع بار ترافیک  تا زمانی است که وضعیت ترافیک به حالت عادی رسیده و ترافیک در تمام معابر تخلیه شود؛ در طول شب نیز تعدادی از همکاران به صورت شیفتی مستقر هستند تا اگر سانحه، تصادف  یا حادثه‌ای به وقوع بپیوندد بتوانند از مرکز به موقع اطلاع‌رسانی لازم را انجام داده و موارد را بررسی و پیگیری کنند.

اصل و فلسفه طراحی، ساخت و استفاده از مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند برای پلیس راهنمایی و رانندگی، گستردگی شهر تهران، حجم ترافیک و حدود ۲۰ میلیون سفر روزانه در سطح پایتخت است؛ با توجه به این موارد به طور سنتی و بدون استفاده از ابزار و فناوری‌های جدید و سامانه‌های هوشمند عملاً امکان اداره شهر وجود نداشت.

بر همین اساس مقرر شد از پیشرفته‌ترین ابزار و سیستم‌های هوشمند در مدیریت ترافیک شهر استفاده شود؛‌ در این راستا سامانه‌ها و سیستم‌های جدید هوشمند برای مدیریت بهتر ترافیک در دسترس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ قرار گرفت.

تجهیز مرکز کنترل هوشمند ترافیک پلیس تهران با ۱۵۰۰ دوربین نظارتی 

مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور به چند دوربین مجهز است؛ دسترسی‌ پلیس به واسطه دوربین‌ها تا چه اندازه‌ای است؟‌

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور پایتخت: بیش از ۱۵۰۰ دوربین کار نظارت تصویری در سطح شهر تهران را انجام می‌دهند و تقریباً همه بزرگراه‌ها و معابر اصلی شهر به واسطه وجود دوربین‌ها قابل رصد است.

هر حادثه، تصادف یا سانحه‌ای که به وقوع بپیوندد با میانگین زیر سه دقیقه می‌توان به آن دسترسی داشت و تصاویرش را رصد کرد؛ اگر اقدامات امدادی نیاز باشد، بلافاصله یگان‌های امدادی، اورژانس، پلیس راه و ... هماهنگ می‌شوند تا هر چه سریعتر به صحنه اعزام شده و علاوه بر امداد و کمک‌رسانی به سانحه‌دیدگان، صحنه مدیریت و جمع اوری شده تا  بر روی ترافیک سطح شهر تأثیر منفی نداشته باشند.

قدرت اجرایی و ا قدام به موقع پلیس، تفاوت معنادار مرکز کنترل هوشمند پلیس راهور

شهرداری نیز مرکز کنترل ترافیک دارد. تفاوت مرکز کنترل هوشمند پلیس تهران با سایر مراکز از لحاظ کارکرد و امکانات چگونه است؟

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور پایتخت: امکانات دوربین‌های مرکز کنترل هوشمند پلیس با دوربین‌های مرکز کنترل ترافیک شهرداری یکسان است؛ همان دوربین‌ها و همان زیرساخت‌ها؛‌ اما نوع استفاده و کارکرد متفاوت است.

پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به عنوان قدرت اجرایی ترافیک, نوع استفاده و کارکردش از دوربین‌ها با مراکز دیگر متفاوت است; شهرداری یا سایر مراکز از دوربین‌ها به منظور آمارگیری یا ثبت وضعیت ترافیک استفاده می‌کنند.

کارکرد متفاوت پلیس با مراکز دیگر در اینجاست که پلیس به واسطه دوربین‌ها اگر سانحه‌ای در معابر ببیند بلافاصله با بی‌سیم به مأمور مستقر در آن محدوده یا یک چهارراه بالاتر یا یک خیابان پایین‌تر، مسأله را اطلاع می‌دهد تا بلافاصله به سر صحنه رفته و آن را مدیریت کرده و جمع‌آوری کند.

باید گفت قدرت اجرایی در بحث استفاده از دوربین‌ها و اقدام به موقع برای رفع سوانح ترافیکی از جمله تفاوت مرکز کنترل هوشمند پلیس راهنمایی و رانندگی با مراکز کنترل ترافیک شهرداری یا سایر نهادها است.

رصد کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر و جرائم با دوربین‌های نظارتی

از رصد دوربین‌ها و استقرار آنها در تمام بزرگراه‌ها و معابر اصلی شهر گفتید. آیا در بحث‌های غیر ترافیکی, تصاویر دوربین‌ها نیز کاربرد داشته و از آن استفاده می‌کنید؟

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور پایتخت: با توجه به رصدی که دوربین‌ها در معابر شهری دارند، پلیس راهور با مأموران انتظامی و سایر پلیس‌ها از جمله پلیس مبارزه با موادمخدر همکاری دارد؛ به واسطه تصاویر دوربین‌ها هر کجا تجمع کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر را مشاهده کنیم بلافاصله به پلیس مبارزه با موادمخدر موضوع را اطلاع داده و آدرس دقیق محل را اعلام می‌کنیم تا برای جمع‌آوری این افراد اقدام کنند.

 باید متذکر شد معتادان متجاهر و افراد کارتن‌خواب می‌توانند حوادثی را در بزرگراه‌ها و خیابان ها رقم زنند ؛ تأثیری که این افراد در بروز تصادفات داشته و برخوردی که به واسطه حضور آنها در بزرگراه‌ها به وقوع می پیوندد از جمله مواردی است که مدنظر بوده و به محض حضور این افراد مراتب اطلاع رسانی می شود.

با توجه به اشرافیت مأموران مرکز کنترل هوشمند پلیس راهور بر معابر شهری در حوزه انتظامی نیز به همکاران خود اطلاع‌رسانی و کمک می‌کنیم؛ به خصوص در جرایم انتظامی یا تعقیب و گریزهایی که نیاز است معبر مسدود شود و فرد متواری هر چه سریع‌تر دستگیر شود؛‌ در این راستا نیز مرکز با عوامل انتظامی هماهنگ شده و اقدامات لازم را صورت می‌دهد.

رصد تخلفات رانندگی و اعمال قانون 

با توجه به قدرت زوم دوربین‌های مرکز کنترل هوشمند پلیس راهور آیا اعمال قانون در صورت بروز تخلفات  از طریق مرکز صورت می‌گیرد؟

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور پایتخت: بله، یکی دیگر از کارهای مرکز کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور اعمال قانون است؛ با استفاده از دوربین‌ها تخلفات ساکن از جمله توقف دوبله، توقف زیر تابلو و توقف در حریم تقاطع رصد می‌شود؛‌ متأسفانه تعداد معدودی راننده هستند که با بی‌توجهی ماشین‌هایشان را در برخی معابر رها می‌کنند و با خود فکر می‌کنند که پلیس حضور ندارد پس چه بهتر که خودرو را پارک کرده و بروند و به کار خود برسند; اما نمی‌دانند که پلیس از طریق سامانه‌های هوشمند به معابر تسلط کامل داشته و تخلفات را رصد  و اعمال قانون می کند.

اعمال قانون به چند روش انجام می‌شود؛ نوع تسلیمی بدین صورت است که مأمور پلیس راهور مستقر در معابر در صورت مشاهده تخلف, راننده مذکور را جریمه کرده و برگ جریمه را به فرد متخلف ارائه می‌دهد؛  در نوع الصاقی برگ جریمه روی برف پاک‌کن خودرو نصب و الصاق می‌شود؛ جریمه دوبرگی نیز به این صورت است که راننده تخلف را انجام داده و عبور می‌کند؛ مامور پلیس تخلف را مشاهده کرده و طبق مشخصات خودرو برگ جریمه را صادر می‌کند.

در روش اعمال قانون به صورت نظارتی نیز که از طریق تصاویر دوربین‌ها امکانپذیر است پلیس راهور با توجه به تصاویر دوربین‌ها اعمال قانون را انجام داده و از طریق سامانه‌های هوشمند به محض اینکه خودرویی را جریمه کرد همان لحظه پیامک جریمه مبنی بر انجام تخلف را  به مالک خودرو ارسال می‌کند.

احضار رانندگان خطرآفرین و اخذ تعهد 

در ساعات پایانی شب با توجه به خلوتی معابر شاهد هستیم که افرادی با سرعت بسیار اقدام به رانندگی یا حرکات خطر افرین می‌کنند؛‌ اعمال قانون این دسته از تخلفات چگونه است؟

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور پایتخت: یکی از کارهای مأموران مرکز کنترل هوشمند ترافیک رصد تصاویر ضبط شده از محورهای بزرگراهی در شب‌ها است؛ مأموران تصاویر خودروهایی را که بیش  از ۵۰ کیلومتر از حد مجاز، سرعت داشته باشند استخراج کرده و بلافاصله با راننده تماس می‌گیرند و وی را احضار می‌کنند؛ همچنین پیامکی مبنی بر ارتکاب تخلف خطرآفرین برای مالک خودرو ارسال می‌شود؛ بنابر قوانین این تخلف به صورت ویژه رسیدگی خواهد شد چرا که رانندگی با سرعت بیش از حد مجاز خطرآفرین تلقی می‌شود؛ در این راستا فرد احضار شده و ضمن اخذ تعهد ملزم است خلافی خودرو را بلافاصله پرداخت کند؛ این روش تأثیر زیادی در کاهش سرعت‌های غیرمجاز در معابر داشته است.

کمک پلیس به فردی که مورد هجوم و ضرب و جرح قرار گرفته بود

 از اشراف و تسلط پلیس به واسطه وجود دوربین‌ها در معابر سخن گفتید آیا خاطره‌ای در این خصوص دارید؟

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور پایتخت: سال گذشته یک روز حوالی ساعت ۹- ۸ صبح بود که طبق معمول معابر را رصد می‌کردیم. به طور اتفاقی در تصاویر دوربین ها در محدوده آزادراه به سمت کرج بعد از پل غربی استادیوم آزادی متوجه توقف خودرویی در حاشیه آزادراه شدیم.

با توجه به آنکه در آن محدوده معمولا هیچ توقفی صورت نمی‌گیرد و در حاشیه آزادراه توقف‌ها عمدتا اضطراری بوده, روی تصاویر زوم کرده و مشاهده کردیم که یک  نفر از طرف نفرات دیگر مورد هجوم قرار گرفته است; بدین ترتیب که چند نفر از یک خودرو پیاده شده  و به فرد دیگری حمله‌ور شده و باعث آسیب به فرد و خسارت به خودرویش شدند.

در این راستا بلافاصله مورد به مأموران انتظامی گزارش داده و شماره خودروها استخراج شد.همچنین با توجه به اطلاعات خودرو با فرد مضروب نیز تماس گرفتیم؛ فرد مذکور که مورد ظلم و ستم قرار گرفته بود هیچ اطلاعاتی از افراد مهاجم برای ارائه به پلیس مبنی برای شناسایی شان نداشت. این فرد بعد از تماس مأموران ما و اگاهی از اینکه فیلم هجوم افراد ناشناس ضبط شده از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجید؛‌ همکاران بنده وی را راهنمایی کرده تا موضوع را از طریق مراجع قضایی و تشکیل پرونده پیگیری کند؛ فیلم درگیری و ضرب و جرح نیز به مرجع قضایی فرستاده شد؛ خوشبختانه فرد مضروب به حق و حقوق خود رسید و توانست علاوه بر احقاق حق, خسارت خودرویش را نیز دریافت کند.

رصد معابر و بزرگراه‌ها در دستور کار دوربین‌های نظارتی 

با توجه به شیوع کرونا طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در سازمان‌ها و ادارات انجام شد؛ آیا این طرح در مرکز کنترل هوشمند پلیس راهور نیز اجرا شد؟

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور پایتخت: در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی اکثر مراکز تعطیل شدند؛ تعداد زیادی از ادارات و سازمان‌ها نیز به صورت دورکاری یا به صورت شیفت بندی فعالیت خود را ادامه دادند اما می‌توان گفت یکی از قسمت‌هایی که امکان تعطیلی یا کم کردن تعداد پرسنل خود را نداشت پلیس راهنمایی و رانندگی و از جمله مرکز هوشمند کنترل ترافیک پلیس راهور بود.

هر چند با توجه به تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز، اداره ها، پاساژها و  در یک کلام اصناف, حجم ترافیک در معابر کمتر شد اما در عوض حجم کار مأموران پلیس راهور افزایش یافت؛‌ چرا که معابر خلوت و تردد کمتر همواره افزایش سرعت را به دنبال دارد.

بر این اساس در این ایام به دلیل خلوتی معابر رصد بزرگراه‌ها و خیابان‌ها با دقت بیشتری انجام شد تا نکند افزایش سرعت منجر به بروزحادثه یا تصادف شود.

البته با توجه به شیوع کرونا تمهیداتی را در راستای حفظ سلامتی همکاران خود به مرحله اجرا گذاشتیم؛ استفاده از دستکش،‌ ماسک و اقلام بهداشتی و مباحث خود مراقبتی از جمله مواردی بود که مدنظر قرار دادیم تا ماموران در مدت فعالیت در مرکز دچار نشوند.

بایدگفت بعد از زحمات شبانه‌روزی کادر درمانی و پزشکی در حوزه درمان و مراقبت های بیماران کرونایی، ماموران  پلیس راهنمایی و رانندگی از جمله دیگر سفیدپوشان مدافع هستند اگر کادر درمانی سفیدپوشان مدافع سلامت هستند مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی که به صورت ۲۴‌ساعته در معابر،‌خیابان‌ها و بزرگراه‌ها حضور داشته و ترافیک، سوانح و حوادث رانندگی را کنترل می‌کنند نیز از سفیدپوشان مدافع امنیت در کشور محسوب می شوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    1 0
    جناب فرمانده،،دو بار اخیرا جریمه ااصاقی شدیم وبرگه ای زیربرف پاک کن ندیدم! و این ی معنیش این که حوصله ندارن از ماشین پیاده شن،،میزنن ومیرن 24ساعته تو معابر.. از نیمه شب تا صبح زود،،جاهای اصلیم بعید میدونم پلیسی باشه.من که ندیدم و کلا سطح مامور در سطح شهر،،با انبوهی از ماشینا و رانندگان شوماخری..واقعا کمه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس