کد خبر 1064292
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
‌

بی‌ثباتی ساختاری که کرونا پدید آورده، مثل اخلال در زنجیره تأمین کالاها که مبتنی بر اصل تأمین به‌موقع نیازهاست.

به گزارش مشرق،  محمد رستم پور فعال رسانه ای در کانال تلگرامی خود نوشت: هر اندازه به تأثیرات و پیامدهای بحران کوید-19 فکر کنید، باز هم کافی نیست. این ویروس در چند هفته گذشته، زندگی همه ما را تحت تأثیر قرار داده، اما هنوز در ابتدای راهی هستیم که کرونا برای فرهنگ و اجتماع ما تدارک دیده است.

بی‌ثباتی ساختاری که کرونا پدید آورده، مثل اخلال در زنجیره تأمین کالاها که مبتنی بر اصل تأمین به‌موقع نیازهاست، بسته شدن مرزها، کمبود داروها و مواد غذایی و رکود در اقتصاد جهانی تنها نشانه‌هایی از آغاز دورانی است که اگرچه با روی کار آمدن ترامپ و برگزیت خود را نشان داده، اما تغییرات سهمگین ویرانگری در پی خواهد داشت. این ویروس، وخامت و شدت بحران‌هایی مثل نابرابری عمیق اقتصادی، فساد سیستماتیک سیاسی و نابودی گسترده محیط زیست را در چند دهه رخ داده، اکنون در چند هفته آشکار کرده است.

مهم‌ترین عامل در شکل‌گیری عصر جدید، «انقلاب در ارزش‌ها»ست. همان گونه که نئولیبرالیسم مبتنی بر ارزش‌ها و هنجارهایی خودخواهانه بدون توجه به انگیزه‌های اجتماعی انسانی پدید آمده است؛ دوران پسانئولیبرال نه در چارچوب انتخاب‌های سیاسی یا اقتصادی، بلکه مبتنی بر مبانی و بنیادهای فکری و اجتماعی استوار خواهد شد. پیش از آنکه بحران کوید-19 فروکش کند و نظم اجتماعی جدیدی سر برآورد، اضطراری بزرگتر از فروپاشی زیست محیطی در انتظار ماست. اضطرار تعریف و تبیین دوران جدید تا بشر را از نئولیبرالیسم نجات دهیم و آینده‌ای شکوفا برای بشریت و زمین رقم بزنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس