کد خبر 1064028
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹
کشتی نفتی ترکیه

منابع نظامی قبرس مدعی عزیمت یک فروند کشتی حفاری ترکیه همراه با قایق های تندرو به سمت مناطق گازی شرق دریای مدیترانه شدند.

به گزارش مشرق، قبرس روز دوشنبه مدعی شد یک فروند کشتی حفاری ترکیه به منطقه ویژه اقتصادی خود که در آنجا میادین گازی وجود دارد، عازم شده است.

به نوشته وبگاه «سایپرس میل» ترکیه  فعالیت در بلوکهای ششم و هفتم جزیره «اییز» در دریای مدیترانه را از امروز دوشنبه مجدد آغاز کرده  و تا اواسط ماه خرداد ادامه دارد.  

بیشتر بخوانید:

صنعت نفت جهان در خطر ورشکستگی

یک منبع آگاه نظامی قبرس گفت که کشتی حفاری «یاووز» ساعت ۱۱.۳۰ یکشنبه شب به وقت محلی عازم منطقه مورد نظر شده و انتظار می رود که بعد از ظهر دوشنبه به مقصد خود برسد. به گفته این مقام نظامی احتمال می رود که قایق های تندروی ارتش ترکیه نیز این کشتی حفاری را همراهی کنند.

تنش‌ها در دریای مدیترانه از سال گذشته میلادی به این سو به دلیل تلاش‌های ترکیه، یونان و قبرس جهت عملیات اکتشاف و حفاری گاز در منطقه شدت یافته است. نیروی دریایی ترکیه چندی قبل برای نمایش قدرت به همسایگان خود یک رزمایش در دریای اژه برگزار کرد.

به نوشته سایپرس میل، سخنگوی وزارت دفاع ترکیه روز دوشنبه در توجیه این اقدام گفت که نیروهای مسلح ترکیه برای حفظ حقوق و منافع کشور در شرق دریای مدیترانه به فعالیت خود ادامه می دهند.

پیش بینی می شود بالگردهای ترکیه نیز طی هفته های آینده برای تردد کارکنان عازم مطقه مورد نظر شوند. قبرس مدعی است که اکتشاف یا بهره برداری در  بلوک هفتم حق مستقل این کشور و نه ترکیه است

این در حالی است که هفته گذشته «مولود چاوش اغلو» وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که آنکارا همچنان به حفاریها ادامه می دهد و حتی ممکن است  کشتی حفاری سومی را نیز در منطقه  مستقر کند.

در بحبوحه تنش‌های قبرس با ترکیه بابت عملیات اکتشافت میادین گازی آنکارا در دریای مدیترانه، قبرس قراردادهایی را با یک شرکت اروپایی برای خرید جنگ افزارهای تدافعی منعقد کرد.  وزارت دفاع قبرس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «قرارداد امضا شده مرتبط با ارتقا سامانه‌های تسلیحاتی ویژه به ارزش ۲۴۰ میلیون یورو است.»

وزارت دفاع قبرس به دلیل حساسیت این موضوع و ارتباط آن با مسائل امنیتی به جزئیات بیشتر این قرارداد اشاره‌ای نکرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ایران IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    8 7
    کَس به زیر دم خر خاری نهند - خر نداند دفع آن بر میجهد/ برجهد آن خار محکمتر زند- عاقلی باید که خارش برکَنَد.... دارند سُک میزنند به زیر دم خردَوان او هم تیزکی در میکنه اوضاع خراب تر میشه حالا خردوان بیار و باقالی بار کن.
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    4 6
    درست همین کار را با سوریه کرد.ابتدا شمالش را اشغال کرد حالا نفش را هم می خواهد
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    7 7
    لااقل یه دوست تو منطقه برای خودتون بگذارید.پاچه ایرانی و ارمنی و آشوری و یونانی و عربها را گرفتید،نمی ترسید تمام بلاهایی که سرشون درآوردید را جبران کنند
    • بهزاد AM ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
      9 1
      دیگ به دیگ میگه روت سیاه! تاجیکستان و افغانستان آریایی ایران رو به تروریسم متهم میکنه! آذربایجان و عراق شیعه هم ایران رو به دخالت در امور داحلیشون متهم میکنن! نه هویت نژادیتون نه هویت دینیتون براتون متحد به ارمغان نیاورده!
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    4 3
    این یارو رجب به خدا رد داده
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    19 0
    میبینم متوهمین به اصطلاح آریایی هواداری قبرس رو میکنن!!!! شما حریف ترکیه نمیشید. همونجور که تو ادلب نشدید. زمان صفویه هم ما بودیم والا اون موقع هم عددی نبودید. اون موقع اختلاف مذهبی داشتیم الان نداریم تا کور شید. ترکیه بهترین دوست مردم آذربایجانه هست. شما هم گربه صفت هستید هرچقدر بهتون تو گرفتاری هاتون کمک کردیم باز چنگ زدید. بندرعباس و هرمز رو کی از دست پرتغالی ها درآورد که الان روز خلیج فارس براش میگیرید؟؟؟ تو خوزستان لشگر ۲۱ حمزه و ۳۱ عاشورا که خط شکن بودن اگر نبودن چه برسرتون میومد؟؟؟ نادرشاه افغانی ها رو از ایران بیرون کرد شما کجا بودید. فقط تو دربار شاهان ترک شعر گفتید و انعام گرفتید‌. والسلام. الان هم برای ارمنی ها و روسها و یونانی ها دم تکون میدید؟؟؟؟
    • IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
      2 0
      جالب بود.مفصل و مفيد
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
      0 2
      این کامنت تقریبا تمامی برنامه های پانتورچیسم مغول وحشی و برنامه های میت برای ایجاد شکاف قومیتی و ایرانیت زدایی و تورک سازی خزنده و تاکتیکها و تعوری ها ی تحقیر ایرانیت توسط پانتورکیسم رو در ایران لو دلده ..وباید مورد توجه نخبگان دلسوز دز اطلاعات ایران قرلوار بگیرد .. البته اگه دلسوزی وجود داشته باشه تو این حکومت
    • امیر IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      4 1
      یاشاسین توران بزرگ. ترکیه پا برهنه به قبرس رفته و با بشکه های نفت پر برمیگردد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس