علی ربیعی نمایه

سخنگوی دولت با بیان اینکه چیزی به نام عادی شدن شرایط نداریم و همه باید مراقبت کنیم، گفت: امروز دولت هم باید با پیامدهای مستقیم و غیر مستقیم کرونا چون فقر و بیکاری روبرو باشد.

به گزارش مشرق، علی ربیعی سخنگوی دولت امروز دوشنبه اول اردیبهشت در نشست خبری خود با خبرنگاران، هفته سلامت را به خانواده بزرگ تامین سلامت به خصوص به کادر سلامت تبریک گفت و افزود: همه ما در این روزها حماسه بزرگ سلامت را تجربه می کنیم.

وی ادامه داد: برای ما این هفته معنایی دیگر دارد.ما هیچ سالی مثل امسال درکی چنین غنی از سلامت نداشتیم. جامعه ما توامان به سلامت تن و روان نیاز دارد. این دو در کنار یکدیگر عامل پویایی، نشاط و پیشرفت جامعه هستند. در نگاه دولت، سلامت چیزی بیش از نبود بیماری است. سلامت و کرامت، سلامت و عدالت و سلامت و کیفیت زندگی، مفاهیمی بهم پیوسته اند که در کنار هم معنا دارند.

بیشتر بخوانید:

ربیعی افزود: امروز دولت با مسئله سلامت انسانها در همه ابعاد آن روبرو است. دولت هم باید با پیامدهای منفی مستقیم و غیر مستقیم  کرونا از جمله فقر و بیکاری و رکود مبارزه کند و این در حالی است که آثار تحریم‌ها این مبارزه را سخت تر و پیچیده تر کرده است. 

وی بیان داشت: در دنیا هیچ جامعه کرونا زده‌ای را نداریم که با چنین شرایط ظالمانه و غیرانسانی روبرو شده باشد. بنابراین اتخاذ سیاست فاصله گذاری فیزیکی هوشمند، راه حلی برای پاسخگویی به این معضل جهانی چند جانبه بوده است که ضمن پاسداری از سلامت جان و روان جامعه، مانع از به خطر افتادن سایر شئونات زندگی و زیست اجتماعی شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما در این روزها حماسه بزرگ سلامت را تجربه می کنیم. این بار قهرمانان و حماسه سازان از عرصه ای متفاوت، از کف بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، از عرصه پزشکی، پرستاری و بهیاری تا کارگران شریفی که در بخش خدمات حوزه سلامت مشغول به کار هستند، برخاسته اند.

ربیعی با بیان اینکه دولت یازدهم دولت تحریم‌زدا و سلامت‌محور بود که طرح تحول سلامت را بنیاد گذاشت، افزود: در دولت دوازدهم نیز مبارزه با کرونا، محور اصلی قرار گرفته و به تعبیری این دولت، دولت سلامت محور شده است. حتی تلاشها و مبارزات بی وقفه دولت برای رفع تحریم ها هم در راستای حفظ سلامت معیشت و اقتصاد کشور است. به این معنا این دولت به دنبال این است که هم تحریم‌ها را به عقب براند و هم جامعه را برابر همه اشکال بیماری و از جمله کرونا محفوظ و سالم نگاه دارد.

وی بیان داشت: مایلم به استحضار ملت ایران برسانم که  این دولت همزمان با مبارزه و تلاش برای رفع تحریم ها و به‌رغم همه دشواری‌های پیش گفته دست روی دست نگذاشته و با اتکا به ظرفیت های داخلی توانست در کمترین زمان ممکن نیازمندیهای مردم در حوزه سلامت را برطرف کند. 

ربیعی خاطرنشان کرد: امروز دولت با مسأله سلامت انسانها در همه ابعاد آن روبرو است. دولت هم باید با پیامدهای مستقیم و غیر مستقیم مبارزه با کرونا چون فقر و بیکاری روبرو باشد و هم به مبارزه تحریم های ظالمانه برود.

وی ادامه‌ داد: دولت همزمان برای مبارزه با تحریم ها دست روی دست نگذاشته است و هر روز سیاست‌ها و برنامه ریزی های لازم را صورت داده است.

**همچنان باید در برابر کرونا مراقبت کرد

سخنگوی دولت با اشاره به آمار تولید ماسک در کشور، اظهار داشت:‌در ابتلای شیوع کرونا در کشور در اواخر بهمن تولید ماسک صنعتی ۴۰۰ هزار عدد در روز بود، اما الان به بیش از چهار میلیون در روز رسیده است. هم در ابتلا و هم در فوت آمارها کاهشی هستند.

وی بیان داشت: حوزه دانش بنیان ما، اقدامات حائز اهمیت و بسیار مهمی در بخش سلامت انجام داده است، از جمله ساخت ونتیلاتور و کیت های تشخیص بیماری کوید۱۹ که پس از تامین نیازهای داخل، امکان صادرات آن از هم اینک موجود است. مطابق آخرین آمار اعلام شده در ستاد ملی ودولت هم در ابتلا و هم در فوت روندها کاهشی هستند.

ربیعی اظهار داشت:غربالگری ما از مرز ۷۲ میلیون نفر گذشت و وارد مرحله دوم از طریق تست هدفمند و رسیدن به افراد در تماس با مبتلایان شده ایم. لازم است یادآور شوم که ما اساسا چیزی به نام عادی شدن شرایط نداریم و همچنان باید مراعات کنیم. در این دوره ناگزیر از زندگی همراه با فاصله گذاری و رعایت پروتکل هستیم. 

ربیعی افزود: ما از مرز ۷۲ میلیون نفر در غربالگری گذشته و به تست هدفمند رسیده‌ایم، امروز با فناوری‌هایی که داریم افراد دارای ارتباط با بیماران کرونایی را شناسایی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه چیزی به نام عادی شدن شرایط نداریم و همه باید مراقبت کنیم، تاکید کرد: من به همه ایرانی ها توصیه می‌کنم که از اپلیکیشن ماسک را استفاده کنند.

سخنگوی دولت در مورد ادعای آمریکا مبنی بر عدم مشکل ایران برای خرید دارو، افزود: دولت آمریکا بگوید کدام سیستم بانکی را برای خرید دارو را باز کرده است؟ آنهایی که با وجود شواهد روشن تحریم را انکار می کنند.

سخنگوی دولت ادامه داد: اگر یک شهروند عادی بخواهد اقدامی برای صادرات دارو به ایران در هر کشوری  انجام دهد به شکست کامل می انجامد. حتی انتقال پول ایرانی‌ها برای اعضای خانواده شان که در خارج از کشور زندگی می کنند با هزار زحمت انجام می‌شود و از نقل و انتقال بانکی و ابتدایی ‌ترین خدمات محروم هستند و بارها و بارها  دچار این مشکل شده‌اند و به راحتی می‌توان گزارش‌های متعددی در فضای رسانه‌ای با یک جستجوی ساده درباره این موانع بدست آورد.

ربیعی تصریح کرد: آنانی که با وجود شواهد روشن همچنان به انکار غیرانسانی و نابخشودنی خود نسبت به تاثیرات تحریم بر دارو تاکید می کنند به نظرم باید به این سوال جواب دهند که چرا برای واردات داروهای خریداری شده به ایران به کانال‌های ویژه مانند کانال سوییس و اینستکس که به زحمت توانست یک مبادله دارو انجام دهد با مانع روبرو می شویم. 

وی گفت: از ایرانیانی تعجب می‌کنم که در برخی رسانه‌های فارسی زبان مروج این دروغ می‌شوند. تکلیف صاحبان این رسانه‌ها مشخص است این شبکه‌ها برای ناامن کردن روانی جامعه ما ایجاد شده‌اند. اخیرا هم یادداشتی نوشتم و بارها گفتم برای مخالف مستقل و بدون وابستگی احترام قائل هستم و این نظر شخصی خودم است. البته این را هم بگویم که حق سلامتی ایرانیان نمی‌تواند به یک موضوع مخالفت تبدیل شود. همچنان بحث سلامت ایران ناشی از تحریم های امریکا کاملا روشن است.

** سیاست درخانه ماندن دنبال نشود با بحران مواجه می‌شویم

ربیعی در مورد اصرار کارفرمایان برای بازگشت کارگران و کارمندان خود و اینکه سیاست فاصله گذاری اجتماعی دولت برای طبقه خاصی است، تصریح کرد: پاساژ گردی و مدارس تعطیل است تا افرادی که باید در خانه بمانند در خانه باشند. در کنار این مبارزه با بیکاری، فقر و کرونا دنبال میشود، بسیاری از سیاستگذاران تاکید بر مراقبت طولانی مدت دارند.

وی با تاکید در اینکه اصل بر در خانه ماندن است، گفت: بخش زیادی از مردم در خانه هستند؛ اگر این سیاست را دنبال نکنیم با جامعه ای بحران زده روبرو میشویم.

سخنگوی دولت با اشاره به در پیش بودن دوم اردیبهشت سالروز تاسیس سپاه، عنوان کرد: ما همچنان پاسدار ارزش‌های انقلاب، جان و سلامت مردم هستیم، سپاه حافظ کشور بود و اگر روحیه بسیجی و در کنار آنها ارتش نبود، به قول ارتشبد فردوست آنوقت که عراق به ایران حمله کرد ما نگران آمدن آنها در تهران بودیم.

** ۱۲ هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت اختصاص خواهد یافت

ربیعی در پاسخ به سوال در مورد یک میلیارد دلار برداشت شده از صندوق ملی توسعه، گفت: قرار است ۱۲ هزار میلیارد تومان برای ساخت و خرید دارو به وزارت بهداشت اختصاص یابد. هر چقدر از این پول در مابه‌التفاوت تبدیل به نرخ ارز نیمایی، باقی بماند آن پول به حمایت از کارگران شاغل در حوزه‌هایی که از بیماری کرونا آسیب دیدند و دچار بیکاری شدند، در اختیار صندوق بیمه بیکاری قرار خواهد گرفت.

سخنگوی دولت در مورد شفافیت دولت در اختصاص این پول ها نیز گفت: صندوق بیمه بیکاری به شکل شفاف همه خدمت‌گیرندگانش را مشخص کرده و می‌کند. وامی هم که تصمیم گرفتیم در اختیار بنگاه‌ها قرار گیرد، ضمن آنکه به شکل ساده‌ای پرداخت می‌شود، در سایت اطلاع‌رسانی شده و منوط به حفظ کارگر خواهد بود و هر مرحله که پول پرداخت شود، در سایت اعلام می‌شود.

وی در مورد سفر ظریف به سوریه، اظهار داشت: سفر ظریف به سوریه در ادامه رایزنی ها  برای سیاست جنگ زدایی و ایجاد صلح است. با شیوع کرونا روند صلح با کندی روبرو بود. مبارزه با کرونا سنخیتی با جنگ در منطقه ندارند و جان مردم را به خطر می اندازد.

** برایمان مهم نیست چه کسی ساکن کاخ سفید است

سخنگوی دولت پیرامون صحبت های ترامپ مبنی بر اینکه وی گفته است ایرانی ها به دنبال انتخابات ۲۰۲۰ هستند تا بعداً به سراغ جو بایدن بروند، گفت: برای ما ساکن کاخ سفید فرقی نمی کند. البته ترامپ مشکلات و فقدان مهارت خود در ارتباط با دنیا و درک نادرست از تحولات منطقه وحتی از مسائل داخلی آمریکا را فرافکنی می‌کند و به نوعی اتهام‌زنی های داخلی خود را  دنبال می‌کند و این اظهارات بهانه‌ای برای سرپوش گذاشتن بر شکست دولت وی در به حرکت در آوردن دیپلماسی سازنده است.

** حتی در سختی‌های بیماری کرونا به مذاکره وادار نمی‌شویم

وی ادامه داد: ما اعلام می‌کنیم موضع دولت ما بر اساس احترام متقابل ،چند جانبه گرایی و مقاومت در برابر زورگویی است، هر کسی از هر جناحی مادامی که ما را تحقیر کند خبری از مذاکره نیست، گفتیم تحریم را بردارید و به میز مذاکره برگردید. هر رییس‌جمهوری، چه جمهوری خواه و چه دموکرات در آینده در کاخ سفید حضور داشته باشد و به قدرت برسد تا زمانی که سیاست‌های شکست خورده آمریکا ادامه دارد و بخواهند ما را تحقیر  و زورگویی کنند و تحریم و ترور را ادامه دهند ما هیچ گفت‌وگویی با آنها نخواهیم داشت.

وی تاکید کرد:  به رئیس جمهوری آمریکا توصیه می‌کنم به جای پیدا کردن مقصرهای خیالی مسیر نادرست خود را تصحیح کند و سپس شاهد وزیدن بادهای تغییر باشد؛ بارها گفته‌ایم تحریم‌ها را بردارید به میز گروه ۱+۵ برگردد. کسی که برای رسیدن به اهداف خود به ترور و ارعاب و تهدید متوسل می‌شود،‌ یک نوع از ناتوانی و عجز در دیپلماسی را با سخنان فرافکنانه خود انجام می‌دهد.در چارچوب‌های معین خود زور گفتن را نمی‌پذیریم و حتی در سختی‌های بیماری کرونا به مذاکره وادار نمی‌شویم.

** واکنش سخنگوی دولت به نامه دیوان محاسبات

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اینکه پس ارسال گزارش دیوان محاسبات درباره تفریغ بودجه ۹۷ به مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور از عدم نشست کارشناسان این دیوان با دولتمردان شکایت کرده و آن را به قهر تعبیر کرده بود درحالی که عادل آذر در بیانیه دو روز گذشته خود خبر از ارائه نامه ای در ۶ اسفند به رئیس جمهور با ریز تخلفات صورت گرفته کرده بود، گفت: بله، این نامه به رئیس جمهور ارسال شده بود.

ربیعی ادامه داد: اظهارات عادل آذر متناقض با آنچه بیان شد، نیست. وی توضیح داد که نامه‌ای داده و درست هم گفته است. دولت کنونی از نظارت‌پذیرترین دولت بوده‌ است.در هیچ دوره‌ای سراغ نداریم که دولت در اتاق شیشه‌ای باشد. 

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: نمی‌خواهم بگویم بسیار عالی هستیم اما در کدام دوران، فضای مجازی دولت را این گونه نقد کرده باشد؟ نامه اداری که میان دو دستگاه تا حقوق و مزایا در فضای مجازی و روزنامه‌ها منتشر می‌شود. ما هیچ اقدامی هم برای محدودسازی فضای مجازی نکردیم. بیشترین نظارت و نقد به دولت انجام می‌شود. بیشترین نظارت دستگاه‌های نظارتی به اعتقاد من در این دولت شکل گرفته است. 

وی با بیان اینکه دولت بیشترین نظارت را دارد، گفت: ضمن احترام عمیق به کارکنان و رئیس دیوان محاسبات، بحث ما این بود که نوع مواجهه باعث ایجاد فضایی علیه کشور شده است؛ بله ننوشتند «پول گم شده» اما هر کسی آن را می‌خواند به همین نتیجه می رسید؛ همان زمان رییس‌جمهور دستور لازم را صادر کردند.

ربیعی اضافه کرد: در این دوره نهادینه شدن نظارت بر دولت بیش از دولت‌ها و دوران‌های دیگر سامان گرفته است، رسانه‌های خارجی نوشته‌اند اگر به ایران پول بدهید، دچار همین سرنوشت می‌شود و گم می‌شود. یک نفر دیگری گفت بجای وام سراغ همین پول‌ها بروید. فکر می‌کنیم این گزارش می‌توانست غیرعجولانه و همراه با توضیح باشد. 

** دیوان محاسبات اسفند پارسال گزارش تفریغ بودجه را به رئیس‌جمهور ارسال کرده بود

سخنگوی دولت تاکید کرد: گزارش مربوط به آذرماه بوده است و بهتر آن بود که از دولت سوال می‌شد در پی آن چه اتفاقی افتاده است و این دو مسئله با هم منتشر می‌شد تا منجر به روشن شدن افکارعمومی می‌شد. شائبه‌ای هم در افکارعمومی ایجاد نمی‌شد. قسمت قابل توجهی از تعهدات ارزی این کار انجام شده و از چهار و خرده‌ای به سه رسیده بود.

وی ادامه داد: در دوران پس از آذرماه این رقم کاهش یافته بود. یک تعداد از کالاها به کشور داخل شدند یا سفارش شدند که به دلیل تحریم نتوانستند وارد کشور شوند. خوب بود این موارد در گزارش منعکس می‌شد. 

ربیعی اظهار داشت: ای کاش اشاره در این گزارش می‌شد دولت تخلفات را مشخص کرده و به افراد مهلت داده اگر تا یک تاریخی کالا را وارد نکنید، پرونده‌تان در تعزیرات است. تعدادی را هم به قوه قضاییه معرفی کرده است که منتظر صدور حکم هستند. مردم مطمئن باشند که دولت حتی یک دلار از ارز اختصاص داده را دنبال خواهد کرد.

**در واگذاری زمین‌های دولتی به مسکن ملی مقاومت‌هایی می‌شود

وی در مورد مسکن ملی و اینکه آیا دولت می‌تواند مسکن ملی را واگذار کند؟ اظهار داشت: در واگذاری زمین‌های دولتی به مسکن ملی مقاومت هایی می شود. دیروز در دولت هم دوباره آقای روحانی بر این موضوع تاکید کردند. تا پایان دولت، چهارصد هزار طرح مسکن ملی قابل بهره برداری خواهد بود و اولین این واحدها تابستان امسال به بهره برداری می‌رسد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    2 0
    دستور لازم رییس جمهور چه بود چه شد کی اجرا میکند کی اجرامیشود تاکنون کجا بوده امروز دستور دست کیه جهانگیری بایگانی نکرده اصلا دستوری وجود خارجی داشته بکجا چنبن شتابان ؟
  • حقیقت گو IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    2 0
    باسلام - با این صحبت ها و دستورها کاری پیش نمی رود و مشکلی از مردم حل نمی گردد . فکر می کنم خود مردم بدون دولت بهتر عمل می کنند و به دادهم می رسند . اگر مردم چنین روزهای سختی کنار هم نبودند از دست دولن چیزی بر نمی آمد . اینها آمده اند فقط حرف بزنند .
  • مجید IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    0 2
    در این دولت پلی که دشمن ساخته بود حرکت کردید .وهمدر سایه روباه خوابیدید.......

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس