کد خبر 1063921
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
محمد بنا

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی با بیان اینکه جریمه ۱۰ هزار فرانک مربوط به دوپینگ در مسابقات بین‌المللی است و نه مسابقات داخلی، گفت: فدراسیون چگونه می خواهد از کشتی‌گیری که ۴ سال محروم شده جریمه بگیرد؟

به گزارش مشرق، محمد بنا درباره دوپینگ دو فرنگی کار ایران که باعث محرومیت یک ساله رسول گرمسیری و محرومیت ۴ ساله کیوان رضایی شد، اظهار کرد: دوپینگ در ذات خود موضوعی زشت و تقلب محسوب می‌شود اما متاسفانه برخی ورزشکاران در مواقعی بخاطر ساده‌اندیشی، پول و یا مقام گول می خورند و مرتکب این اشتباه بزرگ می‌شوند. متاسفانه دوپینگ ۳ کشتی‌گیر که ۲ تن از آن‌ها فرنگی‌کار بودند مثبت شد و بار دیگر اتفاقی تلخ برای ورزش کشتی رخ داد.

بیشتر بخوانید:

دوپینگ کردم و پشیمان نیستم!

*کیوان رضایی حقی نداشت که بخواهد دوپینگ کند

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی با اشاره به مصاحبه کیوان رضایی و مطرح کردن این ادعا که بخاطر نادیده گرفته شدن حقش طی سال‌های گذشته، به عمد اقدام به دوپینگ کرده است، گفت: کیوان می‌گوید به عمد این کار را کرده اما من اصلا چنین چیزی را قبول ندارم. او کار درستی نکرده و اینکه این تصور را داشته که شاید در کشتی به حقش نرسیده پس باید دوپینگ کند، باید بگویم نه اصلا چنین حقی نداشته است.

*در لیگ کشتی نظارت جدی بر روی دوپینگ وجود ندارد

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه نظارت درست و دقیقی بر موضوع دوپینگ در مسابقات داخلی و مخصوصا  لیگ کشتی نمی‌شود، خاطرنشان کرد: در لیگ بحث مسائل مالی در میان است اما کنترل آنچنانی درباره دوپینگ انجام نمی‌شود و این اتفاقات رخ می‌دهد. در آینده نیز اگر راهکار مناسبی برای آن اندیشیده نشود باز هم شاهد دوپینگ خواهیم بود. هیچوقت این موضوع با فرهنگ سازی و جریمه ریشه کن نمی‌شود زیرا همیشه برخی کشتی‌گیران این اشتباهات را داشته اند و این بار نیز آخرین مرتبه آن نخواهد بود.

*دوپینگ در مسابقات داخلی جریمه نقدی ندارد

بنا در ادامه به واکنش فدراسیون کشتی به موضوع دوپینگ کشتی‌گیران پرداخت و گفت: سخنگوی فدراسیون اعلام کرد کشتی‌گیرانی که مرتکب دوپینگ شوند موظفند خودشان جریمه را پرداخت کنند اما بحث جریمه به مسابقات بین‌المللی مربوط می‌شود نه مسابقات داخلی. اگر یک کشتی‌گیر در مسابقات خارجی مرتکب دوپینگ شود، از آنجا که تست توسط ماموران وادا(سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ) گرفته شده، اتحادیه جهانی ۱۰ هزار فرانک جریمه برای فدراسیون کشتی در نظر می‌گیرد اما اگر مثل این ۳ کشتی‌گیر تست دوپینگ‌شان در مسابقات داخلی مثبت شود، بخاطر اینکه فدراسیون کشتی در حال مبارزه با این پدیده در داخل کشور است، جریمه‌ای از سوی اتحادیه جهانی در نظر گرفته نمی‌شود.

*کشتی‌گیری که ۴ سال محروم شده چه انگیزه‌ای برای پرداخت جریمه دارد؟

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ادامه داد: حال کشتی گیری که تست دوپینگش در مسابقات بین المللی درآمده و ۴ سال هم محروم شده است، دیگر انگیزه‌ای برای ادامه دادن ندارد که حالا بخواهد جریمه‌اش را هم خودش پرداخت کند، مثل مصطفی صالحی‌زاده که ۲ سال پیش در آسیایی طلا گرفت اما دوپینگش درآمد. فدراسیون کشتی ۱۰ هزار فرانک جریمه شد، صالحی‌زاده پیگیری و اعتراض هم داشت که این موضوع نیز باعث افزایش مدت محرومیت و جریمه نقدی شد اما او به کانادا رفت و هیچ جریمه‌ای هم نداد. در این میان آبروی تیم ایران می‌رود، خود کشتی‌گیر هم که زیر بار پرداخت جریمه نمی‌رود و در نهایت فدراسیون کشتی باید آن را پرداخت کند.

*فدراسیون چطور می‌خواهد جریمه را از دوپینگی‌ها بگیرد؟

وی تصریح کرد: کشتی گیری که پول ندارد و محروم هم شده حالا می‌آید پول جریمه را هم بدهد؟ خب فدراسیون مجبور است جریمه او را بدهد. اینکه می‌گویند جریمه را می‌گیریم چطور می‌خواهند بگیرند؟ من فکر نمی‌کنم این کار شدنی باشد. حالا خدا کند بتوانند بگیرند و یا اصلا خدا کند دوپینگی رخ ندهد. فدراسیون کشتی هم با این بی پولی و مشکلات مالی که دارد با این اتفاقات به دردسر می‌افتد.

*به کیوان رضایی گفتم MMA به کارت نمی‌آید

بنا در پاسخ به این سوال که آیا پس از رقابت های جام باشگاه‌های جهان در اردبیل از خداحافظی کیوان رضایی جلوگیری کرده است، گفت: بله. من از یک سال و نیم پیش که به تیم ملی آمدم با کیوان رضایی صحبت کردم. در اردبیل کشتی‌هایش را دیدم  واقعا جوان با استعداد و خوبی بود اما متاسفانه با شرایطی که برایش بوجود آمد به هدر رفت. او می‌خواست خداحافظی کند اما به او گفتم می تواند به اردو بیاید اما گفت می‌خواهم به MMA بروم. به او گفتم این رشته به کارت نمی‌آید و  تو را به هدفت نمی‌رساند، بیا کشتی بگیر که او هم آمد و در لیگ و بعد هم در جام تختی کشتی گرفت اما متاسفانه در نهایت مرتکب دوپینگ شد.

*ورزشکاری که دوپینگ می‌کند مجبور است به MMA برود

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد رشته MMA باعث از دست رفتن بسیاری از ورزشکاران مخصوصا در رشته کشتی شده است، گفت: وقتی یک ورزشکار دوپینگ می‌کند از همه مسابقات و حتی فعالیت‌های اجتماعی آن رشته محروم می‌شود. با این شرایط مجبورند به رشته ای بروند که از هر نظر آزاد است و هر ورزشکاری با هر خلاف و یا دوپینگ می‌تواند در آن شرکت کند، به همین دلیل MMA را انتخاب می‌کنند. این افراد بخاطر اینکه ورزش خود را به شکلی دیگر ادامه بدهند و تمام ناراحتی‌های روحی و جدا شدن از عشقشان را در مبارزه‌ها خالی کنند و از سوی دیگر برای اینکه سلبریتی شوند، به پول خوب برسند و یا مثل صالحی زاده که اقامت کشور کانادا را گرفت، اقامت کشورهای دیگر را بگیرند راهی MMA می‌شوند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس