کد خبر 1063789
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۳
مهدی تاج

هجدهم اردیبهشت‌ماه ١٣٩٥، روزی که مهدی تاج با چهره‌ای خندان در کنار همراهانش مقابل دوربین‌ها ژست پیروزی می‌گرفت، کمتر کسی عاقبت تلخ فدراسیون فوتبال در اردیبهشت ٩٩ را تصور می‌کرد.

به گزارش مشرق، در همان روز حرف و حدیث‌هایی پیرامون دخالت یا حمایت‌های برخی شخصیت‌های سیاسی از نامزد پیروز انتخابات فوتبال مطرح بود. رسیدن به‌نام اسحاق جهانگیری درجمع حامیان مهدی تاج چندان عجیب و غیرمنتظره به‌نظر نمی‌رسید هرچند دوطرف درطول این چهارسال هرگز وجود چنین ارتباطی را تایید نکردند.

بازگشت به تاریخچه آشنایی مدیران سیاسی و صنعتی استان اصفهان در دهه 70 می‌تواند از این ارتباط کهنه رمزگشایی کند. اسحاق جهانگیری، استاندار اصفهان در نیمه نخست دهه 70 و پس از آن وزیر معادن و فلزات در تعامل و همکاری مستمر با علی‌اکبر ترکان، محمود اسلامیان و البته مهدی تاج؛ مربعی که به‌واسطه یک آشنایی قدیمی سال‌ها بعد به‌شکلی در سرنوشت فوتبال کشور تاثیرگذار بودند.

فدراسیون فوتبال در این دوره چهارساله تا حدی از ارتباطات سیاسی کهنه منتفع شد و آخرین مصداق آن کمک قابل‌توجه دولت در پرداخت مبلغ قرارداد سرمربی ناکام تیم‌ملی بود آن‌هم در زمانی که وزارت ورزش رابطه حسنه‌ای با فدراسیون فوتبال نداشت اما آشنایی قدیمی برای پرداخت بدهی دومیلیون دلاری به‌کار آمد.

بیشتر بخوانید:

فدراسیون فوتبال بحران قحطی‌ پول و مدیر

در روزهایی که فدراسیون فوتبال امیدی به تامین منابع برای پرداخت این مبلغ را نداشت، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی «شستا» که ریاست هیات‌مدیره آن برعهده علی‌اکبر ترکان است وارد میدان شد و تاوان یکی از تلخ‌ترین قراردادهای تاریخ فوتبال ایران را داد؛ تاوانی که البته به‌عنوان وام پرداخت شده و قرار است مرجوع شود و موعد بازپرداخت پول هم گذشته است.

تا اینجای کار با وجود اعتراضاتی که به این حمایت عجیب ازسوی مجلس و حتی ذی‌نفعان و برخی کارکنان تامین اجتماعی وجود داشت، ردپایی از معاون رئیس‌جمهور و حامی قدیمی تاج دیده نمی‌شد.

روز گذشته اما مصاحبه‌های همیشه حاشیه‌ساز صادق درودگر بازهم نکات تازه‌ای به‌همراه داشت. رئیس سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال درخصوص بازپس‌دادن وام شستا گفت: «آقای جهانگیری یک نامه به ستاد تحریم نوشتند و قرار است همان اجرا شود. شرکت شستا 68 شرکت دارد که با شروع مسابقات در زمینه تبلیغاتی به نفع‌شان می‌شود.»

حالا مشخص می‌شود که نامه معاون رئیس‌جمهور به ستاد تحریم و دعوت از شستا برای ورود به این تنگنا، رمز عبور موقت تاج از این بحران بود. هرچند قرارداد شگفت‌انگیز با ویلموتس آنقدر حاشیه‌ساز و پردردسر بود که بعد از شستا کاری از صدتا و هزارتا هم برای نجات رئیس فدراسیون برنمی‌آمد و در نهایت منجر به استعفا به‌بهانه آن عارضه عجیب قلبی شد. تاج از کشور خارج شده و کسی نمی‌داند چه زمانی قرار است بازگردد، می‌گویند هنوز تسویه هم نکرده و خودروی مربوط به رئیس فدراسیون را هم پس نداده است. ویلموتس هم با دو باخت به عراق و بحرین و قرار دادن ایران در موقعیت حذف از مرحله گروهی مقدماتی جام‌جهانی با دریافت مبلغی قابل‌توجه از ایران رفته و درخواست غرامت سنگین هم کرده است. جهانگیری هم در آخرین صحبتش گفته است: «مدیری که بداند در زیرمجموعه‌اش فساد اتفاق افتاده و برخورد نکند در خوش‌بینانه‌ترین حالت بی‌عرضه و در بدبینانه‌ترین حالت خود همراه با فساد است.»

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس