اخبار ویژه روزنامه ها

یک روزنامه حامی ‌دولت می‌گوید: نباید سرنوشت واگذاری ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی، درباره تسهیلاتی که برای حمایت از کسب‌وکارها اختصاص یافته تکرار شود.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

***********

کیهان

قربانیان کرونا در آمریکا بیشتر از نظامیان کشته شده در افغانستان و عراق است

یک مجله آمریکایی با اشاره به آمار بالای قربانیان کرونا در این کشور و شکستن رکورد مبتلایان به کرونا در آمریکا نوشت: تعداد قربانیان کرونا در آمریکا از تعداد قربانیان در جنگ افغانستان پیشی گرفته است.

نیوزویک نوشت: تعداد افرادی که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا تاکنون کشته شده‌اند، از تعداد قربانیان آمریکا در جنگ ۱۸ ساله آمریکا در افغانستان فراتر رفته است، یعنی طولانی‌ترین جنگ در تاریخ آمریکا.

دانشگاه جان‌هاپکینز که اطلاعات قربانیان کرونا را جمع‌آوری می‌کند، اعلام کرد تاکنون در آمریکا ۳۷ هزار نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا کشته شدند، در حالی که آمار رسمی قربانیان جنگ آمریکا در افغانستان از ۷ اکتبر ۲۰۰۱ تا ۲۳ مارچ امسال ۲ هزار و ۴۴۵ نظامی پنتاگون و غیرنظامیان بوده است.

ترامپ روز یکشنبه در کنفرانسی خبری اعلام کرد انتظار می‌رود اوج میزان مرگ و میر تا دو هفته آینده در آمریکا رخ دهد. «آنتونی فاسی» مدیر موسسه ملی بیماری‌های آلرژی و واگیر در آمریکا، گفته است با توجه به نرخ کنونی قربانیان تعداد کشته‌شدگان کرونا در آمریکا می‌تواند بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر باشد، آن هم در شرایطی که میلیون‌ها نفر آلوده خواهند شد. ترامپ گفته بود بدون دخالت دولت و بی‌توجهی مردم به جداسازی اجتماعی، احتمالا تا ۲/۲ میلیون آمریکایی از کرونا خواهند مرد.»

در جنگ‌های داخلی آمریکا که خونبارترین مناقشه در تاریخ این کشور است، حدود ۶۲۰ هزار نفر از سربازان دولت وحدت - که از حمایت بین‌المللی برخوردار بود - و جمهوری خودخوانده فدراسیون در شمال آمریکا کشته شدند. علاوه بر جنگ، شیوع بیماری نیز بین هزار و ۸۶۱ تا هزار و ۸۶۵ نفر را کشت.»

هم‌اکنون گزارش شده است صدها نفر از نیروهای پنتاگون کرونای مثبت دارند.

آرمان: اصلاح‌طلبان گرفتار ریزش سرمایه اجتماعی هستند

یک روزنامه اصلاح‌طلب تصریح کرد: عملکرد اصلاح‌طلبان موجب ریزش پایگاه اجتماعی آنها شده است.

روزنامه آرمان نوشت: شرایط امروز اصلاح‌طلبان ناشی از برخی عملکردها و اتفاقاتی است که طی این چند سال رخ داده و موجب شده آنها به طور محسوسی با ریزش سرمایه اجتماعی مواجه شوند. چنانکه پایگاه رأی ۲۴ میلیونی و اصلاح‌طلب روحانی امروز نه‌چندان دل‌خوشی از دولت دارد و نه حمایتی از اصلاح‌طلبان می‌کند.

بنابراین اصلاح‌طلبان باید طرحی نو دراندازند، به متن جامعه بازگردند. محسن رهامی عضو شورای عالی جبهه اصلاحات معتقد است: «اصلاح‌طلبان باید به ریشه‌یابی علل و عوامل رویگردانی مردم از صندوق‌های رأی، بررسی ضعف‌ها و اشکالاتی، که به عملکرد مجموعه جریان اصلاحات مربوط می‌شود و برطرف ساختن آنها، سازماندهی تشکیلاتی کارآمد و مطابق با شرایط و اوضاع و احوال جدید و خصوصا اصلاح رابطه اصلاح‌طلبان با مردم و نزدیک‌تر شدن به بدنه جامعه و اصلاح و بازنگری اهداف و آرمان‌های اصلاحات بپردازند.

آرمان افزود: جریانات سیاسی به‌واسطه عدم‌تحقق وعده‌ها یا برخی ناکارآمدی‌های مجموعه مورد حمایت آنها با رویگردانی جامعه مواجه شده‌اند. نمونه بارز این مسئله را می‌توان در انتخابات مجلس یازدهم دید که با وجود تبلیغات فراوان برای حضور گسترده مردم شاهد کاهش معنادار و چشمگیر مشارکت در انتخابات بودیم.

جامعه‌شناسان نیز این نوع رویکرد مردم را پاسخی به بی‌توجهی به مطالبات خود می‌دانند. در چنین شرایطی برخی معتقدند اصلاح‌طلبان باید به تعطیلات سیاسی بروند و حال که مجلس را نیز به رقیب دیرین واگذار کرده‌اند فرصت مناسبی است تا به بازنگری رفتار خود در این سال‌ها بپردازند.

رشد اقتصادی ۱۰ ساله آمریکا ظرف یک ماه نابود شد

در حالی که کرونا موجب بیکار شدن ۲۲ میلیون آمریکایی شده، رسانه‌ها در این کشور معتقدند کرونا بهانه‌ای برای نابودی جهش اقتصادی این کشور در یک دهه گذشته شده و ضعف سیستم اقتصادی آمریکا را برجسته کرده است.

شبکه سی‌ان‌ان در این باره اعلام کرد: کرونا ظرف یک ماه گذشته رشد یک دهه گذشته اقتصاد بازار کار آمریکا را نابود کرد.

طرح های کمک مالی ترامپ جوابگوی حجم بالای بیکاران در آمریکا نیست و تعداد افرادی که به علت شیوع ویروس کرونا سر کارهایشان حاضر نیستند، همچنان رو به افزایش است. در چهار هفته گذشته ۲۲ میلیون آمریکایی خواستار دریافت مزایای بیکاری شده‌اند.

در حالی که ترامپ دستورالعملی را برای بازگشت اقتصاد کشور به وضعیت عادی اعلام کرد، فرمانداران همچنان می‌توانند در این خصوص با توجه به شرایط ایالت خود، تصمیم‌گیری کنند.

بازگشت به وضعیت عادی اقتصادی به سادگی زدن یک دکمه نیست. این ویروس، ظرف یک ماه، رشدی را که در یک دهه در بازار کار آمریکا ایجاد شده بود، از بین برد. روزنامه نیویورک تایمز هم در گزارشی خاطرنشان کرد: مارگارت بورکه - وایت، عکاسی است که در سال ۱۹۳۷ و در زمان رکود بزرگ آمریکا عکسی را گرفت.

در این عکس در حالی که مردم نگران در صف دریافت کمک‌های یک آژانس امدادی ایستاده بودند، در بالای سرشان بیلبوردی خودنمایی می‌کرد و خانواده مرفهی را لبخندزنان در کنار سگشان در یک خودرو راحت نشان می‌داد.

روی آن نوشته شده بود «هیچ راهی مانند راه آمریکا نیست.» اکنون رکود اقتصادی حاصل از شیوع کرونا ناگهان آمریکا را به همان دوران بازگرداند. در نسخه به‌روز شده این عکس در سال ۲۰۲۰، خودروها چندین مایل در صف ایستاده‌اند تا از یک فروشگاه، مواد غذایی مورد نیاز خود را فراهم کنند، کارگران بیکار روزها برای پر کردن درخواست دریافت حقوق بیکاری تلاش می‌کنند، مستاجرها و صاحب خانه‌ها از مالکان و بانکدارها درخواست فرصت بیشتر برای پرداخت بدهی خود می‌کنند و بیماران در خارج از بیمارستان‌ها برای انجام تست کرونا تمام شب را در صف می‌ایستند.

در اقتصادی که به خاطر موفقیت هایش ستوده شده، اساسی‌ترین نیازها - غذا، پناهگاه و مراقبت‌های پزشکی - ناگهان کمیاب شده است.

وزارت کار آمریکا اعلام کرد ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر فقط طی هفته گذشته درخواست حقوق بیکاری داده‌اند.

در نتیجه تعداد آن‌ها در طی ۴ هفته به ۲۲ میلیون نفر رسیده است که در نتیجه تعداد مشاغلی که در مدت ۹ سال و نیم گذشته ایجاد شده بود به پایان رسید.

قبل از شیوع ویروس کرونا، اقتصاد آمریکا دو وجه داشت. یک وجه آن موفقیت‌های اقتصادی بود، کمترین میزان بیکاری در نیم قرن گذشته و صعود بازار سهام.

وجه دیگر آن کاملا متفاوت بود و ضعف‌های اقتصادی را نشان می‌داد. رشد آهسته دستمزدها موجب شده بود کارگران به شدت در تهیه اقلام ضروری خود در مضیقه باشند. حقوق‌ها دیر پرداخت می‌شد و مزایایی وجود نداشت یا بسیار اندک بود. در چنین اقتصادی از هر ۱۰ نفر ۴ نفر پول کافی برای پرداخت هزینه‌های غیرمترقبه را نداشتند.

حتی آمریکایی‌های طبقه متوسط هم در دهه‌های اخیر در خصوص مسائل مالی و آینده فرزندان‌شان نگران بودند.

ویروس کرونا موجب شده است ضعف‌های اقتصادی آمریکا که معمولا به‌صورت پراکنده دیده می‌شد به یکباره آشکار شود.

هنگام شیوع کرونا بسیاری از شرکت‌ها میلیون‌ها کارگر خود را اخراج و بیمه سلامت آنها را قطع کردند.

بر اساس یک نظرسنجی، یک چهارم مستاجران این ماه فقط بخشی از اجاره خود را پرداخته‌اند یا اصلا اجاره نداده‌اند.

اگر دیوان محاسبات اغماض نمی‌کرد متهمان، طلبکار نمی‌شدند

طلبکاری و هجمه برخی مقامات دولتی به دیوان محاسبات، نتیجه برخی اغماض‌های دیوان محاسبات است.

روزنامه رسالت در یادداشتی نوشت: قرائت گزارش تفریغ بودجه سال ۹۷ در صحن علنی مورخ ۲۶/۱/۹۹ توسط رئیس دیوان محاسبات، واکنش‌های مخالفی در پی داشت و موجب اعلام صددرصد غلط بودن گزارش در مورد ارز توسط رئیس‌جمهور شد. رئیس‌جمهور می‌گوید خیلی بد است که یک دستگاه نظارتی حرفی بزند که درست نباشد.

حال، با این توصیف، مردم هاج و واج مانده‌اند که کدام‌یک درست می‌گویند، رئیس دیوان محاسبات یا رئیس‌جمهور، کدام‌یک؟

توجه و تدقیق در مراتب زیر می‌تواند برای پاسخ‌یابی به این پرسش، مخاطب یعنی عموم مردم را که طبق اصل ۵۵ قانون اساسی باید از مفاد گزارش تفریغ مطلع شوند، نمایان ‌سازد.

گزارش تفریغ، خروجی هیئت عمومی دیوان است. اعضای هیئت عمومی دیوان متشکل از ۱۲ مستشار و دادستان و رئیس دیوان محاسبات، یعنی خروجی رأی ۱۴ نفر صاحب رأی در دیوان است. آیا این ۱۴ نفر گزارش‌شان غلط است؟

- این ۱۴ نفر ساعت‌ها گزارش و اظهارنظرهای ده‌ها حسابرس کل، حسابرس ارشد و معاونت‌های چهارگانه دیوان را بررسی کرده و بر تک‌تک مفاد گزارش مهر تأیید زده‌اند و به آن رأی داده‌اند. آیا نتیجه کار ده‌ها حسابرس کل، معاون و حسابرس ارشد دیوان به ادعای رئیس‌جمهور صددرصد غلط است؟

- مسئول بروز این وضع، که عالی‌ترین محکمه‌ مالی و محاسباتی کشور یعنی دیوان محاسبات کشور به ارائه گزارش غلط و صددرصد غلط متهم شده، در دیوان محاسبات کیست؟ رئیس؟ دادستان؟ یا تک‌تک مستشاران دیوان محاسبات؟ کدام‌یک؟

- وقتی دیوان محاسبات خود متخلف از اجرای قانون عادی و اساسی می‌شود و احدی از ارکان دیوان اعم از رئیس، دادستان یا یک نفر از ۱۲ مستشار صدایش درنمی‌آید، نتیجه همین می‌شود که گزارش‌های مهم‌ترین محکمه مالی و محاسباتی کشور صددرصد غلط و در مورد میلیاردها دلار منابع و مصرف ارزی، نادرست تلقی ‌شود!

- وقتی دیوان محاسبات اصل ۵۵ قانون اساسی را نادیده می‌گیرد و گزارش منابع و مصارف ارز نفت و گاز را به جای آنکه طبق این اصل به اطلاع عموم برساند، مهر طبقه‌بندی سرّی روی آن می‌زند و نه‌تنها به اطلاع عموم، بلکه به اطلاع خواص هم نمی‌رساند، نتیجه‌اش همین می‌شود که متهم به ارائه گزارش غلط و نادرست می‌گردد.

- وقتی دیوان محاسبات تبصره ذیل ماده ۳۶ قانون مجازات اسلامی مصوب ۹۲ را آنجایی که قانونگذار می‌گوید حکم محکومیت قطعی در جرائم ۱۳گانه ازجمله تصرف غیرقانونی در وجوه و اموال دولتی و عمومی که بیش از یک میلیارد ریال باشد را در قالب یک رأی قطعی منتشر نمی‌کند که هیچ، بلکه بر آن مهر طبقه‌بندی محرمانه و سرّی می‌زند، باید هم دچار چنین وضعی شود.

- ختم کلام، اتهام صددرصد غلط و نادرست بودن مفاد گزارش تفریغ بودجه متوجه کلیه عناصر خدوم و زحمتکش دیوان از یک سو و از سوی دیگر متوجه تک‌تک اعضای ۱۴گانه هیئت عمومی دیوان است که جا دارد جوگیر فضای مجازی و رسانه‌ای نشده و به جای هر گونه حاشیه‌پردازی، آرای بدوی و قطعی خود را در مورد تخلفاتی که متوجه بالاترین مقامات مسئول دستگاه‌های اجرایی است را صادر و طبق تبصره ذیل ماده ۳۶ قانون مجازات‌های اسلامی، منتشر و به اطلاع عموم، طبق اصل ۵۵ قانون اساسی برسانند.

مراقب مسیرهای انحرافی  در مقابل تسهیلات ۷۵ هزار میلیاردی باشید

یک روزنامه حامی ‌دولت می‌گوید: نباید سرنوشت واگذاری ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی، درباره تسهیلاتی که برای حمایت از کسب‌وکارها اختصاص یافته تکرار شود.

روزنامه شرق در ارزیابی مسیرهای انحرافی بر سر راه تسهیلات بانکی نوشت: هفتم فروردین سال جاری بود که رئیس‌جمهور از تخصیص تسهیلات ارزان قیمت به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا خبر داد؛ تسهیلاتی که فقط به کسب‌وکارهایی تعلق می‌گیرد که نیروی کار خود را اخراج یا تعدیل نکرده باشند.

چنین کمکی در روزهای کرونایی اگرچه درخور ارزیابی شد؛ اما باید در نظر داشت که در صورت در نظر نگرفتن راهکاری شفاف و مشخص برای اصابت آن به گروه‌های هدف، امکان سرنوشت ارزهای چهارهزار و ۲۰۰ تومانی وجود خواهد داشت.

در شرایطی که دولت برای مهار آثار کرونا چیزی حدود سه درصد GDP کشور را صرف مداخله در نظام اقتصادی کرده، اگر بار دیگر تجارب گذشته در توزیع رانت تکرار شده، این مداخله سنگین به درستی کنترل نشود و به نقاط صحیح اصابت نکند، چه بر سر اقتصاد نیمه‌جانمان خواهد آمد؟ گذشته از این اکنون آیا پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای جلوگیری از سقوط کسب وکارها کافی است؟

آیا دولت راهکاری شفاف و مشخص برای انحراف نیافتن این تسهیلات ارزان قیمت دارد؟ اگر دارد، چیست؟ در چه سازوکاری قرار است فردی که تعدیل نیرو کرده، نتواند تسهیلات بگیرد؟ فرضا اگر بر اساس لیست بیمه فروردین هم بخواهند اخراج و تعدیل نیرو را پیگیری کنند، ممکن است در اردیبهشت این اخراج صورت بگیرد، چه سازوکاری قرار است مانع شود؟ چه جریمه‌ای برای بنگاهی که این کار را می‌کند، وجود دارد؟

 همان‌گونه که رئیس‌جمهور عنوان کرده، این تسهیلات ارزان قیمت هستند و نرخ آن در مقایسه با نرخ‌های متداول بسیار کمتر است. در گذشته نمونه‌هایی از این توزیع از سوی دولت را شاهد بوده‌ایم. به‌عنوان نمونه در ماجرای دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی در ابتدا دولت اعلام کرد این نوع ارز که تفاوت قیمت با ارز در بازار آزاد داشت، به همه اختصاص خواهد یافت.

با گذشت سه ماه ملاحظه شد که توزیع دلار دولتی، انحرافات فراوانی داشته است؛ از ارزهایی که اسما برای واردات گرفته شد و سر از بازار آزاد درآورد تا شرکت‌های تازه تاسیسی که هویت مشخص و بعضا وجود خارجی نداشتند و این نوع دلار را برای واردات دریافت کرده بودند.

حالا این خطر برای تسهیلات ‌ترجیحی هم وجود دارد.در کنار تمام اینها مبلغ کل این تسهیلات هم هنوز مبهم است؛ زیرا چند روز قبل، رئیس کل بانک مرکزی به ۵۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده‌ اشاره کرد که این موضوعی بود که متفاوت با اظهارات او در یادداشت ۱۶ روز پیش خودش (تأکید بر ۷۵ هزار میلیارد تومان) و همچنین مغایر با تصمیم شخص رئیس‌جمهور و اظهارنظرهای وزیر اقتصاد و معاون اقتصادی رئیس‌جمهور بود.

نکته دیگری که ضرورت دارد به‌صورت جدی از سوی مسئولان اقتصادی دولت بررسی شود، مربوط به سرعت عمل در اجرائی کردن این نوع حمایت‌هاست؛ چون تا به امروز که چند هفته از برنامه اعلام شده از سوی شخص رئیس‌جمهور می‌گذرد، از ابلاغ دستورالعمل از سوی بانک مرکزی به بانک‌های کشور برای سازوکار پرداخت تسهیلات به صاحبان کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا، خبری نیست.

 میثم خسروی، کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس، در گفت وگو با «شرق» در انتقاد به وضعیت غیرشفاف مکانیسم اختصاص تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی می‌گوید: مهم‌ترین مسئله در تسهیلات حمایتی با نرخ‌ترجیحی آن هم با این سیستم ۱۲درصدی به جای ۲۳ درصدی این است که قطعا صف تسهیلات ایجاد خواهد کرد. در اینجا مهم‌ترین مسئله این است که تسهیلات ‌ترجیحی به افرادی برسد که واقعاً از این شرایط آسیب‌ دیده‌اند.

 چهار محور انحراف برای این تسهیلات وجود دارد؛ اول اینکه بنگاهی که در این شرایط آسیب‌دیده، وام دریافت نکند. مجرای دوم انحراف این است که بنگاهی تسهیلات دریافت کند که آسیب ندیده است. دو مجرای دیگر پر اهمیت‌تر هستند و در ایجاد انحراف نقش بیشتری دارند؛ یکی اینکه افرادی تسهیلات دریافت کنند که کارگران شان را اخراج کرده باشند؛ درحالی که این تسهیلات اساساً برای حفظ‌ اشتغال داده شده است. مجرای آخر هم این است که بنگاهی کارگرانش را اخراج نکرده باشد؛ اما بعد از دریافت تسهیلات این کار را انجام دهد. اگر قرار است تسهیلات‌ترجیحی و حمایتی بدهند، باید برای بستن راه انحراف سوم و چهارمی‌که‌ اشاره کردم، فکری اساسی بکنند.

خراسان

تذکر جالب درباره فروش آمبولانس دولتی به دیگران

یک نهاد مسئول در ابلاغیه جدید خود خطاب به تعدادی از سازمان ها و ادارات دولتی، ضمن یادآوری بخشنامه سال ۱۳۸۷ وزارت اقتصاد درباره ضوابط و شرایط فروش برخی خودروهای دولتی، متذکر شده است حتی در صورت انجام گردش کار قانونی، فروش خودروهایی همچون آمبولانس و آتش نشانی به اشخاص حقیقی ممنوع بوده و صرفا باید به صورت اوراقی واگذار شوند. در عین حال، خودروهای آتش نشانی در صورت تغییر وضعیت و کاربری و اصلاح کاردکس، امکان واگذاری خواهند داشت.

اصرار برخی نهادها به ادامه عملیات عمرانی به رغم کرونا

به رغم شیوع ویروس کرونا در مناطق مختلف کشور، یک مقام دولتی در نامه روزهای اخیر خود به تعدادی از فعالان صنفی در حوزه تکمیل پروژه های دولتی، به آن ها تاکید کرده است آن دسته از قراردادهایی که در فهرست طرح ها و پروژه های مهم و قابل اتمام در سال ۱۳۹۹ قرار گرفته اند، لازم است به گونه ای برنامه ریزی شوند که ضمن رعایت الزامات سلامت و بهداشت کار، تاخیری در روند اتمام و تکمیل آن طرح ها صورت نگیرد.

آرمان

ستاره بوکس اتریش مسلمان شد

ویلهلم اوت، ستاره ورزش بوکس اتریش پس از تحقیق و بررسی درباره دین اسلام در دوره قرنطینه اختیاری خانگی، مسلمان شد و اسلامش با انتشار ویدئویی که در آن شهادتین می‌گویید، اعلام کرد. ویلهلم اوت در این ویدئو که در سطح گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، کوشیده است شهادتین را بر زبانش جاری کند. این ویدئو پس از آنکه منتشر شد در مدت کوتاهی، ده‌ها هزار بیننده داشت.

بازگشت رضازاده به عرصه ورزش

حسین رضازاده به‌عنوان سرپرست انجمن پاراوزنه‌برداری فدراسیون جانبازان و معلولان معرفی شد. طی حکمی از سوی سیدمحمدشروین اسبقیان، حسین رضازاده به عنوان سرپرست انجمن پاراوزنه‌برداری انتخاب شد.

در متن این حکم آمده است: نظر به تعهد، تخصص و تجربیات ارزشمند جنابعالی در ورزش قهرمانی، به موجب این حکم به سمت سرپرست انجمن وزنه‌برداری جانبازان و معلولان منصوب می‌شوید.

بازداشت متهم به قتل ۴ عضو یک خانواده

عامل به آتش کشیدن ۴ عضو یک خانواده دستگیر شد. دادستان عمومی و انقلاب اسفراین گفت: متهم به قتل ۴ عضو یک خانواده در این شهرستان به دام پلیس افتاد. محسن کریمی گفت: یک نفر متهم در خصوص موضوع آتش‌سوزی منجر به مرگ ۴ عضو یک خانواده در شهرستان اسفراین خراسان‌شمالی دستگیر شد.

وی افزود: حسب گزارش مراجع انتظامی بهمن ماه سال گذشته ۴ عضو یک خانواده بر اثر وقوع حریق جان خود را از دست دادند که پس از انجام تحقیقات تکمیلی بروز تحریق عمدی و وقوع جنایت قتل به عنوان یکی از فرضیه‌های اصلی مورد بررسی و در دستور کار قرار گرفت.

تولد دو نوزاد دختر در آمبولانس

سرپرست اورژانس و مدیر حوادث دانشگاه چهارمحال و بختیاری گفت: در ۲۴ ساعت گذشته دو مادر باردار کوهرنگی و لردگانی نوزادان دختر خود را به کمک کارشناسان فوریت‌های پزشکی اورژانس استان در آمبولانس به‌دنیا آورده‌اند.

محمدحیدری در این باره افزود: پس از تماس تلفنی همراه مادران باردار با مرکز پیام اورژانس ۱۱۵ و اعلام امدادخواهی، دو دستگاه آمبولانس به محل‌ها اعزام شدند. وی در ادامه بیان کرد: کارشناسان فوریت‌های پزشکی اورژانس پس از انجام اقدامات درمانی مناسب از جمله اکسیژن درمانی، مایع درمانی، کلامپ بندناف و گرم کردن مادر و نوزاد، آنها را به بیمارستان‌های امام سجاد (کوهرنگ) و شهدا لردگان منتقل کردند.

درگذشت کارگردان تام‌وجری و ملوان زبل

«جین دیچ» تصویرگر و انیماتور برنده اسکار که کارگردانی چندین قسمت از انیمیشن‌های معروف «تام و جری» و «ملوان زبل» را بر عهده داشته است در ۹۵سالگی درگذشت.‌ جین دیچ‌ جایزه اسکار بهترین پویانمایی کوتاه سال ۱۹۶۰ را برای فیلم «مونرو» به خود اختصاص داد و در سال ۱۹۶۴ نیز برای دو انیمیشن «ناندیک» و «چگونه از دوستی جلوگیری کنیم»، نامزد دریافت جایزه اسکار در این شاخه شد.

گفتنی است این هنرمند همچنین کارگردانی ۱۳ قسمت از مجموعه «تام و جری» و برخی از قسمت‌های «ملوان زبل» را در کارنامه خود به ثبت رسانده بود. جین دیچ شخصیت کارتونی «تام ترفیک» را درقالب یک سریال خلق کرده بود که در برنامه کودک تلویزیونی «کاپیتان کانگرو» روی آنتن می‌رفت و در سال ۱۹۵۸ هم برای تهیه‌کنندگی مشترک انیمیشن «درخت خانوادگی سیدنی» نامزد دریافت جایزه از آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار بود.

جریمه برای انتشار درمان غلط کرونا

امارات متحده عربی قصد دارد برای کسانی که اقدام به اشتراک اطلاعات پزشکی درباره ویروس کرونا می‌کنند که با بیانیه‌های دولتی تطابق ندارد، جریمه در نظر بگیرد. این کشور قصد دارد جریمه‌هایی تا ۲۰ هزار درهم (۵۵۰۰ دلار) برای کسانی تعیین کند که اقدام به انتشار اطلاعات غلط یا شایعه درباره ویروس کرونا می‌کنند.

خبرگزاری وام امارات نوشت: «انتشار یا بازانتشار اطلاعات درمانی غلط و اشتباه یا هرگونه دستورالعمل یا اطلاعاتی که به صورت رسمی ابلاغ نشده یا مورد تایید مقامات بهداشتی نباشد، ممنوع است.» براساس این دستور، هر شخصی که اقدام به انتشار اطلاعات مکتوب، صوتی، تصویری یا از طریق رسانه‌های اجتماعی یا وب‌سایت‌ها کند که برخلاف موارد گفته شده باشد، جریمه خواهد شد.

دستگیری عوامل ناآرامی زندان شیراز

رئیس کل دادگستری استان فارس از دستگیری ۳ نفر در جریان ناآرامی اوایل فروردین ماه در زندان عادل‌آباد شیراز خبر داد و گفت: در جریان این رخداد افرادی خارج از زندان تلاش داشتند ابزار و وسایلی از جمله گوشی‌های تلفن همراه را به داخل زندان منتقل کنند که با هوشیاری نیروهای امنیتی شناسایی و دستگیر شدند.

حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی در ادامه افزود: افراد دستگیر شده مجرمان حرفه‌ای و دارای سابقه کیفری هستند. گفتنی است وی در این باره ادامه داد: این افراد علاوه بر کمک به موضوع التهاب در زندان تلاش داشتند از طریق دستگاه کوادکوپتر که برای تصویربرداری‌های هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، مواد مخدر نیز به داخل زندان انتقال دهند که نقشه آنها بر ملا و این افراد شناسایی و دستگیر شدند.

هجوم ملخ ها به جنوب‌شرق کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان‌وبلوچستان گفت: جمعیتی از ملخ‌های صحرایی مهاجر از سمت کشورهای عربی به جنوب کشور از جمله این استان وارد می‌شوند. غلام‌حیدر زورقی در این باره افزود: در بین ۶ استان درگیر مبارزه با ملخ صحرایی در کشور تاکنون سیستان و بلوچستان با ۳۹ هزار و ۹۳۱هکتار مبارزه (۳۶درصد کل مبارزه) رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: از کل سطح مبارزه انجام شده از آبان سال ۹۸ تاکنون ۴۱ درصد علیه پوره ملخ و ۵۹درصد علیه ملخ صحرایی بالدار به انجام رسیده است. وی از مدیران جهادکشاورزی خواست مراتب این هشدار را به همه مراکز جهادکشاورزی و بهره‌برداران بخش کشاورزی مناطق اعلام و در اسرع وقت نشست ستاد بحران به ریاست فرماندار شهرستان را تشکیل داده تا نسبت به رصد و مبارزه با این آفت خطرناک اقدام کنند.

اهدای ‌واحد مسکونی به ‌مدافع سلامت

فرماندار اردستان از اهدای یک واحد مسکونی به نوجوان مدافع سلامت اردستانی خبر داد. حمیدرضا تاملی در این باره اظهارکرد: مقررشده است با توجه به وضعیت خانواده و وجود بیماری والده ایشان و مستأجر بودن این خانواده مجموعه خیران شهرستان یک واحد مسکونی به این خانواده مدافع سلامت اهدا کند که به زودی این اتفاق خواهد افتاد.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه محمدحسن یکی از طرفداران فوتبال و شخص «بیرانوند» است با هماهنگی‌های انجام شده به شکل مجازی ارتباط تصویری با دروازه‌بان تیم ملی حاصل شده است و او هم قول داده در اولین فرصت بعد از کرونا او را به تمرینات تیم پرسپولیس دعوت کند تا محمدحسن از نزدیک شاهد تمرینات این تیم باشد.

توزیع ۱۱۰۰ تن لیموترش احتکار شده

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان استان فارس با بیان اینکه با تدبیر قضایی ۱۱۰۰ تن لیموترش احتکار شده ظرف ۴۸ ساعت آینده در سراسر کشور توزیع خواهد شد، گفت: این میوه‌ها با قیمت تنظیم بازار و حدود یک‌سوم قیمت فعلی به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

حیدر آسیابی بیان کرد: به دنبال انتشار خبری مبنی بر کشف انبارهای ذخیره لیموترش در جهرم توسط عوامل سازمان اطلاعات استان فارس و تشکیل پرونده در تعزیرات حکومتی جهرم، به لحاظ عمده بودن میزان لیموها که تقریبا ۱۱۰۰ تن بوده است، بلافاصله دادستانی مرکز استان فارس به‌عنوان رئیس کمیته نظارت بر فرآیند عرضه کالاهای اساسی استان به موضوع ورود کرده و با مذاکره با مدیرکل تعزیرات استان و دادستان جهرم ارجاع پرونده را به دادسرای این شهرستان خواستار شده است.

کشف ۱۱۸۵ قلم شیء اصل و بدل تاریخی

فرمانده یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی گلستان از کشف ۱۱۸۵ قلم شیء اصل و بدل تاریخی در سال گذشته در سطح استان خبرداد. حسین گلوی با اعلام این خبر گفت: سال گذشته ۸۲ نفر در سراسر استان در رابطه با جرائم حوزه میراث‌فرهنگی دستگیر شدند.

وی افزود: این دستگیری‌ها منجر به کشف ۸۳۲ قلم اشیای بدل و ۳۵۳ قلم اشیای اصل مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی شده است. فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی گلستان خاطرنشان کرد: با تلاش مستمر و شبانه‌روزی نیروهای این یگان در سال ۹۸ تعداد ۲۰ مورد حفاری غیرمجاز نافرجام و تعداد ۲۰ دستگاه فلزیاب کشف و ضبط شد. گلوی تصریح کرد: یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی گلستان تمام توان خود را برای حراست و حفاظت از آثار تاریخی به کار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس