مسابقه سبقت

مسابقه‌ای به این شکل در هیچ جای دنیا سابقه نداشته و این فرم و طرح برنامه مختص به خود ماست. همانطور که شما اشاره کردید ما اپلیکیشنی طراحی کردیم که مردم آن را در دست دارند و سوالات را می‌بینند.

به گزارش مشرق، «سبقت» عنوان اولین مسابقه‌ زنده‌ تلویزیونی است که این روزها از شبکه اول سیما روی آنتن می‌رود؛ مسابقه‌ای تعاملی که شرکت‌کنندگان آن از طریق اپلیکیشنی به نام «سبقت» که در طول برنامه برای بینندگان معرفی می‌شود، انتخاب می‌شوند. برای نخستین بار، در یک برنامه تلویزیونی، مخاطب می‌تواند اجزای دکور و ارقام مندرج بر تصویر را همراه با روند مسابقه مشاهده کند. در هر برنامه ۶ شرکت‌کننده به استودیو می‌آیند و به مدت یک ساعت با هم رقابت می‌کنند. به همین بهانه گفت‌وگویی با افشین حسین‌خانی، تهیه‌کننده و سیاوش عقدایی، مجری این مسابقه داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

یک مقدار از نحوه شکل‌گیری مسابقه «سبقت» بفرمایید. چطور شد که تصمیم گرفتید برنامه‌ای در قالب مسابقه زنده بسازید؟


من از مدت‌ها پیش به فکر ساخت برنامه‌ای با محوریت مسابقه بودم و خیلی دراین‌باره با همکارانم فکر کردیم. باید بگویم که طرح اولیه مسابقه به این شکلی که درحال حاضر مشاهده می‌کنید، نبود و با همکارانم درباره شکل و شیوه آن صحبت کردیم و طرح پخته‌تر شد و توانستیم به این شکل از مسابقه دست پیدا کنیم. طرح پیش از این بسیار ساده‌تر بود و صندلی‌هایی که حرکت می‌کنند بعدا به ایده اصلی ما اضافه شد.

شرکت‌کنندگان به چه صورت انتخاب و وارد مسابقه می‌شوند؟ ما در طول مسابقه هم شاهد رقابت شرکت‌کنندگان داخل استودیو و هم مردم از طریق اپلیکیشن برنامه هستیم. گمان می‌کنم این سبک از برنامه‌سازی در ایران بی‌سابقه باشد؛ نظر شما دراین‌باره چیست؟


مسابقه‌ای به این شکل در هیچ جای دنیا سابقه نداشته و این فرم و طرح برنامه مختص به خود ماست. همانطور که شما اشاره کردید ما اپلیکیشنی طراحی کردیم که مردم آن را در دست دارند و سوالات را می‌بینند، هم می‌توانند به سوال پاسخ دهند و هم اینکه تعین کنند مجری سوال بعد را از چه کسی بپرسد. من فکر می‌کنم «سبقت» تعاملی‌ترین برنامه صداوسیما باشد. در هر قسمت ۶ شرکت کننده داخل استودیو حضور دارند که هر کدام سه چراغ دارند. به سوالات باید پاسخ بدهند و اگر سه چراغ هرکدام از آنها خاموش شود باید مسابقه را ترک کنند.

به طور کلی ما در اپلیکیشن مسابقه روزانه داریم که مردم روزی سه بار می‌توانند در آن شرکت کنند، زمانی که شرکت می‌کنند اپلیکیشن به آنها امتیاز می‌دهد و افرادی که امتیازات بالایی داشته باشند، می‌توانند در برنامه ما شرکت کنند. من آمار دقیقی از تعداد افراد ندارم اما می‌دانم که تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان در انتظار هستند که با آنها تماس گرفته شود تا در برنامه حضور یابند.

آقای حسین‌خانی، زمانی که کرونا شیوع پیدا کرد، به بسیاری از برنامه‌ها و فیلمبرداری‌ها آسیب رساند. مشکلاتی گریبانگیر شما و مسابقه «سبقت» در ایامی که این بیماری گسترش پیدا کرد، چه بود؟


بالاخره کرونا روی همه برنامه‌ها تاثیر خود را گذاشته است، اما خوبی برنامه ما این است که تماشاچی در داخل استودیو ندارد. ما تمام موازین بهداشتی را اعمال و یکسری بسته‌های بهداشتی هم در اختیار شرکت‌کنندگان و هم عوامل مسابقه قرار داده‌ایم. همچنین از کسانی که حضورشان داخل استودیو ضروری نبود، خواستیم که نیایند و خیلی پشت صحنه را خلوت کردیم. درباره برنامه‌ریزی‌های کلی برنامه نیز باید بگویم این برنامه‌ریزی‌ها تا حدودی عقب افتاد ولی نکات بهداشتی را رعایت کردیم و با رعایت آن نکات خیال‌مان راحت بود و توانستیم برنامه را ادامه دهیم.

تا به امروز استقبال مخاطبان را چطور ارزیابی کرده‌اید؟


ما تبلیغات‌مان محدود بود و این خواست خودمان هم نبود ولی درمورد نصب اپلیکیشن می‌توانم بگویم که استقبال خوبی از سمت مردم از برنامه صورت گرفته است.

در چند سال اخیر باب شده که مسابقات تلویزیونی از چهره‌های خاص یا به‌اصطلاح سلبریتی‌ها به‌عنوان مجری استفاده می‌کنند. چطور شدکه شما تصمیم گرفتید آقای عقدایی را به عنوان مجری این برنامه انتخاب کنید؟
من و سیاوش عقدایی با یکدیگر طرح برنامه را آغاز کردیم و با توجه به اطلاعاتی که او در حوزه علمی و سایر حوزه‌ها و همینطور تسلطی که در اجرا دارد، گزینه اول ما برای اجرای این مسابقه بود. به قول شما ما به سراغ اجرای سلبریتی‌ها نرفتیم و از پتانسیل تلویزیون استفاده کردیم و امیدوار هستیم تلویزیون نیز از ما حمایت کند.

تجربه همکاری با شبکه یک برای شما چطور بوده است؟


شبکه یک بسیار شبکه خوبی است و مخاطبان زیادی دارد. این شبکه خانه اصلی من است و از تجربه کار در این شبکه با این برنامه بسیار لذت بردم. مدیران این شبکه من را در تهیه و تولید این برنامه بسیار کمک ‌کردند و به طور کلی به ایده و طرح ما اعتماد ‌کردند. به جرات می‌توانم بگویم که این برنامه سخت‌ترین برنامه تلویزیون است و بدون حمایت مدیران شبکه یک این پروژه به سرانجام نمی رسید.


سیاوش عقدایی: تجربه یک اجرای لذتبخش

آقای عقدایی، چطور شد که پیشنهاد اجرای مسابقه «سبقت» را قبول کردید و به طورکلی چگونه به این تیم برنامه‌ساز اضافه شدید؟


ما حدود یک‌سال گذشته همکاری مشترکی با آقای حسین‌خانی در شبکه یک داشتیم و بعد از آن احساس کردیم علایق و روحیات‌مان به یکدیگر نزدیک است و تصمیم گرفتیم به صورت بلندمدت با یکدیگر همکاری داشته باشیم؛ البته آن زمان صحبتی از مسابقه نبود تا اینکه ایشان تصمیم ‌گرفتند برنامه‌ای در چنین قالبی روی آنتن ببرند. من هم از ابتدا در کنار ایشان و در جریان طرح‌های پیشنهادی بودم.


افشین حسین‌خانی بسیار به من لطف داشت و بسیار مصمم بود که من این برنامه را اجرا کنم. طبیعی است که اجرای اولین مسابقه زنده تلویزیونی خواست خیلی از افراد است و حتما آقای حسین‌خانی گزینه‌های دیگری جز من برای اجرا داشت ولی نظر خود او برای اجرا من بودم. او معتقد بود این کار از عهده من برمی‌آید. باید بگویم افراد زیادی مایل به همکاری با ایشان بودند ولی محبت او در نهایت شامل حال من شد.

این مسابقه به صورت زنده درحال برگزاری است و شما قطعا به عنوان مجری چالش‌هایی را در این زمینه تجربه کرده‌اید. لطفا کمی از سختی‌های اجرای این مسابقه بگویید.


چالش‌های فراوانی برای من در این زمینه وجود داشت؛ از جمله همراهی با حرکت صندلی‌ها و دوربین‌ها که به صورت زنده برنامه را ضبط می‌کردند. این تجربه در نوع خود بسیار تجربه دشوار و در عین حال شیرینی برای من بود. من یک ساعت مقابل دوربین هستم، هیچ چیزی در مسابقه قابل پیش بینی نیست و احساسات و عواطف باید کنترل و نباید سرکوب شوند اما به طور کلی باید دید این سوال براساس چه معیارهایی پرسیده می‌شود؛ آیا تابه حال برنامه زنده روی آنتن سیما نرفته است؟ یا آیا تا به حال هیچ مجری مسابقه‌ای به این شکل اجرا نکرده است؟

نه، به این شکل نیست زیرا تا به حال برنامه‌ای با چنین شیوه‌ای پخش نشده است، پس متر و معیاری دراین‌باره وجود ندارد. ما در برنامه سعی می‌کنیم که اطلاعات زیادی درباره سوالات به مخاطبان خود بدهیم، در اجراهای زنده مرسوم است که دستگاه اتوکیو مقابل مجری قرار می‌گیرد و مجری اطلاعات سوالات را از روی آن مانیتور می‌خواند ولی در برنامه ما این دستگاه وجود ندارد و مجموعه اطلاعاتی که از هرکدام از سوالات شاهد هستید را مجری با اطلاعات خود عنوان می‌کند. نکته دیگر این است که ارتباط با مخاطب حفظ، شیرین و قابل فهم صحبت شود و اطلاعات با این عناصر در اختیار مخاطبان قرار گرفته شود. اجرای این برنامه بسیار چالش‌برانگیز است و مساله‌ای که مردم نمی دانند این است که بی‌اندازه گفت‌وگو از سمت تهیه‌کننده و سایر افراد پشت صحنه در گوش من وجود دارد؛ از رقابت میان دو شرکت کننده گرفته تا سوال پرسیدن از فردی که مردم انتخاب کرده‌اند اما به هرحال تجربه هر کار جدید لذتبخش است.

به نظر شما این مسابقه با توجه به شیوه اجرایی متفاوت خود با استقبال خوبی مواجه شده است یا خیر؟


ما در مسابقه «سبقت» کاری جدیدی انجام دادیم و این برنامه اولین مسابقه‌ای است که ‌ای‌آر ندارد، دکور متحرک دارد و در لحظه آمار شرکت‌کنندگان به نمایش درمی‌آید. امکان انجام کارهای ساده‌تر وجود داشت اما این کار جدید و بسیار سخت ساخته شد. برنامه‌ای هم که با ویژگی‌های جدید ساخته می‌شود، ایراداتی دارد که گاهی مخاطب را پس می‌زند. به زعم من از «سبقت» استقبال بسیار خوبی صورت گرفت ولی برخی مشکلات فنی مردم را اذیت کرد. من اعتقاد دارم اگر ما صبر داشته باشیم تا این برنامه فصل ابتدایی خود را بگذراند و ایرادات خود را رفع کند، می‌توانیم کالایی گران‌قیمت در دست داشته باشیم تا حتی تلویزیون‌های خارجی نیز «سبقت» ما را کپی کنند.

منبع:صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس