کد خبر 1063465
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
مسافرت

موفقیت‌های چشمگیر ایران در مدیریت ویروس کرونا و ناکامی و بحران در کشورهای اروپایی و آمریکا، باعث شده بسیاری از شهروندان ایرانی متقاضی بازگشت به کشور باشند.

به گزارش مشرق، با شیوع وحشتناک کووید19 در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی، ایرانیان خارج از کشور، خواهان بازگشت به وطن ‌شدند. دستگاه‌های داخلی کشورمان نیز با هماهنگی هم به دنبال اعزام پروازی مستقیم برای بازگرداندن این افراد هستند. عملیات بازگشت تاکنون برای برخی کشورها نظیر هند و قزاقستان انجام شده است اما با وجود اینکه دانشجویانی نیز از ایتالیا و اسپانیا خواهان بازگشت به ایران ‌شدند، به دلایلی این عملیات برای آنها متوقف شده است.

بیشتر بخوانید:

موفقیت‌های چشمگیر ایران در مدیریت ویروس کرونا و ناکامی و بحران در کشورهای اروپایی و آمریکا، باعث شده بسیاری از شهروندان ایرانی متقاضی بازگشت به کشور باشند. دانشجویان و خانوارهای ایرانی زیادی هستند که اگرچه سالیان سال است از ایران به دور هستند اما سلامت و وضعیت‌شان هنوز هم برای ایران مهم است. با این حال بسته ‌شدن مرزهای زمینی و دریایی، لغو پروازهای بین‌المللی، ممنوع ‌شدن رفت و آمدهای شخصی در کنار محدودیت‌های زیادی که این روزها در سراسر جهان وضع شده، مشکلات عدیده‌ای را برای ایرانیان حاضر در این منطقه ایجاد کرده است.

طبعا زمانی که هموطنان ما در هرجای جهان دچار مشکلاتی از این دست می‌شوند، وظیفه اولیه سرکنسولگری‌های وزارت خارجه ایران این است که تمام توان خود را برای خدمت‌رسانی به این هموطنان به کار بگیرند. اگرچه وزارت خارجه ایران با همراهی وزارت بهداشت و درمان، از همان روزهای اول درباره ایجاد محدودیت‌های مرزی و نقل و انتقالات بین‌المللی و احتمال بسته ‌شدن مرزها و مشکلات ناشی از آن، به اتباع ایرانی در سراسر جهان هشدار داده بود اما شیوع ناگهانی این ویروس در غرب سبب شد که این بار هموطنان ایرانی خود برای بازگشت به ایران پیشقدم شوند.

در همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در چین، وزارت خارجه ایران سریعا اقدام به بازگشت دانشجویان ایرانی ساکن ووهان کرد. اوایل اسفند بود که یک هواپیمای خالی به همراه چند تیم پزشکی و ناظرانی از سوی وزارت بهداشت؛ راهی ووهان ‌شدند تا ایرانیان ساکن این منطقه را که اتفاقا دانشجویان مشغول به تحصیل بودند، به کشور بازگردانند. در روزهایی که ویروس کرونا هنوز در کشور ما ایران شناسایی نشده بود، این دانشجویان به ایران آمدند و مستقیما به مدت دو هفته در محلی در حاشیه شهر تهران قرنطینه ‌شدند.

از فرنگ برگشته‌ها توصیه‌ها را رعایت نکردند!

پس از این ماجرا نیز در روزهای گذشته درخواست‌هایی از سمت ایرانیان مقیم اروپا و آسیای مرکزی داشتیم که سبب شد یک بار دیگر از ایران برای بازگرداندن آنها راهی این کشورها شوند؛ البته ایرانیان مقیم ایتالیا که بنا بود  طی چند پرواز پی در پی به ایران بازگردند، بعد از رسیدن اولین سری‌شان به ایران؛ آمدن‌شان لغو شد. آقای علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت، در گفت‌وگو با  تسنیم درباره تعویق پرواز مربوط به بازگشت ایرانیان مقیم ایتالیا به ایران، گفته است: «این پرواز به تعویق افتاد تا افراد به سفارت در کشور مبدا مراجعه کنند و آنجا توجیه شوند و تعهد بدهند که طبق پروتکل‌های وزارت بهداشت رفتار خواهند کرد.»

دکتر کیانوش جهانپور نیز در نشست خبری روز گذشته در توضیح بیشتر درباره علت لغو تمام پروازها برای بازگشت ایرانیان به میهن گفته است: «ما یک پرواز از اسپانیا و یک پرواز از ایتالیا داشتیم که متاسفانه برخی افرادی که با این پرواز به ایران بازگشتند، برخلاف تعهدات خود حاضر به  قرنطینه و دادن آزمایش  نشدند و مشکلاتی را ایجاد ‌کردند. با توجه به این مشکلات و اینکه برخی به هیچ عنوان حاضر نیستند به تعهدات خود پایبند باشند، موضوع بازگشت ایرانیان به تعلیق درآمد و فعلا پرواز دیگری را میزبانی نخواهیم کرد تا روش دیگری را جایگزین کنیم. فاز مدیریت‌شده بیماری در کشور فاز شکننده‌ای است؛ اینکه افراد بخواهند رفتار غیرمتعهدانه انجام دهند، پذیرفته نیست، لذا فعلا پرواز ورودی نخواهیم داشت.» درحالی که همه کشورهای پیشرفته جهان پروتکل‌های بهداشتی ورود مسافران خارجی به کشورشان را مو به مو انجام می‌دهند، سرپیچی ایرانیان مقیم ایتالیا از این موارد کمی عجیب به نظر می‌رسید. با این حال فقط اروپا نیست که ایرانیانی خواهان بازگشت به ایران دارد.

آقای رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره تعداد پروازها و بازگرداندن اتباع ایرانی به کشور گفت: «در حال حاضر آمار دقیقی از تعداد پروازهایی که فقط به این منظور ایران را ترک کرده‌اند در دست نیست چرا که تعداد اتباع در کشورهای مختلف زیاد است و برقراری این پروازها معمولا با هماهنگی وزارت خارجه و وزارت بهداشت انجام می‌شود. اما در روز جمعه هشتمین پرواز ما از هند برای بازگرداندن اتباع ایرانی ساکن این کشور انجام شد و در آخرین پرواز 190 نفر از ایرانیانی که برای بازگشت به کشور به مشکل برخورده بودند را بازگرداندیم.» وی درباره اتباع ورودی به کشور و بررسی آنها گفت: «اقداماتی که سازمان هواپیمایی کشوری انجام می‌دهد دقیقا بر مبنای همان پروتکل کروناویروس است که وزارت بهداشت و درمان در اختیار ما قرار داده و طی سه روز گذشته این پروتکل به‌روزرسانی شده و مجددا به ما ابلاغ شد.» جعفرزاده با اشاره به اینکه ما فقط به تب‌سنجی اکتفا نمی‌کنیم، گفت: «به منظور کاهش شیوع بیماری و جلوگیری از انتقال آن به سایرین، در فرودگاه‌ها تست‌های غربالگری  انجام و از ادامه سفر مسافران مشکوک به بیماری ممانعت به‌عمل می‌آید.»

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور افزود: «در پروتکل وزارت بهداشت موارد زیادی ذکر شده که ما به آنها عمل می‌کنیم که از جمله آنها می‌توان به غربالگری خدمه و کادر پرواز اشاره کرد. همچنین ضدعفونی ‌کردن تمام هواپیماها پس از هر سفر، ضدعفونی ‌کردن ترمینال‌ها، بارها و تمام سطوحی که ممکن است کروناویروس روی آنها نشسته باشد، انجام می‌شود. این موضوع مختص به پروازهای بین‌المللی نیست و تمامی فرودگاه‌ها و شرکت‌های هواپیمایی ملزم به انجام توصیه‌های بهداشتی در ضدعفونی اماکن عمومی از جمله ترمینال‌ها و هواپیماها هستند و بر اساس مقررات ابلاغی اقدامات لازم را انجام می‌دهند.»

جعفرزاده گفت: «با توجه به اعمال محدودیت‌های بسیار سختگیرانه دولت هند، نظیر قطع پروازهای بین‌المللی و داخلی، ممنوعیت تردد میان شهرها، توقف تمام اتوبوس‌ها، قطارها و تاکسی‌ها و... جمع‌آوری اتباع کشورمان در سرتاسر کشور پهناور هند، علاوه بر لزوم دریافت مجوزهای رسمی دولتی، با مشکلات و مشقات زیادی همراه بود که با اهتمام ویژه و شبانه‌روزی سفارت جمهوری اسلامی ایران، سرکنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در بمبئی و نیز سازمان هواپیمایی کشوری، ایران‌ایر و انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی، این اقدامات به سرانجام رسید.»  بدیهی است که تنها راه مبارزه با کووید19 انجام دقیق پروتکل‌های مبارزه با این ویروس است؛ پس اگر افراد یا کشورهایی به این موضوع تن نمی‌دهند و مسوولیت مشترک را نمی‌پذیرند یا قصد دارند به این پاندمی دامن بزنند، دستگاه‌ها و نهادهای متولی باید به این موضوع ورود کرده و گام‌های خود را خارج از پروتکل‌های تهیه‌شده، برندارند.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    26 3
    پناه بر خدا .خوب اگه مشکوکند از فرودگاه با امبولانس ببریدشون قرنطینه یا پسشون بفرستید وطن دومشون .این ایرانیها تو فرنگ مثل موش به قوانین قرنطینه احترام میزارند پاشون که به کشور وا میشه شیر افسار پاره کرده میشند. واقعا که یکم فرهنگ ایرانیتون را تقویت کنید اینجا ایرانه اروپا وامریکا ی وحشی نیست که داداش !!
    • یک هموطن IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
      34 2
      اینها حتما آقازاده ها هستند .
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    26 0
    من که راضی نیستم برگردن . الانم شبهه هست که دلیل گسترش کرونا تو ایران دانشجوهای ایرانی چین بودند . حالا اینارو هم بیارین کرونای جدید تری تو ایران گسترش پیدا کنه . معنی نداره تا دیروز همونجایی که ارزوامالت بود بمون
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    9 0
    اول همسایه بعد خانه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    34 0
    مواظب باشید ویروس آزمایشگاهی با خودشون نیارن و بطور مرتب پخش کنن تا همینطور درگیر این بیماری بمونیم.
  • AU ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    27 0
    الان تو استرالیا هر کی از خارج برگرده باید دو هفته بره هتلی که دولت تعیین کرده اگر از هتل خارج بشه یه جریمه حسابی میشه و توبیخ میشه شاید هم دادگاه
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    9 0
    الان وطن عزیز شد !
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    4 1
    آقازاده ها رفته بودن تبلیغ تشیع؟؟؟!!! عین ساشا؟؟؟
  • امیر IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    0 0
    جوک قشنگی بود نصف شبی خنیدیدم، دمتون گرم، نمیدانم شکل کشورم با اینکه گربه است، رفتار کبک سر به زیر برف کرده رو داره
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    1 0
    یعنی وزارت خارجه دولت بنفش قسم خورده تا ایران رو نابود نکنه اروم نگیره اون از برجام و خسارت محض و وطن فروشی ربع قرنی اش. این از اوردن ورژنهای جدید ویروس کرونا. *خائن کبیر*
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    1 0
    چرا باید کسانی که موقع رفتن به کشورهای خارج برگ خدمت به کشورهای بیگانه را پر کرده اند در چنین مواقعی به وطن برگردند و تختی را اشغال کنند که حق ایرانیان مالیات و حق بیمه داده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس