کد خبر 1062401
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۷
ظریف نمایه

وزیر خارجه گفت که این وزارتخانه با همکاری وزارت بهداشت و راه همه تلاش خود را برای بازگشت دانشجویان ایرانی از خارج از کشور صورت می دهد.

به گزارش مشرق، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران امروز (چهارشنبه) درباره اقدامات وزارت خارجه برای بازگشت دانشجویان ایرانی از خارج از کشور در پی شیوع کرونا گفت: وزارت خارجه حسب وظیفه ای که دارد به ایرانیان خارج از کشور کمک می کند و این وظیفه ماست و البته وظیفه وزارت بهداشت نیز حفظ سلامت مردم است.

وی افزود: این دو وظیفه باید با هم هماهنگ شود. ما از موقعی که می خواستیم دانشجویان مقیم ووهان چین را به کشور برگردانیم، وزارت بهداشت کمک کرد و آنها را ۱۴ روز در قرنطینه نگهداشتند و بحمدالله هیچ کدام از آنها بیمار نبودند، درباره دانشجویانی که در کشورهای مختلف داریم نیز این هماهنگی وجود داشته است.

بیشتر بخوانید:

ظریف: جهان در حال تجربه قلدری آمریکا است

ظریف: نیازی به خدمات پزشکان بدون مرز نداشتیم

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: وظیفه طبیعی وزارت خارجه درباره ایرانیانی که به دلیل قطع پروازها در کشورهای مختلف گرفتار هستند، این است که به اینها کمک کند.

ظریف اضافه کرد: ما حداکثر تلاش خود را انجام می دهیم، در بسیاری از جاها پروازی وجود ندارد، باید در این زمینه کمک کنیم و در برخی جاها کشورها نگرانی هایی دارند.

وی یکی دیگر از مشکلات را مشکلات پیش آمده برای رانندگان کامیون های ایرانی خواند و افزود: یکی از کارهایی که وزارت خارجه در این دو ماه به شدت پیگیر بوده این بوده که هیچ راننده و کامیون ایرانی پشت مرزها گیر نکند. بحمدالله می توانیم بگوییم که این موضوع تا حد زیادی حل و فصل شده و ما تقریبا کامیون ایرانی نداریم که گیر کرده باشد.

وزیر خارجه ادامه داد: البته هر روز یک مشکل جدید پیش می آید و ما حل می کنیم. 

وی یادآور شد: این ملاحظات باید با ملاحظات بهداشتی وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا هماهنگ شود که ما در این زمینه نیز با وزارت بهداشت هماهنگ می کنیم و وقتی وزارت بهداشت ما ملاحظاتی دارد، تلاش می کنیم این ملاحظات عملیاتی شود.

وی افزود: از ایرانیان خارج از کشور و دانشجویان ایرانی که در کشورهای خارجی مشغول به تحصیل هستند تقاضا می کنیم این حساسیتها را متوجه باشند و بدانند ما در فکر آنها هستیم، پدران و مادرانشان بدانند ما در فکر آنها هستیم، ولی باید با در نظر گرفتن این ملاحظات این کار انجام شود تا آسیبی در انتقال نوع جدید ویروس به ایران وارد نشود. 

ظریف همچنین درباره اینکه گفته می شود وزارت خارجه و راه منتظر پروتکل های بهداشتی وزارت بهداشت برای بازگرداندن دانشجویان هستند،گفت که وزارت بهداشت پروتکل هایی را تدوین کرده و ارائه داده و ما این موارد را مورد به مورد با وزارت بهداشت هماهنگ می کنیم. ممکن است دیدگاه ها درباره یک کشور با یک کشور دیگر متفاوت باشد، ولی هماهنگ می کنیم، اینگونه نیست که دو وزارتخانه (خارجه و راه) همه کارهایشان را انجام داده باشند و یک وزارتخانه (بهداشت) کارهایش را انجام نداده باشد، هر وزارتخانه وظایف خود را انجام می دهد و در نهایت تصمیم را وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا باید اتخاذ کنند.

وی درباره نامگذاری سال جاری به نام جهش تولید نیز عنوان کرد: کماکان کشورهای همسایه بهترین محل برای صادرات ما هستند. 

وی افزود: با توجه به شیوع کرونا و مقرراتی که در پی شیوع بیماری وضع شد، باعث شد بسیاری از مرزها بسته شود یکی از کارهای وزارت خارجه این بوده تلاش کرده بیشتریت میزان بازگشایی مرزها با حفظ پروتکلها صورت بگیرد، الان بسیاری از کالاهای ما منتقل و کشورهای همسایه استفاده می کنند و این روش را ادامه می دهیم و انشالله بعد از عادی شدن شرایط، برای توسعه صادرات که ضرورت جهش تولید است حتما تلاشهای بیشتری را صورت خواهیم داد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    0 0
    خسته نباشی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس