کد خبر 1062396
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۴
ادبیات ایران

ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیازمند برنامه ریزی بلند مدت است، ما باید با تشویق افراد جامعه به کتاب خواندن آنها را از فواید بیشماری که مطالعه به همراه دارد آگاه کنیم.

به گزارش مشرق، محمد قبادی نویسنده کتاب «پاسیاد پسر خاک» پیرامون استفاده بهینه از اوقات فراغت گفت: نمی‌توان برای آدم‌های مختلف به یک الگو و برنامه مشترک به منظور گذاراندن اوقات فراغت رجوع کرد، زیرا هر کسی ذائقه و عقاید خاصی دارد، با این حال برخی افراد علاقمند به خواندن کتاب در اوقات فراغت خود هستند.

وی در همین راستا ادامه داد: من معتقدم هر شخص بنابر شرایط و وضعیت خود می‌تواند زمان خود را با کارهای فرهنگی همچون گوش دادن به یک موسیقی و یا خواندن کتاب و یا دیدن یک فیلم تلویزیونی که اطلاعات ارزشمندی را در بر دارد برنامه ریزی کند.

وی در همین راستا ادامه داد: اگر تاکید دارم که تنها نمی‌توان اوقات فراغت را به مطالعه اختصاص داد به این دلیل است که اگر حال و هوای مطالعه را نداشته باشیم بیش از اینکه سرگرم شویم و اطلاعات کسب کنیم از این کارخسته و دلزده می‌شویم.

قبادی با اشاره به شاخص‌های کلی به منظور مطالعه کتاب‌های ارزشمند ابراز کرد: شاخص کلی که بتوان به وسیله آن کتاب‌های خوب و ارزشمند را از کتاب‌های نا مناسب تشخیص داد وجود دارد، کتاب‌هایی که از نظر محتوا و از نظر نگارش با کیفیت تولید شده باشند، سبب می‌شوند تا علاوه بر کسب اطلاعات ارزشمند؛ علاقه خواننده برای مطالعه افزایش یابد.

وی پیرامون انتخاب سوژه مناسب برای مطالعه بیان کرد: انتخاب سوژه و ژانر برای خواندن کتاب، اولین و مهمترین انتخاب برای یک مخاطب به شمار می‌رود، با این حال هرکتاب درهر قطع و اندازه می‌تواند نظر مخاطب را به خود جلب کند، اما آنچه مهم است محتوا و مضمون کتاب است که امکان انتخاب را به مخاطب می‌دهد.

قبادی نقش مشوق‌ها را برای ترویج کتاب و کتابخوانی را مورد بررسی قرار داد و خاطر نشان کرد: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیازمند برنامه ریزی بلند مدت است، ما باید با تشویق افراد جامعه به کتاب خواندن آنها را از فواید بیشماری که مطالعه به همراه دارد آگاه کنیم، ایجاد علاقه و اشتیاق به امر مطالعه بدون شک آینده‌ای روشن پیش روی ما خواهد گذاشت. 

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس