کد خبر 1062208
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
شیوه محاسبه افزایش حقوق بازنشستگان کشوری اعلام شد + جدول

نحوه محاسبه افزایش حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری سال ۱۳۹۹ طبق جدول اعلام شد.

به گزارش مشرق، نحوه محاسبه افزایش حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری سال ۱۳۹۹ بر اساس تبصره ۱۲ قانون بودجه و مصوبات هیئت وزیران و همچنین جداول امتیازی ابلاغ سازمانهای اداری و استخدامی و برنامه و بودجه کشور در دو بخش و برای مجموعاً یک میلیون و ۴۷۱ هزار و ۴۶۷ رکورد ثبت شده، به‌صورت زیر افزایش یافته است:

بیشتر بخوانید

هیئت دولت حداقل حقوق بازنشستگان را تصویب کرد +سند

۱- ابتدا برای همه رکوردها افزایش حقوق سنواتی، ۱۵ درصد در نظر گرفته شده است؛ پس از اعمال ۱۵ درصد افزایش سنوات به همه رکوردها، بر اساس جداول امتیازی و ضریب سال، عدد همسان‌سازی مشخص می‌شود، چنانچه امتیاز همسان‌سازی کمتر از افزایش ۱۵ درصد باشد، افزایش ۱۵ درصدی اعمال می‌شود.

تعداد ۱۶۶ هزار و ۵۲۱ نفر معادل ۱۰.۵ درصد جمعیت بازنشستگان کشوری در این گروه قرار می‌گیرند که حقوق بازنشستگی سال ۱۳۹۹  آن‌ها بیش از افزایش‌های ناشی از امتیاز جداول ۱۰۹ و ۱۱۰ است و صرفاً ۱۵ درصد به آن‌ها تعلق می‌گیرد و میانگین حقوق سال ۱۳۹۹ آن‌ها به ۵۲.۰۳۶.۶۸۷ ریال افزایش یافته است بنابراین، حقوق بازنشستگان در این گروه فقط ۱۵ درصد افزایش یافته است.

گروهی از حقوق بگیران نیز که به لحاظ سنوات کمتر از ۳۰ سال (معمولاً کمتر از ۱۵ سال) به علت فوت یا از کار افتادگی مشمول دریافت حقوق شده‌اند با توجه به شرایط تعریف شده در مواد ۱۰۹ و ۱۱۰ قانون مدیریت خدمات کشوری و قلت سنوات حقوق آن‌ها، براساس سنوات برقرار شده که در محاسبه، این افزایش مشمول رعایت (حسب سنوات کمتر از ۲۸.۰۰۰.۰۰۰ ریال نباشد) شده و مابه التفاوت به آنان تعلق گرفته است کمترین مبلغ پرداختی این گروه حقوق ۲۳.۹۰۰.۰۰۰ ریال است.

۲- افزایش همسان‌سازی بین ۲۲ تا ۷۰ درصد متغیر است پس از اعمال افزایش عمومی ۱۵ درصد، مطابق امتیازات گروههای شغلی حقوق همسان‌سازی مشخص می‌شود؛ در این گروه، میانگین حقوق بازنشستگان کشوری مشمول همسان‌سازی که یک میلیون و ۳۱۵ هزار و ۲۵۰ نفر معادل ۸۹.۵ درصد از جمعیت بازنشستگان کشوری هستند به ۳۵.۱۳۳.۱۱۶ ریال افزایش یافته است؛ این افزایش به طور میانگین ۸.۱۴۷.۷۹۷ ریال است. افزایش حقوق در بخش همسان‌سازی به شرح ذیل است:

در ابتدا جدول همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری (سال ۱۳۹۹) موضوع افزایش امتیازات جداول مواد ۱۰۹ و ۱۱۰ قانون مدیریت خدمات کشوری (با ضریب ۲۴۳۸) و ۳۰ سال خدمت ارائه می‌شود:

اخبار بازنشستگان , صندوق بازنشستگی کشوری , اخبار بازنشستگان , صندوق بازنشستگی کشوری ,

در این جدول امتیازات مشترکین صندوق بازنشستگی کشوری در چهار گروه شغلی شامل: گروه‌های ۲۰ گانه شغلی گروه‌های ۸ گانه قضات پنجگانه هیئت علمی گروه‌های مقامات تقسیم بندی شده‌اند.

براساس ضوابط و قوانین موجود و همچنین جدول همسان‌سازی و گروه‌های شغلی ذکر شده در بالا، روش محاسبه حقوق به‌صورت زیر خواهد بود:

اخبار بازنشستگان , صندوق بازنشستگی کشوری ,

لازم به ذکر است که چگونگی افزایش حقوق برای هر فرد بازنشسته یا موظف براساس عوامل مختلفی چون گروه شغلی، طبقه شغلی، سنوات خدمت، سابقه بالای ۳۰ سال، مناطق جنگی، پست مدیریتی و ... متفاوت بوده و روش محاسبه آن تفاوت دارد و برای هر فرد به صورت جداگانه باید مورد محاسبه قرار گیرد و لزوماً دو فرد با سابقه بازنشستگی یکسان و یک گروه شغلی، حقوق یکسانی دریافت نخواهند کرد.

با توجه به موارد بالا و برای درک بهتر چگونگی افزایش حقوق بازنشستگان کشوری، روش محاسبه یک نمونه حکم بازنشستگی در زیر بیان می‌شود: حقوق فردی در گروه ۱۴ با ۳۱ سال و ۲ ماه ۱۸ روز سابقه و سوابق مدیریتی رئیس اداره در سال ۱۳۹۸ برابر با ۳۰.۱۵۵.۶۲۲ ریال بوده است. در دو مرحله محاسبه حقوق ایشان در سال ۹۹ انجام می‌شود:

اخبار بازنشستگان , صندوق بازنشستگی کشوری ,

بنابراین، بر اساس جمع مبالغ فوق، حقوق طبق جدول همسان سازی برابر با : ۴۰.۳۰۱.۰۵۴ ریال است با توجه به محاسبه بند یک و دو مبلغ بیشتر(۴۰.۳۰۱.۰۵۴ ریال) بعنوان حقوق سال ۹۹ تعیین می‌شود. میزان افزایش نسبت به سال گذشته برابر با  ۱۰.۱۴۵.۴۳۲ ریال معادل با ۳۳ درصد است که از این مبلغ ،مبلغ ۴.۵۲۳.۳۴۳ ریال مربوط به ۱۵ درصد افزایش سنواتی و ۵.۶۲۲.۰۸۹ریال مربوط به همسان سازی است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مصطفی IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    11 1
    با سلام متاسفانه برای ما بازنشستگان سال98آموزش وپرورش هیچ گونه افزایشی از بابت همسان سازی صورت نگرفته واین در حالی است که پاداش پایان خدمت ورتبه بندی ما نیز پس از گذشت هفت ماه پرداخت نشده آیا ظلمی بدتر از این هم هست چرا مسولین با مردم صادق نیستند وهر روز دروغ به خرد ما می دهند ؟ پس ما شکایت به کجا بریم ؟
  • یوسفعلی فرزانیان IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    0 0
    7544
  • مهرداد IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    2 0
    سلام. متاسفانه به بازنشستگان ۹۷ نیز همسان سازی تعلق نگرفت. قرار بود فاصله حقوق بازنشستگان و شاغلین کم شود ولی با دادن ۵۰ درصد فصل دهم و رتبه بندی به شاغلان این فاصله بیشتر شد و به ۶۰ درصد رسید و دولت اوج ظلم و تبعیض خود را به بازنشستگان داد و مطمئن باشید در آینده این شکاف باعث نارضایتی اجتماعی و کاهش مشارکت اجتماعی در این قشر ک بی اعتمادی به دولت و حکومت می شود که باید هرچه سریعتر با اجرای ماده ۱۰۹ و ۶۴ خدمات کشوری و دادن ۵۰ درصد فصل دخم به بازنشستگان جلوی اعتراضات آینده را گرفت.
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      3 0
      همسان سازی برای کسانی است که حقوقشان خیلی با شاغلین فاصله گرفت و از یک زمان خاصی به قبل است
  • داودمحبی IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    4 0
    سلام جای بسی افسوس وحیرت است براین شیوه افزایش حقوق که بربازنشستگان سال96 ریالی بابت همسان سازی اضافه نشد همه چیز را درلفافه الفاظ با شگردی بس مرموزانه پیچاندند این ترفندها را از که آموخته اند ؟ نمی دانم
  • جلیل طاوسی IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    6 2
    سلام افزایش سال۹۹
  • زارع IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    2 0
    با سلام احتراما به استحضار عزیزان میرسانم دولت با این افزایش حقوق بدون همسان سازی آیا هدفی غیر از ایجاد نارضایتی دارد ؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    1 1
    ببخشید میشه روش پلکانی معکوس رو که قبلا برای اعمال افزایش حقوق بازنشستگان در سال جاری اعلام کرده بودید در این شیوه محاسبتون به ما توضیح بدید. بین حرف و عمرتان خیلی تفاوت وجود دارد.
  • بازنشسته FR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    2 1
    متاسفانه بازنشستگان ۹۵ هم همسان سازی تعلق نگرفته پس این ۱۰۰۰۰ ملیلارد به چه گروهی اختصاص یافته؟؟
  • علی IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    2 0
    سلام.چرا روش محاسبه پلکانی معکوس که قبلا اعلام شده بود وبسیار هم روش خوبی بود اعمال نشد ؟؟
  • بازنشسته88 IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    2 0
    برخلاف ادعای حضرات در پشتیبانی از نخبگان، ثابت کرده اند که دشمن قسم خورده صاحبان فکرند. خط فقر 6 میلیون است و همسان سازی را برای زیر 5 میلیون در نظر گرفته اند.در احکام ما همسان سازی صفر اعلام شده است. مگه قرار نیست که همسانسازی بازنشستگان با شاغلین صورت پذیرد، پس چرا همسانسازی بین بازنشسته اجرا شده و چرا پلکانی و چرا فقط برای 10 درصد از بازنشسته ها این محدودیت اعمال شده است. تا آنجا که میدانیم، تصمیم گیرنده ها بی سواد نبوده اند، پس میتوان تصور کرد که ملت را نادان فرض کرده و ما را دورزده اند. ما رای به شما دادیم تا اصلاح کنید ولی اینگونه نشد و صد رحمت به کفن دزد. مطمئن باشید که بار کج به منزل نمیرسه.
  • علی IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    2 0
    سلام دولت کریمه : با جدول تنظیمی خوددرآوردی همسان سازی حقوق ،لطفامابازنشستگان رامسخره نکنیددرسال جدید باافزایش 50درصدی و15درصدی سال 99 به حقوق کارکنان دولت ،آیا این جدول من درآوردی درست است برای مثال درجدول شما کارمندی درگروه شغلی 14 مبلغ38276600 ریال تعیین شده درصورتیکه حقوق کارمند درسال99 درگروه 14بیش از60000000ریال میباشدانتظارنمیرود باسرکار بودن یک عده بیسواددربرنامه وبودجه معنی همسان سازی راغیرازاین بفهمند
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    1 1
    درحالیکه دولت متولی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هم هست ولی ایندسته در ماه فروردین نه از همسان سازی بهره ای بردند ونه ار افزایش حقوق،ایا این رعایت عدالت اجتماعی است
  • با IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    1 0
    باسلام ببخشیدمیشه بگین چراب بازنشتگان هیچ ارزشی قایل نیستین بااینکه سن بالایی دارن مخارج زیاد و حتابعضی ارانهاتوان شکایت گلایه هم ندارن پس عدالت کجاست پس همسان سازی چی شد............
  • ولی فضایلی IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
    0 0
    بنده در سال 97 بازنشست شدم و حقوق سال 98 بنده 32591549 ریال است چرا به بنده همسان سازی تعلق نگرفته و فقط 15 درصد اعمال شده است
  • بازنشسته آموزش و پرورش IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    0 0
    با سلام دولت و مجلس و سازمان مدیریت و برنامه ریزی می بایست حقوق بازنشستگان را طبق مصوبه خودشان نود درصد شاغلین برسانند که البته این هم جای بحث دارد که چرا بازنشسته ای که سی سال خدمت کرده است چرا باید نود درصد شاغلین همتراز خویش حقوق دریافت بکند گناه کرده است که سی سال خدمت کرده است آن هم با آن امکانات کم و زودتر بازنشسته شده است و امروز به جای تجلیل باید بین حقوق بازنشستگان بویژه بازنشستگان آموزش و پرورش علی الخصوص بازنشستگان سال هشتاد و هفت و قبل از آن این چنینی فاصله در حد شکاف ایجاد بکنند که اینجانب که بازنشسته آموزش و پرورش هستم با سی سال سنوات خدمت و گذراندن سمت های آموزگاری - دبیری - معاون و مدیریت مقاطع در شهر و روستا کمتر از نصف شاغلین همترازم حقوق دریافت بکنم آیا این تبعیض و نابرابری و اختلاف طبقاتی نیست؟؟!!! همه بازنشستگان می بایست حقوق برابر با شاغلین همترازشان دریافت بکنند و شاغلین نیز خوشحال نباشند که آلان بیشتر از دو برابر ما حقوق دریافت می کنند زیرا آنها هم بازنشسته می شوند و همین تبعیض ها نسبت به همترازان شاغلشان بر آنها نیز اعمال می شود پس باید هر چه زودتر مصوباتی به تصویب برسد تا این تبعیض ها برای همیشه از بین برود. و هر کسی به حق مسلم خویش برسد.
  • نا شناس IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    0 0
    باسلام چرا هیچگونه امتیازی درهمان سازی حقوق بازنشستگان در حق اشعه کارکنان رادیولوژی در نظر نگرفته اید تا تمایزی در حقوق آنها دیده شود
  • امیر IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    1 0
    باسلام من بازنشسته سال 97 هستم وهمسان سازی برای من صورت نگرفته وحقوق من 4/200 شده در صورتی که شاغلین هم رتبه من بالای 7/800 بدون کارانه دریافت میکنن وبا کارانه بیش از 10 میلیون دریافتی دارن و هم رتبه من که در وزارت بهداشت هستن بیش از 12 میلیون دریافت میکنن ایا بازنشسته ای که در زمان شاغل بودن کلیه کسورات قانونی را پرداخت کرده چطور این اختلاف وجود دارد و بنظر شما کسی که بازنشسته میشود باید بمیرد و حق زندگی ندارد.خواهشن به مشکلات بازنشسته بیشتر توجه کنید چون گرفتاری بازنشسته بعد از بازنشستگی شروع میشود.
  • اکبری IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    0 0
    تورا به خدا از روش پلکانی استفاده نشود.واقعا یک نوع بی عدالتی است.یعنی کسی که بیشتر زحمت کشیده وخدمت کرده برعکس اضافه میشه
  • 09198503900 IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    0 0
    اصلاً هیچکس متوجه نشده هر کس را دیدم عدد های مختلف محاسبه میکند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس