کد خبر 1062000
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۸
شریعتمداری

با امضای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بخشنامه دستمزد سال ۹۹ رسما ابلاغ شد.

به گزارش مشرق، شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مصوبه شورای عالی کار در خصوص تعیین حداقل مزد کارگران در سال ۱۳۹۹ را به کلیه کارفرمایان و کارگاه­های مشمول قانون کار ابلاغ کرد.
بخشنامه تعیین حداقل مزد کارگران در سال ۱۳۹۹ به شرح زیر است؛

در اجرای ماده (۴۱) قانون کار "شورای عالی کار" با حضور نمایندگان سه­ گروه دولت، کارفرمایان و کارگران در جلسه مورخ ۲۰/۱/۱۳۹۹ پس از بحث و بررسی راجع به "تعیین حداقل مزد کارگران در سال ۱۳۹۹"، با در نظر گرفتن معیارهای موضوع آن ماده و همچنین با توجه به مقتضیات بنگاه­های تولیدی و کارفرمایان و شرایط اقتصادی جامعه موارد زیر را مورد تصویب قرار داد:

۱. از اول سال ۱۳۹۹ حداقل مزد روزانه با نرخ یکسان برای کلیه کارگران مشمول قانون کار - اعم از قرارداد دائم یا موقت- مبلغ ۶۱۱۸۰۹ ریال (ششصد و یازده هزار و هشتصد و نه ریال) تعیین می­گردد.

همچنین از اول سال ۱۳۹۹ سایر سطوح مزدی نیز روزانه ۱۵ درصد مزد ثابت یا مزد مبنا - موضوع ماده ۳۶ قانون کار- به اضافه روزانه ۳۰۳۳۸ ریال به نسبت آخرین مزد در سال ۱۳۹۸ افزایش می­ یابد.

تبصره- با اعمال افزایش این بند، مزد شغل کارگران مشمول طرح­های طبقه­ بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز مزد ثابت سایر کارگران نباید روزانه از مبلغ ۶۱۱۸۰۹ ریال (ششصد و یازده هزار و هشتصد و نه ریال) کمتر شود.

۲. به کارگرانی که در سال ۱۳۹۹ دارای یک سال سابقه کار شده یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته باشد، روزانه مبلغ ۵۸۳۳۳ (پنجاه و هشت هزار و سیصد و سی و سه) ریال نیز به عنوان پایه (سنوات) پرداخت خواهد شد.

تبصره ۱- پرداخت مبلغ مربوط به پایه سنواتی کارگران مشمول طرح‌های طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با در نظر گرفتن رقم فوق الذکر برای گروه یک با توجه به دستورالعمل و جدول اعلامی توسط اداره کل روابط کار و جبران خدمت صورت می‌گیرد.

تبصره ۲ - به کارگران فصلی به نسبت مدت کارکردشان در سال ۱۳۹۸، میزان مقرر در این بند یا تبصره (۱) آن حسب مورد تعلق خواهد گرفت.

تبصره ۳ - بر اساس مصوبه مورخ ۲۰/۱/۱۳۹۹ شورای عالی کار و در راستای تقویت مهارت­ محوری و بهره­ مندی تمامی کارگران و در نتیجه رضایت­ مندی کارگران با سابقه، از ابتدای سال ۱۳۹۹ همه کارگران دارای قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یک سال سابقه کار شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از اینکه حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه حساب کرده باشند یا خیر، مشمول دریافت پایه (سنوات) خواهند بود.

۳. بر اساس مصوبه مورخ ۲۱/۷/۱۳۸۷ شورای عالی کار و در جهت افزایش رضایت­ مندی کارگران و کارفرمایان و به منظور تثبیت و تسری به تمامی کارگران دائم و موقت مقرر شد از ابتدای سال ۱۳۹۹ کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه ­ای موضوع تبصره (۳) ماده (۳۶) قانون کار بابت هر کارگر متاهل یا مجرد ماهانه مبلغ ۴۰۰۰۰۰۰ (چهار میلیون) ریال از سوی کارفرمایان به آنان پرداخت گردد.

۴. ضوابط مربوط به چگونگی نحوه اعمال افزایش مقرر در بند (۱) و تبصره (۱) بند (۲) در کارگاه­هایی که دارای طرح طبقه ­بندی مشاغل می­ باشند و نیز در مورد کارگران کارمزدی و نیز چگونگی ارتقاء طبقه شغلی به موجب دستورالعمل­‌های "اداره کل روابط کار و جبران خدمت" خواهد بود.

۵. مقررات این مصوبه شامل حال دانش­ آموزان و دانشجویانی که در ایام تعطیلات تابستانی در سال ۱۳۹۹ به طور موقت در کارگاه­ها اشتغال می­ یابند نخواهد شد.

۶. واحدهای مشمول قانون کار به منظور ایجاد رابطه هرچه بیشتر مزد و مزایا با بهره­ وری و تولید و ایجاد انگیزه بیشتر در بین کارکنان خود، علاوه بر اجرای این مصوبه می­ توانند نسبت به افزایش و برقراری مزد و مزایا در قالب موافقت­نامه­‌های کارگاهی و پیمان­های دسته­ جمعی و پس از تائید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام نمایند.

۷. شورای عالی کار جابجایی بخشی از مبلغ ریالی مزایای مستمر موضوع تبصره (۳) ماده (۳۶) قانون کار با مزد مصوب را طی سال ۱۳۹۹ در صورت فراهم بودن شرایط اقتصادی کشور در دستور کار قرار خواهد داد.

۸. پیشنهاد افزایش کمک­ هزینه مسکن سال ۱۳۹۹ با توافق طرفین و تصویب شورای عالی کار به هیات وزیران ارسال خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • رامین IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    79 6
    پس عملا حق کارگر جماعت به همین راحتی خورده شد...یه آب هم روش؟!؟! باشه..اینجا ایران است...
    • یه بازنشسته IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      5 0
      واقعا... از اون بدتر بازنشسته های تامین اجتماعی که بیچاره تر شدند رفت
    • مهربان IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      6 4
      نمایندگان این دوره بی عرضه بودند و انشالله نمایندگان جدید درخرداد ماه این وزیر لیبرال مخالف کارگران را برکنار کنند
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    5 0
    تبریک میگم شما موفق شدین که کمر کارگر و خانواده های کارگری رو بشکنید البته بدون خونریزی
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    5 2
    وعده ما انتخابات
  • علی IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    3 0
    متاسفم برای دولت ودولتمردان خوبه حقوق کارگر از جیب اونا پرداخت نمیشه .مطمئن باشن که سال 99 حتما سال جهش تولیده.
  • م.ر IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    4 0
    خدا لعنتتون کنه.فقط همین
  • حسن ایزی IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    11 0
    سلام من با ۱۱سال سابقه ۴۶سال سن دارای بیماریهای دیابت پمفیکوس چشم نداشتندنان دریافتی یک سوم باداشتن دوفرزندباانواع آزمایش های دوره ای نداشتن خانه چطوری باید زندگی کنم، نه سهام به من مدن نه کمک معیشتی به میگن عدالت اجتماعی (حقوق ۵۵۰۰۰۰هزار تومن)
  • مستمری بگیر کارگری IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    17 0
    دیگه فاتحه افزایش حقوق اقای وزیر دادند.همه ی حقوقها اصافه شد .هرگروههی را یه طوری دادند .فقط این وسط باز نشسته ی کارگری بی اجر ماند.فقط ما باز نشسته ی کارگری اصافه هستیم.این تبعیض دیگه اشکارااست .ان شاالله خدا جوابتون را می دهد.به زودی...
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    9 0
    خدایا شاهد باش
  • احمد IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    10 0
    نوش جان کارفرما و وزیر محترم .کارگر بمیره هم اینجا عین خیالشون نیس..وکلای مام عین خودشونن
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    5 0
    دولت تدبیر و امید همدست کارفرمایان است نه طبقه کارگر ...اما این دولت تدبیر و امید باید بداند رونق تولید و جهش تولید را کارگران باید اجرا کنند !
  • حسینی IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    8 0
    انسانیت مرد!!!
  • مرتضی IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    8 0
    کجاست اون شعار یکسان سازی حقوق و مزایا، همش شعار میدن به خدا توی این شرایط اقتصادی مردم بخصوص قشر کارگر تحت فشاره انوقت بینید در یک حکومت اسلامی فاصله طبقاتی چقدر زیاده. باشد قیامتی هم در پیش است.
  • کارگر IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    8 0
    خدایش این آقا حتمآ خودش دارای چندین کارخانه میباشد که مخالف افزایش حقوق کارگران است خدا ارت نگذرد فرهاد
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    10 0
    این آقای که این بخشنامه رو ابلاغ کرده خودش میتونه با این حقوق زندگی کنه
  • اسپی IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    4 0
    متاسفم برای این همه تدبیر و امید . جلسه با حضور کارگران ولی مصوبه بدون امضای آنها. منتظر اقدام دیوان عدالت
  • میهمان IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    7 0
    صورتجلسه توسط نماینده کارگری امضاء نشده و چطور تصویب وابلاغ شده ؟ اقای سخنگوی دولت نطق فرمودند موضوع اعتراض کارگران به تصمیمات اخیر در حال بررسی است ونمایندگان مجلس نیز پیگیر حق وحقوق کارگران هستند . پس چی شد ؟ همه وعده ووعید وکشک بود حرفاتون ؟ قرار بود نماینده کارگران به قوه قضائیه شکایت نمایند . ممنون که به فکر کارگران بودید !!!!
  • حسقل IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    1 5
    آقای شریعتمداری خیر بده تا آخرین نفس از جماعت کارگر دفاع کردی
  • آرش IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    5 0
    متاسفانه چیزی که اصلا برای دولت مهم نیست کاگر جماعته انگار نه انگار واقعا میشه با این حقوق کارگری زندگی کرد
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      2 0
      مگه توی کشور ما اصلا قشر کارگر به حساب میان؟از نظر دولت ضعیف ترین قشر،کارمندا و معلما هستن و احتمالا کارگرا یا وجود ندارن و یا جزو مرفهین اجتماع به حساب میان
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    4 0
    زندگی چندین میلیون نفر را عمدا نابود کردن مایه شرمه جناب !!! برده داری از این بدتر؟؟؟؟؟ لعنت بر کسانی که کارگران را دانسته و عمد شرمنده زن و بچه هاشون کردند.آه مظلوم روی زمین نمیمونه
  • علی FR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    6 0
    تویی ک ابلاغ میکنی خودت با این حقوق میتونی زندگی کنی .۳۳۲۲
  • علی IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    3 0
    این حقوق بدهید به مسولین وکارفرمایان سه ماه با هاش زندگی کنن فکر نکنم یکماه دوام بیارن الان که تورم چهار برابری نسبت به دوسال پیش صورت گرفته وحقوق ها همچنان طبق فرمول سنوات قبل اجرا میشه بدانید که خداوند کرونا را عذاب قرار داد تا بزودی افراد نابکار را از روی زمین بردارد وحق به حقدار خواهد رسید
  • US ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    2 0
    خشت اول گر نهد معمار کج تا سریا میرود دیوار کج ،این تازگی داره اقایون؟این وزیر نه یه بی لیاقت دیگه،ازپایه همه چی خرابه
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    3 0
    ظاهرا آقای شریعتمداری خیلی عجله داره که همونی که یک طرفه و زورمندانه تصویب شده اجرا بشه. البته توی ایامی که جلسه به تعویق افتاد باید شک کرد که جلسات پنهانی و حرف های درگوشی با کارفرمایان محترم هم داشتند یا نه.
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    6 0
    آقای شریعتمداری آه این 50 میلیون خانواده کارگر تا ابد پشت سرت باد پس بترس از آه مظلوم
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    1 0
    به به آقای وزیر چه جهشی کرد آفرین به این عدالت......
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    5 0
    خدا خودش جوابتو بده واقعا ظلم کردی در حق کارگر . میگن بودجه نیست بعد اخرش ۴/۸ ملیارد دلار بودجه معلوم نیست چی شده میگن کالای اساسی برای معیشت مردم وارد میکنیم بعد میبینیم غذای سگ و گربه و ینگ پا و مربا وارد شده
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    2 0
    چرا اینقدر زورتون داره اضافه تر ب بازنشستگان و مستمربگیران تامین اجتماعی..
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    5 0
    وزیر قلدر زورگو همینه
  • علی IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    0 2
    تو آمریکا و اروپای جهان خوار هم اینچنین عدالتی دارند
  • محمدی IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    2 0
    بجای اینکه کاسه گدایی بگیرید اعتراض حقیقی کنید اعتصاب کنید حداقل نزدیک حقوق کارمندان بدن
  • محمود IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    5 0
    ان شاءا... اونایی که حق کارگر مظلوم رو میخورن سرطان و کرونا بگیرن آهک بریزن روشون تو قبر ۱۰ متری
  • مهداد IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    2 0
    خوش بحال معلمها مدرس اصلا نمیرن همشون هم شغل دوم دارن البته نه راننده آژانس یا استپ بلکه املاکی و بازاری یا تدریس خصوصی همیشه هم مکن قشرزیعف هیچ کس نگفت کارگر بدبخت که خروس خون میره شب میادحتی یشکم غذای خوب هم نمیتونه بخوره آقایون مسئول خدای ماهم بزرگه
  • عباس IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    2 0
    خیلی متاسفم خداعذابتون روزیادکنه
  • حمید IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    1 0
    واقعا چرا هیچکس به فکر کارگرا نیست اصلا انقلاب کردن که حق الناس پایمال نشه اگه میخاستیم اینطوری بشه که همون رژیم قبل بود دیگه نیازی به انقلاب نبود حق ۱۴ ملیون کارگرو میخورن از هیچ کس صدا در نمیاد از اون بالا تا پایین کسی به فکر نیست اخه با این حقوق همون وزیر که دستمزدو امضا کرده میتونه زندگی کنه اونوقت یه ملیون میدن باز ازت کم میکنن خداییش یکی پیدا نمیشه حق ماهارو بگیره از ایم مال مردم خورا
  • حسین زلفعلی زاده IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    2 0
    وزیر غیر محترم بهتر ه بری کاو بچرانی با این تورم خیلی پر رو هستی
  • کارگر زحمتکش IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    3 0
    ما چه ساده ایم چنتا عروسک درست کردنبه اسم نماینده کارگر و خودشونم وایسادن باهاشون یه نمایش خیمه شب بازی بازی کردن . ان شا اله که خدا جواب این همه دروغ ظلم و ریاکاری رو میده.
  • احمد IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    2 0
    خدا ازشون نگذره.انشاالله به عزای عزیزاشون بشینن. خدا لعنتتون کنه به حق حضرت محمد.
  • رسول IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    2 0
    سال جهش تولید عجب جهشی کردین.اولین جهشتون خوردن حقوق کارگرای بیچاره بود.شرم برشما.شرم بر شما .شرم بر شما.
  • علی IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    2 0
    بدتر از افزایش ناچیز حقوق ها مالیاتی است که با تعیین سقف سه میلیون دویست هزار تومان اکثر کارگران باید مالیات به صورت ماهانه پرداخت کنند تا دولت بتواند از همین مالیات پرداختی کارگران حقوق کارمندانش از جمله این وزیر نالایق را پرداخت کند
  • کارگرم IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    0 0
    کچل.الهی موهات درنیاد
  • محمد IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    0 0
    چرانشستید ومیگید خدا. خدااگه بود که ماوضعمون این نبود
  • تنها IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    0 0
    من یک کارگرهستم البته بامدرک لیسانس بادوفرزندمستاجر.بااین حقوق کم چکارکنم.چی فکری کردن این حقوق مشخص کردند.بااین همه گرونی خداخودش رحم کنه.باورکنیدخیلی خیلی سخت.صورتم باسیلی سرخ نگه میداریم.خداخودش کمانه.به ماهمه.هیچ کس عدالت نتونست رعایت کنه.جزحضرت علی
  • EC ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    0 0
    میشد بگین کارمندان کمیته امداد امام خمینی چرا این همه حقوق آنان بالاست چرا در هر مراسمی و اعیادی به حساب آنان پول واریز میشود از دو محل جداگانه حقوق میگیرند
  • حسین IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    0 0
    سلام به نظر من در بیرجند در یک آهن فروشی کار میکنم حقوق ما زیر دو میلیون هست با ماهی هشتصد هزار تومان قسط میدم آیا با ششصد تومان زندگی کرد تورو خدا پیگیری کنین
  • ناشناس IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    0 0
    ما‌کوچیکا‌خدامون‌بزرگه‌آقای‌وزیر‌...گهی‌زین‌به‌پشت‌و‌گهی‌پشت‌به‌زین‌بترس‌از‌روزی‌که‌زیر‌ دست‌بشی
  • چشمت دراد من کیم IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    1 0
    مرگ بر تک تک شما که برای ما حقوق تعیین کردید ...اون دنیا جلوی همتون میگیرم هر چی از سر سفره ما دزدیدین از حلقومتون میکشیم بیرون
  • سارا IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    0 0
    در ایران کارگر هیچ وقت مهم نبوده. همیشه گفتند که سیر از گرسنه خبر ندارد برای آقای وزیر از حال کارگران خبر ندارد .
  • محسن IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    0 0
    من یک بازنشسته تامین اجتماعی هستم حقوقم یکمیلیونو پانصدتومان هست ایا آنهاکه حقوق تایین مکنن اخه فکرنمی کنن چندروز میشه بااین حقوق زندگی کردتوروبخدا کمی فکرکنید بامادرعرض این چندسال چه کردیدباما؟جواب زنوبچه روچی بدیم همش بگیم نداریم مگه میشه اینطری جواب داد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس