کد خبر 1061781
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
تکلیف دستگاههای اجرایی برای تدوین برنامه‌های تحقق جهش تولید

غالب محور شعارهای سالانه رهبری اقتصادی‌ بوده و این نشان می‌دهد، اقتصاد کشور پیش از هر عرصه دیگری باید مورد توجه سیاستگذاران باشد.

به گزارش مشرق، در سال رونق تولید، همچنان مشکلات سنتی بر فعالان بخش اقتصادی چمبره زده؛ چالش‌هایی که اصلاح آن‌ها به تحریم و تنگناهای بین‌المللی وابستگی ندارد، جز عزم دستگاه مسوول.

غالب محور شعارهای سالانه رهبری اقتصادی‌ بوده و این نشان می‌دهد، اقتصاد کشور پیش از هر عرصه دیگری باید مورد توجه سیاستگذاران باشد. در بین شعارهای اقتصادی اما موضوع تولید و خوداتکایی به داخل، بیش از هر چیز خود نمایی می‌کند. برای اثبات این ادعا همین بس که در سال‌۱۳۹۸ رهبری عنوان سال را «رونق تولید» و در سال‌۹۹ عنوان سال را «جهش تولید» نامگذاری کردند.

بیشتر بخوانید:

۵ راهکار گمرک برای کمک به جهش تولید

رونق جهش تولید با ماهواره‌های ایرانی +فیلم

اما لازمه جهش تولید، برطرف کردن موانع پیش روی فعالان اقتصادی کشور است که دولتمردان و سیاستگذاران باید سراپا گوش به فرمان آن‌ها باشند تا در شرایط تنگناهای اقتصادی تولید داخل جان بگیرد.

مشکلاتی که هر چند بسیاری از آن‌ها تازگی ندارد و ریشه در «خشت اول گر نهد معمار کج» دارد؛ خشت‌هایی که بنای آن‌ها با قانون‌گذاری گذاشته می‌شود.

در همین زمینه اصغر آهنی‌ها در گفت‌وگو با «صبح‌نو» با تاکید بر این جهش تولید قطعاً نیازمند اصلاح ساختار اقتصادی کشور است، گفت: باید نسبت به مقررات‌زدایی به منظور بهبود فضای کسب‌وکار اقدام کنیم. ما باید برای جهش تولید، فضای کسب‌وکار را بهبود ببخشیم تا بتوانیم به اهداف از پیش تعیین شده دست یابیم.

نایب رییس کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ما در شرایط آزمون و خطا قرار نداریم، افزود: در سال‌۹۹ باید همه با هم همدل و همراه در جهت بهبود فضای کسب‌وکار اعم از ارکان دولتی، مجلس، قوه‌قضاییه و بخش خصوصی با یکدیگر همراه شوند.

وی گفت: سال‌۹۸ سال رونق تولید بود و مسوولان برای تحقق این شعار اقدامات زیادی انجام دادند اما به‌دلیل اینکه یک برنامه راهبردی و جامع نداشتیم همین تلاش‌ها به رغم اینکه فشارهای بی‌نظیر اقتصادی و تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه به کشور تحمیل شد، توانستیم رشد اقتصاد غیرنفتی را مثبت کنیم. این نویدی بود که اگر ما در بحث غیرنفتی سرمایه‌گذاری کنیم و موانع را رفع کنیم قطعاً می‌توانیم در حوزه اقتصاد بدون نفت به نتایج بسیار خوبی برسیم.

آهنی‌ها با انتقاد از بوروکراسی، قوانین متغیر، متناقض و تک بعدی گفت: این موضوعات مشکلات زیادی را برای فعالان اقتصادی در سال گذشته به‌وجود آورد. شیوع ویروس کرونا در پایان سال گذشته زمینه تعطیلی و رکود در بخش‌های مختلف اقتصادی و صنفی را ایجاد کرد و بسیاری از مشاغل خرد و متوسط متضرر شدند و این زیان‌ها همچنان ادامه دارد.

عضو کارفرمایی شورای عالی کار ادامه داد: در همین راستا رهبر انقلاب، سال‌۹۹ را «جهش تولید» نامگذاری کردند؛ اگر در این زمینه سرمایه‌گذاری صورت گیرد قطعاً کشور از بسیاری از مشکلات رهایی پیدا خواهد کرد.

آهنی‌ها گفت: سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب کلیدواژه بسیار مهمی داشتند با این تعبیر که به‌گونه‌ای باید عمل شود تا با تحقق جهش تولید تغییر محسوسی در زندگی مردم ایجاد شود. متاسفانه به رغم اینکه به نقطه کنترل تورم رسیده بودیم، اما با ایجاد مشکلات اقتصادی و تورم‌های غیرقابل انتظار زندگی و سفره مردم خالی‌تر شد.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: لذا برای اینکه شرایط زندگی بهتری را برای مردم ایجاد کنیم لازمه آن جهش تولید است، پس ما باید یک برنامه راهبردی توسعه صنعتی و کسب‌وکار را در کشور تدوین کنیم و نسبت به ایجاد ثبات و امنیت اقتصادی در کشور اقدامات لازم و عملیاتی انجام شود. وی با بیان اینکه جبران کسری بودجه از محل افزایش نرخ ارز تورم زاست و تبعات آن دامن مردم را خواهد گرفت، با تشریح مهم‌ترین مطالبات بخش تولید در سال جهش تولید گفت: نباید کسری بودجه از این محل تأمین شود. علاوه بر این «اصلاح سیستم بانکی» از مهم‌ترین مطالبات بخش تولید و فعالان اقتصادی است؛ «اصلاح نظام مالیاتی»، «بیمه‌ای»، «گمرکی» و «مقررات‌زدایی» لازمه بهبود فضای کسب‌وکار در کشور است.

عضو هیات رییسه کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: «مبارزه با انحصارگرایی»، «مبارزه با قاچاق»، «تسهیل در سرمایه‌گذاری و تأمین مالی»، «خصوصی‌سازی و اجرای صحیح اصل‌۴۴ قانون اساسی» نیز از مهم‌ترین مطالباتی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به خصوصی‌سازی‌های غلط در ادوار مختلف گفت: از آنجایی که کسری بودجه کشور در سال‌۹۹ از محل فروش اموال و صنایع متعلق به دولت انجام خواهد شد، لذا واگذاری به اهل آن بسیار با اهمیت است تا با آسیب‌های ناشی از خصوصی‌سازی که در سال‌های گذشته گریبان‌گیر اقتصاد کشور بود، مواجه نشویم.

عضو هیات رییسه کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: فرهنگسازی و نوسازی تولید، ارتقای کیفیت و کمیت و حرکت در جهت کارهای با بهره‌وری بالا قطعاً خواهد توانست اقتصاد غیرنفتی را شکوفا و در نهایت شرایط زندگی بهتر را برای مردم ایجاد کند.

وی افزود: در نهایت تاکید می‌کنم جهش تولید اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه بسترهای بهبود فضای کسب‌وکار در کشور اصلاح و اجرا شود.

هر چند می‌گویند «سالی که نکوست از بهارش پیداست» اما اگر تمام ارکان سیاستگذاری در حوزه قانونگذاری و اجرای قوانین پای کار بیایند و گوش به فرمان تولید و فعالان اقتصادی باشند، بخشی از چالش‌های بخش تولید کشور که متأثر از مشکلات و خودتحریمی‌هاست برطرف خواهد شد.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس