کد خبر 1061423
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴

زندگی بشر در طی تاریخ همواره دشوار بوده است. در گذشته‌های دور، بلایای طبیعی و انسانی زیادی بر سر انسان‌های مختلف از جای‌جای جهان وارد می‌آمد، اما باوجودی‌که بشر در دنیای جدید زندگی مرفه‌تری نسبت به گذشته‌های دور دارد، باز هم رنج و درد از جاهای مختلف به زندگی وارد می‌شود. در روزهایی به سر می‌بریم که مدام باید با اخبار بد و منفی مواجه شویم و بدون‌تردید این اخبار بد و منفی می‌توانند در زندگی‌مان رسوخ کنند و تأثیری بزرگ بر جای بگذارند. آن‌چه که در این بین مهم است واکنش ما نسبت به اخبار بد و منفی و کنترل‌ آن‌هاست. نباید اجازه دهیم اخبار بد و منفی روی زندگی‌مان تأثیری عمیق داشته باشند. آن‌چه که در ادامه می‌آید بحثی مختصر در مورد روش‌های مقابله و مواجهه با اخبار بد است.

تفاوت ما با گذشتگان در چیست؟

پرسشی که در ارتباط با واکنش به اخبار بد و منفی وجود دارد و باید حتماً مورد بحث قرار گیرد این است که اساساً چه تفاوتی میان ما و گذشتگان وجود دارد؟ این پرسش فرض را بر این گذاشته است که میان مردمان امروزی با مردمان گذشته تفاوتی وجود داشته باشد که البته وجود دارد، اما یک تفاوت نیست بلکه چندین تفاوت است.

شاخص‌ترین تفاوت انسان امروزی با انسان‌های قبل از قرن نوزدهم، دسترسی ساده به حجم وسیعی از اطلاعات است. ما در دورانی زندگی می‌کنیم که به‌سادگی تصمیم چند رسانه می‌تواند واقعیت را به کناری بزند و مَجاز را به جای آن بنشاند، چه آن که اصلاً برخی از اندیشمندان عصر ما را عصر غلبه‌ی مجاز بر واقعیت می‌دانند.

به هر حال، انسان امروزی بسیار بیشتر از انسان‌هایی که در قرن نوزدهم یا حتی قرن بیستم زندگی می‌کردند به خبرها دسترسی دارد. اکثر انسان‌های امروزی از گوشی همراه برخوردار اند و به‌واسطه‌ی شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به کلی منبع خبری دسترسی داشته باشند. همین است که موجب می‌شود کوچک‌ترین خبر بد در پرت‌ترین نقطه‌ی زمین هم به راحتی به دست انسان امروزی می‌رسد.

تفاوت شاخص دیگری که میان انسان امروزی و انسان قرن نوزدهم و قبل آن وجود دارد نحوه‌ی زندگی است. البته منظور از انسان امروزی، انسان سطح متوسط و بالای امروزی است. این انسان‌ها از رفاه بسیار بیشتری نسبت به انسان‌های گذشته برخوردار هستند و می‌دانید که هر جا رفاه بیشتر باشد، قدرت تحمل «رنج» پایین‌تر می‌آید. کسی که رفاه بیشتری داشته باشد، بیشتر رنج را می‌بیند ولی کسی که مدام زندگی‌اش با رنج درآمیخته باشد کمتر به مصائب زندگی حساس است، مگر آن که مصیبتی بسیار بزرگ باشد.

این دو عامل موجب می‌شوند که انسان امروزی «خبر بد» را بیشتر حس کند.

چگونگی واکنش به اخبار بد

حال که دیدیم چطور انسان امروزی نسبت به انسان گذشته در معرض «اخبار بد» است، نوبت به آن رسیده ببینیم که چه واکنشی به اخبار بد باید داشت. چه‌کاری باید انجام داد تا اخبار بد کمترین تأثیر را در زندگی داشته باشند؟

1- به منابع معتبر رجوع کنید

سعی کنیم فقط اخباری را دنبال کنیم که از منابع معتبر باشند. برای هر خبری هم مقداری جای شک بگذاریم و آن را نهایی‌ترین خبر ممکن نینگاریم.

2- نیازی نیست از همه‌چیز باخبر شوید

گاهی واقعاً نیازی نیست روزی چند بار منابع خبری را جستجو کنید تا خبرها را دریابید. این همه که فهمیده‌اید در جهان چه خبر است چه خیری برای‌تان داشته که حالا از این پس هم بخواهید؟ البته این به معنای آن نیست که کاملاً خود را ایزوله کنید و هیچ از جهان خبر نداشته باشید، اما در کل خیلی هم نباید به دنبال خبر باشید.

3- کامنت‌ها را نخوانید

شبکه‌های اجتماعی در حال حاضر برای بسیاری از انسان‌های جهان به گزینه‌های اصلی برای دریافت خبر تبدیل شده‌اند. هر منبع خبری اما در زیر خبری که می‌دهد چندین کامنت دارد که متأسفانه گاهی همین کامنت‌ها موجب استرس می‌شوند. هر بی‌سوادی می‌تواند در کامنت‌ها حرفی بزند که خطر آن خبر را زیاد جلوه دهد. سعی کنید یا کامنت‌ها را نخوانید یا اگر خواندید اهمیت ندهید که نویسنده‌ی آن کامنت‌ها چه گفته. او احتمالاً در خانه دراز کشیده یا نشسته و چای می‌نوشد و با کمترین سواد ممکن حرفی بی‌بنیان می‌پراند.

4- کار مثبت انجام دهید

حتی اگر تأثیری منفی از اخبار منفی می‌گیرید بهتر است دست به کار شوید و کاری مثبت انجام دهید. درست است که شما به تنهایی نمی‌توانید جهان را تغییر دهید، اما شاید کاری کوچک ولی مثبت بتواند در روحیه‌تان تأثیر بگذارد. مثلاً اگر از آتش‌گرفتن جنگل‌های استرالیا و کشته‌شدن میلیون‌ها حیوان ناراحت می‌شوید، می‌توانید در عوض به حیوانات محل زندگی خودتان کمک کنید تا مقدار کمی هم که شده از درد آن خبر منفی کاسته شود.

5- بدانید دنیا فاجعه‌تر از قبل نیست

همانطور که در بالا گفته شد، دو تفاوت شاخص میان انسان امروزی و انسانی که در گذشته زندگی می‌کرد وجود دارد: یکی آن که انسان امروزی بیشتر به خبرها دسترسی دارد و دوم آن که انسان امروزی رفاه بیشتری دارد. وقتی رفاه بیشتر باشد، واکنش به درد هم بیشتر است. اینجاست که انسان امروزی با کوچکترین اتفاق منفی‌ای فکر می‌کند وای دنیا چقدر بد شده است، دیگر به درد نمی‌خورد و ...، این در حالی است که دنیا در قرن‌ها و هزاره‌های پیشین بسیار بدتر از چیزی که امروز است بوده است و نباید فکر کنیم اکنون در بدترین زمان ممکن به سر می‌بریم.

 سخن آخر

کلاً دنیا بدتر از قبل نیست، تازه برای قشر متوسط و همچنین ثروتمند جامعه بسیار بهتر هم هست. البته که به هر حال برخی جوامع بیشتر در معرض اضطراب و فقر و ... هستند و متأسفانه جامعه‌ی ایران چنین وضعیتی دارد.

سعی کنید کارهایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد را انجام دهید و همچنین بارها با خود بگویید که دوره‌ای که در آن زندگی می‌کنید بدتر از دوره‌های پیشین نیست. این عبارت بسیار نخ‌نما و نادرست «نسل سوخته» را دور بیندازید. اگر قرار بود نسلی سوخته باشد، آن نسل برای شما یا من یا پدر من نیست. نسل سوخته نسلی است که جنگ‌های جهانی اول و دوم را تجربه کرد، نسل سوخته نسلی است که در ایران قحطی را تجربه کرد و در آن زمان حدود یک چهارم جمعیت ایران کشته شدند. نسل سوخته نسلی است که در غار زندگی می‌کرد و مرگ بچه‌اش را بر اثر سرما دید و فردای آن روز حیوانی درنده بدن آن یکی بچه‌اش را تکه‌تکه کرد.

نسل سوخته به نسلی که نان تست را با توستر سرخ می‌کند، شب‌ها روی کاناپه میوه و تخمه می‌خورد و تلویزیون می‌بیند نمی‌گویند.

به امید روزهای بهتر.

منبع: مجله اینترنتی خبر ببر

**این محتوا تبلیغاتی است**

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس