کد خبر 1061273
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
‌

نرخ پائین مرگ‌ومیر کرونایی در آلمان ( ۱٫۵ درصد در مقابل ۱۲ درصد ایتالیا و ۹٫۵ درصد اسپانیا) سبب اشاعه برخی تصورات اغراق‌آمیز درباره وضع مقابله با بیماری در این کشور شده است.

به گزارش مشرق، عبدالله شهبازی مورخ و پژوهشگر تاریخ سیاسی معاصر طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:

نیویورک تایمز شنبه، ۴ آوریل ۲۰۲۰/ ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ گزارش مفصلی منتشر کرد با عنوان «استثنای آلمانی؟» درباره تلاش موفقیت‌آمیز آلمان در مهار کرونا. در گزارش فوق، تست گسترده (هفته‌ای ۳۵۰ هزار تست)، ردیابی بیماران، تعطیلی مدارس به مدت دو هفته، تأمین ۴۰ هزار تخت بیمارستانی مجهز به ونتیلاتور، رعایت موازین فاصله‌گذاری اجتماعی، اعتماد به دولت و البته مدیریت قوی دولتی و محلی علل موفقیت آلمان عنوان شده بود.

سه روز بعد، سه‌شنبه ۷ آوریل/ ۱۹ فروردین، رسانه آلمانی دویچه وله گزارشی منتشر کرد که این تلقی را تعدیل می‌کرد و تصویری واقعی از وضع آلمان به دست می‌داد. گزارش فوق میزان پائین مرگ‌ومیر در آلمان را ناشی از عوامل متعدد می‌داند بویژه سیستم فدرال حکومت به این معنی که به جای یک مرکز واحد متمرکز (وزارت بهداشت) صدها مقام بهداشتی در ۱۶ ایالت این کشور بر امور مقابله با کرونا نظارت می‌کنند.

یادداشت دیگری از عبدالله شهبازی را بخوانید:

تأملاتی درباره موج چین‌ستیزی اخیر در ایران

آیا توکیو نیویورک بعدی است؟ +فیلم

دویچه وله نوشت: اجرای سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی در آلمان با تأخیر شروع شد؛ بیش از یک هفته پس از فرانسه و اتریش و اسپانیا و برغم وقایع اوائل ماه مارس در ایتالیا، آلمان بسیار کندتر از همسایگانش عمل کرد.

دویچه وله افزود: این تصور نادرست است که علت میزان پائین مرگ‌ومیر در آلمان واکنش سریع آلمانی‌ها به قواعد فاصله‌گذاری اجتماعی است. این تلقی ناشی از تصویر کلیشه‌ای کاراکتر ملی آلمانی است نه واقعیت کنونی. زمانی که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در ۱۸ مارس ۲۰۲۰/ ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ پیشنهاد کرد که مردم در خانه‌ها بمانند و حتی‌المقدور از اجتماعات پرهیز کنند، هزاران نفر در رسانه‌ها شکوه کردند. پس از آن در آلمان هیچ اتفاق جدیدی رخ نداد بجز کمبود دستمال توالت. و حتی پس از اینکه رستوران‌ها و مغازه‌های غیرضرور بسته شدند و برای اجتماعات بیش از دو نفر جریمه تعیین شد، وضع چندان عوض نشد. پلیس برلین بارها کوشیده جلوی اجتماعات را بگیرد ولی کلوپ‌های شهر هنوز مخفیانه به فعالیت خود ادامه می‌دهند. برغم جریمه، هنوز مردم از حضور در پارک‌ها دست نکشیده‌اند. دویچه وله ارجاع می‌دهد به عکسی از یکی از پارک‌های شهر برلین در روز یکشنبه، ۵ آوریل/ ۱۷ فروردین که مردم بدون رعایت فاصله در کنار هم دراز کشیده یا نشسته‌اند.

ادعا می‌شود که آلمان افرادی را که در بدنشان آنتی بادی بیماری ایجاد شده شناسایی می‌کند تا از اینطریق زمینه بازگشت آنان را به حیات اقتصادی فراهم کند. این شایعه در سخنان حسن روحانی در جلسه ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ هیئت دولت نیز بازتاب یافت که گفت: «امروز این کیت می‌تواند به راحتی به طرف اطمینان دهد و در واقع یک مجوز خوبی به طرف می‌دهد برای اینکه خیالش راحت باشد و بداند که شرایط او به گونه‌ای است که لااقل برای مدتی- کاری به زمان آن نداریم- لااقل امسال علی‌القاعده این آنتی بادی می‌تواند او را در برابر این بیماری حراست و حفاظت کند.»

بنوشته دویچه وله، منشاء این شایعه مصاحبه یک دانشمند آلمانی با اشپیگل بود که درباره یک پروژه تحقیقی سخن می‌گفت. نشریات تلگراف در بریتانیا و بیزنس اینسایدر در آمریکا این سخنان را بعنوان سیاست دولت آلمان منعکس کردند. ویروس‌شناسان آلمانی هم‌اکنون در حال آزمایش‌اند که آیا افرادی که بهبود یافته و دارای آنتی بادی هستند می‌توانند در مقابل بیماری ایمن شوند یا خیر. تاکنون هیچ یافته‌ای وجود ندارد که بتوان میزان و قدرت این ایمنی را سنجید و دولت آلمان چنین گزینه‌ای را بطور جدی بعنوان راهکار مقابله با بیماری مدنظر ندارد.

ادعا می‌شود میزان پائین مرگ‌ومیر در آلمان به دلیل سیستم بهداشتی عالی و برنامه‌ریزی پیشرفته این کشور است.

دویچه وله می‌نویسد: آری، آلمان دارای سیستم بهداشتی پیشرفته‌ای است که بنظر می‌رسد هم‌اکنون در محاصره توفان قرار گرفته است. مانند بسیاری از کشورهای دیگر، پزشکان و پرستاران و کارکنان بیمارستانی آلمان به شدت گرفتار کارند و خطر کمبود امکانات نیز وجود دارد. هم‌اکنون نیروی متخصص کافی برای کار در بیمارستان‌ها موجود نیست و به این دلیل دانشجویان به پزشکان و سایر کارکنان بیمارستانی کمک می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • CA ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    2 24
    ببینید این بیماری خیلی وقت هست که در بسیاری از جوامع هست و آنهایی که ضعیف بودند خیلی وقت هست که از دنیا رفته اند و آنهایی که ایمن شده اند خیلی وقت هست که این آنتی بادی را دارند من جمله ایران مردم به شایعات گوش ندهند این مشکل کرونا خیلی وقت هست که بوجود آمده همراه با سارس و مرس در واقع این بیماری ها توسط یک آزمایشگاه زونوئیک شده چون در حیوانات این ویروسها هست ولی قابل انتقال به انسان نبودند و در ضمن خود حیوان نیز مریض نمیشود در بیشتر مواقع . چطور امکانش هست که این بیماری بخواهد یک دفعه بوجود آید و یک دفعه ناپدید گردد. بیل گیتس بعنوان یک انسان داخل سیاست های بالادستی پیش بینی کرده که در اول تابستان کرونا بحرانش پایان می یابد و فی الوافع چنین خواهد شد چون بحران مالی بین المللی عمان موقع پایان خواهد یافت.
  • DE ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    15 16
    مطمئن باشید سیستم بهداشتی ایران صد برابر بهتر از المان هستش ، نمی‌دونم از چه سیستم بهداشتی حرف میزنند که وقتی در خیابان راه میروی باید مواظب باشی تا پا روی مدفوع سگ ها نذاری و یا چیز های دیگر که اصلا قابل گفتن نیست مصمئن باشید پاکیزه گی و بهداشت کشور عزیزمان خیلی بهتر از المان هستش و حتی قابل مقایسه نیست . در بیمارستان ها هم همین طور هستش وان طور که باید رعایت نمیشه.
  • سهیل بشردوست DE ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    21 3
    در آلمان رسانه های مخالف و موافق مثل هشت پا حکومت در بر دارند دارند و حکومت چهارمیخ هست؛ شما با وضعیت ایران، روسیه یا ترکیه مقایسه نکنید؛ این قیاسها بنظر میاد برای شانه خالی کردن از بی کفایتی در برابر مردم ایرانه
    • DE ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      4 1
      در آلمان شما کاملا آزاد هستید ، تنها منحصرا فقط هم عقیده رسانه های جریان عمومی باشید.
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    4 1
    کار خودشونه دارن داروش رو
    • قریشی IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      4 0
      ما یه فامیل داشتیم اینجا باباش میلیاردر بود الان خودش رفته آلمان شده راننده تاکسی!
  • DE ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    3 0
    چند نقطه شهر برلین همه آلمان نیست و در این کشور نظام «پایتخت، شهرستانها» وجود ندارد.
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      0 0
      چند نقطه تو فلان دهکوره ایران هم تمام ایران نیست که رسانه های معاند از صبح تاشب دنبال یه مشکل توش می‌گردن که بگن همه ایران همونجوریه!!
  • DE ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    6 0
    تو آلمان وضعیت بهداشتی تعریفی نداره . وسایل ایمنی و بهداشتی تو دم دست مردم نیست. ماسک رو باید خودت بدوزی. ماسکی برای خرید وجود نداره. تلویزیون مثل همیشه چرت و پرت نشون میده و و رسانه ها فقط با حرافی های زیاد مردم رو خسته و میترسونند. سطح برنامه های اموزشی برای مقابله با کرونا خیلی کم و ضعیفه. ویروس شناس ها هم در مقابل سئوال ها میگن ما نمیدونیم نمیدونیم چی میشه در حال ازمون و خطا هستیم!
  • DE ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    1 0
    نکته ای که در ارائه آمار مبتلايان و فوتی های کرونا در آلمان جلب توجه می کند این است که در ایام تعطیل مثلاً آخر هفته ها یا تعطیلات عید پاک شمار مبتلايان بشدت کاهش میابد که احتمالا ریشه در تعطیلی برخی مراکز درمانی و آزمایشگاهی دارد. به طرز عجیبی بعد از تعطیلات آمار ها دوباره به روال سابق برميگردد. نکته دوم اینکه در همان روزهای نخست شیوع بیماری اعلام شد که فقط از آن دسته افرادی تست گرفته ميشود که یا به یکی از مناطق پر خطر مسافرتی داشته اند و حالا علائم درآنها بروز یافته است و یا اینکه با فردی که جواب آزمایش اش مثبت بوده تماس داشته باشد و علائم را بروز دهد. این نکته مهمی است که به طور صریح در کنفرانس خبری انستیتوی رابرت کخ بیان شد.
  • US ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    0 0
    به نظرم یه نگاهی به تعداد تست های انجام شده در آلمان بندازیم این اختلاف در درصد فوتی ها را متوجه میشیم. در همان سایت معروف آمار کرونایی ها یعنی wordometers.info  یه قسمت تعداد تست ها را زده، همچنین تعداد تست نسبت به جمعیت هر کشور. آلمان تست های زیادی به نسبت انجام داده و این باعث میشه که افرادی که نشانه کمی هم دارند شناسایی بشوند. اینطوری آمار مبتلاها افزایش پیدا میکنه و در نتیجه آمار مرگ و میر نسبت به کل، کاهش. البته روش خوبی هست ولی برای همه کشورها از جمله مایی که در تحریم قرار داشتیم و کیت های کافی نداشتیم قابل اجرا نبود و اگه از روش غربالگری در ایران شنیده باشید میدونید که اگه علائم خفیف داشته باشید، توصیه میشه که خونه و بمونید و خودمراقبتی کنید اینطوری آمار اعلامی مبتلاها هم طبیعتا پایین میمونه ولی نسبت فوتی ها بیشتر میشه. به نظرم این یکی از دلایل اصلی هستش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس