کد خبر 1060133
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
کرونا در جهان عرب| گسترش سریع ویروس کرونا در عربستان، بحرین و امارات

خبرگزاری رویترز گزارش داد زندانیان عقیده در زندان‌های بحرین در سلول‌های با جمعیتی دو برابر ظرفیت و در وضعیت بهداشتی و درمانی نامناسب به سر می‌برند که این امر در شرایط همه گیری کرونا خطرناک است.

به گزارش مشرق، زندانیان عقیده در بحرین  نسبت به احتمال شیوع کرونا در زندان‌های شلوغ رژیم آل خلیفه بسیار نگران هستند.

هنگامی که «عبدالله حبیب سوار» فعال بحرینی در حین حبس خود سرفه‌های شدید و طولانی را تجربه می‌کرد چهارده هم سلولی او ترس این را داشتند که عبدالله به ویروس کورونا آلوده شده باشد و عفونت را در سلول و بند پر ازدحام آنها گسترش دهد.

سلولی که عبدالله و دیگر زندانیان در آن هستند، مخصوص هشت زندانی است و در یکی از بندهای مختص زندانیان امنیتی در زندان «جو» منامه واقع است.

سوار در گفت‌‌وگو با خبرگزاری رویترز به هراس زندانیان از ابتلای به کرونا اشاره کرد و گفت: که اصلا در دوره‌ای که او دچار سرفه‌های شدید بوده، اجازه مراجعه به پزشک داده هم نداشته است.

بیشتر بخوانید:

برخورد تبعیض‌آمیز آل‌خلیفه با اتباع بحرینی مقیم ایران

پیشنهاد بازیگر سعودی؛ به جای آزمایش دارو روی موش‌ها، از زندانیان استفاده شود

آیت‌الله عیسی قاسم: ورود کرونا به زندان‌ها به منزله به آتش کشیدن کشور است

واکنش موسوی به اقدام دولت بحرین درباره بانک‌های ایرانی

سوار یکی از صدها معارض سیاسی و فعالان خبرنگار و مدافعان حقوق بشری است که در محاکمه‌های جمعی به زندان محکوم شده است. او در سال گذشته میلادی بازداشت شد و محکومیت 40 سال حبس خود را سپری می‌کند.

بحرین به دلیل شرایط زندان از جمله ازدحام بیش از حد، بهداشت نامناسب و عدم مراقبت‌های بهداشتی تحت فشار سازمان‌های حقوق بشر قرار دارد.

بحرین نیز مانند سایر کشورهای خاورمیانه برخی زندانیانی را که در معرض خطر هستند مانند زنان باردار را به دلیل شیوع بیماری کرونا آزاد کرده است. بحرین تاکنون بیش از ۸۰۰ مورد ابتلا به کووید- ۱۹ ر و پنج مورد مرگ ثبت کرده است.

با این حال در حدود ۱۵۰۰ زندانی که از زندان‌های بحرین آزاد شدند هیچ کدامشان زندانیانی نبودند که به دلایل امنیت ملی در حبس به سر می‌برند.

نهادهای حقوق بشر از جمله عفو بین الملل هفته گذشته از مقامات بحرین خواستند زندانیان عقیده در این کشور به ویژه زندانیان سالخورده یا افراد دارای بیماری‌های مزمن را آزاد کنند.

«مارک اوون جونز» از موسسه  مطالعات عربی و اسلامی در دانشگاه اکستر گفت: «مقامات بحرین نمی‌خواهند به نظر برسند که زیر فشارهای سیاسی هستند».

محاکمه‌های جمعی از زمان آغاز قیام مردمی بحرین در سال 2011 رایج شده است و  از آن زمان  این کشور شاهد درگیری‌های پراکنده بین معترضین و نیروهای امنیتی است .

«علی حسین الحاج» یکی از زندانیان عقیده در بحرین است که می‌گوید مقامات زندان در راستای تدابیر پیشگیرانه برای مبارزه با کرونا مانع ملاقات خانواده‌ها با زندانیان شده اما زندانیان یا بیشتر نگهبانان و کارکنان مشغول در زندان هیچ ابزار پیشگیری از ویروس کرونا ندارند.

«احمد الوداعی» رئیس موسسه حقوق و دموکراسی بحرین که مقر آن در لندن است، هم می‌گوید که اگر ویروس کرونا در زندان شلوغ بحرین گسترش یابد نتیجه، فاجعه بار خواهد بود.

یک ائتلاف بین المللی مرکب از 19 گروه حقوقی هم چند روز پیش از رژیم آل خلیفه  برای آزاد نکردن زندانیان عقیده که تنها به دلیل مطالبه مسالمت آمیز آزادی بیان در این کشور در بازداشت هستند و به رغم شیوع کرونا آزاد نمی‌شوند، انتقاد کرد.

بحرین از سال ۲۰۱۱ صحنه اعتراضات مردمی به ناعدالتی نسبت به مردم این کشور است. مردم بحرین خواستار ایجاد اصلاحات واقعی در کشورشان، پایان تبعیض و مشارکت مردم در سیاست گذاری‌های این کشور هستند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس