اسماعیلی نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه

اسماعیلی در مورد وضعیت پرونده طبری نیز گفت: پرونده این فرد به دادگاه رفته است و تشریفات برگزاری دادگاه در حال انجام بوده و در اردیبهشت اولین جلسه دادگاه برگزار می شود.

به گزارش مشرق، بیست و سومین نشست خبری غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه به صورت پخش تلویزیونی برگزار شد.به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، این سومین جلسه خبری سخنگوی قوه قضائیه است که بدون حضور رسانه ها برگزار می شود.

اسماعیلی با تبریک مجدد بواسطه اعیاد شعبانیه و تولد منجی عالم بشریت و اهالی فرهنگ و رسانه مردن و مخاطبان عام و خاص حوزه سخنگویی قوه قضائیه گفت: در سال ۹۸ هدف نظام و راهبرد تعریف شده رونق تولید بود.

ببینید

فیلم/ سال ۹۸ چند مفسد اقتصادی محاکمه شدند؟

فیلم/ اراده قوه‌قضائیه برای حذف امضاهای طلایی

وی افزود: نتیجه تلاش همکاران ما در جلوگیری از تعطیلی ۹۹۰ واحد تولیدی و پیشگیری از بیکاری کارگران بخشی از ایفای نقش قوه قضائیه در رونق تولید بود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: یکسال و یکماه از دوره تحول قوه قضاییه و یکسال از فعالیت بنده به عنوان سخنگو می‌گذرد. تلاش کردیم مردم و مخاطبان و همکاران ما تحول را بخوبی احساس کنند و سعی شد در مراجعه به دستگاه قضا مردم طعم شیرین عدالت را بچشند و اینک به شکرانه ای که خدا عنایت کرد از تلاش و مجاهدت شبانه روزی همکاران سپاسگذاری میکنم و امسال نیز رویه برگزاری نشست های سخنگو ادامه می یابد.

وی افزود: 22 نشست سخنگویی برگزار شد و به ۴۹۵ سوال پاسخ داده شد و در مقایسه با دوره قبل که در هر سال ۱۵ نشست برگزار شده و ۳۷۰ سوال پاسخ داده شده رشد ۵۰ درصدی را نشان می دهد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات انجام شده تغییر و اصلاح روشهای مدیریتی بود و با بهره گیری از روشهای پویای میدانی و مردمی به این مهم دست یافتیم و در این رهگذر ۱۷ سفر استانی انجام شد و اگر شرایط کرونایی رخ نمیداد سفرها به ۲۰ سفر قرار بود برسد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: از ۸ واحد قضایی تهران، یک واحد در مشهد و ۶ زندان در تهران و سایر استانها بازدید شد و این الگوی مدیریتی به سایر مدیران قضایی تسری یافت و این بازدیدهای مدیران در مقایسه با سال قبل رشد ۶۲ درصدی را نشان می دهد.

وی افزود: صدور دستورالعمل رسیدگی به پرونده های مسن در دیماه و نیمه بهمن باعث شد تا به ۵۰ درصد پرونده ها رسیدگی شود اما شیوع کرونا مجال رسیدگی را در اسفند ماه از ما گرفت و تدابیری اندیشیده شده تا در ۶ ماهه نخست ۹۹ بخش عمده ای تعیین تکلیف شود.

اسماعیلی گفت: فعالیت مجدانه به پرونده های اخلال در نطام اقتصادی کشور یکی دیگر از اقدامات ما بود و در سال ۹۸ شعب ویژه در تهران رای به محکومیت ۲۶۰ مفسد، در خراسان رضوی به محکومیت  ۳۰۳ مفسد، در فارس رای به محکومیت ۳۱ مفسد، در اصفهان ۳۰ مفسد، در هرمزگان ۱۱ مفسد، در گلستان ۳ مفسد و در قم ۳ نفر مفسد دادند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: یکی از مشکلاتی که مردم با آن مواجه بودند موضوع تعاونی های اعتباری بود که قارچ گونه رشد کرده و اموال مردم را حیف و میل کردند.

وی افزود: دولت و قوه قضائیه پای کار آمدند و قرار شد برای گره گشایی در تعدادی تعاونی ها یک خط اعتباری از بانک مرکزی ایجاد و وجوه مردم پرداخت و به مرور از محل اموال و دارایی تعاونی ها به بانک بازگردانده شود.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: امروز قوه قضائیه موفق شد در ماه‌های پایانی ۹۸ مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان از اموال تعاونی افضل توس، ۱۴۵۰ میلیارد از اموال تعاونی وحدت، تعاونی فرشتگان ۳۰۰ میلیارد تومان، تعاونی ثامن الحجج ۶۰۰ میلیارد را به مردم بازگرداند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درخصوص محدودیت ایجاد شده به واسطه شیوع کرونا و ادامه دادرسی‌ها گفت: دیروز در جلسه شورای عالی قوه قضائیه دستورالعمل رسیدگی قضایی را تا پایان دوره کرونا اعلام کرده و نتایج در جلسه معاون اول نهایی و فردا جلسه مشترک با روسای دادگستری ها و مسؤولان تشکیل و نحوه دادرسی در شرایط موجود تدوین می شود.

وی افزود: هم سلامت همکاران و مراجعان و با فاصله گذاری، نوبت دهی الکترونیک و سامانه ها بگونه ای باید باشد که سلامت به خطر نیفتد البته این را هم باید بدانید که به هیچ عنوان دادرسی تعطیلی بردار نیست.

اسماعیلی گفت: دارسی منطبق است با سیاستهای ستاد ملی مقابله با کرونا، هم قوه قضائیه عضو این ستاد است در سطح ملی و استانی و از مصوبات حمایت کرده و انها را اجرایی می کند و به اجرای انها نیز کمک می کند و رویکرد دادستانها نیز همین رویکرد سلامت مردم و توجه به اقتصاد و معیشت آنهاست.چرخ اقتصاد باید بچرخد ولی سلامت به خطر نیفتد و اینها قابل جمع است.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: بین دیدگاههای سران قوا فاصله‌ و تفاوتی نیست و توصیه می کنیم برخی شیاطین با گزیده کردن برخی جملات سعی در القای تضاد میان مدیران نداشته باشند.

وی همچنین در مورد پرونده احتکار اقلام بهداشتی گفت: اغلب پرونده ها رسیدگی شده و در برخی استانها رای صادر شده است اما در تهران هنوز رای صادر نشده ولی با دستورالعمل جدید سریعا به پرونده ها رسیدگی خواهد شد.

اسماعیلی درخصوص تحریم های آمریکایی نیز گفت: متأسفانه اقدامات آمریکا با هیچ یک از موازین حقوقی و بین المللی سازگاری ندارد و همه قبول دارند حق حیات از حقوق اساسی و سلامت از حقوق عامه است و تبعیض بردار نیست و قومیت و گویش و زبان نمی شناسد.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: اقدامات اخیر آمریکا من جمله تحریم اقلام پزشکی و سرقتهای دریایی و هوایی، مصداق جنایت علیه بشریت است و البته جالب است که همین کشور ظالم نتوانسته این بیماری را در کشور خودش مهار کند.

وی ادامه داد: نهادهای بین‌المللی باید استقلال خود را به اثبات برسانند و از زیر فشار دول قلدر خارج و به وطایف خود عمل کنند زیرا امروز شاهد قصور عملکرد نهادهای بین المللی هستیم.

اسماعیلی در مورد مرخصی زندانیان نیز گفت: قوه قضائیه تمایل دارد یکایک زندانیان در چهارچوب قوانین از تسهیلات برخوردار شوند اما ۳گروه از زندانیان در زندان باقی ماندند که عبارت بودند از  مرتکبان جرایم خشن که به جهت امنیت شهروندان قرار شد فعلا به مرخصی نروند البته در برهه دیگر تمهیداتی اندیشیده شده است.

وی گفت: گروه دوم زندانیانی بودند که شامل مرخصی می شدند ولی تامین مناسب برایشان فراهم نشد و در نهایت گروه سوم زندانیانی هستند که محکوم نشده و مرخصی مخصوص محکومان است و اینها قرار بازداشت موقت هستند و محکوم نیستند،که اگر کمیته مشخصه بررسی کند و اگر زمینه تخفیف وجود داشته باشد اینها هم از زندان خارج خواهند شد.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد پرونده شهرداران شیراز و وقوع سیل سال گذشته گفت: حکم دادگاه درخصوص شخصیت حقوقی شهرداری و شهرداران صادر شده و رای به محکومیت کیفری و پرداخت دیه به درگذشتگان و خسارت دیدگان داده شده، البته هنوز قطعی نیست و رای را فعلا اعلام نمی‌کنیم.

وی در خصوص اظهار نظر پلیس و افزایش سرقتها همزمان با مرخصی زندانیان گفت: از زحمات نیروی انتظامی تشکر میکنم در این شرایط کرونایی اما فرمایش صحیحی نبوده و مبتنی بر واقعیت نبوده و بررسی‌های این عزیزان هم دقیق نیست.

اسماعیلی گفت: در ۴۵ روزه اخیر آمار سرقتها کاهش داشته و افزایشی نداشته. مأموران نیروی انتظامی زحمت میکشند دستشان درد نکند ولی باید این را بدانیم که آمار سرقت‌ها بیشتر نشده است و اینکه گفته اند با مرخصی زندانیان سرقت‌ها بیشتر شده هم موضوع را بررسی کردیم و دیدیم صحت ندارد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: بودند کسانی که سابقه داشتند اما نه اینکه جز مرخصی بگیران باشند بلکه این افراد محکومیتشان به اتمام رسیده و آزاد شده اند و ربطی به این مرخصی‌ها نداشته است و تا امروز فقط یک نفر در تهران بازداشت مجدد داشته است. نمی گوییم مرتکب جرم نمی شوند ولی اغلب موازین را رعایت کرده اند.

وی همچنین در مورد وضعیت پرونده طبری نیز گفت: پرونده این فرد به دادگاه رفته است و تشریفات برگزاری دادگاه در حال انجام بوده و در اردیبهشت اولین جلسه دادگاه برگزار می شود.

اسماعیلی درخصوص اینکه با توجه به شیوع کرونا و مصرف نادرست الکل متاسفانه برخی هموطنان فوت کرده اند گفت: بله این موضوع صحت دارد و آمار نگران کننده است چه کسانی که فوت شده اند و چه کسانی که دچار مسمومیت شدند.

وی افزود: اینها باری بر دوش خدمتگزاران سلامت شدند و آمار در این حوزه بسیار بالا و بیش از حد انتظار بود و هشدار میدهیم که چرا برخی مصرف الکل دارند در حالی که این موضوع کمکی به درمان نکرده و سم است و کشنده.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: هشدار بعدی به عده ای سودجو است که با دستکاری الکل آن را به فروش رساندند که البته در این رابطه هم عده ای در خوزستان و خراسان رضوی بازداشت شده اند که الکل غیر استاندارد را عرضه کردند، از این اقدام دست بردارند و قطعا با انها برخورد قاطع خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه در این ایام ۶۰۰ نفر در این خصوص فوت کرده اند و ۳ هزار نفر مسمومیت دارند.

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که گفته می شود در سلول محل نگهداری نجفی یک نفر مبتلا به کرونا است و این سلامتی وی را به خطر می اندازد گفت: این ادعا که از افرادی که در زندان و اندرزگاه نجفی حضور دارند یک نفر مبتلا به کرونا شده صحت ندارد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: مرخصی مربوط به محکومیت قطعی است و چون رای قطعی برای این فرد صادر نشده ایشان با قرار در بازداشت به سر می‌برد و بعد از قطعی شدن رای، در موردش تصمیم گرفته می شود که می تواند به مرخصی برود یا خیر.

وی درباره پرونده هومن پروین معروف به سلطان قاچاق گفت: رای صادر شده در این پرونده در حال اجراست و این فرد محکومیت میلیاردی به پرداخت جزای نقدی دارد و بیش از ۳۰ میلیارد آن واصل شده است.

اسماعیلی گفت: اخیرا پیگیری کردیم تا به لحاظ اهمیت قاچاق سوخت هیچ گونه اغماضی در مورد این قبیل پرونده ها نشود و این ادعا که کس دیگری جای ایشان زندان خوابی کرده صحت ندارد و خود فرد دستگیر شده است و بازداشت است و این پرونده یکی از پرونده های مهم قاچاق سوخت در استان بوشهر بوده است.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین در مورد آخرین وضعیت زندانیان فراری نیز گفت: در این ایام متاسفانه یکی دو حادثه در برخی زندانها من جمله سقز داشتیم که با توطئه برخی زندانیان و همچنین، احتمال تبانی و سهل انگاری برخی کسانی که در زندان فعالیت می کردند رخ داد.

وی افزود: با آنهایی که در این ماجرا نقش داشتند و در زندان کار می‌کردند و قصور کردند برخورد شده یعنی پرونده تشکیل شده و برخی بازداشت شدند.

اسماعیلی گفت: همچنین با همکاری پلیس و زندانبانی اکثر قریب به اتفاق زندانیان فراری دستگیر شده و اکنون به تعداد انگشت شمار بیرون هستند و تعدادی خودشان بازگشتند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: عامل اصلی و طراح توطئه دستگیر شده و کسانی که هنوز دستگیر نشده‌اند جرم سنگین نداشته اند و فریب خورده اند. این اتفاق درس و هشدار شد برای  عوامل زندانبانی و معلوم شد توطیه و سهل انگاری اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به این مطلب که برای امنیت زندانها کوتاه نمی‌آییم گفت: از پلیس به این جهت که بسیار به ما کمک کردند و مساعدت داشتند کمال تشکر را دارم و در حال حاضر هم امنیت و هم سلامت در زندانها برقرار است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    0 3
    واویلا
  • کمال ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    0 0
    سلام
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    0 0
    بحث خیانت طبری، در واقع بحث آبرو و حیثیت نظام است. اگر خیانت کرده - که کرده- آقایان معطل چه مانده اند؟؟!! او باید هرچه زودتر به سزای خیانتش-- که چهره نظام را لکه دار کرده -- برسد.
  • شرف زاده IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    0 0
    جناب آقای اسماعیلی ، شما حسن نظر داشتید تعدادی زندانی را آزاد کردید. اما برادر محترم پس از آزادی همین زندانیان دزدانی که در زندان بودندو مردم درآرامش . اکنون برعکس شده همین شب سه شنبه بنده خدایی از اهالی روستای جورکاسراز شهرستان املش تعداد 5 راس گوسفند داشت . در شب ذکر شده و با توجه به شدت باران ، دزدانی که آزاد بودند راحت زحمات یک ساله این بنده خدا را بردند. و کسی هم پاسخگو نیست. این برای دومین بار است که گوسند های این بنده خدا را می برند. نه از دهیار ، نه از شورا و نه از مسئولین و قوای نظانی قدمی برای او برنداشته اند. سال گذشته کود شیمیائی که خریده بود و برای مصرف کشاورزی را نیز بردند. خلاصه کلام در این روستا فقط این بنده خدا را اذیت می کنند و به بقیه کاری ندارند. اگر شعار عدالت می دهید به این موضوع هم رسیدگی نمایید. آخر در این وانفسای گرانی از یک پیر مرد بالای 70 ساله چه کاری برمی آید تا جلوی زن و بچه هایش شرمنده نباشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس