کد خبر 1058931
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸
عراق؛ از توافق بر رد «الزُرفی» تا پافشاری او بر نخست‌وزیر شدن

در حالی که جناح‌های سیاسی شیعی عراق، کار نخست وزیر مامور تشکیل کابینه عراق را تمام شده می‌دانند و به دنبال یافتن جایگزین برای او هستند، وی همچنان در تلاش است تا این پست را حفظ کند.

به گزارش مشرق، در حالی که طی دو روز اخیر، عراق شاهد تحرکات جدی جریان‌های سیاسی شیعی برای انتخاب نامزد جدید نخست‌وزیری و جایگزین یافتن برای «عدنان الزرفی» است، وی همچنان در انجام  ماموریت خود را در تشکیل دولت جدید اصرار می‌ورزد و در حال رایزنی با طرف‌های مختلف برای برگزاری هرچه سریع‌تر نشست رأی اعتماد در پارلمان است.

بیشتر بخوانید:

در حالی که هیچ نشانه‌ای از تصمیم الزرفی برای انصراف از پست نخست‌وزیری وجود ندارد،گروه‌های سیاسی شیعی با باقی‌ماندن او در این پست مخالفت می‌کنند؛ برخی شخص او را شایسته تصدی این پست نمی‌دانند و برخی سازوکار انتخاب او را غیرقانونی توصیف می‌کنند.

عامر الفایز: عدنان الزرفی از نخست‌وزیری انصراف می‌دهد

«عامر الفایز» نماینده پارلمان عراق از احتمال انصراف «عدنان الزرفی» نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه عراق از این پست خبر داد.

وی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «العهد» توضیح داد: در صورتی که الزرفی حمایت گروه‌های شیعی را برای نخست وزیری نداشته باشد، از پست خود انصراف خواهد داد به ویژه که دادگاه فدرال عراق که با تکیه به حکم آن، الزرفی برای تصدی نخست‌وزیری معرفی شد، از صلاحیت لازم به دلیل عدم رسیدن حد نصاب اعضای آن، برخوردار نبوده است.

الفایز تاکید کرد که باید واقعیت موجود را پذیرفت و آماده ورود به مرحله آتی شد. وی افزود که فراکسیون‌های پارلمانی سنی و کرد با هر نامزد مورد توافق اکثریت شیعه برای تصدی پست نخست‌وزیری موافقت خواهند کرد.

این نماینده عراقی نیز از مطرح شدن مجدد نام مصطفی الکاظمی در نشست شب گذشته رهبران شیعی برای نامزدی  نخست‌وزیری و رد الزرفی خبر داد و گفت که گروه‌های سیاسی شیعی به دو دلیل جداگانه خواستار کنار گذاشتن عدنان الزرفی هستند. نیمی از آنها به اقدام انفرادی برهم صالح و مکانیسم انتخاب الزرفی اعتراض دارند و نیمی دیگر شخصیت الزرفی را شایسته تصدی پست نخست‌وزیری نمی‌دانند. به همین دلیل نام مصطفی الکاظمی را به مقتدی الصدر پیشنهاد داده‌اند.

الصادقون: برای انتخاب نامزد جدید نیازی به اعلام انصراف الزرفی نیست

«عبدالامیر تعیبان» نماینده فراکسیون پارلمانی «الصادقون» نیز گفت که فراکسیون‌های سیاسی نیازی به انصراف عدنان الزرفی از نخست‌وزیری ندارند زیرا نامزدی او برای نخست وزیری اساسا غیرقانونی است.

وی در گفت‌وگو با شبکه «العهد» تصریح کرد: موضوع نامزد کردن شخصیتی مناسب برای نخست‌وزیری اموری داخلی و مربوط به عراقی‌ها است و آمریکا تاثیری روی گزینه‌های انتخابی ما ندارد. 

تعیبان در ادامه به توافق فراکسیون‌های الفتح، دوله القانون و جریان حکمت و سایر گروه‌های سیاسی مسئول انتخاب نخست‌وزیر عراق درباره انتخاب نامزد جدید نخست‌وزیری اشاره کرد و گفت که طی ساعات آینده تکلیف نامزد جدید تشکیل کابینه عراق مشخص خواهد شد.

وی توضیح داد: به دلیل موضع جانبدارانه رئیس‌جمهور عراق و اقدام او در نقض قانون اساسی با انتخاب نامزدی خارج از چارچوب معیارهای قانونی موجود، جریان‌های سیاسی انتخاب الزرفی را رد کردند.

تعیبان گفت که هیچ مخالفتی با نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی وجود ندارد و گروه‌های سیاسی عراق نیازی به انصراف الزرفی از نخست وزیری ندارند و چون وی نامزدی غیرقانونی است، برهم صالح وی را ماموریت تشکیل کابینه را از او پس خواهد گرفت و نامزد دیگری را معرفی خواهد کرد.

شرط جریان حکمت برای حضور در جلسه رأی اعتماد

«حسن فدعم» نماینده جریان حکمت ملی به ریاست «سید عمار الحکیم» نیز درباره موضع این جریان در قبال دادن رأی اعتماد به الزرفی گفت که مکانیسم انتخاب الزرفی درست نبود. جریان حکمت اقدام برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق در مامور کردن الزرفی را نادیده گرفتن آشکار اکثریت شیعیان می‌داند. این جریان اعتراض به شخص الزرفی ندارد اما شیوه انتصاب او را صحیح می‌داند.

وی توضیح داد:  نمایندگان جریان حکمت ملی در صورتی که کلیه طرف‌های سیاسی شیعی با اجماع ملی بر یک نامزد نخست‌وزیری توافق کنند، در  نشست پارلمان برای رأی‌ اعتماد شرکت خواهند کرد و به نامزد مورد توافق کلیه طرف‌های سیاسی شیعی برای نخست‌وزیری رأی خواهند داد.

نشست «عدنان الزرفی» با کمیساریای عالی انتخابات درباره برگزاری انتخابات زودهنگام

 نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه عراق، بی‌توجه به موج مخالف حضورش در این پست، دیروز با یک هیأت از کمیساریای عالی انتخابات دیدار و درباره سازوکارهای لازم الاجرا برای برگزاری انتخابات زودهنگام طبق برنامه دولت جدید گفت‌وگو کرد.

وی  در این نشست با اشاره به خواست تظاهرات‌کنندگان مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام بر ضرورت تکیه به معیارهای بین‌المللی با کمک سازمان ملل در تحقق این خواسته اساسی طی مدت کمتر از یک سال از آغاز فعالیت دولت جدید تاکید کرد.

کمیساریای عالی و مستقل انتخابات نیز بر پایبندی به مدت زمان تعیین شده از سوی دولت برای برگزاری انتخابات تاکید و اعلام کرد: این کمیساریا به تازگی مسئولیت امور را تحویل گرفته است و در حال حاضر تلاش دارد در سیستم اداری و فنی بازنگری و مشکلات گذشته را رفع کند.

تحرکات گروه‌های سیاسی شیعی برای کنار گذاشتن الزرفی

منابع عراقی از تلاش برخی از جناح‌های سیاسی شیعی برای انتخاب جایگزین الزرفی و معرفی او به عنوان گزینه جدید نخست‌وزیری خبر می‌دهند.

دیروز، «حسن سالم» نماینده عضو فراکسیون «الصادقون» در پارلمان عراق اعلام کرد که گروه‌های سیاسی شیعی بر رد  الزرفی و یافتن جایگزین او، توافق دارند. 

وی تاکید کرد: قضیه مامور شدن الزرفی به تشکیل کابینه غیرقانونی و مخالف اصول و چارچوب‌های قانون اساسی کشور بود زیرا او نامزد فراکسیون بزرگتر در پارلمان عراق نبود. وی شخصیتی بحث برانگیز است و پست‌های اجرایی متعددی داشت و به عنوان استاندار نجف نیز ناکامی‌هایی داشت. به همین دلیل نیز شیعیان توافق کرده‌اند که وی را رد کنند و پرونده او بسته شده است و  اقدام او در ارائه برنامه دولتش قابل توجیه نیست.

شیخ حمید معله الساعدی از رهبران جریان حکمت ملی به ریاست «سید عمار الحکیم» نیز، در مصاحبه‌ای تلویزیونی تایید کرد که  یافتن گزینه جایگزین برای عدنان الزرفی مورد توافق شیعیان است و تنها فراکسیون پارلمانی النصر (حیدر العبادی) است که ملاحظاتی در این خصوص دارد. اما طی چند روز آینده نام جایگزین الزرفی اعلام می‌شود.

وی شب گذشته نیز از نتایج نشست رهبران برخی جریان‌های سیاسی شیعه در منزل «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح خبر داد و گفت: در این نشست که عمار الحکیم، نوری المالکی (رئیس ائتلاف دولة القانون) و هادی العامری حضور داشتند درباره حمایت از نامزدی مصطفی الکاظمی رئیس دستگاه اطلاعات عراق برای تشکیل کابینه به جای عدنان الزرفی توافق حاصل شد».

منابع نزدیک به الکاظمی مخالفت او با نخست‌وزیری را تکذیب کردند

 پایگاه خبری «المسله» به نقل از منابع آگاه نزدیک به مصطفی الکاظمی، رئیس دستگاه اطلاعات عراق و نیز برخی گروه‌های سیاسی شیعی، مخالفت او با معرفی به عنوان نامزد جدید نخست‌وزیری را رد کرد.

بر اساس این گزارش، منابع آگاه اعلام کردند که الکاظمی مخالفتی با نامزدی برای نخست‌وزیری نکرده است و اخباری که برخی رسانه‌ها منتشر کرده و مدعی شده‌اند که وی به الزرفی اطمینان داده که جایگزین او نخواهد شد، صحت ندارد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس