کد خبر 1058830
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
گزارش| وعده‌های توخالی مسئولان برای کارگران / ابراز شرمندگی برای کارگر «نان» نمی‌شود

در تمام مدت اخیر، تقریبا صحبت از معیشت کارگر، صفر بوده است و اگر هم اقدامی صورت گرفته در حد توزیع بسته‌های معیشتی باقی مانده است اما مگر مشکل کارگر صرفا بسته معیشتی است؟

به گزارش مشرق، شیوع و همگانی شدن ویروس کرونا بیش از همه معیشت کارگران را این روزها تحت تاثیر قرار داده است. کارگرانی که امیدشان اول به خداست و بعد به کارفرما و سیاستگذاری‌هایی که باید به درستی از سوی دولت صورت بگیرد.

در تمام مدت اخیر، تقریبا صحبت از معیشت کارگر، صفر بوده است و اگر هم اقدامی صورت گرفته در حد توزیع بسته‌های معیشتی باقی مانده است اما مگر مشکل کارگر صرفا بسته معیشتی است؟

تقریبا در بیشتر تصمیمات اقتصادی دولت در روزهای اخیر، کارگران به صورت ناخودآگاه از بهره این تصمیمات حذف شده‌اند و جای خالی آنها احساس می‌شود در حالی که به لحاظ جمعیتی، قشر عظیمی را تشکیل می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان به صندوق بیمه بیکاری

برای اهمیت موضوع کافی است به صحبت‌های محمدرضا داوری؛ دبیر انجمن صنفی کارگران ساختمانی مشهدمقدس نگاهی بیندازید.

وی در این زمینه می‌گوید: با توجه به وضعیت فعلی کلیه کارگران روزمزد و فصلی بیکار شده‌اند و دولت باید تدبیری عاجل برای این قشر داشته باشد. تقاضایی در کل کشور صورت گرفته و طوماری امضا شده و به وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی ارسال شده تا در این زمینه و در زمینه اعطای سبد معیشتی و یا اقدامات دیگر برنامه‌ریزی صورت گیرد.

در کل استان خراسان رضوی 145 هزار کارگر ساختمانی داریم و در مشهدمقدس، 1500 تا 1700 کارگر روزمزد داریم که در اطراف میادین شهر حضور پیدا می‌کنند و هر کاری که باشد انجام می‌دهند.

متاسفانه در حال حاضر همه این کارگران بیکار هستند اما در مشهد کار خوبی شد که به تعداد حدود 5000 نفر از اینها و از طریق پیگیری نماینده مشهد و مدیرکل تعاون استان در ایام قبل از عید نوروز برای 5000 نفر که حاشیه‌نشین بودند سبد کالایی در نظر گرفته شود و اکنون در حال توزیع است.

کارگران ساختمانی که دارای کارت مهارت هستند و شغلشان ساختمانی هستند به انجمن‌های صنفی مراجعه و اشتغال آنها احراز شده و به تامین اجتماعی برای بهره‌مندی از ماده 5 اجباری کارگران ساختمانی مراجعه می‌کنند.

حدود 75 هزار نفر در استان و 37 هزار نفر در مشهد بیمه شده‌اند که آمار خوبی است و حمایت دولت نیز این است که کسانی که دارای کارت مهارتی هستند بیمه شوند؛ کارگران فصلی اما مشکلات خاص خود را دارند و پیگیر بیمه اجباری تامین اجتماعی نیستند و تمایلی برای بیمه شدن ندارند.

خراسان رضوی نخستین استانی بود که طرح ساماندهی کارگران روزمزد ساختمانی را اجرایی کرد و فرمانداری و شهرداری و شورای شهر و سایر نهادهای متولی در این زمینه پای کار آمدند و در بلوار پیروزی یک جایگاه در اختیار کانون انجمن‌های صنفی قرار گرفته و کسانی که قرار است در آن منطقه سرکار بروند پرونده تشکیل می‌دهند و به کارفرما معرفی می‌شوند.

امیدواریم از این طریق بتوانیم معضل چهارراه‌ها و میادین را بتوانیم حل کنیم زیرا چهره زیبنده‌ای برای شهر ایجاد نکرده است.

بیکاری 17000 کارگر روزمزد و فصلی در مشهدمقدس نکته مهمی است که داوری به آن اشاره می‌کند؛ مسئله‌ای که بیانگر این است که سالهاست که سیاستگذاری مدونی برای ساماندهی این کارگران صورت نگرفته تا اگر روزی با بحرانی این چنینی روبرو شدیم از مواهب این بسته سیاستگاری بهره‌مند شویم.

از سوی دیگر اما شاهد هستیم که این گروه از کارگران از بیمه بیکاری نیز بی‌بهره می‌شوند و مشخص نیست در چنین شرایطی آیا می‌توان صرفا با تکیه بر بسته‌های معیشتی زندگی را ادامه داد؟

نوبرانه‌ای به اسم فریز دستمزدی

فریز دستمزدی هم از آن نوبرانه‌هایی بود که در این روزها به گوش رسید؛ در این اوضاع و احوال واقعا همین کم بود که البته خوشبختانه گویا قرار نیست مصوب شود اما استرس بر جان کارگر در این روزهای کرونایی انداخت.

احسان سهرابی، عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای کار در این زمینه می‌گوید: نماینده‌های کارگری با «فریز دستمزدی» کارگر مخالف هستند و کارفرما دنبال تصویب این مسئله بود و می‌خواهد بر مبنای 15 درصد در یک بازه زمانی حقوق کارگر را فریز کند و استناد به 15 درصد برنامه و بودجه می‌کنند.

سهرابی خاطرنشان کرد: کارفرمایان خواستار این هستند به مدت سه ماه این افزایش 15 درصد باشد و پس از بحران کرونا دوباره جلسه تشکیل دهند در حالی که در این زمینه شیطنت می‌کنند.

وی بیان کرد: رفرنسی که به 15 درصد دولت نیز می‌دهند اشتباه است زیرا دولت حداقل کف دستمزد را 2 میلیون و 800 قرار داده‌اند و قیاس نیز غیرمنطقی است؛ ما از قانون نمی‌خواهیم عدول کنیم و آنچه ما خواسته‌ایم اجرای ماده 41 قانون کار است و به اجماع رسیده‌اند برای تبصره دوم این ماده، 4 میلیون و 940 هزار بابت هزینه معیشتی یک خانوار 3.3 در نظر گرفته شود.

عضو هیئت‌مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار تاکید کرد: چرا کارفرمایان سقف بالا را در نظر نمی‌گیرند؟ بر مبنای 4 میلیون و 940 هزار تومان بازه زمانی محدودی را هزینه کارگر را پرداخت کنند.

سهرابی عنوان کرد: به نظر می‌رسد متاسفانه کارفرمایان از بحث کرونا در حال سوء استفاده هستند و ما می‌خواهیم براساس شاخص تورم و سبد معیشتی حقوق کارگر تعیین شود؛ در مورد سبد معیشتی اجماع حاصل شده است و باید همین مبنای مذاکره باشد و نه فریز کردن 15 درصد مدنظر کارفرمایان محترم.

وی تصریح کرد: کارفرمایان باید به کارگر نگاه سرمایه‌ای داشته باشند و برای کارگر ارزش قائل باشند و نباید هزینه کارگر را کاهش داد و صرفا دنبال سود باشیم و آن را از طریق کارگر تامین کنیم.

عضو هیئت‌مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار ادامه داد: زمانی که کارفرمایان بهاری داشتند کارگران از آن بهار بهره‌ای نبردند وای به حال اینکه اکنون کارفرمایان به مشکل خورده‌اند و باید هزینه‌های سربار خود را کم کنند؛ در همین شرایط نیز کارگران باید پای کار باشند و همه نیز از کارگران توقع دارند.

شرمندگی نوبخت

وی همچنین در واکنش به ابراز شرمندگی نوبخت بابت عدم‌تعیین دستمزد 99 اظهار داشت: کارگران افرادی زحمتکش هستند که غیر از محافظت و تامین قوت و معاش برای خانواده‌شان و کسب روزی حلال به هیچ چیزی دیگری فکر نمی‌کنند و یکی از آمال و آرزوهایشان، ارتقاء فرزندانشان از طبقه  کارگری است.

عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: آنها می‌خواهند شرمنده تحصیل، معیشت، شرمنده خریدن ماسک و مواد ضدعفونی نبوده و حداقل چند روزی در کنار خانواده‌ بدون هیچ واهمه‌ای از کرونا در محل امن، (که خانه اجاره‌ای باشد) بوده و چند لحظه‌ای در قرنطینه بدون دغدغه پیامک‌های قبوض تلفن، برق، گاز باشند.

سهرابی تصریح کرد: کارگران علم  سیاست نمی‌دانند و روش آن را بلد نیستند، فقط می‌دانند که تاخیر در تصمیم‌گیری چه تبعات و عواقبی دارد؛ مسئولان بگذارند شورای عالی کار وظایفش را انجام دهد؛ امروز با یک شرمندگی گفتن  مشکلات کارگران و بازنشستگان مرتفع نمی‌شود.

 وی تصریح کرد: البته ما کارگران سابقه این بازی‌ها را داریم؛ یک روز بحث 15 درصد،یک روز «فریز مزدی»، یک روز شرمندگی، چون  آموزه های پدران کارگرمان این بود  فرزندم همه چی راست و حقیقت است مگر خلاف اش ثابت شود.  کاش آقای نوبخت نیز درد مستاجری را درک می‌درک  و می‌دانست تاخیر در تصمیم گیری‌ها چه تاثیری بر خانواده بیش از 40 میلیون نفر دارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • رضا IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    28 3
    همگی به فکر خودتون هستین کارگر یعنی پشم
  • مجتبی IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    14 1
    ما کارگرای ساختمانی اول خدا دوم خدا اخر خدا انقد وعده بهمون دادن دیگع بیخیال شدیم
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    20 0
    کشور های اروپایی رو نخواستیم،حداقل دستمزد کارگر رو تو کشور های اطراف خودمان مثل ترکیه و عراق و عمان ببینید و شرم کنید که با بدبختی داریم کار میکنیم و نصف نصف اونا حقوق نمیگیریم.تو این دنیا که به هیچ دادگاهی امید ندارم اما تو اخرت هیچ وقت کسانی که به کارگر و خانواده کارگر ظلم کردند حلال نمیکنم.
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
      2 0
      موافقم
  • سجاد IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    15 1
    ای خاک بر سره هرچی کارفرما بی پدره دروغگو هست جنساشونه چند برابر میفروشن حالا کاسه گدایی گرفتن دست ببچار
  • مهتاب نیکخواه IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    8 0
    سبد معیشتی و وام ۴درصد،دردی رو دوا نمیکنه ، تکلیف حقوقهای بازنشستگان و کارگران تامین اجتماعی را مشخص کنید، بجای این کارها حقوقها رو ۱۰۰درصد اضافه کنید ، تا گوشه کوچکی از زندگی این قشر حل بشه،،
  • علی اصغر IT ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    3 1
    مگر ما مستمر بگرران فرزنده اندرهستم
  • علی اصغر IT ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    0 3
    مگر ما مستمر بگرران فرزنده اندر هستم
  • حسین IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    13 0
    لعنت خدا برکسانی حق گار گر چه بازنشسته چه شاغلرا نمی دهد آخه این آدمهای بی ایمان فکر نمی کنند که یک بازنشسته با برج 1900000تومان و700000هزارتومان قسط وبچه دانشجو چه کارکنه دزدوقاچاچی چه جوری ددرست می شه
  • بازنشته IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    8 1
    مرگ بر هرچی کار فرما بی عدالت حق معيشتي کارگرا زگلوتون پایین نره سرطان بشه انشاالله
  • حسین IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    3 1
    وافعا جای تاسف دارد چرا باید نوبخت به فکر کارگر باشد وقت فکر‌کردن‌به کارگر وطبقه سوم باشد درد بی‌پولی نکشیده‌بفهمد.
  • نا‌شناس IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    0 0
    سومین کشور ثروتمند جهان. کارگرش پایین‌ترین حقوق توهمه کشورهای جهان. مایه شرمه
  • ج IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    0 0
    در این مواقع کارگر تو سری خور مثل ی برده ولی موقع رای کارگر میشه پادشاه از ماست ک بر ماست
  • سعید IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    0 0
    آقایان بگذارید شورای عالی کار تصمییم خود را بگیرد جناب آقای نوبخت ایشان که از مرفه هان بدون درد می باشد نمی تواند برای زحمت کشان جامعه اظهار نطر نماید .آچار مان قلم ماهست حق مارا پایمال نفرمایید خدا ناظر است
  • علی اکبر IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    0 0
    خدا به آبروی فاطمه ازسرتون نگذره.چرا برای کارمندای دولتی حقوقشون رو مشخص کردین.اونوقت نوبت ماکارگرای بدبخت میرسه میگین الان موقعش نیست.چرخ این کشورروماکارگرا داریم میچرخونیم.مگه ما تافته جدابافته ایم.
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    0 0
    خدایاتورابه اسماءالله که مختص ذات اقدس توست سوگندتااین لحظه باسیل وزلزله وتحریم وجنگ وبرجام نافرجام ساختیم ولی دیگرصورتمان جای سیلی خوردن ندارد.تابه این لحطه دعایی ازماجماعت کارگرمستجاب نشداماتورابه اسماءالله مرگ باکروناشرف داردبه این زندگی کارگری باخفت وخواری .
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    0 0
    کارفرما هیچ وقت کارگر را درک نمی‌کند. هنوز نمی‌داند که صاحبخونه سر برج کرایه خونشو میخواد برایش هم مهم نیست که مستاجر دارد یا ندارد. رحم نمی‌کنند. بداد کارگران برسین..
  • ناشناس IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    3 0
    اقای نوبخت من برای شماودیگرمسول های کشورم متاسفم.درتمام مواردفقط حرف زده میشود.وهیچ عملکردمثبت ندارید.
  • بازنشسته IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    2 0
    ما بازنشسته فقط داد مون از خدا میخوایم چون میدونیم کسی به فکر مانیست از دولت دولت مردان تا خود مسئولین تامین اجتماعی فقط بلدن پاسکاری کنن ولی عملا کاری انجام نمیدهند اون آقای مسئول اگر یک شب گرسنه بخوابه یا صاحبخانه اش بیا هزارتا دروری به خاطر کرایه خونه اش بگه وآبروشو جلو درو همسایه ببره اون وقت میفهمند نداشتن نداری یعنی چ
  • طلبکار US ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    3 0
    آقای خوشبخت ببخشید نوبخت،کاش موق نمازخواندن وسرسفره ب فکر تصمیماتی ک میگیریدفکرکنید ،مطمین باشید روزی حساب پس میدهید
  • محمد IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    1 0
    روحانی نوبخت فکر میکنند کاردرستی می کنند من آخر عاقبت خوبی برای اینها نمی بینم چون آه کارگران آنها را می گیرد
  • ولی IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    2 0
    ایشالله همین کرونا جون هرچی ادم بد وسنگ اندازه بگیر که جون همه مارو دیگه گرفتن با این مدیریت اشغالیشون
  • مصطفی محمدزاده US ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    2 0
    دولت چون خود بعنوان بزرگترین کارفرمای در عرصه است و عامدا با سیاست و زمانبندی و بازی سناریوری در جهت بستن دست کارگران از پشت را دنبال میکند و هیچک یک از مدیران ارشد توانایی لمس ودرک مسایل و مشکلات قشر کم درآمد و کارگر را ندارند.
    • عادل IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
      0 0
      افرین. من هم موافقم . فساد دولتی بیداد میکنه .
  • حسین IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    0 0
    کارگر شاغل در بخش خصوص هستم شرکتی. با بیش از بیست سال سابقه . دیروز مدیر شرکت اطلاع داده که این ماه در حالت دورکاری اجباری خواهیم بود و واریز حقوق بر مبنای پنجاه درصد پارسال. وجدانا اخراج کنن بهتر از این نیست آدم حداقل میره دنبال بیمه بیکاری گفتن در صورت ادامه وضعیت فعلی اردیبهشت و خرداد همین وضعیت خواهد بود. دریافتی من پارسال 2300بود که سیصد قسط و دو تومن می گرفتم . بزرگواران با یک تومن چه کنم؟ خواب ندارم زندگیم داره بهم میریزه
  • رضا IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    0 0
    خاک بر سر مسعولین ..یه عده بی شعورو بی خانواده دارن به کارگر ظلم میکنن ..اخوندا بیشتر میخورن ..کاعن بزرگ معبد که ملت رو گاییده ..همه چی رو میندازن تقصیر امریکا ..از گوهه همون امریکاییا میخورن ..
  • مصطفی IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
    0 0
    واقعا مسخرس حقوق کارکنان دولت که هم بیشتر حقوق میگیرند و هم ثبات شغلی بیشتر دارند و هم مزایای زیادی دارند ۱۵ درصد افزایش داشته کارگری هم که فقط ۱۰۰ هزار تومان بیشتر از پایه‌ی یک و نیم میلیونی پارسال بیشتر درامد داشته ۱۵ درصد عدالت کجاست؟؟؟ دولتی ها با حقوق ۲۸۰۰ باید زندگی کنند کارگر ۱۸۰۰ آنها خانه‌ی سازمانی دارند سرویس دارند یک وعده غذای گرم در محل کار دارند حق ورزش و خارج از مرکز و غیره تا کی باید منتظر بمانیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس