کد خبر 1058818
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
عراق|جزئیات پیشنهاد آمریکا به عبدالمهدی؛ از پاسخ حلبوسی تا آمادگی الزرفی برای انصراف

حمید معله از اعضای جریان حکمت ملی به رهبری سید عمار حکیم از آمادگی عدنان الزرفی برای انصراف از تصدی نخست وزیری در صورت توافق گروههای اکثریت درباره معرفی جایگزین وی خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از شبکه الفرات، حمید معله اظهار داشت تلاشهایی برای متقاعد کردن الزرفی برای منصرف شدن از ماموریت تشکیل دولت در حال انجام است، ولی وی مخالفت کرده و اصرار دارد به پارلمان برود تا پارلمان در خصوص نامزدی وی تصمیم بگیرد.

وی با اشاره به احتمال تکرار سناریوی محمد توفیق علاوی درباره عدنان الزرفی در صورت اصرار بر رفتن به پارلمان و عدم رای اعتماد به وی اظهار داشت در صورتی که اجماع قدرتمندی در گروههای شیعی درباره نامزد جانشین و معرفی وی به رئیس جمهور وجود داشته باشد، امکان گفتگو با الزرفی و درخواست از وی برای انصراف یا رفتن به پارلمان وجود دارد، هر چند برخی وقتی به پارلمان برسند، ممکن است مواضعشان تغییر کند.

بیشتر بخوانید:

معله اظهار داشت از برخی افراد مورد اعتماد شنیدم که الزرفی قبلا گفته است دوست ندارد از کسانی باشد که تاریخ درباره آنها نوشته باشد که با اراده گروههای سیاسی شیعه مخالفت کرده است، بلکه می خواهد از کسانی باشد که نامزدی اش برای نجات روند سیاسی و صحنه سیاسی باشد.

وی افزود اگر الزرفی چنین توافق واقعی را ببیند، تصور می کنم مانعی برای انصراف از پذیرش نخست وزیری در برابرش وجود نخواهد داشت. عضو جریان حکمت ملی به رهبری سید عمار حکیم اظهار داشت فرصت خوب برای الزرفی در تشکیل دولت، فشاری بر گروههای شیعی برای مشخص کردن تکلیف پست نخست وزیری به شمار می رود.

پاسخ ریاست پارلمان به درخواست الزرفی

ریاست پارلمان عراق به درخواست عدنان الزرفی مامور تشکیل دولت جدید برای برگزاری جلسه رای اعتماد به کابینه وی پاسخ داده است.

بشیر الحداد معاون دوم رئیس پارلمان عراق در بیانیه ای گفت که کمیته ای به ریاست یکی از معاونان رئیس پارلمان تشکیل خواهد شد تا برنامه ارائه شده از سوی عدنان الزرفی نخست وزیر مکلف بررسی شود و پس از آن  درباره زمان برگزاری نشست فوق العاده پارلمان برای رای اعتماد و توافق درباره سازوکار رای گیری و حضور نمایندگان تصمیم گیری خواهیم کرد.

عدنان الزرفی پس از تحویل برنامه وزارتی خود به محمد الحلبوسی رسما از ریاست پارلمان عراق خواسته است نشستی را برای دادن رای اعتماد به کابینه اش مشخص کند.

جزئیات پیشنهاد آمریکا به عراق

دفتر نخست وزیری عراق از پیشنهاد آمریکا خبر داد که از طریق سفیر این کشور ارائه شده است.

دفتر عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشبرد امور عراق در بیانیه ای از پیشنهاد آمریکا مبنی بر گشوده شدن باب گفتگوی استراتژیک میان بغداد و واشنگتن خبر داد.

در بیانیه دفتر عبدالمهدی آمده است هدف از این پیشنهاد، تحقق منافع دو کشور در سایه تصمیمات و تحولات در عراق و منطقه ارائه شده و عراق از آن استقبال کرده است.

این بیانیه آورده است : عبدالمهدی، ماتیو تولر سفیر آمریکا در بغداد را به حضور پذیرفت که وی پیشنهاد واشنگتن را تقدیم نخست وزیر کرد تا هیئت مذاکره کننده و زمان آغاز مذاکرات مشخص شود و این موضوعی بود که قبلا عراق در نامه ها و دیدارهای متعدد پیشنهاد کرده بود.

این بیانیه آورده است دو طرف پرونده های مشترک از جمله مبارزه با ویروس کرونا، اهمیت همکاری و هماهنگی میان کشورهای جهان برای مهار آن و حمایت از جان مردم در برابر خطرات ابتلا به این ویروس و نیز تدابیر تشکیل دولت جدید عراق را بررسی کردند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    2 0
    پس باید منتظر حمله به ایران باشید با نامزدی کاظمی وزرفی و نتانیاهو و مقتدا الشیطان
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    2 0
    پس باید منتظر حمله به ایران باشید با نامزدی کاظمی وزرفی و نتانیاهو و مقتدا الشیطان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس