آخرین آمارها از اینترنت نشان می دهد كه هم اكنون بیش از 2000 میلیارد وبگاه اینترنتی در سرتاسر جهان در حال فعالیت هستند. این عدد حاكی از حجم انبوه اطلاعات ارایه شده در فضای مجازی است. با وجود ظاهر آزاد فضای مجازی، این فراوانی اطلاعات به معنای برابری فرصت ارایه اطلاعات به كاربر نیست، چرا كه كاربران عملا از حجم عظیمی از وبگاه ها، تعدادی وبگاه مشخص را انتخاب و اطلاعات خود را تكمیل می كنند.
در همین زمینه و با توجه به اهمیت غیر قابل انکار اینترنت در دنیای مدرن، این گزارش می کوشد به بررسی جدیدترین آمار و ارقام کاربران اینترنتی در ایران و جهان و نیز تعداد وب سایت های جهان بپردازد.
تعداد کاربران اینترنت در جهان:
اتحادیه بینالمللی ارتباطات دوربرد (ITU) سازمان ملل متحد در سال 2010 طی یک گزارش مفصل تعداد کاربران اینترنتی در سرتاسر جهان را بیش از 2 میلیارد نفر اعلام کرد. به بیان دیگر حدود 30 درصد از جمعیت 7 میلیاردی جهان از اینترنت استفاده می کنند. همچنین آمار منتشر شده بر روی وب سایت (Internet World Stats) این آمار را نشان می دهد. بر اساس نمودارهایی که در این وب سایت از آمار توزیع کاربران اینترنتی در مناطق مختلف جهان ارائه شده است، در حال حاضر 44 درصد از کاربران اینترنت به آسیا، 22.7 درصد به اروپا، 13 درصد به آمریکای شمالی، 10.3 درصد به آمریکای لاتین، 5.7 درصد به آفریقا، 3.3 درصد به خاورمیانه و یک درصد به اقیانوسیه اختصاص دارند. همچنین تعداد کل کاربران اینترنت در جهان بر اساس آخرین آمار دو میلیارد و 110 میلیون و 765 هزار و 810 نفر محاسبه شده است. همچنین در سال جاری میلادی بر طبق آمار در هر ثانیه 7 کاربر جدید به شبکه جهانی وب اضافه شده است.
تعداد کاربران اینترنت در جهان (2012)

کاربران جدید شبکه جهانی وب
در این لیست، بیشترین استفاده کنندگان اینترنت در جهان از کشور چین هستند. 485 میلیون چینی (معادل 36 درصد کل جمعیت چین) از اینترنت استفاده می کنند و مقام دوم نیز آمریکایی هستند. 78 درصد آمریکایی ها، یعنی 245 میلیون نفر از این پدیده جهانی استفاده می کنند. بعد از چین و آمریکا، کشورهای هند (100 میلیون)، ژاپن (99میلیون) و برزیل (76 میلیون) بیشترین تعداد کاربران اینترنتی در جهان هستند.

همچنین در آمار «سازمان داده ها و آمار اینترنت» آمده است که ایران با داشتن 36 میلیون و 500 هزار کاربر که معادل 47 درصد از جمعیت 77 میلیونی ایران هستند، مقام سیزدهم تعداد کاربران اینترنتی جهان را به خود اختصاص داده اند و جزو بیست کشوری هستند که کاربران اینترنتی زیادی دارند. نمودارهای زیر به خوبی آمار 20 کشور نخست جهان از نظر تعداد کاربران و نیز نفوذ استفاده از آن را نشان می دهد:
بیست کشور پرکاربر اینترنتی در جهان

نقشه/ اینفوگرافی نفوذ استفاده از اینترنت (درصد تعداد کاربران اینترنتی در کشورهای مختلف)

نقشه/ اینفوگرافی توزیع کاربران اینترنتی در جهان (2011)

همچنین در آمار فوق کشور انگلستان به عنوان کشوری که بیشترین درصد کاربران اینترنت نسبت به جمعیت کل را دارد، شناخته شده است. بیش از 84 درصد جمعیت 51 میلیونی انگلیس از اینترنت استفاده می کنند در حالیکه تنها 8.4 درصد از جمعیت یک میلیارد و 189 میلیونی کشور هند و 36 درصد از کل جمعیت چین جزو کاربران اینترنتی محسوب می شوند.
تعداد وبگاه های اینترنتی فعال در جهان:
بر اساس آمار سایت (Pingdom) تا پایان سال ۲۰10 میلادی بیش از 25 میلیارد صفحه اینترنتی و بیش از 300 میلیون وب سایت فعال در جهان وجود دارد. همچنین دامنه بیش از 73 درصد از این وبسایت ها (com)، حدود 11.3 درصد دارای دامنه (net) و 6 درصد (org) می باشد. جدول زیر آمار وبگاه های فعال و دامنه آنها را تا مارس 2012 نشان می دهد:
آمار وب سایت های فعال در اینترنت و دامنه آنها (2012)

همچنین تا آخر سال 2011 بیش از 1.5 میلیارد اکانت ایمیل در اینترنت ساخته شده است و هر روز به طور متوسط بیش از 245 میلیارد رایانامه (میل) از طریق شبکه جهانی وب در سرتاسر جهان رد و بدل می شود. در حال حاضر هات میل (hotmail) با 360 میلیون کاربر و با اختلاف اندکی نسبت به سرویس رقیب خود یعنی یاهو میل (yahoo!) با 310 میلیون کاربر، گستردهترین سرویس ارائهدهنده خدمات پست الکترونیکی مبتنی بر وب میباشد. سرویس جیمیل (gmail) نیز با حدود 260 میلیون کاربر در رتبه سوم قرار دارد.
اینترنت و دگرگونی در جهان:
در نهیت باید پفت که ظهور اينترنت به عنوان يك ابزار جديد سريع و ارزان ارتباطي عرصههاي مختلف زندگي بشر را دچار دگرگوني كرد و از بسياري جهات معنا و مفهوم جديدي به ابعاد آن بخشيد. اينترنت با درنورديدن فاصلههاي زماني و مكاني جهان را براي همه به عرصه حضور تبديل كرد. امروزه نقش اينترنت در زندگي اجتماعي و در عرصههاي علمي و فني، انكارناپذير بوده و در برنامهريزيهاي توسعه اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي جايگاه ويژهاي به فناوري اطلاعات و ارتباطات داده ميشود. استفاده از تكنولوژي ارتباطات و اطلاعات و در راس آن اينترنت، موجب كاهش فاصله طبقاتي شده و در فضاي مجازي پايگاه اجتماعي جديدی به كاربران اعطا ميكند و حتي تفاوتهاي جنسيتي را نيز كاهش ميدهد. افزايش توانايي اعمال قدرت، همگنسازي سليقهها، نزديكي خواستها و انتظارات افراد، افزايش مشاركت اجتماعي، گذران اوقات فراغت و ورود مفاهيم جديد در زندگي روزمره، امكان برقراري سريع ارتباط، اطلاع از اخبار و رويدادهاي جهاني، تبادل و بعضا تهاجم فرهنگي، دستيابي سريع به يافته هاي علمي و همچنین روش های خرابکارانه جدید، افزايش ميزان آگاهي عمومي و ... از مزايا و معایب عمده و كاركردهاي قابل توجه گسترش استفاده از ارتباطات اينترنتي به شمار مي روند.