کرونا در ناو هواپیمابر تئودور روزولت

کاپیتانن ناو هواپیمابر هسته‌ای آمریکا که بیش از یکصدنفر از ملوانانش به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند از مقامات نیروی دریایی آمریکا درخواست کرده تا تمام خدمه ناو هواپیمابر فورا قرنطینه شوند.

سرویس جهان مشرق -  ناخدای ناو هواپیمابر روزولت آمریکا که با ۴۰۰۰ خدمه در گوآم پهلو گرفته از واشنگتن درخواست کمک کرده و گفته پس از مثبت شدن تست حدود ۱۰۰ ملوان این ناو، بیم آن دارد که همه‌گیری به سرعت در این کشتی غول‌پیکر نظامی گسترده شود.

بر اساس گزارش اختصاصی‌ روزنامه سانفرانسیسکو کرونیکل، این درخواست غیرمعمول از طرف کاپیتان برت کروزیر از اهالی سانتاروزا در قالب ارسال یک نامه صورت گرفت. نشریه کرونیکل این نامه را به صورت اختصاصی مشاهده کرده و یکی از افسران ارشد ناو هواپیمابر تئودور روزولت نیز نامه را تائید کرده است. این ناو هواپیمابر کمتر از یک هفته قبل به دنبال شیوع بیماری کووید-۱۹ در میان خدمه خود در گوام لنگر انداخت. این ناو بیش از ۴۰۰۰ نفر پرسنل دارد. وی توضیح داده که وضعیت به سرعت رو به وخامت است.

کروزیر در نامه خود آورده است: «این امر نیازمند یک راه‌حل سیاسی است، اما کار درست همین است. ما در شرایط جنگی نیستیم. نیازی نیست ملوان‌ها جان خود را از دست بدهند. اگر اکنون کاری صورت ندهیم، قادر نخواهیم بود از معتمدترین دارایی خود ــ یعنی ملوان‌ها ــ به نحو مناسب مراقبت کنیم.»

کروزیر در نامه چهار صفحه‌ای خود به مقامات ارشد نظامی نوشته که تنها گروه کوچکی از ملوانان مبتلا به بیماری کرونا از ناو خارج شده‌اند. اکثر پرسنل همچنان بر روی ناو حضور دارند و در آنجا تبعیت از دستورالعمل‌های رسمی مبنی بر قرنطینه ۱۴ روزه و فاصله‌گذاری اجتماعی امکان‌پذیر نیست.

کروزیر در این نامه آورده است: «با توجه به محدودیت فضا بر روی این کشتی جنگی، گسترش بیماری همچنان ادامه دارد و روند آن شتاب گرفته است.»

وی خواستار آن شده که «اتاق‌های قرنطینه مناسب» در ساحل گوام «در اسرع وقت» برای کل خدمه کشتی فراهم شود. کروزیر در ادامه آورده است: «خارج کردن اکثریت پرسنل از یک ناو هواپیمابر هسته‌ای استقراریافته آمریکایی و قرنطینه‌ کردن آنها به مدت دو هفته شاید یک اقدام غیرعادی به نظر برسد... این ریسک ضروری است. نگه داشتن بیش از ۴ هزار مرد و زن جوان بر عرشه ناو تئودور روزولت به مثابه یک ریسک بی‌مورد و بدعهدی در قبال ملوانانی است که مراقبت از آنها به ما سپرده شده است.»

پس انتشار خبر این نامه، توماس مودلی سرپرست وزارت نیروی دریایی با شبکه سی‌ان‌ان مصاحبه کرد و در این باره گفت: «درباره نامه ناخدا کروزیر اطلاع دارم. می‌دانم که سازوکار فرماندهی ما حدوداً ۲۴ ساعت می‌شود که از این نامه مطلع هستند. ما طی هفت روز گذشته در تلاش بوده‌ایم ملوان‌ها را از کشتی خارج کنیم و در گوام به آنها جا و مکان دهیم. مشکل این است که گوام در حال حاضر تخت‌های کافی در اختیار ندارد و ما با دولت گوام در حال گفتگو هستیم تا ببینیم می‌توانیم یک هتل یا جایی برای برپاسازی چادر فراهم سازیم.»

وی افزود: «ما با ناخدای کشتی مخالفتی نداریم و مشغول انجام امور به یک شیوه کاملاً روشمند هستیم، زیرا روند کارها با امور مربوط به یک کشتی تفریحی فرق دارد. ما بر روی این ناو جنگی مهمات داریم، هواپیما داریم، در صورت آتش‌سوزی بر روی ناو باید بتوانیم با آتش مقابله کنیم، باید یک نیروگاه هسته‌ای را اداره کنیم. پس چیزهای زیادی بر روی این ناو جنگی هست که باید انجام دهیم و به همین خاطر شرایط تا حدودی متفاوت و منحصربه‌فرد است، اما مشغول رسیدگی به این مسئله و سروسامان دادن امور هستیم.»

مودلی در ادامه اظهار داشت: «ما بطور گسترده درگیر موضوع هستیم، بسیار نگران آن هستیم و همه اقدامات مناسب را صورت می‌دهیم.» تا به اینجای کار، هیچکدام از ملوانان مبتلا به بیماری علائم جدی از خود بروز نداده‌اند، اما از روز ۲۴ ماه مارس که نیروی دریایی از ابتلای سه نفر از خدمه این ناو جنگی خبر داد، تعداد افرادی که نتیجه آزمایششان مثبت شده بطور تصاعدی افزایش یافته است. این اولین بار بود که ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در یک کشتی جنگی در دریا مشاهده می‌شد.

جیمز استاوریدیس دریاسالار بازنشسته و فرمانده ارشد سابق ناتو در اروپا در ایمیلی به نشریه کرونیکل نوشته که «ما باید منتظر حوادث بیشتری از این دست باشیم، زیرا ناوهای جنگی بستر مناسبی برای رشد ویروس کرونا هستند.» وی در این باره نوشته است: «متأسفانه، شناورهای جنگی مکان ایده‌آلی برای گسترش ویروس هستند، زیرا اتخاذ تدابیر فاصله‌گذاری اجتماعی بر روی یک شناور جنگی غیرممکن است.». دلیل این امر وجود اقامتگاه‌های متراکم بر روی عرشه شناور است. به گفته استاوریدیس، مشکل شناور «وخیم‌تر خواهد شد»، زیرا نمی‌توان شناور را در به اسکله بست و «همه را به خشکی فرستاد. کشتی پر از سلاح است، میلیاردها دلار تجهیزات، خطر آتش‌سوزی، و راکتورهای هسته‌ای است.»

طبق گزارشات، روز جمعه که این ناو جنگی به گوام رسید، تعداد موارد ابتلا به ۲۵ مورد رسیده بود و این رقم خیلی زود به ۳۶ مورد افزایش یافته بود.

دریاسالار مایک گیلدی فرمانده عملیات‌های نیروی دریایی اواخر هفته گذشته در واکنش به افزایش تعداد مبتلایان بر عرشه ناو جنگی اظهار داشت نیروی دریایی «این تهدید را جدی گرفته است» و تلاش دارد موارد مثبت ابتلا را قرنطینه‌سازی کند و روند گسترش بیماری را متوقف سازد. وی وعده داد تعداد آزمایشات افزایش یابد و ملوانان مبتلا قرنطینه شوند. وی تأکید کرد که دو اولویت اول مراقبت از ملوانان و حفظ «آمادگی مأموریت» هستند. گیلدی در این راه گفت: «ما مطمئنیم که ناو هواپیمابر تئودور روزولت همچنان قادر باشد به هرگونه بحران در منطقه پاسخ دهد.»

اما روز دوشنبه، یکی از افسران ارشد سوار بر عرشه این ناو جنگی عظیم گفت که بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ ملوان آزمایششان مثبت شده است. این فرد نخواست نامش فاش شود، زیرا اجازه گفتگو با رسانه‌ها را نداشت. به گفته این منبع، هیچکدام از موارد مثبت هنوز در بیمارستان بستری نشده‌اند. نشریه کرونیکل به تبعیت از سیاست خود در خصوص منابع ناشناس پذیرفت که از این فرد نامی نبرد.

کروزیر در نامه خود به فرماندهان ارشد نیروی دریایی نوشت که اگر این ناو در شرایط جنگی قرار داشت، به عملیات‌های خود ادامه می‌داد و در عین حال به بهترین نحو با بیماری مقابله می‌کرد. وی در ادامه نوشت: «با این حال، ما در حال جنگ نیستم و نباید بگذاریم حتی یک ملوان به خاطر این همه‌گیری بیماری جان خود را بی‌دلیل از دست بدهد. در راستای تبعیت از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری و دستورالعمل نیروی دریایی و ممانعت از هرگونه پیامد فاجعه‌بار باید دست به اقدامات قاطع زد.»

کروزیر گفته که وضعیت ناو تئودور روزولت شاید از این هم بدتر شود، زیرا به گونه‌ای طراحی نشده که بتواند افراد را قرنطینه کند. وی در این باره نوشته است: «در بهترین حالت، با توجه به فضای حاکم، نتایج احتمالاً از این هم بدتر خواهد بود.»

در خصوص وعده هفته پیش مقامات ارشد نظامی در خصوص آزمایش همه خدمه این ناو جنگی، کروزیر گفت بدون قرنطینه مشکل حل نمی‌شود: «آزمایش هیچ تأثیر مستقیمی بر روی گسترش ویروس کووید-۱۹ ندارد. این امر صرفاً وجود ویروس را تائید می‌کند.»

به گفته کروزیر، اگر نیروی دریایی تمرکزش بر روی حفظ آمادگی رزمی باشد، این مسئله به «شکست در برابر ویروس» می‌انجامد. ناخدای این ناو جنگی توصیه کرد که گزینه دوم «پاکسازی ناو تئودور روزولت از کووید-۱۹ است.» کشتی را به شیوه روشمند پاکسازی کنید و با فراهم‌سازی حجم عظیمی از امکانات اقامتی اقدام به قرنطینه‌سازی خدمه کنید. در قالب بخشی از این برنامه، ۱۰ درصد خدمه بر روی عرشه باقی می‌مانند تا نیروگاه را اداره کنند، کشتی را ضدعفونی کنند، امنیت آن را تأمین کنند، و در مواجهه با شرایط اضطراری واکنش نشان دهند.

در پایان این گزارش آمده است کروزیر در نامه خود عنوان کرده از آنجا که جنگ قریب‌الوقوعی در کار نیست، توصیه ما این است که شرایط در وضعیت صلح در پیش گرفته شود.           

        

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    92 3
    چی شد آمریکا ؟ چی شد پنتاگون ؟ چی شد کاخ سفید ؟ چی شد ناوهای قدرتمند ؟ چی شد ابر قدرت اول دنیا ؟ دیدی بدختی و ذلیلی و خفت ؟
    • F35 US ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
      7 66
      دهانت را ببند ملعون ، با توسعه سيستم هاي فوق پيشرفته كنترل از راه دور ، از ساختمان مقر اصلي پنتاگون در خاك مقدس ايالات متحده ، ناو ها را هدايت خواهيم كرد .
    • DE ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
      47 2
      هیچی قرار بوده ویروس کرونا رو تو کشورهای دیگه منتشر کنن مخصوصا تو کشورهای توریستی مجمع الجزایری که انگار سوتی دادن کل کشتی خودشون گرفتن :))))))
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
      24 1
      اون f35 دفعه دیگه که از خاک مقدس امریکا خارج شد(هههه)یک تست کرونا ازش بگیرید . خیلی مشکوک به کرونا هست داره هزیون میگه.
    • احمد IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
      25 1
      جناب f35 ، چطور فکر کردی که در ساختمان مرکزی پنتاگون از این ویروس در امان خواهید بود وقتی مردم مظلوم یمن، فلسطین، افغانستان و... در تمام دنیا از شرارت های شما، جنایت‌ها و شیطان صفتی های شما در امان نبوده و نیستند؟! فکر کردی میتونید با سلاحهای به اصطلاح پیشرفته ای که برای ادامه جنایت‌هایتان ساخته اید به جنگ اراده خداوند برید؟ اگر ایمان می‌داشتی و مسلمان بودی داستان نمرود و مرگش با یک پشه رو می‌خوندی تا بفهمی خدا کیه و چطور فاسد های جنایت کار رو مجازات می‌کنه، من اصلاً به این ویروس کرونا و اتفاقاتی که افتاده کاری ندارم و امیدوارم تا بزودی تمام مردم دنیا از شر این ویروس نجات پیدا کنند اما تو شک نکن که آمریکا قطعاً نتیجه جنایت هایش را خواهد دید،این وعده خداوند است،
    • IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
      30 1
      f 35 بدبخت ! حالا که سیستم های فوق پیشرفتتون در مقابل یک موجود میکرونی زانو زده به دریوزگی و توهین افتاده اید اگر می تونید بمب های هیدرو ژنی و اف 35 را به جنگ او بفرستید یاد نمرود بیفتید که یک پشه او را از ادعای خدایگانی به هلاکت کشید پایان هژمونی آمریکا رسیده و حباب او ترکیده است سبحان الله از حکمت الهی
    • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
      17 1
      F35 گیج نیستی ؟ فک کنم یکم گیجی .
    • IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
      0 0
      هی F35 جنگ طلب ، ملعون خودتی .عوض جنگ افروزی برو فکر پرستارهای آمریکایی باش که کیسه زباله نپوشن .
  • CH ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    50 4
    پزشکان بدون مرز کجا نشسته اند؟
    • DE ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
      7 1
      فرار کردن از آمریکا و فرانسه و آلمان که کرونا نگیرن :))
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    4 6
    بیارید بندرعباس پهلو بگیرید جهت توسعه روابط سیاسی و ارتباطی بسیار کار آمد خواهد بود
  • US ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    53 4
    قبلا یه فیلم دیدم ملوانای ناو آمریکایی، قایق‌های تندرو رو مسخره میکردن و به ایرانیا بدوبیراه میگفتن. ایشالا جزجیگر بگیرن تروریستای آمریکایی.
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
      10 0
      آمریکایی ها به قایق های تندرو می خندیدن؟ اونا اگه نخندن چیکار کنن؟ اونا میخندن که عوام فریبی کنن وگرنه هر آدم عاقلی که تاریخ خونده باشه میدونه سپاه ما با چهار تا از همین قایق های تندرو توی جنگ تحمیلی با چهار تا آر پی جی درب داغون زد شوروی انگلیس و آمریکا رو بهم گره داد. این آمریکای زپرتی توی رزمایش خودش در سال 2002 از ایران شکست خورد اسنادش هست. عاشق قیافه ی ما نیستن بهمون حمله کنن عرضشو داشتن از پس همین قایق های تندرو بر بیان میومدن سراغمون. الان که این قایق های تندرو همه به موشک های پیشرفته مسلح هستن یه آمریکایی صهیونیسم زنده نمی ذاریم توی خلیج فارس. آمریکا نصف بیشتر قدرتش رو جنگ تبلیغاتی در بر می گیره. صلح تا شب رسانه ها دارن تبلیغ قدرت نظای آمریکا رو می کنن، فکر کردین واسه چی میلیارد ها دلار خرج شبکه هاشون می کنن؟ که یه سری باور کنن واقعا آمریکا خیلی ترسناکه. رفته افغانستان و عراق بدبخت بیچاره رو زده فکر کرده خبریه. همین که خورد به ایران، شروع کرد به تهدید کردن و زر زر کردن. شهادت سردار سلیمانی هم تنها حرکت جسورانه ی آمریکایی ها بود که اونم مقصرش خود ما ایرانی ها بودیم، که اینقدر دعوای داخلی کردیم تا جسور بشن و سردارمون رو بزنن. البته اینم بگم، زدن سردار سلیمانی برای اینا اینقدری گرون تموم شد که حاضرن هزار بار برگدن به عقب. داغ سردارمون هنوز روی دلمونه، ولی بهتون قول میدم تمام اقشار مملکت رو این شهادت متحد کرد. خیلی از دوستای من که انقلابی نبودن و تفکرات ضد آمریکایی نداشتن همه اومدن توی صف انقلابی ها. خودشونم فهمیدن چه غلطی کردن. ایشالله که این سربازهای توی ناو هم تک تک کرونا بگیرن و بمیرن.
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    29 1
    ان شاء الله با یه انفجار مشکلتون حل میشه....
  • محمد بزرگی US ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    4 57
    ارتش آمریکا با این بادها نمیلرزه .ایرانو میزنه له میکنه.
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
      35 1
      ایران میتونه خراب بشه روش ، زور به خودت نیار
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
      15 0
      تز دادیا خوب الان چه ربطی به ایران داره موضوع خبر ؟
    • محمد IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
      31 0
      بدبخت تو اگر خیلی دوست داری له بشی برو بالای پل عابر پیاده و بپر پایین تا قشنگ له بشی ،دیگه چه کاری با ایران و ایرانی داری؟ توله آمریکایی
    • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
      21 0
      زهی خیال باطل! خخخخ
    • محمود فارسی IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
      4 0
      تو دنیا امثال ابرهه و قوای فیل سوار و فرعون و نمرود کم نبوده که خداوند آنها را با چند تا پرنده ابابیل و حشره‌ای کوچک و ... نابود کرده و مثال دیگرش در همین ایران هم طوفان شن بود که که قوای متجاوز آمریکا را در طبس به خاک مذلت انداخت و جیمی کارتر؛ رئیس‌جمهور وقت آمریکا را به التماس کردن انداخت که اون جنازه های جزغاله را به ما پس بدهید و ... بهتر است یه خرده چشم‌هایت را بیشتر بازی کنی و عقلت را بکار اندازی و بجای رجز خواندن و فریادهای گوش خراش به آخر و عاقبت کارهای تان بیشتر فکر کنید
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    39 3
    دست خدا بالای همه دست هاست ...
  • مسلمان IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    16 2
    اگردیروزسپاه ابابیل باسنگریزه ازپای درآمدند امروزباویروس کرونا .
    • داود DE ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
      2 0
      ... همینجوری تو تفسیر و نقل قول متون مذهبی پیش برین سر از نمیدونم کجا درمیارین!! عزیز برادر .. مجید جان؛ سپاه «ابرهه»،،، نه «ابابیل»!! .. ابابیل اون پرنده هائی بودن که سنگ ریزه ها رو مینداختن!!!
  • DE ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    34 1
    انشااله همه تان به درک واصل بشید پست فطرت های امریکائی. مرگ بر آمریکا و امریکائی
  • علی میرزا طاوس نژاد IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    30 0
    در گوام چی دارید برگردید خانه رئیس جمهورتان که دیوانه محض است و به فکر حل مشکل شما نیست
  • علی DE ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    12 0
    ترامپ بیچاره داره آمدگی حمله دیگری را به ایران میگره و به دنبالی بهانه و خود ضربه زدن میگرد; ولی خداوند این تروریست ها را اینگونه زمین گیر میکند. خوب به این میگن تحریمهای فلج کننده کروناهی. زمانی آمریکا برای ترساندنی دیگران ناو های هواپیمابری خود را‍ میفرستاد. ولی حالا خدمه و کاپیتن این ناو ها از ترسی ویروسی کرونا و برای نجات جانی خود SOS میفرستند. خوب خداوند اینگونه دشمنانش را ذلیل کرده و بدونی استفاده حتا از یک گولوله, آنها را اینگونه فلج میکنه.
  • فرزاد IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    9 0
    اب درلانه مورچه ها افتاده!
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    12 0
    من که دارم چهار چشمی خدا را میبینم خدا خدا خدا چقدر بزرگی که سپاه شیطان را در کشتی شون زندانی کردی چقدر بزرگ و مهربانی ما سپاه خدا هستیم در ایران اسلامی و باید خودمون را برای پیروزی های بزرگ آماده کنیم و مخصوصا نابودی آل سعود کثیف حرومزاده یهودی شیطان پرست مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود
  • محمد IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    11 0
    "چاهکن خودش تو چاهه"
  • ناصر IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    17 0
    نمی دونم چی شد یدفعه یاد حرفهای وزیر بازرگانی آمریکا افتادم که با حص و ولع می گفت بیماری کرونا برای آمریکا یه فرصته تا از رقباش پیش بیفته. شک نکنید که این بیماری آخرالزمانی نتیجه بی اخلاقی ما آدم هاست و بهتر بگم عذاب الهی برای ما آدم هاست که چنین سیاستمداران بی اخلاقی بر دنیا حکمرانی می کنن و متاسفانه خشک و تر در عذاب الهی با هم می سوزن و این سنت الهی است.
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    16 0
    یه ویروس کوچولو یه ناو 70 هزارتنی با 80 عدد هواپیما و چند هزار خدمه رو از خدمت مرخص کرد، واقعا ادعاهای انسان همه باد هواست، ما هیچ برتری نسبت به اقوام گذشته که در قران مثال های از انها هست و غذاب و نابود شدند نداریم و ...
  • فدایب IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    6 1
    حق این آدمهای عقدیی وخون خواره.تاازپشت منیتور با پهباد مراسم عروسی مردم مظلوم را به خاک وخون و بدنهای سوخته وجزغاله شده نکشند. خیال کردن جهنم برای بعد مرگه. نه آقا جهنم این ارتش آدم کش تازه شروع شده.
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    8 0
    خداوند ضعف نمرود رو با یک پشه و ابرقدرت پوشالی آمریکا با یک ویروس نشان داد.
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    10 0
    سلام کرونا ویروس محترم احتراما" خواهشمند است هرچه سریعتر با تمام قوا از امریکای پفیوز و نیز اسرائیل حرامزاده و ال سعود ملعون پذیرایی نموده و کل عالم امکان را از شر وجود نحس شان از بین ببری . انگاه ما جشن خواهیم گرفت و از خداوند بزرگ بخاطر وجود ماموران مخفی عالیمقامی همچون شما ، سپاس گزاری کرده و شکر گزاری بجا می آوریم.
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    2 0
    همه را بفرستید فلسطین اشغالی تا صهیونیستها آنها را نوازش دهند
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    0 0
    چقدر عاقلانه فکر میکنند. جهادی(بخوانید تروریستی) فکر نمیکنند.
  • بیدار IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    0 0
    چرا ناوی که وسط دریا بوده ویروسی شده تا جائی که من میدانم ویروسها شنا نمکنند!
  • بیدار IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    0 0
    توطعه ترامپ و پومپئو بر علیه چین تبدیل شده به تف سر بالا!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس