کد خبر 1056975
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷

بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دیگر چندان تمایلی به استفاده از تبلیغات سنتی ندارند و درعوض به‌دنبال آن هستند که کارهای تبلیغاتی را از بستر آنلاین انجام دهند. البته انجام تبلیغات سنتی نباید به‌طور کامل حذف شود، چراکه تبلیغات سنتی نیز فواید خود را دارد، اما باید در کنار آن چندین برابر بودجه و تلاش برای تبلیغات آنلاین یا تبلیغات اینترنتی صرف کرد. تبلیغات آنلاین مزایایی دارد که آن‌ها را نمی‌توان در تبلیغات سنتی دید. این که این مزایا چیستند، موضوع این نوشتار است.

تبلیغات آنلاین چیست؟

تعریف تبلیغات آنلاین هم سخت و هم آسان است. سختی آن از این‌جاست که برای دقیق‌کردن تعریف باید کاملاً آن را محدود کرد و همین محدودکردن تعریف، به دقت زیاد نیاز دارد، اما آسانی آن اینجاست که می‌توان تعریفی کلی (اما نادقیق) از آن داشت. شاید بهتر باشد همین تعریف کلی را به دست دهیم:

خیلی ساده «تبلیغات آنلاین» اشاره دارد به تبلیغاتی که در بستر اینترنت و از طریق اینترنت انجام می‌شوند. این به معنای آن است که تبلیغات رادیویی، تلویزیونی و پیامکی از تبلیغات آنلاین نیستند و در عوض تبلیغات بنری اینترنتی، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات پاپ‌آپ، تبلیغات از طریق موتورهای جستجو و موارد این قبیل هر یک از انواع تبلیغات آنلاین یا اینترنتی هستند.

در کل هر تبلیغی که بدون وجود «اینترنت» صورت نپذیرد را می‌توان از زیرمجموعه‌ی «تبلیغات آنلاین» دانست.

مزایای تبلیغات آنلاین

باوجودی‌که هنوز هم از تبلیغات سنتی استفاده می‌شود، آمارها نشان از آن دارند که تبلیغات آنلاین بسیار محبوب‌تر از تبلیغات سنتی است. اوضاع به‌گونه‌ای است که می‌توان گفت بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین بیش از 80 درصد تلاش‌شان برای تبلیغات را صرف نوعِ آنلاینِ آن می‌کنند و حدود 20 درصد را به تبلیغات سنتی (بیلبورد، تلویزیون، رادیو و پیامک) اختصاص می‌دهند. این موضوع به مزایای تبلیغات آنلاین بازمی‌گردد. مزایای تبلیغات آنلاین یا اینترنتی بسیار بیشتر از مزایای تبلیغات سنتی هستند.

برخی از شاخص‌ترینِ این مزایا عبارت اند از:

1- امکان تعیین مخاطبان بر حسب فعالیت کسب‌وکار

این یکی از مهم‌ترین مزایای تبلیغات آنلاین است. در بسیاری از انواع تبلیغات آنلاین، این امکان وجود دارد که محتوای تبلیغات برای کسانی به نمایش درآید که مستقیم یا غیرمستقیم با موضوع فعالیت کسب‌وکار در ارتباط هستند. به‌عنوان مثال، یکی از انواع تبلیغات آنلاین، تبلیغات بنری است. در این نوع تبلیغات، شما بنری اینترنتی از کسب‌وکارتان را آماده می‌کنید و آن را از طریق یک یا چند سایت پربازدید به نمایش می‌گذارید. در این بین، باید به سراغ سایت‌هایی بروید که بازدیدکنندگان‌شان یا لااقل بخش بزرگی از بازدیدکنندگان‎شان مستقیم یا غیرمستقیم با فعالیت شما در ارتباط هستند. مثلاً اگر کسب‌وکارتان در زمینه‌ی تولید لوازم آرایشی است می‌توانید بنرتان را در سایت‌هایی که مخاطبین آن‌ها خانم‌ها هستند به نمایش بگذارید.

به این ترتیب کسانی که بنر کسب‌وکار شما را می‌بینند عمدتاً کسانی هستند که به محصولات شما نیاز دارند، این در حالی است که اگر بیلبورد در سطح شهر نصب کنید اولاً تعداد کمتری بیلبورد را می‌بینند و ثانیاً از این تعداد هم خیلی‌ها ارتباطی با محصولات شما ندارند.

2- ارزان‌بودن

نصب یک بیلبورد در سطح شهر، باوجودی‌که سود کمتری نسبت به بسیاری از روش‌های تبلیغات آنلاین دارد، هزینه‌ای بیشتر نسبت به بسیاری از روش‌های تبلیغات اینترنتی می‌طلبد، این در حالی است که در بسیاری موارد می‌توان با هزینه‌ای بسیار کمتر از هزینه‌ی تبلیغات سنتی، موفقیت بیشتری در تبلیغات آنلاین داشت.

3- امکان ردیابی مخاطب

کسانی که بیلبورد را در سطح شهر می‌بینند، کسانی که تقویم یا سررسید دریافت می‌کنند، کسانی که از رادیو یا تلویزیون تبلیغ را می‌بینند را نمی‌توان چندان ردیابی کرد تا فهمید که چند درصد آن‌ها به تبلیغات شما واکنش مثبت نشان داده‌اند و در واقع تبلیغات‌تان تا چه حد موفق بوده‌است، این در حالی است که در اکثر روش‌های تبلیغات اینترنتی امکان ردیابی مخاطب وجود دارد؛ یعنی می‌توان فهمید که چند درصد از کسانی که تبلیغات را مشاهده کرده‌اند اقدام به خرید نموده‌اند.

4- امکان درج اطلاعات بیشتر

اگر قبلاً در تبلیغات سنتی، کسب‌وکارها مجبور بودند بنری کوچک همراه با تلفن در مجلات یا روزنامه‌ها چاپ کنند، اگر در تبلیغات بیلبوردی به‌اجبار باید فقط به شعاری چند کلمه‌ای و شماره‌تلفن اکتفا کرد، در عوض در تبلیغات آنلاین این امکان فراهم است که اطلاعات بسیار بیشتری به مخاطبین داد.

واضح است که مخاطب هرچه اطلاعات بیشتری از کسب‌وکار شما داشته باشد احتمال بیشتری وجود دارد که از مشتری بالقوه به مشتری بالفعل تبدیل شود. به عنوان مثال، در تبلیغات بنری آنلاین، مخاطب این امکان را دارد که روی بنر شما کلیک کند و وارد سایت یا صفحه‌ی شما در شبکه‌های اجتماعی شود. با کلیک روی بنرتان، او می‌تواند اطلاعات خیلی زیادی دریافت کند، اطلاعاتی که خود شما آن‌ها را می‌نویسید و بنابراین این فرصت را دارید که از طریق ارائه‌ی اطلاعات جذاب به مخاطب، او را به یکی از مشتریان‌تان تبدیل کنید.

5- امکان ویرایش تبلیغات

بیلبوردی که با کلی دردسر تهیه و نصب شده، اگر نیاز به ویرایش پیدا کند هزینه‌ای گزاف را روی دست تبلیغ‌کننده می‌گذارد. این ماجرا تا حد زیادی برای سایر روش‌های تبلیغات سنتی هم صادق است، این در حالی است که در اکثر روش‌های تبلیغات آنلاین در صورتی که مشکلی در محتوای تبلیغی وجود داشته باشد خیلی راحت می‌توان آن را ویرایش کرد، بدون کمترین دردسر و هزینه.

سخن پایانی

این موارد فقط بخشی از مزایای تبلیغات آنلاین هستند، اما آن‌چه که مشخص است سوددهی، دقت و هزینه‌ی اندک تبلیغات آنلاین نسبت به تبلیغات سنتی است و اگر این‌چنین نبود این همه کسب‌وکار بزرگ و مشهور بخش اعظمی از بازاریابی خود را از طریق اینترنت انجام نمی‌دادند. نکته‌ی دیگری که باید مدنظر داشت این است که کمتر کسب‌وکار بزرگی از تبلیغات سنتی غافل می‌شود، یعنی آن که باید تبلیغات آنلاین را در کنار تبلیغات سنتی انجام داد، اما با نسبت 4 به 1 یا حتی 5 به 1.

در صورتی‌که می‌خواهید آگهی و تبلیغات خود را در فضای مجازی منتشر کنید و از مزایای تبلیغات آنلاین بهره ببرید، می‌توانید از وب‌سایت ثبت آگهی رایگان با نام «راگهی» استفاده کنید تا بیشتر دیده شوید.

**این محتوا تبلیغاتی است**

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس