کد خبر 1056748
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۱
هانتا ویروس

ویروس هانتا در بزاق حیوانات جونده مثل موش وجود دارد و علائم آن ممکن است بین ۱ تا ۸ هفته بعد قرار گرفتن در معرض ویروس در بدن فرد ظاهر شود.

به گزارش مشرق، ویروس هانتا یک خانواده ویروسی است که به طور عمده توسط جوندگانی مثل موش گسترش می‌یابد و می‌تواند باعث سندرم بیماری متنوع در مردم در سراسر جهان شود، ویروس هانتا در قاره آمریکا به عنوان "دنیای جدید" شناخته شده و ممکن است باعث سندرم ریوی هانتی ویروس (HPS) شود، ویروس‌ هانتا که در آسیا و اروپا یافت می‌شوند معروف به "جهان قدیمی" هستند و ممکن است باعث سندرم کلیه شود.

سندرم ریوی یا اچ پی سی یا ویروس هانتا یک عفونت ویروسی نادر، اما کشنده است که توسط موش به انسان انتقال می‌یابد، ویروس هانتا در ادرار و قطرات بزاق موش‌ها وجود دارد که می‌تواند وارد هوا شده و از طریق تنفس هوای آلوده به ویروس و تماس با جانوران یا ادرار آن‌ها افراد آلوده به این ویروس شوند.

بروز علائم هانتاویروس چند روز طول می‌کشد؟

با توجه به اینکه ویروس هانتا نادر است، بر اساس اطلاعات محدود، به نظر می‌رسد که علائم ممکن است بین ۱ تا ۸ هفته پس از قرار گرفتن در معرض ادرار، عرق یا بزاق جوندگان آلوده به این ویروس ایجاد شود.

علائم ویروس هانتا

علائم اولیه ویروس هانتا خستگی، تب، دردهای عضلانی، به ویژه در ران، سردرد، لرز، سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ، اسهال یا درد شکم است و علائم بعدی این ویروس شامل سرفه و تنگی نفس است.

بیشتر بخوانید:

هانتاویروس که بعد از ‎کرونا پیدا شده چیست و چه علائمی دارد؟

احتمال شیوع یک بیماری دیگر در چین

همچنین ممکن است سردرد، سرگیجه، لرز و مشکلات شکمی مانند تهوع، استفراغ، اسهال و درد شکم در بیماران آلوده به ویروس هانتا وجود داشته باشد. حدود نیمی از بیماران مبتلا به HPS این علائم را تجربه می‌کنند.

باید به این نکته توجه داشت که همه موش‌ها نیز ناقل هانتاویروس‌ها نبوده و تنها برخی گونه‌های خاص می‌توانند این خانواده از ویروس‌ها را منتقل کنند.

هیچ درمانی خاص یا واکسنی برای اچ پی اس (HPS) وجود ندارد، اگر این بیماری زود تشخیص داده شود، سلامتی بیماری کمتر در خطر می‌افتد، این افراد در یک بخش مراقبت‌های ویژه مراقبت‌های پزشکی را دریافت می‌کنند. این بیماران اغلب نیاز به استفاده از دستگاه تنفس و انجام اکسیژن درمانی دارند.

ویروس هانتا کشنده است؟

میزان مرگ و میر در بیماران مبتلا به ویروس هانتا درصد است بنابراین این بیماری کشنده است.

به گفته متخصصان، انتقال فرد به فرد هانتاویروس‌ها بسیار نادر بوده و تاکنون تنها چند مورد نادر در کشورهای شیلی و آرژانتین دیده شده که مربوط به نوعی خاص از هانتاویروس‌ها به نام "ویروس آندس" بوده است. این موارد نادر انتقال فرد به فرد نیز تنها با ارتباط مستقیم و نزدیک با فرد بیمار رخ داده بوده است.

موارد ابتلا به هانتاویروس در ایالات متحده آمریکا اغلب با سندروم ریوی هانتاویروس بروز یافته و مشکلات ریوی در پی دارد با علائمی همچون تب، خستگی، درد عضلانی، سردرد، سرگیجه، لرز و مشکلات شکمی همراه بوده است. همچنین در صورتی که مشکلات ریوی تشدید شده و ریه آب بیاورد، سرفه و تنگی نفس نیز در فرد مبتلا رخ می‌دهد.

این درحالی است که موارد ابتلا به هانتاویروس‌ها در اروپا و آسیا اغلب با تب خونریزی دهنده با سندروم کلیوی بروز می‌یابد و علائمی همچون درد، تب، لرز، حالت تهوع و تاری دید به همراه دارد. موارد وخیم‌تر ابتلا منجر به نارسایی شدید کلیه نیز خواهد شد.

البته شیوع این ویروس‌ها تاکنون چندان گسترده نبوده است، به طوری که بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۷ میلادی تنها ۷۲۸ مورد ابتلا در ایالات متحده آمریکا گزارش شده که هیچ کدام کشنده نبوده است. این در حالی است که از اواخر ماه ژانویه که اولین مورد ابتلا به کروناویروس جدید در آمریکا گزارش شد تا به امروز بیش از ۵۱ هزار مورد ابتلا به ثبت رسیده که بیش از ۶۵۰ نفر از آن‌ها جان باخته‌اند.

به گزارش یواس‌آ تودی، در سال ۱۹۹۳ میلادی هانتاویروس در چند ایالت از آمریکا شیوع یافت. در سال ۲۰۱۲ میلادی نیز شیوع این ویروس در این کشور ۱۰ نفر را مبتلا کرده و در سال ۲۰۱۷ میلادی تنها ۱۷ مبتلا در ایالات متحده برجای گذاشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    27 7
    میزان مرگ و میر در بیماران مبتلا به ویروس هانتا درصد است. بالاخره چند درصد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • DE ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
      0 0
      38
    • IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
      0 0
      نادان منفی دهنده به پیام من ! مشرق درصد رو جا انداخته! اشتباه تایپی داشته. تو چرا مثل دیووونه های وهابی حمله کردی؟
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    3 23
    خیر چون مثل کرونا تولید آزمایشگاههای بیولوژیک آمریکا نیست.
    • DE ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
      0 0
      تو چه ساده ای که فکر میکنی نیست
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    0 0
    ۳۸درصد
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    0 0
    خیر نگرانی ندارد چون ویروس هانتا انسان به انسان سرایت نمی نمی شودفقط از طریق ارتباط با بزاق و مدفوع موش سرایت میکند
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    0 0
    یک بوهائی میاد . موندم چرا تا کنون راجع به این موضوع هانتا دو مطلب طی یک هفته اینجا بنشر برسه . لطفا واضحتر و دقیق علت آنرا بفرمائید . این نمونه موش الان تو ایران وجود داره و اگر هست کجا و در چه شرایطی بسر میبره . آیا با محموله وارداتی آمده و اینجور چیزها . چکار باید کرد . آیا زنگ خطر آن نباید عمومی و فراگیر شود تا مردم بدانند و مراقبت و مبارزه کنند .
  • GB ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    0 0
    فعلا که تمام ویروس ها از چین می آیند. ثابت هم شده است.
  • IR ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    0 0
    غول مرحله بعده؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس