پیش بینی و تحلیل ستاد ملی کرونا از چگونگی شیوع این بیماری/ایران تا تابستان درگیر است

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیش بینی و تحلیل ستاد ملی کرونا از چگونگی شیوع این بیماری را اعلام کرد و گفت: براساس برآورد این تحلیل ایران را از نظر زمانی تا اوایل تابستان درگیر این ویروس است.

به گزارش مشرق،  پرویز کرمی سخنگو و رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پست اینستاگرام خود درباره پیش بینی و تحلیل ستاد ملی کرونا از چگونگی شیوع این ویروس تا خرداد ماه مواردی را در پنج سناریو نوشت که در زیر می خوانیم.

سناریوی اول:

بدون هیچ مداخله ای از سوی دولت که می تواند باعث رشد نمایی تعداد مبتلایان و همچنین تعداد مرگ و میر به حدود ۱۱ هزار نفر برسد.

سناریوی دوم:

صرفا اطلاع رسانی و آگاهی عمومی نسبت به موضوع باز هم رشد نمایی مرگ و میر ۲۳ هزار نفری را نشان می دهد.

سناریوی سوم:

مداخله حداقلی دولت که عمدتا از طریق آموزش و اطلاع رسانی نرخ مرگ و میر تا ۱۷۶۰۰ نفر است.

سناریوی چهارم:

مداخله متوسط دولت شامل فاصله گذاری اجتماعی، تعطیلی و رویدادهای ورزشی، فرهنگی و اجتماعات مذهبی و مدارس، دانشگاه‌ها و محدودیت جابه‌جایی و تردد افراد کاهش مرگ و میر را به ۱۱ هزار نفر رسانده است.

سناریوی پنجم:

مداخله سطح بالا و شدید دولت که شامل اقدامات سناریو چهارم و مداخلاتی سخت تر مانند ممانعت از جابهجایی‌های درون شهری و برون شهری، قرنطینه شهرها و ایزوله کردن افراد مشکوک است که می توان نرخ رشد را به شدت کاهش داد و به حدود ۷۷۰۰ نفر رساند.

همچنین برآورد این تحلیل و پیش بینی ایران را از نظر زمانی تا اوایل تابستان درگیر این ویروس می داند و میزان مداخله دولت و محدودیت ها را در کاهش نرخ مرگ و میر به شدت تاثیرگذار ارزیابی می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • امیر IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    35 22
    فقط میتونم بگم خسته نباشید فکر کنم همه دنیا هم کنترل کنند ما هنوز درگیر باشیم
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      34 4
      امیرجان خیلی فکر نکن عمل کن
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    25 1
    روزی ۲۰ تا سناریو با تعداد مبتلایان و کشته های مختلف ارائه میدن یه بار میگن تا آخر فروردین یه بار میگن تا اواسط اردیبهشت یه بار هم میگن تا اوایل تابستان!! جند چندید با خودتون؟
    • هادی IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      15 3
      ببم جان! مسئولین هم آدمند و نظرات مختلفی دارند و در یک موضوع مبهم و مناقشه برانگیز قرار نیست نظرات همه روبات گونه مثل هم باشد..
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      2 8
      ببم جان! اونایی که اختلافشون قابل توجیهه "کارشناسان" هستن نه مسئولین! اونم مسئولینی که باید تو این شرایط تحت فرماندهی واحد باشن و حرفشون رو یکی کنن!
    • GB ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      9 0
      ببم جان! تمام اینها فقط تحلیله، واقعیت چیز دیگه ای خواهد بود، که فقط خدا میدونه.
  • احمد IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    18 0
    جالبه. فرمودند اگر دولت هیچ مداخله ای نکند 11هزار نفر می میرند ، اگر مداخله ی حداقلی کند 17600 نفر و مداخله ی متوسط هم 11هزار. یعنی اگر دولت دست روی دست بگذارد و هیچ کاری نکند تعداد فوتی ها بیشتر از حالت مداخله ی حداقل و متوسط نخواهد شد بلکه کمتر هم خواهد بود! عجب تحقیقی!
    • 1 IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      10 0
      فکر کنم این مورد اشتباه تایپی هست.
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      0 2
      احمد دوباره بخون متن رو جانم.
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    3 1
    آفتابه لگن هفت دست، شام و ناهار هیچی! خخخخخخخخ
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    7 0
    تعداد کشته شده های رانندگی سالانه 16000 نفر هست. تعداد زیادی هم مصدوم. تفاوت تلفات سناریو دوم و پنجم هم تقریبا همین 16000 نفر است. چرا برای تلفات رانندگی چنین سخت گیری رو نمی بینیم؟ مطمئنید دارید آمار درست میدید؟ یه جای کار نمیلنگه؟
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      3 2
      عزیز تفاوت اینه که اینجا استاد دانشگاه علوم پزشکی و متخصص داره از بین میره. تو رانندگی یکی با سهل انگاری فوت میکنه.
  • ناخدا IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    11 13
    چرت وپرت گفته ساقی توعوض کن بابا
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    2 0
    بالاخره دولت تونست چند صفر رو بی سروصدا کم کنه
  • بختیار IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    5 9
    اون بی شرفی که بهمن ماه گفته بود اگر یک مورد هم کرونا تو ایران باشه استعفا میدک کجا رفت چطور ترفیع درجه گرفته آقا خواهشا چرت و پرت ها رو جمع کن
    • IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      13 8
      جناب کرونا کل کشورهای دنیا رو درگیر کرده انگار این موضوع تو کت شما نمیره!
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    7 0
    کرونا در شهرستانهای کوچک تقریبا نود ونه درصد کنترل شده ان هم به دلیل قرنطینه خود جوش مردم باوجود مشکلات اقتصادی ، و ورود مستقیم وجدیت داد ستانی ها و فرمانداران در سرکوب عوامل نقض قوانین مربوط به کنترل کرونا همچنین ترس مردم از کمبود امکانات پزشکی که کوچکترین رعایت نکردن مسایل بهداشتی همانا سپس ابتلا ومرگ
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    5 0
    چرانعدادمرگ سناریوی اول وچهارم یکیه
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    6 0
    ما که ۶ ساله و تا سال ۱۴۰۰ درگیر کرونا طلبان هستیم
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      4 0
      با مزه بود. بر وزن اصلاح طلب مینوشتی مُجاز بود. میشد اِکرونا طلبان.
  • قاسم خان IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    7 0
    داداش چی زدی که همچین تحلیل تخیلی ارائه دادی.....فکر کنم دفعه بعد یک سناریو دیگه بدی که اگه دولت دخالت نکنه تا ۱۴۰۰ این بیماری طول میکشه و مردم یکجا از شر کرونا و دولت راحت میشن....علی برکت الله...
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    1 1
    تو گزارش ها از سطح شهر رفت و آمد (دور دور) و بعضی از مغازه ها را میبینی که با بهانه های بما گفته نشده . اومدم تمیز کاری و چه و چه . با این وضع تابستان که خوبه ممکنه تا زمستان هم خدای ناکرده بکشه . حالا اینجا مقصر در وهله اول کدامند . نمیشه هر چند صدمتر مامور رصد گذارد و بخواهی با مردمی که به هیچ صراطی مستقیم نمیشوند کل کل کنی . اون مامور چقدر باید هم مواظبت کنه و با مردم صحبت و توجیح کنه دوام میاره و انرژی داشته باشه آنهم بیست و چهار ساعت . اگر ما مردم خود را ملزم بدانیم حداقل برای سلامتی خودمان رعایت کنیم و مانند خیلی ها که از اوائل اسفند با بچه ها در خانه مانده اند همراهی کنیم همه نجات پیدا میکنیم و گرنه با این وضع و اوضاع اقتصادی کم کم تاب آوری کاهش می یابد و ناچارا حضور بیشتر و بمراتب شیوع بالاتر و مصیبت ادامه دار و کادر درمانی خسته و ..... بهر حال این ما هستیم در درجه اول با همین ابزار و یا رو در روئی با اشخاص کمک کنیم بخودمان تا زودتر به ایده آل ستاد مدیریت کرونا دست یابیم . والا زور حضرت عزارائیل ناچارا ما را رهنمون خواهد نمود . حق انتخاب با ما هست
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    0 1
    با وجود افراد لوس که انگار این اوضاع شوخی هست و مجال قصه و داستان گوئی . طرف مغازه اش بازه در جواب میگه بما نگفتند . آخه به اینچنین اشخاص خود محترم که انتظار خواهش و دستور حضوری دارند و یا افرادی که دور دور یا بهانه برای بیرون رفتن همراه با دروغ گوئی انتظار تابستان خیلی خوبه . اگر اوضاع معیشت و اقتصاد کشور تاب بیاره که خوبه و الا با این وضع دو راه در پیش است یا ماندن در خانه و یا شیوع بالا و رهنمون شدن بوسیله حضرت عزرائیل که در آخر اول از همه همینها که همکاری نمیکنند در صف اول طلبکاران از مسئولان هستند و چرا نشد و نکردید . دیدید شما نمیتوانید و بی عرضه اید . ما مردم تا کی باید هر چه شما گفتید رعایت کنیم .... بالاخره یک روزی سراغ ایشان ملک الموت خواهد گرفت . الان نه صد سال دیگر . جواب اعمال آنها که با عدم همکاری و رعایت موجب خسارات جانی و مالی بمردم و کشور شده اند را باید بدهند . چون حق الناس هست و گذشتی نیست
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    14 0
    خداکنه زودتر این ویروس منحوس ریشه کن بشه. توکل برخدا. برای خدا کاری نداره. فقط ما باید توکلمان را زیاد کنیم.
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    1 0
    خخخ اینکه از خودشونه یه بی طرف بیارین تحلیل کنه
  • فرشید IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    1 0
    اگر اقدامی نشود با گذر زمان ویروس نابود نمی‌شود بلکه اقتصاد نابود می‌شود
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    1 0
    110 هزار بوده که اشتباها 11 هزار تایپ شده
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    0 0
    خسته کردین مردمو با این اظهار نظرات بی پایه و اساس و متضادتان ! هر ننه قمری بدون هیچ سابقه تخصصی و بر اساس حدس و گمان واسه خودش آمار درست کرده و اذهان بی پناه را به سمت و سویی سوق میدهد!!!
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    0 0
    حضرت زین العابدین علیه السلام در یک دعا از راز موفقیت ائمه در بحران ها پرده بر می دارد و همگان را به پایبندی به این معارف فرا می خواند: «خداوندا! اگر محزون شوم، پناه و ذخیره من تویی و اگر محروم گردم، اتّکایم به توست و زمانی که به مشقت افتم، از تو فریادرسی می جویم». این عبارت ها به خوبی گویای آن است که اگر انسان معرفت صحیح و کامل به پروردگارم عالم و قدرت و رحمت او پیدا کند، حتی در بحرانی ترین مراحل زندگی مأیوس نمی شود و با ارتباط با خدا و اتکاء به قدرت فراگیر او روحیه خود را نمی بازد، زیرا نیک می داند که خدای متعال نسبت به احوال بندگان آگاه و بینا و به دعاهای ایشان، شنوا و در رفع گرفتاری های آن ها تواناست.
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    0 0
    خود بخود اگر ضعیف بشود یعنی مفهومش اینه که 4 تا خیابان را مواد پاشیدید موثر بوده؟
  • میراحمد IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    0 0
    ایران بعد از همه کشورها و البته تا ۱۴۲۰درگیر این بیماریه. به خاطر یک عده خودخواه که حاضر نیستن تو خونه لعنتیشون بنشینن. بچه های مردم از درس افتادن. کاسب از کاسبی. ولی یه عده نمیتمرگن سر جاشون.
  • IR ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    0 0
    با این کمک های اقتصادی دولت ملت الحمدلله مشگلی ندارند مخصوصا امثال من کارگر روز مزد
  • IR ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    0 0
    این بیماری فلا درمانی ندارد و فکر نمیکنم هم حالا حالا ها درمانی پیدا شود راه حل فقط قرنطیفه کل ایران بطور کامل برای دوماه هست همین آخرهم اینکارو خواهید کرد چون راه دیگری ندارد
  • CA ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    0 0
    بنظر من وزارتخانه های دیگه بایستی مار بیشتری انجام بدهند یکی اینکه کارهای اداری به منزل انتقال یابد و ارتباطها از راه دور برقرار گردد.دوم اگر تحریم ها برداشته شود پروتکلهای بهداشتی چنان تغییر کند که کلا های ویروسهای خطرناکتری ظهور کرد نتواند هیچ لطماتی وارد کند. البته فقط ایران نیست بلکه همه کشورها بایستی این پروتکلهای بهداشتی رو تغییر بدهند. از غیرتماسی کردن دستشویی و غذاخوری گرفته تا نحوه دفاع بیولوژیک فردی. بدین ترتیب بتوان اصناف و دانشگاههای و مدارس و ادارات و غیره را سریعا بازگشایی کرد. البته راهکارها بسیار ساده هست. مثلا نیاز به ماسک نیست بلکه جلوگیری از تماس مستقیم صورت مهمتر هست و یا اینکه دستکش داشته باشیم مهم نیست بلکه دستکش را بگونه ای استفاده کنیم که دست آلوده با صورت تماس پیدا نکند. یا نیاز به اضافه کردن بعضی از گندزداهای جدید هست.یا غربالگری خودکار هر موقع که ویروسی که حالت تهاجمی جمعی پیدا کرد. نیاز به فرهنگ جدیدی هست به هرحال این بیماری آخرین بیماری نخواهد بود که فراگیر میشود و بایستی پروتکل ها را تغییر داد تا آمادگی در بالاترین سطح باشد.
  • محمود IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    1 0
    کی بود گفت کرونا شنبه میره؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس