رزمایش آمریکا و حمله به عراق

درحالی که ویروس کرونا در جهان جولان می دهد و تمام کشورها را درگیر خود کرده، آمریکا دو رزمایش سوال برانگیز با امارات و رژیم صهیونیستی برگزار می کند که شاید هشدارهای عراقی‌ها اهداف پشت پرده را افشا کند.

سرویس جهان مشرق - بیست و سوم ماه مارس جاری تفنگداران دریایی آمریکا و نیروهای نظامی امارات متحده رزمایش بزرگ و مهمی برگزار کردند که نیروهای شرکت کننده در آن مدل تصرف یک کلان شهر در منطقه خاورمیانه را تمرین و مرور می کردند.

پافشاری آمریکا و امارات در برگزاری این رزمایش در شرایطی که وزارت دفاع آمریکا موسوم به «پنتاگون» همه ی رزمایش های خود را با متحدینش به دلیل شیوع ویروس «کورونا» لغو کرده، سوالات بسیاری را در مطرح می کند.

این رزمایش در خاک امارات و در پایگاه نظامی «الحمرا» و صرفا با مشارکت نیروهای آمریکایی و اماراتی برگزار شد و نیروهای شرکت کننده برای تصرف شهر مورد نظر، ابتدا از ارتفاعات و تپه های همانند سازی شده عبور کردند و در ادامه ی رزمایش عملیات تصرف ساختمان های چند طبقه، برج کنترل و مراقبت هوایی، پالایشگاه نفت و مسجد جامع مرکزی شهر هدف را که تماما در پایگاه الحمرا همانند سازی شده بود، به اجرا گذاشتند و هم زمان با حملات توپخانه ای شدید و دقیق، نیروهای اماراتی عملیات هلی برن را پیاده کردند و تفنگداران دریایی آمریکا برای دست یافتن بر "دشمن فرضی" و پاکسازی شهر، کوچه های تنگ و باریک آن را جستجو کردند.

این رزمایش تحت عنوان «نیتو فیوری» (Nativ Fiore) هر دو سال یک بار برگزار می شود، اما برگزاری این دور از رزمایش با دوره های قبلی آن به این جهت تفاوت داشت که دسامبر گذشته آمریکا در عملیاتی تروریستی حاج «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه و «ابو مهدی المهندس»، نایب رئیس نیروهای «الحشد الشعبی» عراق و تعدادی از همرزمانشان را در نزدیکی فرودگاه بین المللی بغداد به شهادت رسانده بود.

به اعتقاد کارشناسان برگزاری این رزمایش به جهات مختلف حائز اهمیت زیاد است که باید مورد توجه قرار گیرد:

** منطقه ی جغرافیایی برگزاری رزمایش

این رزمایش در پایگاه نظامی الحمرا در خاک امارات درحالی برگزار شد که با سواحل ایران فقط ۳۰۰ کیلومتر فاصله داشت و به اذعان مقامات آمریکایی این موضوع می تواند، حساسیت های جمهوری اسلامی را تحریک کند و واکنش تهران را به دنبال داشته باشد.

چون وقتی خبرنگار روزنامه «نیویورک تایمز» از ژنرال «توماس ساواج»، از یگان یکم شناسایی و اطلاعات  تفنگداران دریایی آمریکا و فرمانده نیروهای شرکت کننده در مانور سوال کرد که به نظر شما آیا برگزاری رزمایش در این نقطه جغرافیایی واکنش ایران را به دنبال نخواهد داشت؟

 پاسخ داد: نمی دانم ... ممکن است، داشته باشد ... اما برای ما واکنش ایران مهم نیست ... این موضوع مربوط به آنهاست ... برای ما مهم تنها ثبات و استقرار در منطقه مهم است.

«عمر عیاصره»، نویسنده و تحلیلگر سیاسی اردنی و جهان عرب بر این باور است که ایران می تواند، به مکان برگزاری رزمایش به این جهت که هرگونه خطا در هدف گیری و شلیک می تواند، مناطق مسکونی و شهرهای جنوبی ایران را در معرض خطر قرار دهد، در مجامع بین المللی ذیربط شکایت و اعتراض کند، همین موضوع در مورد دولت عرق نیز صدق می کند.

* شهر همانند سازی شده در رزمایش

از نکات مهم دیگر این رزمایش شهر همانند سازی شده به عنوان هدف در آن است. «جیمز روبنز»، رئیس شورای سیاست گذاری خارجی آمریکا می گوید: «آمریکا و امارات تلاش داشتند، شهری را به عنوان هدف در این رزمایش همانند سازی کنند که با هدف محتمل حقیقی سنخیت داشته باشد و ماموریت نیروهای شرکت کننده در رزمایش نزدیک شدن به شهر مزبور و تمرین ورود به آن و پاکسازی آن از دشمن فرضی و سرانجام به دست گرفتن کنترل آن است.

عیاصره بر این باور است، یکی از ابهامات بزرگ این رزمایش شهر همانند سازی شده و تمرین برای تصرف آن است. اینکه این شهر در عراق است یا ایران و آمریکایی ها از تصرف آن چه اهدافی را دنبال می کنند، باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

از سوی دیگر، «امیر موسوی»، دیپلمات سابق ایرانی در معتقد است، شهر همانند سازی شده در این رزمایش با شهر سامراء و یا شهر نجف همخوانی دارد و چه بسا مسجد جامع بزرگی که توسط نظامیان آمریکایی تصرف می شود، مرقد امامین عسکریین در شهر مقدس «کاظمین» و یا مرقد «امام علی» در شهر نجف اشرف باشد.

موسوی با بیان اینکه این رزمایش با برخی افشاگری ها همراه شده که از وجود طرحی آمریکایی جهت کودتای نظامی در عراق سخن می گوید، تاکید کرد که نظامیان آمریکایی شرکت کننده در رزمایش امارات همان نظامیانی هستند که از شهر «القائم» در استان الانبار در غرب عراق عقب نشینی کرده بودند.

* نیروها و تجهیزات شرکت کننده در رزمایش

این رزمایش با حضور چهار هزار نظامی آمریکایی از نیروهای ارتش و نیروی دریایی این کشور برگزار شد و در آنها از انواع و اقسام تجهیزات نظامی روز دنیا استفاده شد که از کویت و جزیره «دیگو گارسیا» به منطقه و پایگاه نظامی الحمرا منتقل شده بود.

منطقه الحمرا که پایگاهی به این نام را نیز در خود جای داده، بیابانی خشک و برهوت در ۲۰۰ کیلومتری جنوب غربی شیخ نشین «ابوظبی» است که به لحاظ قرار گرفتن ذخایر هنگفت زیر زمینی نفتی امارات و همچنین راکتور هسته ای جدید این کشور، در این منطقه از اهمیت زیادی برای امارات برخوردار است.

علاوه بر نظامیان آمریکایی، نظامیان اماراتی نیز در این رزمایش با تمام تجهیزات نظامی مدرن خود مانند بالگردهای «بلک هوک» و «چینوک» و زره پوش ها و نفربرها مشارکت داشتند که برای خرید آنها میلیاردها دلار هزینه کرده اند و این نکته را به اذهان تداعی می کند که اماراتی ها همچنان در صدد عرض اندام نظامی در منطقه هستند و تلاش دارند، قدرت نظامی خود را به رخ کشورهای منطقه بکشند که با دخالت های نظامی در کشورهای منطقه مانند یمن و لیبی و ایجاد پایگاه های نظامی در کشورهای شاخ آفریقا همراه بوده است.

اما نظامیان آمریکایی شرکت کننده در این رزمایش آنگونه که ژنرال جیمز روبنز صراحتا به آن اشاره می کند، نیروهای آموزش دیده در پایگاه نظامی آمریکا در جزیره «دیگو گارسیا» را شامل می شدند.

** پایگاه نظامی «دیگو گارسیا»، مرکز بازدارندگی ایران

در فاصله ١٥٠٠ کیلومتری جنوب هند و دورتر از جزایر «موریس»، پنجاه و پنج جزیره کوچک چاگوس در طول بیش از ٢٥٠ کیلومتر در اقیانوس هند پراکنده شده ‌اند. مساحت این جزایر ۶۴ کیلومتر مربع کمتر از مساحت پاریس است و هیچ ساکن بومی ندارد.

این مجمع‌الجزایر توسط پرتغالی ‌ها کشف و سپس به هلند واگذار شد. در زمان حاکمیت فرانسه  نخستین برده‌ های آفریقایی برای کار در مزارع نارگیل به این جزایر آورده شدند. پس از فرانسه، انگلستان این مجمع الجزایر را تصاحب کرد و با افول قدرت استعماریش آن را به آمریکایی ها بخشید.

اولین توجه آمریکایی ها به جزیره دیگو گارسیا به زمان جنگ ویتنام باز می گردد. موقعیت جغرافیایی این جزیره امکان دخالت آمریکا در بخش بزرگی از تحولات جهان با سیطره بر خطوط کشتیرانی اصلی دنیا از جمله عبور نفت و مواد خام را می داد.

با این حال نقش کلیدی این جزیره پس از تجاوز شوروی به افغانستان در سال ١٩٧٩ آشکار می گردد، چراکه آمریکا از این نقطه بود که توانست ضربات مهلک را به نظامیان شوروی در افغانستان وارد کند و این به همراه «دکترین کارتر» سرآغاز حضور بیشتر آمریکا در منطقه و دادن نقشی کلیدی به این پایگاه عملیات دریایی بود.

پس از جنگ سرد، اهداف تازه نظامی و راهبردی آمریکا باعث شد، جزیره دیگو گارسیا به حلقه‌ ای ضروری برای تحقق این اهداف تبدیل شود. «نوام چامسکی»، نویسنده مشهور آمریکا در رابطه با چرایی حضور واشنگتن در دیه گو گارسیا می گوید: «هدف آمریکا تبدیل این جزیره به پایگاه نظامی جهت نظارت و کنترل بر منابع انرژی در خلیج فارس بود ... هیچ کسی در آمریکا چیزی درباره آن نمی داند ... اگر رسانه ها و مطبوعات آمریکا را جستجو کنید، شک دارم که بیش از دو بار طی بیست سال گذشته از آن یادی شده باشد».

این پایگاه زرادخانه ی اصلی آمریکا در جنگ‌ های خلیج فارس و افغانستان بود و همچنین آشیانه بمب افکن های دور برد B-۵۲ به شمار می‌ رود. دیه ‌گو گارسیا دارای تجهیزات بسیار پیشرفته نظامی، اطلاعاتی و مخابراتی است. در جنوب این پایگاه، مرکز ارسال پیام (Transmitter Site) قرار دارد که امکان برقراری تماس میان سواحل، کشتی ‌ها و هواپیماها در سطح بسیار بالایی با مراکز مورد نظرشان را فراهم می ‌کند.

«گروه امنیت دریایی» (Naval Security Grup) نیز در این جزیره مستقر است. این گروه فعالیت ‌های فوق سری در زمینه ‌های مختلفی در راستای منافع ملی آمریکا دارد که از جمله آن می ‌توان به هدایت عملیات‌ ها، فراهم سازی تجهیزات لازم برای دریافت و ارسال سریع پیام ‌های سری اشاره کرد. پس از دوران جنگ سرد، آمریکا از دیه‌ گو گارسیا برای حملات نظامی متعدد استفاده کرده است.

پایگاه نظامی دیگو گارسیا که از آن تحت عنوان «مرکز بازدارندگی ایران» یاد می شود، در جریان «عملیات طبس» و در پی دستور «جیمی کارتر»، رئیس جمهور وقت آمریکا برای استفاده از منابع چهار نیرو (زمینی، دریایی، هوایی و تفنگداران) جنگ خلیج ‌فارس در سال ۱۹۹۱ و همچنین طی ۴ روز بمباران وسیع عراق با نام عملیاتی «روباه صحرا» در دسامبر ۱۹۹۸، نقش بسزایی به عنوان پایگاه سوخت ‌رسانی ایفا نمود. دیگو گارسیا آشیانه بمب ‌افکن‌ های بوئینگ ب-۵۲ نیز می ‌باشد که در زمان بمباران حدود یک‌ صد موشک به عراق انداخت، از این بمب‌ افکن ‌ها در حملات امریکا و انگلیس به افغانستان نیز استفاده شد.

هم اکنون نیز بمب‌ های پیشرفته لیزری و نفوذ کننده در زمین موسوم به bunker buster درکنار بمب ‌افکن‌هایی نظیر B۵۲ و B۱ Lancer در این زرادخانه بزرگ آمریکایی مستقر هستند. در کنار اینها، واحدی مرکزی برای بررسی اطلاعات ماورای جوی نیز در جزیره فوق مستقر شده است.

به این ترتیب، این جزیره یکی از چهار مقر اصلی ایستگاه جهانی سیستم موقعیت ‌یابی جهانی (GPS) محسوب می ‌شود. علاوه بر این امکانات ناسا همچون باند فرود اضطراری برای شاتل فضایی، یک سیستم الکترونوری نظارت فضایی، یک آنتن مانیتورینگ ناوبری ماهواره‌ ای، یک ایستگاه زمینی انتقال ماهواره‌ای SHF-HF-UHF و یک ایستگاه اطلاعاتی اقیانوسی زیر سطحی نیز در این جزیره مستقر می ‌باشد و محتمل است که در این جزیره سلاح ‌های هسته ‌ای نیز موجود باشد.

بهره برداری آمریکا از جزیره دیگو گارسیا به اینجا ختم نمی شود، حداقل ۱۷ فروند کشتی سازمان سیا که از آنها به‌ عنوان زندان‌ های سیار و نگهداری و شکنجه افراد مظنون به ارتباط با سازمان «القاعده» همچون «ابو زبیده» و «خالد شیخ محمد» استفاده می کند، در سواحل دیگو گارسیا پهلو گرفته اند.

«بری مک کفری»، یکی از فرماندهان چهار ستاره آمریکا و از اساتید مطالعات امنیت بین‌ الملل این کشور برای اولین بار و به طور رسمی در سال ۲۰۰۴ افشا کرد که آمریکا حدود ۳۰۰۰ نفر را در بگرام (افغانستان)، دیگو گارسیا، گوانتانامو و ۱۶ بازداشتگاه عراق نگهداری می کند.

در خصوص ایران نیز باید گفت، به دنبال سقوط رژیم شاهنشاهی و قطع روابط ایران و آمریکا، این کشور به بهانه تامین جریان نفت از خلیج‌ فارس و تنگه هرمز سرمایه‌ گذاری های کلانی را در این جزیره آغاز کرد، تا این پایگاه در بحران‌ های منطقه ای پس از انقلاب اسلامی نقش اساسی ایفا کند.

گزارش هایی وجود دارد که نشان می دهد، در مقاطعی آمریکا درصدد حمله به ایران از این پایگاه نظامی بوده است. روزنامه ساندی هرالد بریتانیا با اشاره به این موضوع می نویسد که واشنگتن در ژانویه سال ۲۰۱۰ میلادی ۱۰محموله بمب های مخصوص برای تخریب تاسیسات زیر زمینی را از پایگاه نیروی دریایی خود واقع در کالیفرنیا به مقصد جزیره دیه گو گارسیا در ۱۰۰۰ مایلی جنوب سریلانکا واقع در اقیانوس هند، بارگیری کرده است. این روزنامه مدعی است  که هدف اصلی انتقال این محموله نظامی به این جزیره استفاده از آنها برای حمله احتمالی به تاسیسات هسته ای و دیگر تاسیسات نظامی ایران بود. از این مقدار بمب تنها ۳۸۷ عدد بمب یلو مخصوص تخریب تاسیسات زیر زمینی بوده است.

رشد و توسعه دانش موشکی ایران در طول دو دهه اخیر به ویژه در زمینه تولید انبوه موشک های بالستیک و کروز که دست ایران را برای هدف قرار دادن این پایگاه استراتژیک آمریکا از طریق ناوهای مستقر در اقیانوس هند باز می گذارد، به شدت آمریکایی ها را نگران می کند.

پس از عملیات تروریستی منتهی به شهادت سردار سلیمانی در بغداد، آمریکا فعالیت های جدیدی را در این پایگاه آغاز کرده است که استفاده از نیروهای نظامی مستقر در این پایگاه در رزمایش مشترک با امارات از جمله ی این موارد است.

* منع نیروهای اماراتی از مصاحبه

از نکات دیگر، قابل تامل در برگزاری این رزمایش آن بود که نیروهای نظامی اماراتی شرکت کننده در آن، از هرگونه مصاحبه با رسانه های داخلی و خارجی منع شده بودند و این موضوعی است که خبرنگار خبرگزاری «آسوشیتد پرس» نیز به آن اشاره می کند و آن را مورد تایید قرار می دهد.

وی می گوید، وقتی دوشنبه گذشته برای تهیه خبر و گزارش به پایگاه الحمرا رفتم، مقامات و مسئولان نظامی اماراتی مستقر در این پایگاه انجام هرگونه مصاحبه و گفتگو را رد کردند.

به گفته ی خبرنگار آسوشیتد پرس، اما «جان راکولتا جونیور»، سفیر آمریکا در امارات در مصاحبه با این خبرگزاری ضمن ابراز رضایت از عملکرد نیروهای آمریکایی شرکت کننده در رزمایش و تاکید بر وجود منافع مشترک و اعتماد متقابل بین واشنگتن و ابو ظبی، این رزمایش را رزمایشی «دفاعی» در برابر ایران توصیف کرده بود.

* واکنش تهران در برابر رزمایش

سفیر آمریکا در ابو ظبی در ادامه مصاحبه خویش با ادعای اینکه گزینه اول واشنگتن در برابر تهران همچنان گزینه «گفتگو» و «مذاکره» است، این نکته را یادآور شده بود که عدم واکنش به برگزاری این رزمایش فقط مختص رسانه های ایرانی در داخل نبود، بلکه نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیز از کنار این رزمایش بی تفاوت گذشت.

وی یکی از مهمترین دلایل این امر را درگیر بودن ایرانی ها به کنترل و مهار ویروس کرونا عنوان کرده بود که این روزها به شدت مسئولان ایرانی را به خود مشغول کرده است.

راکولتا درباره ی نگرانی از ابتلای آمریکایی های موجود در کشور امارات به ویروس کرونا هم گفته بود که خوشبختانه هیچ یک از افراد هیأت های دیپلماتیک و نظامی آمریکایی به این ویروس مبتلا نشده اند و نظامیان شرکت کننده در رزمایش نیز از نیروهای ویژه و آموزش دیده در پایگاه نظامی دیگو گارسیا هستند که ارتباط بسیار کم و خیلی محدودی با دنیای خارج دارند. علاوه بر اینکه در تمام مدت برگزاری رزمایش تلاش شد، موارد بهداشتی و نظافت به طور کامل مراعات شود و مهم تر از همه اینکه محل برگزاری رزمایش پایگاهی در میان صحرای خشک و برهوت و به دور از تجمعات مسکونی بود که فرصت بسیار خوبی برای ارتش آمریکا فراهم آورد، تا جنگ در چنین شرایطی را تجربه کند.

* زمانبندی برگزاری رزمایش

«عمر عیاصره»، نویسنده و تحلیلگر سیاسی اردنی و جهان عرب بر این باور است که زمانبندی برگزاری رزمایش سوال برانگیز است، اینکه دولت آمریکا بدون توجه به تمام هشدارهای سازمان ها و نهادهای بهداشت جهانی نیروهای خود را در معرض ابتلا به این ویروس قرار داده و یا اینکه احتمال انتقال و شیوع کرونا در کشور امارات و منطقه را تشدید کرده، این برداشت را ایجاد می کند که کاخ سفید از مشغول بودن دولت ایران به موضوع مبارزه با بیماری کرونا و مهار این ویروس سوء استفاده کرده است.

این موضوعی است که «کولن کلارک»، مدیر مسئول وبگاه «بریکینگ دیفنس» هم از آن تعجب می کند و می گوید، شنیدن خبر برگزاری مانور درحالی که همه دنیا به شدت درگیر بحران ویروس کرونا هستند، او را شوکه و غافلگیر کرده است.

وی در ادامه تاکید می کند، درحالی که پنتاگون تمام رزمایش های خود با دیگر کشورها را به دلیل شیوع ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی لغو کرده، چرا باید چنین مانوری را با امارات برگزار کند.

* برگزاری رزمایش هوایی با اسرائیل

به فاصله یک روز از برگزاری رزمایش آمریکا و امارات در پایگاه نظامی الحمرا امارات، رسانه ها از برگزاری رزمایشی مشترک توسط آمریکا و اسرائیل در سرزمین های اشغالی خبر دادند.

این مانور که «جنیفر کوپرا» نام دارد، در برگیرنده تمرین شبیه سازی سناریوی ورود نیروهای آمریکایی به اسرائیل و همکاری میان دو طرف در ماموریت حفاظت از حریم هوایی است و در آن ۲۵۰۰ نظامی آمریکایی به  همراه ۲۰۰۰ نظامی اسرائیلی از سامانه پدافند هوایی وابسته به نیروی هوایی اسرائیل و یگان های دیگر ارتش این رژیم شرکت داشتند.

این مانور نظامی و مشارکت آمریکا در آن برای اسرائیل به حدی استراتژیک و مهم بود که حتی شیوع ویروس کرونا هم نتوانست مانع اجرای آن شود و یکی از مهمترین اهداف آن مقابله با حضور نظامی ایران در سوریه عنوان شده است.

اما در هر صورت، برگزاری این دو رزمایش گمانه زنی ها درباره افزایش هماهنگی ها بین سه ضلع مثلث ابو ظبی – واشنگتن – تل آویو با هدف مقابله با محور مقاومت و در راس آن ایران را افزایش داده و تحرکات مشکوک اخیر آمریکایی ها در عراق آنها را قوت بخشیده است.

* هشدار کتائب حزب الله عراق

به موازات این دو رزمایش، «کتائب حزب ‌الله» عراق در بیانیه‌ ای از سناریوی جدید آمریکا برای حمله به مواضع نظامی و گروه‌ های مقاومت این کشور در شرایطی که دولت عراق درگیر مبارزه با شیوع بیماری کرونا در این کشور است، هشدار داد و از طرح آمریکا برای هلی‌ برن نیروهای خود در مراکز نظامی عراق پرده برداشت و نسبت به پیامدهای این طرح آمریکا بر زیرساخت‌های دولت عراق و امنیت ملی این کشور هشدار داد.

کتائب حزب الله در بیانیه خود یاد آور شده، در شرایط حساسی که عراق در آن قرار دارد و درحالی که کل امکانات کشور در جهت مقابله با ویروسی که ترامپ متهم به انتشار آن است، بسیج شده و درحالی که نیروهای مقاومت مشغول به کمک به دولت در تاسیس بیمارستان ‌های میدانی و ضدعفونی معابر و کمک به خانواده‌ های آسیب دیده هستند، تحرکات آمریکا را نیز مورد رصد قرار داده ایم، آمریکا همراه با مزدوران خود از این شرایط سو استفاده کرده و سعی در تحقق اهداف مشکوکی دارد که از قبل در پی محقق کردن آنها بوده است.

کتائب حزب الله در ادامه هشدار داد، در روزهای اخیر موج جدیدی از جنگ روانی - رسانه‌ ای آمریکا در عراق آغاز شده تا زمینه تحقق اهداف این کشور درعراق را فرا هم کند. این جنگ این بار روی عملیات هلی برن به همراه پوشش زمینی و پوشش آتش هوایی از سوی نیروی هوایی با هدف ضربه زدن به نیروهای امنیتی، حشد الشعبی و مقاومت عراق تمرکز دارد و در این راه کمک بعضی از نیروهای نظامی و امنیتی عراق را هم با خود همراه کرده است.

آنچه باعث می شود، روی اظهارات کتائب حزب الله تامل بیشتری کرد، تحرکات اخیر نظامیان آمریکایی در عراق است. با توجه به شکست تلاش ها برای تشکیل دولت جدید در عراق و نبود توافق ملی بین محافل سیاسی این کشور بعید نیست، عراق طی هفته ها و ماه های آینده جنگی نیابتی باشد که یک طرف آن را آمریکایی ها تشکیل می دهند.

اعلام خروج نظامیان فرانسوی از عراق و تخلیه سه پایگاه نظامی از جمله پایگاه نظامی «القائم»، در نزدیکی مرزهای عراق و سوریه از مجموع هشت پایگاهی که نظامیان آمریکایی در عراق در آنها مستقر هستند، تحرکات شبانه نظامیان آمریکایی و انتقال تجهیزات نظامی خود از این پایگاه ها به نقاط دیگر، از عواملی هستند که تاکید می کند، عراق در آستانه ورود به مرحله ای سخت و دشواری قرار دارد.

به نظر نمی رسد، آمریکایی که از سال ۲۰۰۳ تاکنون بیش از ۶ میلیارد دلار در عراق هزینه کرده و ۳۵۰۰ نظامی خود را از دست داده، به راحتی دست از عراق بکشد، به ویژه آنکه می داند، خروج این کشور از عراق به معنای سپردن کامل میدان به ایران است.

این موضوعی است که امیر موسوی، دیپلمات سابق ایرانی هم آن را مورد تایید و تاکید قرار می دهد و می گوید که «اسناد و مستندات صوتی و تصویری در اختیار دارد که ثابت می کند، آمریکا و امارات از چند روز قبل در تلاش برای پیاده سازی نقشه ای خطرناک در عراق هستند و در صورت لزوم این مستندات را رسانه ای خواهد کرد».

این دیپلمات سابق ایرانی چهارشنبه گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «عراقیه» عراق تصریح کرد که «رزمایش های آمریکا در امارات و سرزمین های اشغالی، بعد از خروج نظامیان آمریکایی از سه پایگاه نظامی در عراق انجام شدند و از جمله این پایگاه ها، پایگاه القائم در غرب عراق بود که در آن نظامیان آمریکایی مستقر بودند که اطلاعات مشروح و مفصلی از تمام شخصیت های سیاسی عراق در اختیار داشتند». 

به گفته ی موسوی در این رزمایش های سه طرف عراقی نیز مشارکت داشتند که تعداد آنها به ۱۸۰ نفر می رسد و افراد غیر نظامی، نظامی و افراد آموزش دیده در جنگ های خیابانی را شامل می شده و اغلب از نظامیان بازمانده از رژیم بعث و نظامیانی هستند که پس از آزادسازی موصل از سیطره داعش به دلیل مظنون بودن به همکاری و تبانی با این گروه تروریستی، از نیروهای مسلح و ارتش عراق اخراج شده اند.

وی با بیان اینکه این افراد به واسطه پول و وعده مناصب دولتی خریداری شده اند، خاطر نشان کرد، در میان آنها برخی از شخصیت سیاسی و رسانه ای و ۴ دیپلمات سابق عراقی مشاهده می شود که حکایت از وجود توطئه ای خطرناک علیه عراق دارد.

موسوی خاطر نشان کرد که هدف رزمایش ها و تحرکات اخیر آمریکا دخالت مستقیم در عراق با پیاده سازی یک کودتای نظامی در این کشور نیست، بلکه اقدامات آمریکا بر آماده سازی کادرهایی است که نقشه های مورد واشنگتن در عراق را پیاده کنند و در این راه ۲۲ عضو سازمان موساد با آمریکایی ها همکاری می کنند.

* افشاگری روزنامه نیویورک تایمز

و در پایان اینکه روزنامه «نیویورک تایمز» بامداد شنبه در گزارشی نوشت که پنتاگون در بخشنامه‌ ای محرمانه از فرماندهان نظامی خود خواسته تا برنامه‌ ای برای افزایش تحرکات در عراق و کارزاری جهت «نابودی» یکی از گروه‌ های مقاومت در این کشور تدوین و طراحی کنند.

ژنرال «رابرت پی. وایت» فرمانده نظامیان آمریکایی در عراق اما ضمن ابراز نگرانی از این دستور - که هفته پیش صادر شده - هشدار داد، چنین اقدامی می ‌تواند تقابل خونین و مخربی در منطقه و همچنین جنگ احتمالی با ایران را در پی داشته باشد.

به نوشته نیویورک‌ تایمز، وایت در نامه ای به مسئولان پنتاگون تصریح کرده که علاوه بر خسارات و تلفات احتمالی، چنین اقدامی نیازمند اعزام هزاران نظامی آمریکایی دیگر به عراق و همچنین استفاده از منابع اختصاص داده شده به آموزش نیروهای عراقی و مبارزه با داعش است.

این روزنامه با بیان اینکه اطلاعات این بخشنامه پنتاگون و پاسخ ژنرال وایت را از چندین مقام آمریکایی مطلع به دست آورده، نوشت این در حالی است که درون کابینه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا کشمکش‌های جدی بر سر ایده پایان دادن به حضور این کشور در عراق و همچنین مقابله با ایران وجود دارد.

نیویورک ‌تایمز درباره افراد دخیل در این تصمیم‌گیری پنتاگون توضیح داد: «برخی از مقامات ارشد شامل مایک پامپئو وزیر خارجه و رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی آمریکا در حال فشار آوردن برای اقدام تهاجمی جدید علیه ایران و نیروهای مورد حمایتش هستند و معطوف شدن توجهات سران ایران به پاندمی [کرونا] را فرصت خوبی برای نابود کردن گروه‌های شبه ‌نظامی مورد حمایت آن در عراق می‌ دانند».

در ادامه این گزارش آمده است که دیگر مقامات نظامی آمریکا از جمله «مارک اسپر» وزیر دفاع و ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد کل ارتش این کشور از تحرک نظامی شدید در عراق نگران هستند و درباره بی ‌ثبات شدن هرچه بیشتر غرب آسیا، آنهم در زمانی که ترامپ از کاهش نظامیان آمریکایی در عراق سخن می‌ گوید، هشدار می ‌دهند.

دو مقام ارشد دولتی آمریکا می ‌گویند، با این حال اما مارک اسپر اجازه داده که طرحی برای کارزار جدید نظامی در عراق آماده شود، تا در صورت پاسخ گروه‌ های مقاومت در این کشور علیه نظامیان آمریکایی، ترامپ گزینه ‌های متعددی برای انتخاب داشته باشد.

این روزنامه در ادامه گروه مقاومت عراقی را که پنتاگون به دنبال نابود کردن آن است، «کتائب حزب ‌الله» به عنوان بخشی از سازمان «الحشد الشعبی» معرفی کرده و نوشت چنین اقدامی می ‌تواند توافق واشنگتن و بغداد درباره فعالیت نظامیان آمریکایی در عراق را تخریب کند.

«مایکل نایتس»، تحلیلگر اندیشکده سیاست واشنگتن برای خاور نزدیک به این روزنامه گفت: «اهداف فوری پنتاگون علیه کتائب حزب ‌الله می ‌تواند کادر رهبری و فرماندهی، پایگاه ‌ها و انبارهای تسلیحاتی این گروه باشد... همچنین کارزار گسترده ‌تر می ‌تواند اهداف این گروه را در سراسر عراق و سوریه هدف بگیرد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 149
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    تنشون میخاره شدید...
    • IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      تن شما میخاره تو این اوضاع، حاج قاسم نیست که خاطر جمع باشی، شهادت حاج قاسم قطعه اول پازل یانکی ها بود، کرونا و کودتا و ..دنبالش میاد
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      113 6
      تنشونو میخارونیم داداش حال کنن ...
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      51 4
      من که خیالم راحته .وقتی حاجی گفته جانشین من سردار قاآنی . یه چیزی می دونسته که ایشون رو انتخاب کرده . چون به شهید سلیمانی اعتماد دارم به سردار قاآنی نیز اعتماد خواهم کرد . جوری حرف نزنین که آمریکایی ها هر کاری که دلشون بخواد انجام می دن و ما هم راحت پا روی پا انداختیم و داریم چای می خوریم .
    • BE ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      26 2
      شعبده بازان در حالی که باعث می شوند شما به یک دست نگاه کنید ، چیز دیگری را از طرف دیگر شگفت آور بیرون می آورند - دوستان عزیز - کل این بازی ویروس شعبده بازی است......هدف اصلی -- نجات صهیون است
    • مظلوم IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      16 1
      این به اصطلاح کشورها ولی در اصل طائفه و قبیله نشین به پوفی بندن .
    • IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      2 11
      من موندم این متخصص افغانستان کجاست؟ کسی که میره سوریه عکس میندازه معلومه خیلی با حاج قاسم فرق داره
  • F35 US ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    به زودي عمليات قريب الوقوع طلوع نور را نه فقط در خاك عراق بلكه در خاك ايران اجرا خواهيم كرد ، آبرامز ها آسفالت اتوبان جديدتان را از جا خواهند كند .
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      44 2
      $$$صحت خواب$$$ آخی این رویاهای بچگی چقدر شیرینه!
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      49 3
      اگه هیچی نمی دونی سنگین تریکه زر نزنی . برای رسیدن به یه اتوبان اون هم توی ایران باید از یه عالمه رشته کوه گذشت . توی همون رشته کوه ها یه تک تیر انداز می تونه به تعداد تیر هاش هلیکوپتر ساقط کنه . اگه یه همچین عملیاتی رو راه اندازی کردین اسمشو بذارید،غروب شیطان بزرگ . در ضمن یه همچین تانک هایی رو بفرستین کمک گاو های شیر ده تون که بچه های یمن دارن کشورشونو فتح می کنن .
    • احمد IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      24 4
      فعلاً برای جمع کردن اجساد کرونا در نیویورک به سردخانه سیار و کامیون های زیادی نیاز دارید، برای مهار جنگ داخلی در آمریکا هم به احتمال زیاد تانک و...کم میارید، با این شرایط به نظر میرسه که شدید مصداق خری که در گل مونده و به هر طرف جفتکی میپرونه،به عنوان یک فرد کاملاً معمولی که حتی آدم مذهبی هم نیستم می‌خوام بهت بگم که نمیدونی چقدر منتظر گرفتن انتقام خون سردار سلیمانی از آمریکایی ها و نوچه هاش هستیم،بعدش حتی اگر بمیرم هم دیگه آرزویی ندارم، در پایان تو رو به این شبه شعر مهمان میکنم که: شتر در خواب بیند پنبه دانه ، گهی...، نخوابیدی شب درازه،
    • ایران DE ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      13 12
      بابا تا ما بمب اتم نسازیم این یانکی ها از شهوت و انتظار حمله به ایران و هم‌پیمانانش مثل حزب الله بیرون نمیان ، آخه چطور باید بفهمیم ،
    • ایران DE ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      30 4
      آلبانی تبار یهودی، به زودی اسرائیل را به خاک سیاه مینشانیم
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      33 3
      ما خیلی وقته دهن شما رو آسفالت کردیم اگه میتونید آسفالتی رو که به دهن شما زدیم تو عین الاسد و خلیج فارس و شکار پهپاد ها بکنید یانکی ها ... شما حقیر تر از این حرفایید
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      24 1
      اشتباهی مثبت زدم . باید بگویم شمایی که از امریکا نظرت رو نوشتی اربابانت چهل و یک ساله این آرزو رو دارند و خیلی هاشون با خود به گور بردند . تو هم در صف انتظاری بینوا.
    • دانشجو IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      75 2
      زودتر بیاید که قبرستان ها را برای دفنتان آماده کرده ایم
    • (Anti Virus (Anti USA IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      27 4
      حداقل اسم F35 را عوض کن که دیگه خود آمریکایی ها هم ازش ناامید شدند و فقط برای نمایش و دوشیدن شیر سعودی ازش استفاده می کنند. برای نبرد هم مدت هاست منتظرتون هستیم ...
    • آرش IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      16 2
      شما فعلا شلوار خودتون را سفت بگیرید تا پایین نیاد(آمار کرونا در آمریکا 142735 در حال بروزرسانی.....) حمله به ایران و عراق پیشکش
    • کوروش IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      20 2
      نظامیان آمریکا بیشتر از موشک ، پوشک به دردشان می خورد البته می دونم الان آمریکا به علت کرونا اوضاع وخیم هست و شاید پوشک پیدا نشه ولی یک کاریش بکنید دیگه، لازمه می فهمی......لازم
    • مهدی IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      31 1
      فکر کنم یک بار با عملیات فروغ جاویدان خودتان، گور خودتان و دیگر رفقایتان کنده شد و هنوز که هنوز است داغ آن واقعه را در دل سیاهتان میبینیم. آقا یا خانم F35، این مملکت مشکل زیاد داره، قبول... اما بدون صاحب هم نیست... هر توطئه ای که در پنهان علیه این کشور برنامه ریزی شده بود ( مثل حمله طبس یا کودتای نوژه و عملیات فروغ جاویدان رفقای جنابعالی ) همگی با دست غیب الهی و به مدد و نصرت صاحب اصلی این مملکت ( که همان حضرت مهدی موعود عج هستند ) در نطفه خفه شد. ایراد ندارد اگر دوست دارید باز هم قدرت الهی صاحب العصر و الزمان (عج) را بیازمایید. ولی بدانید که این کشور، دیگر یک کشور ضعیف 40 سال پیش نیست... یکی بزنید، به مدد الهی و با دعای خیر صاحب این مملکت، ده تا می خورید... یاوران و ناصران و یاران و شیعیان امام زمان (عج) به مدد نگاه و دعای خیر حضرت صاحب العصر (عج) و مدد و نصرت الهی، دست شیطانی شما را از این مملکت قطع خواهندنمود. این گوی و این میدان... بسم الله. سیصد گل سرخ یک گل نصرانی ما را ز سر بریده میترسانی ؟ ما گر ز سر بریده میترسیدیم در محفل عاشقان نمیرقصیدیم در محفل عاشقان خوشا رقصیدن دامن زبساط عافیت بر چیدن در دست سر بریده خود بردن در یک یک کوچه کوچه ها گردیدن
    • بیل بیل IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      35 3
      زززررررشششششککککک
    • یالثارات الحسین IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      69 2
      ما هم عملیات ......غروب گور..... را روی شما اجرا خواهیم کرد...............................بسم الله القاسم الجبارین...............
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      43 3
      منافق تشریف داری ؟در آلبانی یا صهیونیستی در اسرائیل؟ هرکه هستی تف تو صورتت کنم
    • semosa DE ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      43 1
      شرمنده عجیجم. آزادراه فعلا بسته است. آبرامزهای پلاک مازندران فقط حق تردد دارند
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      15 1
      از بازماندگان حمله طبس اطلاعاتی بگیر بعدا بیا آسفالت خراب کنی جوجه منافق
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      34 2
      یه هلی کوپترم با خودت بیار . با تانک که نمی شه فرار کرد . سرباز فراری جنگ ویتنام .
    • محمدرضا IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      15 1
      بزک نمیر بهار میاد. کمپوزه با خیار میاد
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      20 2
      به زودی کرونا غزل خداحافظی شما را با F35 باهم می خونه انشا ء الله
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      20 1
      f35 بیایید که ما مدتهاست که مشتاق دیدارتان و سپس روانه کردن شما به شکل فله ای و این بار نه با تابوت و ضربه تمام مغزیتان هستیم.
    • مظلوم IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      16 1
      ای آوارگان در به در . حتما با بتمن و شرک و سوپر من و میکی موس و تام و جری و ..... . منتظریم . بسم ا.....
    • ایران IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      10 2
      نکنه بازم دوس داره نیروهای احمقش ضربه مغزی ملایم بشن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!آمریکا فعلا عابرو ریزی پایگاه با خاک یکسان شدشو و شکستن ابهت تو خالیشو در جهان جمع کنه حمله به ایران پیشکش...راستی یادم رفت بگم مرگ بر منافق خائن
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      7 1
      زود بیا منتظرتیم
    • محسن IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      0 0
      احسنت
    • IR ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
      1 1
      آخی . عقده مرصاد این جوری زده بیرون ؟ کلا دوست دارید تو عملیات نظامی از جاده آسفالته بیاید نه .
    • محمد IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
      1 1
      شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    64 12
    تا وقتی قوی نشیم از لحاظ نظامی و اقتصادی همین امارات هم برای جزایر موی دماغ هست. دنیا دنیای موشک و زور هست و کرونا بوضوح ثابت کرد کشورها اگر موجودیتشون در میون باشه تمام سازمان ملل و قوانین بین المللی کشک هم براشون نیست وماسک را رو هوا میزنن چه برسه به منفعت حیاتیشون. در وهله اول ما باید فکری برای دیگو گارسیا کنیم. از مدتها پیش خبرگان نظامی میدونند بعد پایگاه های امریکایی که فعلا در تیررسمون هستند این جزیره برای موجودیت ما خطرناکه. اول برد موشکها باید برسه به این ناحیه تا بعد فکری هم برای واشنگتن و نیویورک کنیم، تا وقتی خاک اصلی امریکا تهدید نشه به راحتی ترور سردار، ژنرالمون را بغل گوشمون از هزاران مایل اونور تر میاد ترور میکنه با خیال راحت.
    • بیل بیل IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      12 0
      وقت نداریم . انشاالله موشکها آماده باشند.
  • DE ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    64 4
    اماراتی ها در قصر شیشه ای نشستن و هی دارن سنگ پرتاب میکنند بطرف ایران و عراق . اما آسیب پذیرتر از امارات وجود نداره و یک موشک ناقابل به دوبی یا ابوظبی باعث فلج شدن کامل اقتصاد امارات میشه . اینها تا موشک نخورن آدم نمیشن . باید زد .
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    66 1
    باید موشک برای این پایگاه طراحی شود بیشترین تسلیحات آمریکا در این پایگاه است
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    24 56
    اومدن مشرقیها رو ریشه کن کنند
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      17 6
      خودت ریشه کن بشی.!!!
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    51 2
    وقتی این یانکیِ دانکی دیوونه میشه، دیگه آخراشه. همیشه خراب میکنه و تو گل گیر میکنه.تاریخ رفتار سیاسی شون رو مطالعه کنید.خاک دو عالم بر سرت ترامپ!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    26 18
    مرجعیت عراق دقیقا کجاست؟؟ خیلی تاکید بر عدم دخالت نیروهای خارجی دارند ولی با این سیاستی که چندین ساله در پیش گرفتن فکر کنم دخالت خارجی منظورش فقط ایرانه و شامل آمریکا که ۱۸ساله عراقی ها رو قتل عام میکنه و دخالت امارات و عربستان و انگلیس نمیشه
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    24 13
    انقدر بمبارانشون کنید تا خودشون گورشون و گم کنند
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    4 20
    خیلی وقت بود هیجان جنگ از یین رفته بود بدلیل کرونا. امیدوارم جنگی خانمانسوز به زودی در کل دنیا آغاز بشه.
    • مهدی IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      11 0
      ماذا فازا؟
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    53 12
    توکل به خدا
  • علی IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    41 14
    من موندم چرا آمریکاییهای احمق فکر میکنن قدرت ایران فشله از اینکه حواسش هم به کرونا باشه وهم به تخیلاتی که واسه مردم منطقه دارن. کلا دشمنای ما رد دادن! وایمان میاری به اینکه خدا دشمنان ما رو از احمقا آفریدند.
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    54 6
    سپاه سفیانی خودش را برای مرگ و به درک جهنم رفتن داره آماده میکنه ما هم آماده دود کردنشون هستیم
  • IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    25 19
    هشدار تصرف نجف و شهادت هفتاد عالم شیعه در پشت مسجد کوفه پیش از ظهور در احادیث امده است. احادیث پیش از ظهور فقط پنج‌تای ان قطعی است و بقیه برای هشدار است که اگر تعلل شود اتفاق می‌افتد باید مراقب بود تعلل صورت نگیرد که اگر تعلل شود فاجعه خواهد بود
    • GB ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      9 3
      هیچ جنگی رخ نخواهد داد اینها همه ذیل پروژه مهار ایران در خاورمیانه هست که از چند سال پیش و با محوریت سیا ،موساد و با همکاری استخبارات عربستان سعودی ،امارات در حال اجرا هست.
  • IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    40 14
    خخخخخخخخخخخخخ. فکر کردن الان بهترین وقت شرارته. خیر الان وقت مرگشون رسیییییییده!!!!!!!!!!
  • IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    28 13
    هفته گذشته در سنا از مقام نظامی(راملی اگر درست بگم) در مورد درگیر شدن نیروهای نظامی ایران در مبارزه کرونا و احتمال ابتلا سوال میشد که او خواستار پاسخگوئی در اتاق در بسته شده . بهر جهت خروج آمریکا از منطقه مانند درد زایمان سخت وآغاز پایان شان حسابی آزارشان میده . احتمال احمقی و هر گونه عملی با حضور مستقیم آمریکا برابر است با روشن کردن فتیله اتفاقات گسترده منطقه ای که هیچ نقطه ای با حضور نظامیان آمریکا در امان نخواهد بود . چه برسد به امارات و عربستان و بقیه از جمله اسرائیل . دیگر زمان تعارف نیست . جهان تحول بزرگی را شاهد خواهد بود که بواسطه آن شیوع ویروس کرونا ادامه خواهد داشت و اقتصاد و ارتش ها را حسابی آزار خواهد داد که بیشتر نصیب آمریکا آغازگر آن خواهد شد چون دنیا آمادگی و علاقه ای بمشارکت در آن نخواهند داشت .
  • IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    26 1
    نقشه های آشغالی که سالها لو رفته و جواب نداده. آمریکاییها گم شید از آسیا بیرون. گم شیییییید!
  • IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    41 2
    دیگه گارسیا رو زیاد بزرگ نکنید. یه عمره از شیره جون ملتها چشیدن و کنه هایی شدن که باید پاک سازی بشن. سایبری. پدافندی. همه رقمی. مرگ بر آمریکا. مرگ بر ماله کش آمریکا. مرگ بر وطن فروش خائن!!!!!
  • محمد IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    15 22
    فقط میتونم بگم که امیدوارم ایران به اندازه کافی تسلیحات مدرن در اختیار کتایب و دیگر گروههای طرفدار ایران در عراق قرار داده باشد. وگرنه باید شاهد شهادت برادرانمان باشیم.
  • مهدی SG ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    14 7
    در حدیث مولا علی علیه السلام بیماریهای مسری کُشنده و جنگ و کشتار و حمله ملخها با هم آمده یعنی احتمالا هر سه در یک بازه زمانی رخ میدهد! خصوصا اینکه هی به ظهور نزدیک و نزدیکتر میشیم لذا بلایا سنگینتر و ترسناکتر میشوند!
  • عبدالله مومن IR ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    29 4
    الخیر في ماوقع اگر آمریکا اصرار به نابودی نظامیانش در منطقه دارد. باشد هههههههههههه
  • IR ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    14 1
    شیطان بزرگ جهان خوار از این شرور بین المللی هیچ جنایتی بعید نیست
  • محمدتقی US ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    16 3
    اولا مرقد مطهر امامین عسکریین مگر در سامراء نبود؟ ثانیا این جزیره رو که تو گوگل مپ سرچ کردم به این وحشتناکی که مشرق توصیفش کرد نبود
  • احمد IR ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    38 18
    ما نباید غافلگیر بشیم، نیروهای نظامی ما باید آماده ی حمله ی آمریکا باشند. بعید نیست آمریکا برای جلوگیری از فروپاشی احتمالی ناشی از کرونا در آمریکا برای ایجاد اتحاد و یکپارچگی در جامعه ی آمریکا دست به جنایت حمله به ایران و ایجاد دشمن خارجی بزنه، دقیقا همون کاری که عربستان با حمله به یمن انجام داد و برای جلوگیری از فروپاشی دیکتاتوری سعودی و تشدید سرکوب مخالفان داخلی دست به حمله به یمن زد تا به بهانه ی درگیر بودن کشور در جنگ اجازه ی مخالفت به مخالفان خود را از اونها سلب بکنه. به نظرم ما نباید مثل جنایت ترور سردار سلیمانی غافلگیر بشیم و نیروهای نظامی ما باید آمادگی مقابله با هرگونه دیوانگی ترامپ جنایتکار را داشته باشند.
  • IR ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    17 13
    این دفعه ان شاءالله آمریکاراجمع می کنیم
  • IR ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    31 16
    بیاین حمله کنین با تمام تجهیزات و سربازانتان،ما ملت شهادتیم راه ما راه شهداست،خواسته ی ما خواسته ی شهداست،انقلاب ما انقلاب مهدی است انشاالله
  • ج IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    11 1
    فقط جنگ رو کم داریم
  • غبداله DE ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    12 14
    شما چقدر ساده لوح هستید که فکر می کنید این همه مانور ،تدارکات و جابه جائی نیروها بخاطر زدن چند پایگاه نیروهای مردمی عراق است . چه مستقیم و چه غیر مستیم هدف ایران است .
  • ه حسینی IR ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    9 5
    اگر امریکا در انتشار کرونا مقصر باشد حتما با راه انداختن یک جنگ منطقه ای اذهان را از این مسئله دور خواهد ساخت تا مانع از سقوط خودش شود
  • IR ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    18 14
    رهبری ما باهوش درایت تشریف دارند.پیشنهاد من اینه که یک دولت نظامی غیر فعال تشکیل بشه و اگر نیاز شد اون را بکار گیری بشه چون قطعا این دولت ما انگلیسیه و توی شرایط سخت بکار ما نمیاد بلکه ممکنه مثل ژمان بنی صدر درصدد خرید فرصت برای امریکا باشه
    • IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
      0 0
      شوراي عالي دفاع براي همين منظور تشكيل شده
  • بدون مرز IR ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    15 0
    هوشیاری کامل نیروهای بدون مرز و نیروهای مقاومت درسراسرگیتی رو می طلبه بایستی تحرکات آمریکایی ها بهجت وشبانه روز رصد بشه؛ هرگونه سستی واغماض دراین خصوص غیرقابل جبران است ونیروهای پیش گفته بایستی درآمادگی صددرصد بمنظور جلوگیری از مکر و حمله دشمن باشد ومن الله توفیق
  • IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    16 17
    تخته گاز به سمت انقراض.امپریالیسم قدرت خدا را حساب نکرده
  • IR ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    12 4
    خوب مشرق با اون مغز فوق العادت تحلیل کن ببین اینده قراره چی بشه. این مقاله رو خودمونم میدونستیم
  • حسین IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    11 1
    تشریف بیارید مامنتظر شما هستیم خصوصا امارات
  • دامون GB ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    9 9
    با سلام اگر فرضیه عمدی بودن کرونا درست باشد ،بنابراین باید در انتظار این حمله بود . اما قطعا سربازان متجاوز به همراه خود آنتی بادی کرونا را به همراه داسته و یا بطور خاصی دارای ویژه گی های ضد کرونا هستند . پس بایستی انشالله پس از نابودیشان نمونه های خونی و لجستیکی آنها بررسی شود .
  • IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    11 2
    امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند! هرگونه تحرک امریکا در عراق باغث دفن انها در عراق خواهد شد
  • IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    12 0
    پس حواس تونو جمع كنيد و نذاريد مثل سوريه فقط بزنند
  • IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    9 0
    دفاع از دمشق را هم بایست در نظر داشته باشید. چون شکست طرح هیلاری کلینتون را در بحبوحه انتخابات آمریکا زنده میکند و طرح فتح پیروز مندانه برای ترامپ در مقابل جناح اوباما خواهد بود
  • سعید IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    3 0
    ساده انگاری دشمن از حماقت است . به نظرم نیاز است رسانه ملی نقش بیشتری در شبکه های پر مخاطب مثل 1 و 3 در جهت آگاه سازی با روش منطقی و قانع کننده مردم از نقشه های دشمن ، بحث های جاسوسی و ابزار جن که از قدیم هم بوده و ... ایفا کند .
  • IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    5 0
    پس آمریکا ظاهرا در حال آماده شدن برای یه عملیات نظامی عمده تا چند هفته آینده است.
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    14 0
    تجربه چهل و یک ساله گذشته نشان ئاده است که آمریکا هرحرکتی را علیه ایران و گروههای مورد حمایت ایران در این مدت انجام داده است در نهایت اشتباه بوده و ان که سود نموده ایران است-- و مکروا و مکرالله والله خیر الماکرین
  • دانشجو IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    38 13
    آمریکا هم یکی مثل حکومت فرعون اگر خداوند اراده کند در زمانی کوتاه تمام تجهیزات نظامی آمریکا نابود خواهد شد. من که به دشمنی با آمریکا افتخار می کنم.
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    4 0
    آزاین دیوانه ی زنجیری "دونالد الاغ"هیچی بعید نیست!!تواین تو موقعیت بحرانی وحساس کشورهای منطقه بایدکاملا به هوش باشند-آزجمله ایران آزاین امریکای بیشرف وخواهرناتینش اسراییل جنایت کار هیچی بعید نیست،وگرنه بیشرفا چه وقت رزمایش نظامی!!کشوراتون ویروس گرفته-
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    10 1
    مرگ بر امریکا و خورده پاهایش در منطقه
  • CA ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    1 0
    شرکت های اسلحه سازی غربی برای تمامی مناطق نفت خیز گروههای بافی پرورش میدن تا با پول فروش نفت توسط این گروهها بتونند اسلحه بفروشند .برای همین در عراق نیز دارند تلاش میکنند تا این اتفاق بیفته در لیبی و سوریه هم چنین اتفاقی دارد می‌افتد. به نظر من بایستی کاری کرد که این شرکتهای اسلحه سازی نتونند پول دربیارند یا قیمت نفت بره پائین و یا اسلحه فروش زیاد بشه و یا گروههای رقیب کنترل کننده مناطق نفت خیز زیاد بشه. بدین ترتیب این شرکتهای اسلحه سازی دست از این کار برمیدارند.
    • BE ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      1 0
      تنها شرکتهای اسلحه ساز نیستند -- بانکها ان بالا همه یکه تازی میکنند ...
  • مهدی IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    26 20
    سلام شما خبرو یه جور منویسید که انگار سپاه قدس تحرکات آمریکا یهارو رصد نمیکنه مطمئن باشید سپاه داره خودش موضوع رو کنترل می‌کنه (بعضی وقتا نباید بخاطر جذب مخاطب بعضی خبرها و رسانه ای کرد)جو جامعرو نباید تواین شرایط بهم ریخت
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    8 0
    مهم این است که به گفته شیخ سرخه ای ما به همه اهداف در برجام دست یافتیم و سایه جنگ را هم این شیخ قَدَر قدرت و قوی شوکت دور کرد! پس نگران نباشید تا سرخه ای و ظریف و رفقا و شرکاء هستند، خطری نیست! کی بود میگفت ظریفه... شش نفر را حریفه؟
  • محمد IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    4 1
    اینا کرونای کشور خودشون رو جمع کنن هنر کردن هزارتا هزارتا دارن کشته میدن
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    9 0
    سراغازی بر یک پایان دلخواه مقاومت
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    6 5
    بسم الله الرحمن الرحیم
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    10 16
    سوره مبارکه آل عمران آیه ۵۴ وَمَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ﴿۵۴﴾ و نقشه کشیدند؛ و خداوند چاره‌جویی کرد؛ و خداوند، بهترین چاره‌جویان است.
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    8 0
    به این امارات مزدور کثیف آمریکا خنده ام گرفت مرتیکه مورچه جی هست مانورش چی باشد ؟
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    11 0
    خاک عالم بر سر آمریکا.!!!
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    10 1
    نیازمند تدبیر شدید ایرانه سپاه و ارتش و بسیج همگی باید آماده نبرد با دشمن قسم خورده ایران باشند دیر بجنبیم ممکنه مثل ویروس کرونا تلفات زیادی بدیم ،علاج واقعه رو قبل از وقوع باید کرد،مردم و بسیج مردمی و نیروهای مسلح کشورمان تا پای جان کنار مردم عراق و نیروهای مسلح عراقی تا نابودی تمام مزدوران آمریکایی متحد و یکپارچه خواهند بود انشالله.م ا نمیگزاریم به حرمین لطمه ای وارد بشه همه ما مدافعان حریم.
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    6 3
    اگر کرونا مجال زنده ماندنتان داد به فکر حمله باشید!فعلا در چاهی که خود کنده اید گرفتارید.
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    12 14
    خدایا بحق امام حسین علیه السلام. جوابشان را بده.
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    8 0
    باید روی امریکاییها در این منطقه کم شه .
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    12 0
    مرگ بر آمریکا.
  • هادی IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    7 1
    جناب ظریف دقیقا کجایین با کلید سازتون دارین واسه آمریکایی ها ماسک درست میکنین
  • ایران DE ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    3 0
    بابا تا ما بمب اتم نسازیم این یانکی ها از شهوت و انتظار حمله به ایران و هم‌پیمانانش مثل حزب الله بیرون نمیان ، آخه چطور باید بفهمیم؟
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    6 0
    نقشه ای که لو بره دیگه نقشه نیست. جنگ روانیه . واقعا ناتایاهو جنگ با ایرانو می خواد ؟ می گن عجل آدمی زاد سر برسه عقلش از کار می افته .
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    2 0
    این پدرسوخته ی آمریکا فله ای به جایی حمله نمی کنه دقیق و با برنامه پیش میره.شهادت حاج قاسم هم جزئی از برنامه ی آنها بود.
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    1 0
    ابرامز خخخخخخ همون که مجاهدین یمن زدن اسفالتشون کردن
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    1 0
    پناه به خدا از فتنه های آخرالزمان
  • AF ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    2 0
    خداوندازمینه اشتراک بنده حقیرت را دراین نبردمقدس فراهم فرموده افتخارشهادت در راهت را نصیب مان بگردان
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    4 0
    آمریکا باید از محاصره نجف و کربلا دست بردارد و برگردد به خانه اش نجف و کربلا شهرهای مقدس ماست و باید آمریکا و جوکر ها عراق را ترک کنند
  • آریایی IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    3 0
    فقط قبل از این که حمله کنید خودتان را به پوشک هم مجهز کنید چون جنگ با شیعیان ایران سخت است و ممکن است مثل اون یارو سفیر انگلیس خودتون را از ترس ... خیس کنید
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    1 0
    ایران باید از کره شمالی فناوری موشک های با برد 10 هزار کیلومتر را بخرد کره به نفت نیاز دارد کافی است 100 میلوین بشکه نفت بدون مشتری بدهید تا حتی بمب اتمی هم ازش بخریم
    • ایران DE ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      0 0
      درود
  • هم وطن IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    1 0
    از کی تا حالا پرچم آلبانی شبیه پرچم آمریکا شده؟!؟! پیرمرد منافق بیا که منتظریم فقط ایزی لایف هم با خودت بیار
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    1 0
    شتردر خواب بیند پنبه دانه !
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    4 0
    به احتمال قوی ساعات آینده می خوان عملیات کنند.آنها منتظر افزایششیوع کرونا در دنیا و ایران و سرگرم شدن رسانه های دنیا به آن است.ولی آمریکاییها باید بدانند این بار ایران فقط تلافی نمی کند بلکه اقدام ایران تعیین کننده آینده منطقه خواهد بود.ما هنوز انتقام حاج قاسم رو نگرفتیم.انشالله حساب امریکاییها و اماراتیها وبن سلمان را خواهیم رسید.اگر ترامپ دیوانگی کند وبخواهد جنگ را توسعه دهد و از سلاحهای ممنوعه استفاده کند مطمئن باشد ایران هم در همان سطح پاسخ خواهد داد.
  • اشنا US ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    2 2
    شکر خدا برخی از شیاطین کمونیست شرق که می خواستند ایران را از سوریه اخراج کنند هلاک شدند و ایران الان انشااله با موانع بسیار کمتری در سوریه برای ماندن و انشاالله حمله به رژیم صهیونیستی مواجه می باشد !!! و زمان به نفع اینجانب می باشد و به ضرر دشمنان حق می باشد!!! بزودی حزب لیکود و سران فاسد رژیم صهیونیستی خواهند فهمید اتیشی که روشن کردند خودشان را خواهد سوزاند شما باید موشک های هدایت شونده ایی که باهاش پایگاه امریکایی رو زدید را به حزب الله بدهید یا همان موشک های قبلی را ارتقا بدهید و اگر حزب الله 150 هزار موشک داره باید این 150 هزار موشک برای سیستم دفاع هوایی رژیم صهیونیستی 150 میلیون موشک بنظر برسد و اکثریت مناطق رژیم صهیونیسی با خاک یکسان شود !!! تا لیکود بفهمد تاوان تلاش برای خاموش کردن نور حق میتونه چطور براشون تاوان سنگین داشته باشد.انشاالله و همزمان شما باید واحد های پیاده ایی که در سوریه دارید را هم اماده کنید برای حمله ی زمینی هماهنگ به رژیم صهیونیستی و دولت اسد را هم مجبور کنید برای حمله به جولان جهت باز پس گیری جولان البته نیروهای زمینیتون در سوریه نباید از مومنان باشد!!!
  • بیل بیل IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    2 0
    موضوع خیلی واقعی جدی ایه. دیوانه خانه کاخ سفید فعال شده و جنگ جهانی سوم یعنی آخرین جنگ جهانی درحال واقع شدن است.
  • معرفت علوی IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    7 4
    به قول امام خمینی ،امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. والسلام
    • رسول IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      4 0
      فرموده امام ماله زمانی بود که مسولان دلسوز داشتیم نه مثل الان که مسولان زیادی مثل خاوری و افراد زیادی مثل زنجانی تو سیسیتم هستند
  • علوی IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    7 0
    همه این تحرکات بر پایه نظریه قدرت ارعاب power to coerce یا P2C انجام می گیرد تا نخست وزیر مطلوبشان را سرکار بیاورند و عراق و ایران را به انفعال بکشانند و عجیب اینکه برخی رسانه های خودی هم بدون تحلیل درست شده اند بلندگوی این سیاست آنها.
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    9 0
    بلاخره ظهور نزدیکه و دیر یازود این حوادث اتفاق می افته دنیا به اخرش رسیده بهتره دلهارو برای ظهور اماده کنید
  • رسول IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    5 6
    به امید نابودی حشد شعبی وال سعود
    • بیسیمچی IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      3 0
      به گمان بنده حمله آمریکا و متحدانش به هر نقطه از محور مقدس مقاومت پاسخ قطعی به این سوال است که آیا این ویروس کرونا ساخته دست بشر هست یا خیر؟ در صورت حمله در این مقطع می توان با قطعیت گفت که استکبار این ویروس را تنها و تنها جهت درگیر کردن محور مقاومت ایجاد کرده و به قیمت جان انسان ها در اروپا و حتی خود آمریکا جهت حفظ ظواهر این نقشه شوم را کشیده است. به نظر بنده حقیر در وضعیت کنونی کشورهایی چون چین و روسیه که می توانند در شرایط عادی در چنین درگیری احتمالی نقشی ایفا کنند، به دلیل درگیری داخلی با این ویروس چندان قدرت مانوری ندارند. کنار این داستان التهاب موجود در زندان ها که اخیرا موارد عجیب مکرری گزارش شده نشان از تلاش برای بر هم زدن امنیت داخلی در راستای اقدامات تهاجمی دشمن حائز اهمیت است. البته بنده حقیر با تمام وجود آماده ی جانفشانی و البته پیش از آن از پای درآوردن کثیری از نیروهای استکبار هستم و به استکبار هشدار می دهم که انتقامی که از آن سخن می گوییم جهنمی است برایشان که مشابهش را ندیده اند
  • علی IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    3 5
    به امید خدا امریکا و حشد مثل سک همدیکرو لتو پار کنند
    • علی IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      2 0
      جان حشد! سعودی؟ چطوری کریس!؟
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    0 0
    خدایا خودت بلا و مصیبت بر آمریکا فرود بیاور که به خودشان مشغول شوند،کاش موشک های بالستیک ما به این پایگاه میرسید
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    1 0
    همینطور که ویروس یا میکروب به بدن انسان راه پیدا میکنه و وظیفه گلبولهای سفید جنگ و بیرون راندن آنها از بدن میباشد که بدن از بین نره ، عراقیها هم نباید بذارن آمریکا در عراق باشه تا کشورشون را نابود کنه
  • Hadi IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    0 0
    به نظر من باید حمله به دمشق هم مد نظر قرار بگیره چون بیشترین سود رو از این حمله خواهند برد.
  • نگران انصارالاه IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    2 0
    ممکنه برای انصارالله یمن باسه
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    6 0
    دوره احمدی نژاد ایران سالی چندین رزمایش انجام میداد کوچیک و بزرگ. ارتش، سپاه رزمایش مشترک ارتش و سپاه. هر سال رژه و رزمایش و پروژه های دفاعی که شدیدا باز دارنده بود. الان آقای روحانی در راستای برجام منحل شده! بودجه ی نیرو های مصلح رو شدیدا محدود کرده. جوری که من سال ۹۷ سرباز بودم تو آذوقه و ناهار و شام نیروها مونده بودن بندگان خدا! اگر این خیانت نیست پس چیه؟ معلومه که وقتی ما کاری نکنیم اونا شیر میشن
  • محمدتقی IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    6 0
    خیلی وقته که دومینوی نصرت الهی شروع شده، آخرین دست و پا هاشون رو میزنن
    • صادق هادی IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      1 0
      این مجمع‌الجزایر توسط استعمارگران پرتغالی اشغال شده و سپس به هلند واگذار شد. در زمان حاکمیت فرانسه نخستین برده‌ های آفریقایی برای کار در مزارع نارگیل به این جزایر آورده شدند. پس از فرانسه، انگلستان این مجمع الجزایر را تصاحب کرد و با افول قدرت استعماریش از سال ۱۹۶۶ به مدت پنجاه سال به اجارهٔ ارتش آمریکا درآمده‌است که تا بیست سال دیگر نیز قابل تمدید است.یکی از نشانه های قدرت های استعمارگران در جهان تسلط و سوء استفاده از این جزیره است پس از تثبیت انصارالله در یمن ، آزاد سازی این جزایر یکی از اهداف بعدی محور مقاومت در منطقه خواهد بود.
  • مهدی IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    3 0
    مکر کنند ،خداوند هم مکر آنها را باطل می کند ،علاوه بر آن به خاطر مکری که کردند عذابشان هم می کند. اینها آخرین دست و پا زدن آمریکایی ها در این منطقه است و فهمیدن جایگاهشان در این منطقه متزلزل شده برا همین به تکاپو افتادن تا خود را نجات بدهند ولی دیگر فایده ای ندارد و باید بروند .
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    2 1
    امام روح الله(رضوان الله تعالی علیه):امریکا هیج غلطی نمی تواند بکند/ما آمربکا را زیر پا می گذاریم.
  • ع IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    0 3
    هدف تصرف جزایر سه گانه ایرانی است.
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    3 0
    ترامپ برای عربستان از عبارت گاو شیرده و برای امارات از عبارت یار شیرده استفاده میکنه...
  • ایثارگر US ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    0 0
    ترامپ نادان
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    2 2
    به 21:27، ما توی جنگ صد نفر مثل حاج قاسم رو شهید دادیم اما کشور تکون نخورد قویتر هم شد، بعد از 41 سال هنوز نفهمیدین که این مکتب امام خمینی و امام خامنه ای هست که حاج قاسم ها رو تربیت میکنه، با رفتن یکیشون هیچ اتفاقی نمیفته
  • عبدالله IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    0 0
    اللهم و من ارادالمسلمین بسوء و ارده و کاد المسلمین وکده اللهم الشغل الظالمین بالظالمین. آمریکا در حال کندن گور خود در خاورمیانه است
  • محمد DE ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    3 1
    نابودی اسرائیل و خفت و شکست آمریکا به دست خودشان به زودی رقم خواهد خورد. انشاء الله
  • RU ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    0 0
    حالا شما چرا ترسیدین جنگ واستقبال از جنگ این چیزها را هم به دنبال دارد شک نکنید که کرونا هم کار خودشه حتی اگر تلفات خودش هم زیاد باشه چون سیاست وسیاستمداری جریان خوبی نیست وبه مرگ انسانها اهمیت نمی دهد
  • RU ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    0 2
    بایه تک تیرنداز .هیچ کسی دوست نداره وطنش اشغال بشه ولی معلومه با این نظرت هیچی از جنگ حالیت نیست و نمی دونی
  • محمد تقی IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    0 3
    ایران ضمن مبارزه با کرونا تمام حرکات مشکوک آمریکا ودیگر جوجه شیطانها رارصد می‌کند وترامپ بداند بلایی که خدا برسرنظامیان عملیات طبس برسر کارتر لعنتی در آورد ما به همان خدا خود پناه برده وامیدوارم باتجهیزات نظامی واعتقادی بامریکا پیروز شویم چه عراق، سوریه ، یمن وفقط دراین عملیات دیگر چیزی ازامارات واسراییل وهر کشوری که به آمریکا کمک کند باقی نخواهند ماند بحول قوه الهی 9762
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    2 0
    بشدت علاقه مندم با شیطان بزرگ در خاک عراق بجنگم. طلوع دوباره تان را آفتاب در نیامده غروب میکنیم.
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    0 0
    به نظرم خدا اینقدر از این موجود دوپا ناراضیه که با فرستادن کرونا و انقراض ما میخواد گونه جدیدی رو حاکم زمین کنه. بعضی وقتها غرور باعث میشه یادمون بره از زمان نئاندرتال ها تا الان 1 میلیون سال هم نگذشته. دایناسورها 270 میلیون سال حاکم زمین بودند.
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    2 0
    با اینکه مناطق مذهبی و مقدسات و حشداشعبی را میکوبد و سردترها را ترور کرده ولی برای مردم امریکا کیت ارسال شده. بزدل و ترسو بودن سردمدار و تحت تاثیر بودن از عوامل نفوذی انگلیس خیلی بد است. همین مردم امریکا اند که رهبر و بوش و مرکل و ملکه و پاپ و نتانیاهو انتخاب میکنند که دستور میدهند مسلمانان را کشتار کنید. با نفت ۲۰ دلاری پول مازاد دارید که ماسک و کیت تولید کنید برای ارسال؟ رهبران مسلمان و اصلاحطالب نباید بزدل باشند و با هر ویروس و تذکر خارجی بلرزند و بترسند و خیس کنند. اگر امریکا با مردم ایران مشکل نداشت پس چرا فقط رهبران و سردمداران را ترور نکرده و نکشته و دارو و واکسن برای مردم ارسال نکرده
  • رحمن IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    1 0
    قابل توجه سپاه و ارتش اگر از من سؤال کنید عملیات در عراق مهمتر است یا جنوب ایران حتما میگویم منطقه نفت خیز ایران .برای کم کردن و خروج از فرسودگی نیروهای ائتلاف آمریکایی در تنگه هرمز هر دو سوی تنگه هرمز میتواند هدف باشد این کار آمریکا را در یک پهنه دیگری در جنگ گرفتار خواهد کرد برای این هدف چنان پاسخ دندان شکنی باید داد که آمریکا کمر راست نکند.اگر قیمت نفت بهمین منوال پائین بماند انگیزه حمله کم میشود ولی برای دراز مدت اهمیت نفت همان است که تا حال بوده.از جنبه دیگر نزدیک بودن عراق به سوریه و اسرائیل دومین امکان یعنی هجوم به مراکز شهری شیعیان مدر درجه اول بصره ‌‌‌‌‌‌‌نجف و کربلا و حتی بغداد برای کودتا .این هم ممکن است با این کار نیروهای شیعه متوجه شهرهای خود خواهند شد که با این کار مرز عراق و سوریه خالی شده داعش دوباره در این مناطق مستقر خواهد شد و دلیل خوبی برای آمریکاست که در عراق بهمین بهانه بماند.اینها همه نقشه برای ایران است.نقشه ای پیچیده که آمریکا ضرر فراوانی خواهد کرد .این برای آمریکا بسیار احمقانه است .یک احتمال هم اینست که این مانور برای خود امارات و بحرین باشد و از نیروهای واکنش سریع ایران می‌ترسند که شهرهای امارات اشغال شود و تمرین باز پس گیری این شهرها را انجام میدهند.این احتمالش خیلی بیشتر است.
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    8 3
    ما برای نبرد بزرگ آماده ایم چند تا نکنه مهم هست که باید حواسمون خیلی جمع باشه 1-چرا حاج قاسم عزیز وابومهدی المهندس را شهید کردند. 2- آیا کرونا کار خود آمریکایی ها بود ناچارا کنترل آن از دستشان خارج شد. 3- چرا داعشی ها فرار کردند از زندانهای کردها اونم جایی که آمریکایی ها هستند. 4- چرا آمریکایی ها نیروهایش را برده در دو پایگاه 5- چرا آمریکا سیستم دفاع ضد موشکی پاتروت آورده وافزایش بی سابقه هلیکوپترهای آپاچی 6-چرا شنیده هاحاکی هست سفارتش را برده عین ااسد به هر حال نیروهای مقاومت باید همه با هم اتحاد داشته باشند بخصوص در عراق واگر جنگی شد از هر طرف به نیروهای آمریکایی حمله شو د اسرائیل هم برای ما چند تا کادو براش کنار گذاشتیم حشد الشعبی هم بهتره کمی نیروهایش را با فاصله بگذاره و تک تیراندازها و موشکهای ضد زره لیزری وحرارتی و دوش پرتابهاشو آماده کنه برای شکار آپاچی ها لازمه یادمون هم باشه این وعده الهی هست که پیروزی از آن ما چرا که خدا دشمنانمان را از ابله ها قرار داده احمق همه نیروهاشو برده عین الاسد یک جا جمع کرده
  • مهدی IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    4 2
    ببین نوکر یانکی من یک تک تیرانداز مدافع حرم هستم ۱۰۸ داعشی رو بردم اون دنیا بله ۱۰۸ تا خودم تنها از کنار خلیچ منتظر تون هستم بیایید
  • آ IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • US ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    0 0
    حتما دارید میاید پوشاک هایتان را سفت تر ببندید این دفعه پاسخ حمله تان مثل سیلی نیست انتقام سخت در انتظارتان درکل خاورمیانه است ملت ما چهل سال است دارد هارت وپورت سگهای وحشی را تجربه میکنه ودر میدان نبرد ازموده سگ های هار قدرت شان پو شالی بیش نیست
  • محسن IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    0 0
    تمام این طرحها درجهت ساقط کردن دولت سوریه و اشغال سوریه است و جلوگیری از واکنش ایران وگروهای مقاومت عراق ومنطقه ست اللهم عجل لولیک فرج ......شرایط وطرحشان ازپیش گویی ها و نزدیک بودن ظهور حکایت دارد .که گام اول و بارور سردار برداشتند الان فکرمی کنند مردم و نیروهای نظامی به کرونا مشغولند
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    0 0
    بهترین راه برای استراتژی نظامی آمریکا. با خالی شدن هر پایگاه مستقر کردن یک یگان فیزیکی در نزدیکی همان پایگاه هست. از طرفی باید برد موشک ها به جزیره گارسیا برسد. موشک هایی با سر جنگی قوی. از طرف دیگر باید نوعی سیستم مدیریت آفندی برای ضربه زدن به نقاط حساس دشمن مانند انبار سلاح، آذوقه، نیرگاه های برق، فرودگاه ها را بدون فوت وقت در امارات، اسرائیل زد. چون اگه قرار باشه جنگی رو شروع کنن تا پایانش ادامه میدن. اگر ما فکر کنیم که خوب حالا اینو زدن دیگه ما هم یدونه میزنیم تمام نمیشه. اینا برنامه چند ساله دارن اگر زدن باید به نقاظ حساسشون ضربه بزنین .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس