ریاض

به نظر میرسد ارتش یمن با شلیک موشکی جدید و پر سرعت که رهگیری آن برای پدافند عربستان بسیار دشوار است پیامی مهم را به دشمن سعودی ارسال کرده باشد.

سرویس جهان مشرق _ شب گذشته یگان موشکی انصارالله یمن حملاتی را از طریق موشک‌های بالستیک خود به شهرهای ریاض و جیزان انجام داد. رسانه‌های وابسته به سعودی مدعی رهگیری و انهدام موشک‌ها پیش از رسیدن به اهداف خود هستند اما بررسی فیلم و تصاویر منتشر شده نشان میدهد حداقل یکی از دو موشک شلیک شده به سوی ریاض، به هدف اصابت کرده است.

موشکی که جدیدترین سامانه پدافندی عربستان را مغلوب کرد

در میان تمام تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از حمله موشکی شب گذشته، یک مورد شدیدا جلب توجه می‌کند. در این فیلم که توسط منابع محلی ضبط و منتشر شده است پدافند هوایی عربستان ۲ تیر موشک رهگیر پاتریوت را به سمت موشک بالستیک یمنی شلیک میکند اما به شکل عجیبی موشک‌های رهگیر با فاصله قابل توجهی از کنار هدف عبور کرده و به نظر میرسد موشک یمنی به راحتی به هدف خود اصابت میکند.


فیلم لحظه ناکامی موشک‌های پاتریوت در رهگیری موشک بالستیک یمنی

نکته مهم دیگر اختلاف سرعت پرتابه‌ها با یکدیگر است. در حالی که در فیلم‌هایی که در گذشته از شلیک موشک‌های یمنی و رهگیری توسط پدافند عربستان منتشر می‌شد به نظر می‌رسید سرعت موشک‌های یمنی به هنگام شیرجه نهایی حداکثر ۳ تا ۴ ماخ و کمتر از سرعت موشک‌های پاتریوت باشد، در فیلم فوق به شکل عجیبی سرعت موشک بسیار زیاد بوده و قطعا سریعتر از رهگیرهای شلیک شده سعودی بوده است.

فلش زرد: مسیر عبور موشک‌های پاتریوت
فلش صورتی: موشک یمنی

«یحیی سریع» در این بیانیه اعلام کرد که اهداف حساسی در ریاض در عربستان با موشک‌های «ذوالفقار» و پهپادهای «صماد۳» هدف قرار گرفته است.

ارتش یمن با شلیک موشک جدید و پر سرعت خود که رهگیری آن برای پدافند عربستان بسیار دشوار است، پیامی مهم را به دشمن سعودی ارسال کرده است. «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله یمن پنجشنبه هفته گذشته در سخنانی به مناسبت پنجمین سالروز آغاز جنگ یمن، اعلام کرد که دولت سعودی در ششمین سال جنگ شاهد «غافلگیری‌های» زیادی خواهد شد.

نخستین استفاده رسمی عربستان از پاتریوت مدل PAC۳

سیستم‌های پدافندی پاتریوت ساخت شرکت Raytheon امریکا ، ستون فقرات پدافند هوایی ارتش عربستان را تشکیل می‌دهند. ارتش سعودی کاربر سه نسخه از این سامانه پدافندی است : مدل PAC۲ ، PAC۲GEM و به تازگی مدل PAC۳. دو مدل این نخست در دهه ۹۰ و ابتدای دهه اول ۲۰۰۰ به تعداد حدود ۱۹۰۰ تیر توسط ارتش عربستان خریداری شدند.

اما سعودی‌ها برای تکمیل توان ضد بالستیک خود دست به خرید نسخه PAC۳ پاتریوت زدند .

در تاریخ ۱ اکتبر ۲۰۱۴ قرارداد خرید ۲۰۲ تیر موشک پاتریوت نسخه پک ۳ امضا شد و در تاریخ ۲۹ ژوئن ۲۰۱۵ قرارداد خرید ۶۰۰ تیر موشک دیگر از این نسخه نیز امضا شد. بر خلاف نسخه PAC۲ که بردی حدود ۱۶۰ کیلومتر دارد و برای مقابله با طیف متنوعی از اهداف طراحی شده، نسخه پک۳ به شکل تخصصی برای مقابله با اهداف بالستیک توسعه یافته و دارای ابعاد کوچکتر و البته تعداد بیشتر در هر لانچر (۱۶ عدد نسبت به ۴ تیر در پک۲) است و بردی حدود ۲۰ کیلومتر دارد. در واقع عربستان این نسخه را برای مقابله با موشک‌های میانبرد ایرانی که سرعت و ارتفاع اوج بیشتری دارند خریداری کرده بود. هر تیر موشک پاتریوت نسخه PAC۳ حدود ۴ میلیون دلار قیمت دارد.

تصویر ماهواره‌ای از استقرار نسخه PAC۳ در اطراف شهر ریاض

تصاویری که از بقایای لاشه موشک‌های پاتریوت شلیک شده در شب گذشته منتشر شده نشان میدهد به طور قطعی و مستند از نسخه PAC۳ که حدود ۱ سال است عملیاتی شده استفاده شده بود. اما ظاهرا این سامانه در نخستین تجربه عملیاتی خود با سورپرایز موشکی انصارالله و پرتابه‌ای با سرعت باور نکردنی مواجه شده است.

بقایای موشک پدافندی پاتریوت PAC۳
به فلش‌های نارنجی توجه کنید.
موشک پاتریوت PAC۳
فلش‌های نارنجی رنگ و مقایسه با تصویر بالا.


موشک‌های رهگیر نسخه پک۳ حدود ۴ ماخ سرعت دارند، در حالیکه در فیلم منتشر شده مشخص است سرعت موشک یمنی که از کنار رهگیرهای شلیک شده عبور میکند بسیار زیادتر و حتی شاید تا ۲ برابر سرعت موشک پاتریوت باشد. به نظر می‌رسد همین سرعت زیاد موجب شده تا سامانه پاتریوت در تشخیص موقعیت نهایی موشک دچار خطای فاحش و ناکامی در رهگیری شود.

پیام مهم مقاومت مردمی یمن به دشمن سعودی

حدود ۵ سال قبل بود که ائتلاف عربی با هدف نابودی انقلاب مردمی جنبش انصارالله به این کشور حمله کرد. بسیاری از منابع و تحلیلگران با توجه به ارتش‌های مجهز عربستان و امارات از چند هفته تا چند ماه را برای تصرف کل یمن و شکست کامل انصارالله زمانبندی می‌کردند اما نیروهای مردمی یمن حال پس از ۵ سال از آغاز جنگ نه تنها بخش عمده‌ای از خاک این کشور را آزاد کرده و بر روی زمین دشمن متجاوز را کاملا عاجز و ناتوان نشان داده‌اند، بلکه همچنان با استفاده از توان راهبردی موشکی خود ارتش متجاوز سعودی را حتی از تامین امنیت پایتخت خود ریاض نیز ناتوان گذاشته‌اند.

با توجه به شلیک موشک جدید نیروهای مسلح یمنی، احتمالا به زودی شاهد رونمایی از آن مشابه با دستاوردهای پدافندی این کشور خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 71
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 24
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    73 27
    ما که امیدواریم به هدف اصابت کرده باشه ان شاء الله، ولي از آنالیز فیلم چیزی در نمیاد. اصلا موشک ها تمام مدت فیلم در هوا بودند
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      167 5
      این بنده خدا فیلم بردار،مکانش با نقطه اصابت موشک،فاصله زیادی دارد.فیلم بردار صداسیماکه نبوده،شهروندعادی بوده،تازه اگه شناسایی بشه،حتمااعدامه،ولی در همین تیکه فیلم،کاملامعلومه،موشک مهاجم بافاصله زیادی ازکناردوموشک مدافع رد میشه وبه سمت هدف میره
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      148 3
      اینکه دو تیر از پیشرفته ترین سامانه موجود در عربستان شلیک شده خودش نشان از اهمیت هدف مورد حمله موشک یمنی دارد.و به احتمال قوی به هدف خورده ضمن اینکه این موشک تا ریاض هم رفته . و نکته بسیار عجیب سرعت باور نکردنی موشک یمنی بود. کاملا قابل درک بود. فاصله مو شک ها بسیار غیر قابل باور بود. در روزهای اتی شاهد نتایج دقیق تر موشک های جدید خواهیم بود.
    • IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      10 2
      عربستان اعلام کرده دوتا موشکرو رهگیری و منهدم کرده. اما اعلامیه ی انصار الله میگه چندین فروند پهپاد و چندین فروند موشک بالستیک. این یعنی عربستان از بین این چندین فروند بالستیک دوتاش رو زده و از بین پهپادها هم هیچکدوم رو نزده. مگر اینکه انصار الله دروغ گفته باشه که بعیده و با توجه به سابقه ی عربستان در مخفیکاری حتی زمانی که شواهد غیر قابل رد کردنی منتشر شده به نظر انصار الله دروغ نمیگه. از طرفی انصار الله میگه بزرگترین عملیاتی که تا کنون انجام شده. تا حالا بزرگترین عملیات انصار الله توی عمق خاک عربستان حمله به آرامکو بوده. پس این حمله بزرگ تر از اون بوده. پس باید منتظر بمونیم تا طی چند روز یا هفته آینده به مرور ابعاد این عملیات مشخص بشه.
    • کوروش IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      14 1
      سرعت عبور موشک های بسیار ساده یمنی کاملا قابل توجه بود؛درسته در اوج سرعت قرار داشت و پدافند در اوج گیری ولی فاصله ردگیری هم یعنی رادار پیشرفته ترین پدافند که البته باید گفت گران ترین پدافند(چون به اینها نمیدن) خیلی قابل تاءمل است چون این موشک های بسیار ساده باید خیلی دورتر رهگیری و منهدم شوند ولی این پدافند انگار فقط برای محافظت از یه محیط بسیار کوچکی استفاده میشده و همه این تصاویر منو یاد صدام میندازه!!! باور کنید عربستان بیچاره با این آل سقوط لقمه ی بعدی آمریکای آشغال خواهد بود
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    الله اکـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــبر
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    ماشاءالله حزب الله...کاشکی دلاوران انصارالله پدافندی مانند سوم خرداد هم داشتند اون موقع تا ریاض هم فتح میکردند و اف ۱۵ های سعودی را یکی پس از دیگری شکار میکردند... الانم میتوانند به حول قوه ی الهی فقط کمی راه سخت تر هست...برای سلامتی و نصرت رزمندگان اسلام در محورهای گوناگون جبهه مقاومت صلوات...اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم...اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    84 12
    عربستان تا دیر نشده باید جنگ احمقانه و ظالمانه یمن رو تموم کنه
    • قریشی IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      87 8
      عربستان اختیاری از خودش نداره، به نظرت اسرائیل و امریکا میذاره! یکی از برکات این جنگ برای امریکا اینه که از اون بعنوان یک میدان عملی آزمایش تسلیحات جدید استفاده می کنه ... گاو شیرده امریکا وسیله نبرده ولی تصمیم گیرنده نیست
    • IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      61 4
      عربستان می خواهد اما پادشاهی بن سلمان را منوط به ادامه جنگ با یمن کرده اند بن تشنه قدرت هم چاره ای ندارد چون برعکس دیگر شاهزاده ها مثل احمد و نایف حقی برای پادشاهی ندارد و تنها راه جلب حمایت ترامپ را همین ادامه جنگ یمن می بیند
    • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      26 2
      واقعا عربستان نوکر بیمواجبه .درتموم کردن یاادامه دادن جنگ اختیاری نداره.بنظرم تاامریکا واسرائیل تاواقعا خسته نشده واحساس خطر نکنن .تن به اتش بس واقعی نخاهن داد.این جنگ نفع زیادی برا اونا داره .اولا بادشمن شیطانو دارن مبارزه میکنن .ثانیا نفع فراوان مادی برای اونا داره.شیر تازه ووفور گاو پرشیر وبیخرج
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    69 9
    بزنید هموار کنید چند روز دیگه می یایم چایی بنوشیم
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    بدلیل شیوع کرونا موشکای پاتریوت فقط به یه بای بای از راه دور اکتفا کردن رد شدن.
    • IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      35 14
      خخخخخخ دهنت سرویس ..
  • علی IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    72 10
    خدا را شکر خدا شر عربستان یهودی را به به آمریکا و اسراییل برگرداند.
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    55 10
    یاعلی برادر یاعلییی :))))
  • قریشی IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    99 8
    نفرمائید موشکهای پاتریوت عمل نکردن، یه لحظه اگر فیلم رو با دقت بیشتر نیگا کنید متوجه میشید که به محض نزدیک شدن به موشکهای یمنی پاتریوت هم نوربالا زد براشون هم دو تا بوق
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    10 59
    این موشکا رو زده پاتریوت عربستان. اگه میخورد تو شهر خوب فیلمش میومد. یا حاداقل یه عکسی چیزی میومد تو اینترنت
    • IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      41 4
      زدن توی شهر کار آشغال های سعودیه. شاید هدف موشک پایگاه نظامی اطراف شهر بوده.
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    68 10
    امریکا پوسیده است جنگ افزارهای این رژیم مانند نظام سلامت آن بدرد نمی خورد
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      8 68
      برو ببین ترکیه چجوری پانتیسر های فعال روسی(در خدمت سوریه) رو نابود میکنه بعد بیا پاتریوت مسخره کن
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      75 5
      نه پانتیسر نه پاتریوت فقط سوم خرداد
    • روح اله مهدوی IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      32 4
      آمریکا مثل طبل تو خالی هستش چیزی نمانده کاسه کوزه اش رو از منطقه جمع کنه بزن داره قبر خودش رو میکنه
    • اکبر قادری IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      7 2
      در پاسخ به : ۲۲:۱۱ تو اول برو یه تگاهی به پالایشگاه آرامکو تو البقیق بنداز ببین چجوری آش و لاش شد با اون همه پاتریوت هایی که ازش محافظت میکردن ، بعد بیا اینجا لغز بخون
  • محمد IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    39 8
    مثل همیشه امیدوار کننده؛ مرحبا به براردان یمنی.
  • رضا IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    14 53
    کل دنیا از جمله سایتهای نظامی که گفتن موشک مورد اصابت قرار گرفته
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      33 3
      "کل دنیا از جمله سایتهای نظامی" نفهمیدن موشک ها دوتا بودن؟!!!
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    43 6
    برگ برنده یمنی ها نیروی زمینی شونه. فقط کافیه به ماشینهای مخصوص حرکت در صحرا و شنزار مجهز بشن. اونوقت می بینید که چطور در زمان خیلی کوتاه در عمق خاک عربستان پیشروی می کنن و اگر طراحی نظامی خوبی داشته باشند وارد شهرهای مرکزی و سواحل غربی عربستان می شن. یمنیها استعداد زنده ماندن در شرایط خیلی سخت را دارن در حالیکه سربازهای شکم گنده عربستان با اشتهای گاو گونه بسیار کم تحرک و تنبل هستند.
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    27 6
    چندتا از این کاخ های توله زاده‌ای سعودی را بزنند، کارشان تمامه
  • رضا IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    23 5
    دست مريزاد می گوييم با برادران انصار اللّه يمن،مامنتظر انتقام های بعدی شما هستيم.به کاخ های گاو های شيرده بکوبيد تا بفهمند يمن شهر هرت نيست که هر غلطی بخواهند،بکنند!!
    • روح اله مهدوی قرخلو IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      18 2
      باید شیطان بزرگ و رژیمهای نوکر دست به سینه عربی و مخصوصا رژیم غاصب صهیونیستی را پوزهشان به زمین مالید
  • برنو US ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    32 6
    آفرین انصارالله ماشاالله
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    17 3
    ما شاالله
  • حسن IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    26 2
    آفرین بررزمندگان شجاع یمنی که بادست خالی اماپرتوان گاوشیرده رژیم تروریستی آمریکارابه خاک سیاه نشاند.
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    9 4
    انصارالله باید در مقطع فعلی مسئولیت اداره همین استان های تحت اختیار را با کمک قبایل پر نفوذ همان استان طوری اداره کند که تمامی قبایل یمنی علیه مزدوران سعودی سر به شورش بردارند در اینجا نبرد ما نبرد
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    14 2
    آمریکا برای نبرد با انصارالله اگر خودش وارد نبرد شود بیشتر از 20 هزار کشته می دهد و اگر بخواهد از مزدوران سعودی کمک بگیرد آش همین است و کاسه همین است و کاری از عربستان در این شش سال برنیامده
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    11 2
    یمنی ها باید به سیستم های پدافندی پسیوحرارتی و پسیوراداری هم مجهز شوند مثل حرز نهم چون قابل سرکوب شدن توسط ضدرادارهای هواپیماهای دشمن نیست پسیو بهتر است اما نوع فعال راداری مثل یا زهرا هم بد نیست به شرطی که بطور مرتب روشن نباشد
  • ناراضی وضع موجود IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    15 1
    آقا شما مگه نمیدونین طرح جدایی اجتماعی در حال اجراء است خب موشک ها هم تبعیت میکنن دیگه خودشون به اون راه میزنن نزدیک هم نمیشن امان از کرونا
  • مجتبی IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    4 16
    به تو چه؟؟؟
    • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      22 2
      بن سلمان خودتی؟ نامرد فارسیت چه خوب شده.. !! 4 تا دیگه بزنیم ببینم تا هفته ی دیگه یه غزل از حافظ و دوتا بیت شاهنامه هم می خونی یا نه!!
    • IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      8 1
      بن سلمانم مثل ترامپ فارسی یاد گرفته؟
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    22 3
    دورود خدا ورسولش بر مبارزان انصاراله . خداقوت
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    22 1
    موشک بالستیک را نتوانستند منهدم کنند چون موشک پک سه اگر هدف را منهدم میکرد چیزی ازخودش باقی نمیماند چون موشک پک سه برخورد مستقیم است در تصویر نشان داده میشود بخش زیادی از موشک رهگیر سالم است واین نشان دهنده عدم برخور موشک با هدف است
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    5 20
    چرا اخبار رسانه شما با رسانه های معتبر بین المللی اینقدر در تضاده؟ یا شما یا کل دنیای بدون شما، یکیتون داره دروغ میگه! بابا دیگه مثل قدیما نیست. ملت خبرها را در تمام رسانه های انحصاری و غیر انحصاری خارجی دارن میخونن!
    • IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      2 0
      پس امارا الاسرایلی مزدور چه میگه !!!!
    • رحمت عیدی IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      7 0
      منظورت از رسانه های معتبر بین المللی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان یا پیجهای اینستا و کانالهای تلگرام نیست که هان؟ پس لطفا چند تا از اون رسانه ها رو نام ببر که در مورد این حمله موشکی و تایید رهگیری آن خبر زده،بهتره با سند حرف بزنی داداچ
  • سید IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    13 1
    الحمد لله رب العالمین این ضربه به قدری کاری بود که حتی لشکر فیک سعودی و منافقین کور دل و صیهونیست های ملعون یگان 8200 هم صدا شون در نمیاد جزئیات شاهکار انصار الله چند روز اینده اشکار میشه نصر من الله و فتح القریب
  • DE ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    10 0
    بهترین و مؤثرترین هدف دوبی و ابوظبی هستند . اصابت فقط یک موشک به این دو منطقه اقتصاد امارات رو ورشکسته و باعث فرار صدها شرکت غربی میشه و امارات را به ۵۰ سال قبل برمیگردانه .
  • JP ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    3 0
    یکی اردوغانو از برق بکشه....!! تو اگه وجدان داشتی، اویغورهای چین و مسلمانان هند و مسلح و ساپورت همه جانبه می کردی...!!! ایران به اندازه کافی برادری شو به جامعه اسلامی ثابت کرده، اما دیگران "به غیر از همپیمانان"حالا به کمک ایران انطور که باید و شاید آماده اند؟؟؟؟
  • JP ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    1 0
    یکی اردوغانو از برق بکشه....!! تو اگه وجدان داشتی، اویغورهای چین و مسلمانان هند و مسلح و ساپورت همه جانبه می کردی...!!! ایران به اندازه کافی برادری شو به جامعه اسلامی ثابت کرده، اما دیگران "به غیر از همپیمانان"حالا به کمک ایران انطور که باید و شاید آماده اند؟؟؟؟
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    7 0
    تولید علم یعنی باور 373 ما آقایی میکنه و پاتریوت آمریکایی ذلیل و بی خاصسیت شده به آمریکا پیغام بدین ما شما را تحریم میکنیم و مجبورید از آشغالهای تولید خودتون استفاده کنید و باور373 را نمیدیم بهتون تا جونتون دراد خااااااااااااک برسر شما و آل سعود در حال نابودی کنن ایران اسلامی بزرگ و قدرتمند پدر همه شطان پرستان نظم کثیف جهانی را درمیاره و عدل و داد و بهترین زندگی را برای مردم دنیا با اسلام به ارمغان میاره و شماها برید دنبال شیطان و آخرشم باهم جاتون تو درک جهنمه و خدا با ماست و ما با خدا
    • ناشناس RO ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      0 5
      سیستم باور فقط یک ماکت است
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      6 0
      خطاب به ناشناس..سیل هم بیاد سوزش شماهارو خاموش نمیکنه
    • ناشناس RO ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      0 4
      جواب منطقی دادم بهت اما مشرق منتشر نکرد مشکل ایرانی ها اینه که نمی‌خوان ضعف ها و اشتباهات شأن را قبول کنند با دروغ و فریب دادن نمیشه دشمن رو شکست داد اول باید اشتباهات و ضعف ها رو قبول کرد بعد به ترمیم ضعف های متن تلاش کنیم
  • ناشناس GB ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    0 4
    مثل اینکه کل خبرگزاری های جهان دارن دروغ میگن فقط ایران درست میگه آنهایی که طبل جنگ در یمن رو میزنند مانع صلح در یمن هستند مسلمان نیستند نزدیک به یک میلیون کودک به خاطر سوءتغذیه و کمبود دارو احتمال مرگشان هست متاسفانه بعضی از کشورها نمی‌خوان مسئله یمن حل بشه به خاطر قدرت نمایی بعضی کشورها مردم یمن قربانی میشن
  • IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    6 0
    عربستان بلد نیست از جنس آمریکایی استفاده کنه و گر نه ما همونایی هستیم با اجناس اینا رکوردهای بین المللی ثبت کردیم خصوصا تامکت که با یک تیر چهار تا هواپیمای بعثی رو زد. زدن هواپیمای بعثی از فاصله 160 کیلومتری. عربستان شبیه شاگرد تنبل ته کلاسه فکر میکنه هر چی میشه پول داد خرید و برای قشنگی داشت.
    • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      2 0
      سلام. حالا عربستان شاگرد تنبل خود امریکا در ماجرای عین الجسد چی؟ یعنی نمیتونن از سلاحی که خودشون ساختن استفاده کنن سلاح های امریکا پیشرفته بود دیگه الان پوسیده نمونه اش پهباد فوق پیشرفته گلوبال هاوک
  • ذاکری IR ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    4 0
    بینهایت خدارا شاکرم که رزمندگان مظلوم یمنی روز به روز برای تثبیت برتری و پیروزی خون بر شمشیر سند معتبر تری بر فرق بزدلان طمع ورز دنیاپرستی که دینسان دینارشان است و چشمه وجدان و شرف در وجودشان خشکیده است فرود می آورند
  • NZ ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    4 0
    وَلَیَنصُرَنَّ اللَّـهُ مَنْ یَنصُرُهُ إِنَّ اللَّـهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ
  • IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    7 0
    پیشرفت یمن از دعای اهل بیت رسول خداست یمنیها شما سربازان قائم آل محمدید موفق باشید دورود بر شما
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    9 0
    هستی ام فدای پا برهگان یمنی.نصرمن الله
  • محمدصادق IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    0 1
    درصورت فرض سرعت ۴ماخ برای موشک پدافندی، موشک یمنی حدود ۳ ماخ سرعت داره.
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    9 0
    اینکه موشک یمنی به زمین اصابت کرده یا رهگیری شده موضوع اصلی نیست .شلیک به ریاض ودر برد قرار گرفتن این شهر خیلی مهمتره ان شاالله وقتی سیزده تا موشک باهم شلیک شد وهدف هم کاخ ظالمان یهودی عربی بود .انوقت پیش گویی امام خامنه ایی محقق خواهد شد که فرمود این تسلیحات سعودی ها بدست مجاهدان خواهد افتاد
  • ناصر IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    1 2
    کل رسانه های دنیا میگن زده شما میگی نزده
  • sasan NL ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    2 8
    اگر هم اصابت کرده باشد ولی بنظر میرسد دست و پای آخرین است و صلح به یمن خواهد آمد البته ناگفته نماند که این صلحی است که نیاز پولی حوثییها کم میشود و حکومت اسلامی هر چه تلاش کرده و هنوز هم میکند حتی یک دلار آزاد نشد و من براین باور هستم که با خشک کردن چشمه میتوان به صلح در خاورمیانه دست یافت هر چند که قدری طول میکشد ولی این اتفاق خواهد افتاد
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    2 0
    تا این حملات برق عربستان را برای یک ماه حداقل و یا آب عربستان را برای سه هفته قطع نکند فایده ای ندارد- اینو به مقامات برسانید
  • CH ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    6 0
    شیر انصار الله
  • جنتی فر IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    6 0
    درود بر رزمندگان حوثی .مرگ بر متجاوز سعودی حق پیروز است.
  • میلیتاریست US ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    7 0
    اقای تارخ شما که رئیس سایت جنگاوران هستی چه جوابی در برابر حمله ی موفقیت امیز یمن دارید ؟ هیچ جوابی ندارید و تا ته دارید می سوزید. مشرق جون بابات پخش کن این ادم بسوزه
  • رضا IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    1 7
    سلام اگر قرار هست وروغ بنویسید لااقل چیزی قابل باور ذکر نمایید یمنی های بدبخت اگر موشک داشتند یا می توانستند بسازند لونگ دور کمرشان را گنار می گذاشتند یا لااقل کفش می پوشیدند وبه کمر خود خنجر نمی بستند
  • ناشناس IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    0 0
    یاشاسین حزب الله یمن مرگ برال سعود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس