کرونا

موضوع میزان ماندگاری ویروس کرونا در هوا مدتی است در فضای مجازی دست به دست می‌شود و نوعی سردرگمی بین مردم ایجاد کرده است؛ در این گزارش مطالب مربوط به صحت و سقم انتشار این خبر بیان شده است.

به گزارش مشرق، این روزها ویروس کرونا در همه جا حضور دارد و اظهار نظرهای مختلف و متنوع در فضای حقیقی و مجازی درباره راه‌های انتقال  این ویروس بسیار زیاد است و هرکس بر اساس دانش و اطلاعات مربوط به بهداشت و سلامت به اظهار نظر می‌پردازد؛ اما اینکه کدام مطالب منتشر شده دارای مستندات علمی است؛ موضوع بسیار مهمی است که باید آن را تنها آن را از منابع مهم و معتبری همچون سازمان بهداشت جهانی و متخصصان این حوزه دنبال کرد.

روز گذشته صدا و سیما از قول سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: ویروس کرونا ۸ ساعت در هوا باقی می‌ماند. این ادعا در حالی صورت گرفته که سازمان بهداشت جهانی چنین مطلبی بر روی خروجی خود قرار نداده است و در ادامه اعلام شد  همه مردم باید ماسک استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

کرونا از راه هوا منتقل نمی‌شود/ تهران به پیک کرونا نرسیده/ هر فرد مبتلا به کرونا، می‌تواند ۳ نفر دیگر را آلوده کند

وزارت بهداشت در واکنش به طرح این موضوع اعلام کرد: موضوع انتقال ویروس کرونا از طریق هوا (به جز بخش‌های بستری مبتلایان و به طورخاص ICU) درست نیست؛ به شکلی که کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در پیام توئیتری نوشت: موضوع انتقال ویروس کرونا از طریق هوا ( بجز بخش‌های بستری مبتلایان و به طورخاص ICU) درست نیست و افراد عادی نیازی به ماسک ندارند.

وی در بخش دیگر پیام توئیتری خود بیان داشت: استفاده از ماسک برای افراد دارای علامت و افرادی که از بیماران مشکوک یا مبتلا به کرونا مراقبت می‌کنند ( گروه در معرض خطر) توصیه می‌شود، ماسک لزوما کمکی به پیشگیری از ابتلا به کووید_۱۹ در جمعیت عادی نخواهد کرد؛ در خانه بمانید و دست های خود را هم مکرراً با آب و صابون بشویید.

در ادامه اظهار نظرها درباره انتقال ویروس و ماندگاری آن در هوا، مسعود یونسیان، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران شایعه انتقال ویروس کرونا از طریق هوا در فضاهای سر پوشیده را تکذیب کرده و آن را جعلی عنوان کرد.

وی افزود: افراد عادی نیازی به ماسک ندارند و استفاده از آن می‌تواند ضررهایی نیز به همراه داشته باشد.

امیر علی سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران که همه کنفرانس‌های خبری دبیرکل سازمان جهانی بهداشت را به صورت تصویری گزارش می‌کند، اظهار داشت: در جلسه روز گذشته (جمعه)  سازمان جهانی بهداشت تأکید شد ویروس کرونا از طریق هوا منتقل نمی‌شود.

وی ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت صریحا با عنوان این مطلب که ویروس کرونا از طریق هوا منتقل می‌شود، مخالفت کرده و برای چهارمین یا پنجمین بار این موضوع را رد کرده است.

سهراب پور همچنین درباره انتشار مطلبی به نقل از سازمان جهانی بهداشت درباره مصرف آویشن و زنجبیل برای درمان بیماران مبتلا به کرونا نیز خاطرنشان کرد: دبیرکل سازمان جهانی بهداشت دو موضوع یاد شده یعنی انتقال ویروس از طریق هوا و نقش موثرمصرف آویشن و زنجبیل را رد کرده و بیان داشته است: دارویی که تأثیر آن درباره ویروس کرونا باشد ثابت نشده و تاکنون هیچ داروی اختصاصی برای کرونا وجود ندارد.

مسعود مردانی، استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره «انتقال ویروس کرونا از طریق هوا »، اظهار داشت: تئوری وجود دارد که ویروس کرونا تا ۸ ساعت می‌تواند در هوا وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: اخیرا در فضای مجازی این موضوع مطرح شده که همه مردم باید از ماسک N۹۵  استفاده کنند؛ چراکه ماسک معمولی نمی‌تواند از انتقال ویروس جلوگیری کند.

این استاد بیماری‌های عفونی خاطر نشان کرد: اخیرا در سازمان بهداشت جهانی دستورالعمل‌های آن مورد بازبینی قرار گرفته و استفاده از ماسک N۹۵  برای افراد عادی را توصیه نکرده است و مردم نباید نسبت به این موضوع نگران باشند.

مردانی با بیان اینکه پزشکان و پرستارانی که در بخش‌های ICU فعالیت می‌کنند باید از ماسک N۹۵ اسفاده کنند، یادآور شد: استفاده از ماسک توسط مردم در خارج از مراکز درمانی توصیه نمی‌شود.

 آنچه در شرایط کنونی همواره باید مورد توجه رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی قرار گیرد نهایت دقت در اعلام نظرات و ادعاهای علمی در خصوص ویروس کرونا در حوزه‌های پیشگیری و درمان آن است؛ چراکه در صورت عدم رعایت دقت در اعلام وانتشار این مطالب اذهان مردم مشوش شده و موجب ایجاد سردرگمی  آنها می‌شود و به تبع آن، آرامش روحی و روانی افراد مختلف جامعه را بر هم می‌زند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    0 0
    تا زمانی که زدن ماسک اجباری نشه ویروس منتشر میشه این که تفسیر و توضیح نمیخواد کاملا واضحه با پارچه اگر جلو دهان خود را ببنید چند برابر ماسک موثر است چون اکثریت ماسک را درست استفاده نمیکنند دستمال را باشوینده بشویید و اتو کنید و دوباره قابل استفاده است
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    6 2
    اره بابا خود چینی ها هم که این ویروس رو ساختن انداختن به جون دنیا نمیفهمن شماها میفهمید فقط نفت ۷۰ دلاری رو کردن ۲۰ دلار که دنیارو غارت کنن شما اونوقت از چین طرفداری کن اونجا ماسک اجباریه!!!! شما بگو ماسک لازم نیست چون پیدا نمیشه!!!!
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      0 0
      با عالم غیب ارتباط داری؟ چطور اطمینان داری کار چین هست... صرف ارزون شدن نفت دلیل نمیشه کار چین باشه... ارزان شدن نفت در مجموع به نفع کشورهای صنعتی هست و به ضرر کشورهای تولید کننده نفت...
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    3 0
    توصیه در خانه بمانید رو که میبینم حرصم میگیره چون کارمندان رو به دروغ تعطیل کرده اند و مدیران بی لیاقت بعضا امور رو تفویض به مدیران پایه کرده اند اونها هم سلیقه ای دارن اجبار میکنن بدون ضرورت کارمندان بیان سر کار. همین یک قلم کافی نیست برای افزایش سرایت. اینها همه خانواده دارند میان بیرون با کلی همکار یکجا باید کار کنند.
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    3 0
    چینی ها همه ماسک میزنن و شما میگی لازم نیست . اونا دو ماهه ویروس رو کنترل کردن و شما اندر خم یک کوچه اید .
  • Ali DE ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    0 0
    ویروس کرونا میتواند تا ۳ ساعت در هوا زنده بماند. در اطاقهای آلوده و غریبه باید احتیاط کرد و ماسک استفاده کرد.
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    0 0
    ویروس از راه هوا منتقل نمیشه! چطور پس آنقدر امار مبتلایان زیاده! فکر نمی کنید یا مان جهانی بهداشت که وابسته به صهیونیست هاست دروغ میگه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس