کد خبر 1054806
تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۰
خانه‌نشینی کرونایی را چگونه سپری کنیم؟

رئیس انجمن علمی سالمندان ایران گفت: برای گذراندن بهتر دوره در مدت قرنطینه و ماندن در خانه باید از فعالیت‌های منفعلانه مثل خوابیدن طولانی، لم دادن جلو تلویزیون در طول روز، حضور در فضاهای مجازی و پیگیری اخبار مرگ و میر ناشی از کرونا پرهیز کرد.

به گزارش مشرق، تنها راه نجات و رهایی از بیماری جدید کرونا رعایت دستورات بهداشتی و قطع چرخه انتقال بیماری از فردی به فرد دیگر است. با شروع بیماری کرونا دولت چین برای جلوگیری از گسترش و شیوع آن شهر ووهان و شهرهای اطراف آن را تحت قرنطینه اجباری قرار داد ولی تا امروز مسئولین کشوری و وزارت بهداشت این نوع محدودیت‌های اجباری را بی‌فایده دانسته‌اند. محدودیت و قرنطینه همگانی و شهرها می‌تواند همراه با هزینه‌های بسیار زیاد روانی، اقتصادی و اجتماعی برای جامعه بوده و نمی‌تواند منجر به شناسایی کامل بیماران و کنترل بیماری شود.

بیشتر بخوانید:

به هر حال همانگونه که رئیس سازمان بهداشت جهانی عنوان کرده، هر کشور باید برای کنترل بیماری کرونا روش خاص خود را در پیش بگیرد. با توجه به شروع سال جدید و مسائل فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی کشور، قرنطینه شهرها غیر ممکن بوده و باید قرنطینه خودخواسته خانگی جایگزین آن شود.

متاسفانه بخشی از جامعه توجه به توصیه‌های بهداشتی مسئولان نداشته و با توجه به شروع سال جدید بیم آن می‌رود که دید و بازدیدها و سفرهای نوروزی باعث تشدید بیماری و ابتلای بیشتر افراد به بیماری شده که این امر می‌تواند خطرات جدی برای سالمندان ایجاد کند.

به هر حال رهایی از این بیماری کاملاً به همکاری آحاد جامعه بستگی داشته و کم توجهی افراد به توصیه‌های بهداشتی در رسانه‌ها و پیامک‌های ارسالی می‌تواند فاجعه انسانی را در پی داشته باشد. بر اساس شواهد علمی و توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی قرنطینه خانگی و ماندن در منزل بهترین اقدام در جلوگیری از ابتلا به بیماری و قطع زنجیره انتقال کرونا است.

برای گذراندن بهتر دوره در مدت قرنطینه و ماندن در خانه باید از فعالیت‌های منفعلانه مثل خوابیدن طولانی، لم دادن جلوی تلویزیون در طول روز، حضور در فضاهای مجازی و پیگیری اخبار مرگ و میر ناشی از کرونا پرهیز کرده و اجازه نداد بی‌حوصلگی و خستگی به سراغتان بیاید. باید برنامه منظم روزانه داشته از فرصت فراهم شده بیشتر با خانواده بوده، کتاب بخوانید و همچنین شرح زندگی خود و یا هر آنچه را دوست دارید بنویسید، بازی‌های فکری. ورزش و فیلم‌های خانوادگی می‌توانند جزئی از برنامه روزانه باشند. سعی شود با اقوام و فرزندان از طریق تماس‌های تلفنی و تصویری در ارتباط بوده. مثبت اندیش باشید، سالمندان و بازنشستگان فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذرانده و با موقعیت‌های دشوار و سخت در گذشته کنار آمده‌اند. مطمئناً این مسئله و بحران هم با رعایت نکات بهداشتی رد خواهد شد و طولی نخواهد کشید که قرنطینه و ماندن در خانه پایان خواهد یافت. تا حد امکان در امور منزل مشارکت کرده و خود را با فعالیت‌های خلاقانه سرگرم کنید و با  گفتگو استرس و اضطراب خود را کاهش دهید.

در صورت حضور بیمار مبتلا به کرونا و یا افراد مشکوک به کرونا در اتاق جداگانه و دربسته مراقبت شوند و فاصله حداقل 2 متری رعایت و از ماسک استفاده شود. لوازم شخصی و وسایلی که بیمار با آن در تماس بوده به طور مکرر شسته و ضدعفونی شود. در صورت امکان از سرویس بهداشتی جداگانه استفاده و در غیر اینصورت حمام و توالت به طور مکرر ضدعفونی شود.

منبع: تسنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس